Wisselvalligheid troef

Wisselvalligheid troef

Triebschnee in het noorden, poeder in het westen en zuiden…

Deze week zullen de verse sneeuwberichten iets onregelmatiger zijn. Ik ben met een weekje op wintersport met de familie en internet is hier niet optimaal. Toch zal ik m’n best doen om iedere dag een bericht te plaatsen.

Ik zit nu diep verscholen in Voralberg. En wel in een ini-mini plaatsje met nog geen 15 kilometer piste en een skiniveau waar zelfs menig skihal in Nederland niet voor onderdoet. Voordeel is wel dat er na de dump van donderdag nog steeds vers is te vinden. Ondanks een stevige zuidfohn en de bijbehorende milde temperaturen. Dat levert overigens wel ongenadig veel triebschnee op. Ik had op de hoogtekaart een mooie helling gespot, ben ernaar toe gehiked en heb op de sleutelpassage ff m’n gewicht op de helling gezet. Gevolg was een plak van 20 bij 40 die naar beneden schoof. Toen maar weer terug gehiked, wetende dat ik vandaag 37 zou worden en dat graag met kids en vriendin wilde vieren.

Vandaag dus wat rustiger aangedaan. (check je lawinebericht, de sneeuw komt hier echt heel makkelijk LOS!) 's Ochtends op de ski’s en 's middags een cadeautje uit m’n 4x4 getrokken. Ik heb van Steven z’n [url=http://www.lucverhamme.nl/index.php?option=com\_content&view=article&id=90%3Apersoveruren&catid=1%3Alatest-news&Itemid=72&lang=nl]BMB swallowtail proto[/url] meegenomen. En na een middagje rijden kan ik je melden… dat belooft veel goeds voor winter 2010-2011. Lyrisch Steven gebeld en vanaf vandaag ga ik samen met Robbert aan de slag om het board te finetunen voor volgende winter. Want dit wordt een topper kan ik je melden. Levendige pop, sublieme kantengrip, rijdt ook nog switch en een stijve, maar dynamische tail. Ik ga 'm deze week nog eens goed aan de tand voelen, maar ben heel erg enthousiast. Het board is zeker niet te slap zoals Steven op z’n site meldt. Het board geeft erg veel terug juist…

emtbkna-1
emtbkna-1

[b]De poeder[/b]
Het is wisselvallig en het blijft wisselvallig. Vanwege de continue opstekende zuidfohn(storm), de milde temperaturen en de enorme triebschneepakketten in de Noordalpen zou ik deze even links laten liggen als je al niet geboekt hebt. Tenminste als je poeder zoekt. (Er zijn hier complete volksstammen onderweg die niets hebben met poeder, met sneeuw vraag ik me overigens ook af… met de bar in ieder geval wel….;)) Voor poeder kun je nog naar de zuidalpen waar in het noorden van regio 8 nog steeds puff is te vinden. Een deel van de wePowder community heb ik naar een klein maar gebiedje gestuurd en dat gaat mooie foto’s opleveren. Maar beter ga je de komende dagen naar regio 4 en dan vooral het westen van regio 4. Het onbestendige weer gaat daar de komende dagen zo’n beetje iedere dag voor wat vers zorgen, waarbij vrijdag aanstaande wel eens een klapper op zou kunnen leveren.

pcp12h_web_8-1
pcp12h_web_8-1

In ieder geval morgen al 20 cm vers in regio 4. Evenals regio 6. En het verdere verloop? Daarover morgen meer. Ik ga morgen ff de couloircapaciteiten van de BMB testen, de gevolgen van de zuidfohn aanschouwen en morgenavond weer in de weerkaarten kijken. Komende week kortom: zuidwestfohn, sneeuw in west en een beetje in zuid, warm en triebschnee in Noord. Waarschijnlijk blijft dit de komende 10 dagen zo.

meteomorris

Reacties

Beginner
Jaap_WAuteur22 februari 2010 · 22:12

Gefeliciteerd Morris! Wel een goede reden om uit die helling te stappen… :)

Toerist
StannelielandAuteur22 februari 2010 · 22:15

Gelukkige verjaardag

Toerist
powderskifun2Auteur22 februari 2010 · 22:27

Er is er een jarig hoera! Hoera!
\

Gefeliciteerd Morris! Nog plannen om in Silvretta arena langs te rijden? Ischgl/Samnaun kan ik je nog wel helpen iig! Ik zit hier nog tot begin april!

Toerist
powderskifun2Auteur22 februari 2010 · 22:28

(Sorry voor de dubbel post) En dan bedoel ik natuurlijk na een goede dump;)

Toerist
JaapvRAuteur22 februari 2010 · 22:29

37? Das lekker steil, maar nog lang niet eng of dodelijk! Nog vele graden!

Expert
ollieAuteur22 februari 2010 · 23:32

Gefeliciteerd…
\

Volgens mij is dit het moment om te zeggen dat ik je jonger had ingeschat! ;)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Toerist
PK2Auteur22 februari 2010 · 23:38

Morris, gefeliciteerd!

Expert
ThijsAGAuteur22 februari 2010 · 23:55

Op het nippertje, maar van harte gefeliciteerd!

Gevorderd
DutchessAuteur23 februari 2010 · 00:01

Gefeliciteerd! Heb het goed, ondanks de fohn, kijk uit en geniet. ben nu wel zo onwijs benieuwd naar dat board! Hij ziet er iig geweldig uit!!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
pauldobAuteur23 februari 2010 · 08:29

Morris,

Van harte en geniet van de sneeuw en je familie

Gevorderd
Roland73Auteur23 februari 2010 · 10:22

proficiat,
\

Wijs besluit!

Zondag skiede ik een lawine los met een anriss van bijna een halve meter. Totaal verrast lag ik met mijn hand aan de ABS-handel tussen de brokstukken. Toen de adrenaline iets gezakt was keek ik om mij heen. De breuklijn lag tussen twee rotspartijen waar de helling maximaal ongeveer 28° was, in ieder geval zeker onder de 30°! Verder om mij heen alleen maar langlauf-steilheid, waardoor ik dus ook al snel rustig tot stilstand kwam. Het lawinebulletin gaf stufe 3 aan. Ik zou dit achteraf eerder op een dikke stufe 4 inschatten.
\

Lang weekend Tessin is goed bevallen. Helaas is Airolo dicht (failliet volgens de cafehouder).

Gevorderd
jelmerAuteur23 februari 2010 · 11:29

Veel triebschnee in oostenrijk en krokusvakantie is een recept voor disaster… hopen dat het mee gaat vallen…

Toerist
TezeAuteur23 februari 2010 · 13:49

proficiat!
\

Geloof me, 1973 is een goed jaar: het was naar het schijnt een goed wijnjaar maar vooral een goede winter.

Gevorderd
snelle_henkieAuteur23 februari 2010 · 21:54

Hey Morris, van harte!
\

Klinkt voor wat betreft het Noorden (alwaar ik vanaf donderdag/vrijdag ook ‘verplicht’ uithang) alsof je op twee gedachten hinkt… Geen verse poeder, zuidfohn en lawinegevaar, maar met een beetje geluk nog wel wat leuks en onverspoords te vinden… Hmmm, ben benieuwd. Ach, weisbier is ook aangenaam ;-)

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!