Warme lucht is onderweg!

Warme lucht is onderweg!

Dikke vlokken in de maak…

Allereerst thanks voor de mailtjes, pb-tjes, telefoontjes en comments. Ik heb blijkbaar niet alleen [url=http://www.wepowder.com/nieuws/van-noord-naar-zuidwest-van-koude-sneeuw-naar-dikke-vlokken]iets in mezelf geraakt[/url], maar ook bij jullie. Pow rijden is een kwestie van doen… en hop… vort! Rijden!!!

[b]Dan het allerbelangrijkste. Waar gaan ze vallen?[/b]
Goed, daar komen ff al m’n motto’s weer voorbij. Poeder is een keuze en je kunt de sneeuw zeker naar je hand zetten. Sterker nog, komt de sneeuw niet naar jou, dan ga je de sneeuw zoeken. Hoe 1. je moet pas naar de Alpen knallen als er dikke vlokken vallen… en 2. Boek nooit te vroeg. Sterker nog, boek pas als je de pow letterlijk hebt gevonden. Pas als je zeker weet dat je in het paradijs bent beland is onderdak prettig. Zo niet, rijd dan verder. Wekelijks verbaas ik me weer. Vragen als: gaat het daar en daar sneeuwen? Waar moet ik volgende week zijn? Ik ga over 3 weken naar Gerlos of Val Thorens (ik las vandaag in een persbericht dat dit de populairste bestemmingen zijn onder Nederlanders) en ligt er dan poeder… Duh?! Terwijl het zo simpel is. Ik vertel je dagelijks waar je de komende 48 uur moet zijn. En de dagen daarna? Die volgen pas na 48 uur. Dan kun je al 2000 kilometer hebben afgelegd, nieuwe poedermaatjes hebben gevonden, keihard aan je afdaaltechniek gewerkt en als je echt goed hebt gedaan dan heb je 48 uur met verse sneeuw beleefd.

Natuurlijk hebben we ook een enkele keer per winter een ‘moetje’. Met familie, vrouw, kids en vrienden. Dan kun je de sneeuw niet naar je hand zetten. Dan kun je hopen en mazzel hebben, maar vooral ook een week lang je techniek verbeteren, oefenen met een pieper, aan je conditie werken en een hike maken, een goede gids huren en hem helemaal leegvragen…. En voor die dagen zal ik je ook vertellen of er bij jouw Pow valt. Maar dan heb je geluk, dat is geen keuze ;)

[b]Waar gaan ze vallen?[/b]
Het verhaal is mooi en in essentie hetzelfde als gister. De komende 96 uur liggen de Alpen onder invloed van zeer vochtige lucht van subtropische herkomst. De fronten aangestuurd een sterke lage drukgordel tussen het Iberisch schiereiland en het Verenigd Koninkrijk brengen ladingen vol sneeuw richting de zuidalpen. Rinkelt het poederpavlov-belletje nog steeds?

Schermafbeelding 2010-02-16 om 20.33.40
Schermafbeelding 2010-02-16 om 20.33.40

Vanuit Valberg en Isola 2000 komen de eerste sneeuwmeldingen al binnen. En het gaat fors sneeuwen. In Italie hebben ze een mooi plaatje gemaakt om aan te geven hoe dat werkt. Oeff… wordt dik!!

Schermafbeelding 2010-02-16 om 20.32.02
Schermafbeelding 2010-02-16 om 20.32.02

Woensdag volgt de eerste echte vers in het zuiden. Dan een stevige föhn in het noorden en stijgende temperaturen. In het zuiden sneeuwgrens dan tussen de 800 en 1200 meter. De pluim van Isola laat wederom goed zien hoeveel neerslag er verwacht wordt. Check ook maar eens [url=http://www.wepowder.com/lines]wePowder Lines[/url] en je ziet goed waar op korte termijn de meeste vers valt. Reken op 30-60 cm vers in het zuiden tot en met donderdag.

MS_744_ens
MS_744_ens
pcp12h_web_4
pcp12h_web_4

[b]Een onstuimig weekend[/b]
Vrijdag knalt er een 2e front in. Harder en met meer vocht. De exacte details zijn nog niet bekend, maar ik ga voorlopig uit van eerste heel veel sneeuw in het zuiden middels de passage van het warmtefront. Niet veel later volgt het koufront dat ook voor sneeuw in de noordalpen zorgt. Ook daar dan uiteindelijk 10-30 cm vers in de staugebieden mogelijk iets meer. Maar beduidend minder dan de 50-120 cm vers die het zuiden gaat scoren.

Korte termijn advies. Ga richting [url=http://www.wepowder.com/locatie?lat=44.189620&lng=7.152743&name=Isola 2000]Isola 2000[/url], rijd daar de lariksen en couloirs, check donderdag in de loop van de dag het nieuwe versesneeuw-bericht en maak dan een nieuw plan. Maar de hoofdlijnen lijken me duidelijk; GO SOUTH!

O ja… Heb jij al je PROrider abonnement verlengd? Dit is het moment!
Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=14]PROmembership 2010 + 9x9 (Eur 19,95) bestel je hier[/url]
Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=13]PROmembership 2010 (Eur 14,95) bestel je hier[/url]
[b]Verleng je PROridership voor vrijdag 19 februari daarna verloopt namelijk je oude PROrider-abonnement![/b]
Meer weten? [url=http://www.wepowder.com/nieuws/verleng-nu-je-pro-membership]Klik-klik[/url]

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Toerist
Steven2Auteur17 februari 2010 · 12:10

DILEMMA:
\

Ik heb een ‘go’ vanuit thuis (ondanks dat ik net terug ben van een roadtrip)

Echter, er zijn pro’s en cons:
\

PRO:

Het wordt dik

Ik heb alweer zin

Ik heb een ‘go’ vanuit thuis
\

CON:

Ik heb een gekneusde rib door snowboard probeersels (gaat op zich wel met pijnstillers)

Het is ver weg en de auto is nog warm van laatste trip, wordt een beetje veel km’s zo (maar poeder is een keuze)

Het is krokus-vakantie en dus druk (in kleine gebiedjes valt het mee)

Mijn lievelingspoedermaatje kan niet (maar via wePow moet iets te regelen zijn)

Mijn nieuwste ski is nog niet af (maar als ik haast maak kan ie vrijdag af zijn…)

Er komt vast wel nóg een dik alert (toch?? OF is dit ht laatste echt dikke))
\

Zijn dit de overwegingen die Morris bedoelde met PIEK???

Gevorderd
MarcoAuteur17 februari 2010 · 13:47

@Steven: Als je gaat en ruimte over hebt: Ik heb mezelf alvast een GO gegeven… ;-)

Gevorderd
robbertAuteur17 februari 2010 · 22:47

ehm ik weet het niet Steven, maar waarschijnlijk ben ik er ook wel ergens te vinden. Dus er is al een persoon die je van dat te gekke BMB snowboard kan af houden.

Toerist
elchicoAuteur17 februari 2010 · 23:41

NIce!!!
\

nu nog hopen op een flinke regenbui, want hier @ der OT noor,oost en west fucking schwimmschnee :(

vandaag einde van de middag veel selbstauslösungen naar beneden zien komen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!