Freeride World Tour.. een blik achter de schermen deel III

Door allardfaas op 23 februari 2010 · 4

Hauni SCOORT!!

[i]Op zijn zachts gezegd heeft Hauni nog niet echt een gelukkig seizoen achter de rug. Zeker niet als je insteek is om de tour te winnen. De Big Mountain in Fieberbrunn is een Qualifier event voor de mannen. Er zijn daar geen FWT punten te halen voor hem. Maar het kan de plek zijn om het goede gevoel na Chamonix weer terug te krijgen. Echter daar ligt ook een grote druk op hem, hij is de 'local', de held en het gezicht van de BergBahnen. [/i]

Ik was het al bijna vergeten. Hoe fijn is het om lekker op een paar brede latten door de poeder te knallen. Ik ben in Fieberbrunn om voor de organisatie van de Big Mountain 2010 een film te maken. En om voor wePowder de verrichtingen van Hauni te volgen. Maar wat was het fijn dat de eerste dag te bewolkt was om te filmen. Zonder ook maar een stukje piste te hebben aangeraakt duik ik met mijn cameraman Joost Rietdijk van een berg af de poeder in. Het was niet eens kniediep en zelfs kruisten we hier en daar een spoor. De bovenbenen stonden op het punt te verbranden toen we even stopten. Daar was het realisatie moment. In onze rugtas bevond zich slecht een schepje en en een sonde. Waar normaal gesproken bijna 20 kilo aan cameraspullen onze schouders naar achteren trekken was er nu niets. Freeriden was weer eens echt 'Free'. De afgelopen jaren had ik me vooral bezig gehouden met filmen en dan is skiën toch vooral overleven, niet vallen en zorgen dat alles heel naar beneden komt. Hoe fijn ook, daarvoor waren we er niet. Hauni dus...

-2
-2

De door Hauni beloofde 'radler' staat klaar als we aankomen in Walchsee. Hauni is net terug van een filmtrip met collega Mathias Maier, die afgelopen november ook met hem in Nederland was. Samen zijn ze bezig met een nieuwe film die 'Up and Down' moet gaan heten. Hij laat ons een zeer indrukwekkend stukje skiën zien, waarin hij achtervolgd wordt door een lawine. We horen de cameraman hem coachen, naar links, naar links. Hauni draait op tijd weg en ziet kans de lawine te ontwijken.

[b]Hoe doe je dat?[/b]
Die helling is zo steil, ongeveer 50 graden, en er ligt veel sneeuw. Ziet er allemaal goed uit, maar de basislaag die aan het begin van het seizoen moet worden gelegd is niet goed en dan is een lawine zo gemaakt.

[b]Dat snap ik maar, hoe ontwijk je hem, voelde je hem komen?[/b]
Nee, ik merkte niets. Als je stil staat en de lawine komt op je af voel je de lucht die wordt verplaatst door de enorme massa. Maar als je skiet en je hebt snelheid is dat effect weg. Maar we hebben radio's met speakers op de schouder. We staan in contact met iemand naast de cameraman en die coacht ons in dit soort situaties. Dit is ook weer een extra veiligheidsmaatregel die onmisbaar is gebleken.

[b]Over de tour, dat gaat niet zo lekker?[/b]
Nee, niet echt. Kan niet altijd goed gaan.

[b]Heb je wel zin in Fieberbrunn?[/b]
Ja, dat wel.

[i]We praten nog even verder over de tour, maar veel nieuws komt er niet uit. Hij voelt zich beter maar of het super is weet hij ook weer niet. Hij komt wel zeer geconcentreerd over, praat weinig. Ik denk dat hij heel graag wil winnen en dat hij zich daar echt helemaal op focust. Ik denk dat hij een kans maakt. Als ik dat vertel lacht hij alsof ik iets heel doms heb gezegd en niet beter weet.
De volgende dag zie ik Hauni tijdens de ridersmeeting en de 'bib draw', zeg maar nummertje trekken wie het eerst mag. Hij trekt nummer 29. Dat betekent dat hij als 50e rider van start mag, want de 21 vrouwen skiën een FWT en mogen daarom voor de mannen.[/i]

[b]Dat is lekker, hoe ga je dat doen? Je houdt toch niet van wachten?[/b]
Nee, maar het zal toch moeten. Dit is niet een film waarin de poeder tot de heupen rijkt en je aan de zonnige kant mag skiën. Dit is een wedstrijd en we moeten het doen met wat we krijgen voorgeschoteld.

[i]Tijdens de ridersmeeting krijgt iedereen te horen hoe de situatie op dat moment op de berg is, wat voor weer het de dagen ervoor was. Hoe de basis laag is gevormd, de wedstrijdleider maakt altijd nog een afdaling en verteld over zijn ervaringen. Allemaal informatie die riders nodig hebben om hun lijn te kiezen. Ook gaan de riders nog zelf kijken natuurlijk. Het is verboden om al een keer een run te maken. Meestal vindt de bezichtiging plaats vanaf de plek waar ook de jury zit. Maar omdat er de dag van de bezichtiging ieder keer een wolk voor de berg schuift mogen ze onder leiding van een gids de berg op tot halverwege. Tijdens die bezichtiging moeten ze allemaal in elkaars spoor blijven, achter de gids. En dat lijkt een fantastisch shot voor mijn film. Een groep freeriders die achter een gids de berg afgaat. Ik besluit op de plek van jury te blijven, de lange lens er op te schroeven. Want naar MIJN mening moet die wolk zo weg zijn door de warmte van de zon. En dat is niet zo, een uur lang sta ik in de mist te turen en heb ik geen shot. Soms moet je op je gevoel afgaan en soms moet je die Oostenrijker geloven die naast je staat en zegt "IK denk dat die wolk nog wel even blijft". Gelukkig vind ik ze allemaal weer op de riders bbq. Eigenlijk bestaat zo'n event ook voor de riders uit 10% skiën en 90% feestjes, meetings, lunchjes en andere samenzijns.[/i]

[b]Kon je je lijn vinden in de mist?[/b]
Op de berg was goed zicht. De organisatie liet aan twee kanten van de helling een skiër naar beneden komen zodat we de sneeuw konden beoordelen. Was een mooi gezicht had je bij moeten zijn;) Het zal spannend worden, de sneeuw is goed maar er ligt een dunne laag. Je moet zorgvuldig kiezen. Het kan zijn dat je een sneeuwveld kiest wat er prachtig uitziet maar wat vol met 'sharks' ligt.

[b]Sharks?[/b]
Verborgen rotspunten onder de sneeuw. Heel gevaarlijk bij een cliff. Het lijkt dan dat er genoeg sneeuw ligt voor een goede take-off
maar als je er over heen gaat sta je stil op een rots en val je er vanaf in plaats van te springen. Nu is het misschien wel een voordeel om laat te starten, de sneeuw is door iedereen weggeski*ed zodat je de stenen wel ziet.

[b]Praat het maar goed. Hoe origineel is je lijn nog als je als laatste moet?[/b]
Het gaat niet alleen om originaliteit maar om hoe je skiet. En ik heb nog wel een verrassing.

[i]Ruim 4 uur nadat de eerste skiër is afgedaald is Hauni aan de beurt. De wedstrijd heeft meer dan een uur stil gelegen door een helikopterredding en verschillende crashes waarbij ski's werden verloren. De take-offs van de cliffs zijn bijna allemaal al kaal geskied. Er is één rider die echt indruk heeft gemaakt en dat is nieuwkomer Samuel Anthamatten uit Zwitserland. Op de radio wordt afgeteld, "volgende rijder start in 4,3,2,1 gestart.". Hauni begint snel, vloeiend en springt een 'cliff' van zeker 15 tot 20 meter die nog niemand in zijn lijn had zitten. Hij verdwijnt compleet onder de sneeuw en komt met zijn handen omhoog en een schreeuw die tot in het dal te horen is weer naar boven. De riders die in het dal staan te kijken worden gek. Ik ook, dat was zijn verrassing.

Bij de prijsuitreiking wordt het spannend gemaakt. Er wordt als gewoonlijk begonnen met de derde plek die is voor Stefan Moser. Dan wordt Samuel Anthamatten op het podium geroepen. Hij mag echter geen plaats nemen op het blokje van de nummer 2. Hij mag op nummer 1 gaan staan. Verwarring alom totdat de speaker bekend maakt dat er nog een nummer 1 is... Matthias 'Hauni' Haunholder. Het publiek wordt weer gek, ik vergeet dat ik er ben om televisie te maken als Hauni me om de hals vliegt. Ik weet echt niet meer wat ik moet vragen, dit is te mooi. Hij rent door naar podium. En krijgt daar de trofee. Eindelijk na zes jaar wint Hauni in zijn Fieberbrunn. Na twee slechte resultaten is het seizoen begonnen!

-2
-2

Waarom er twee eerste plaatsen zijn en er niet voor één winnaar is gekozen, hoe er er überhaupt wordt gejureerd, daar kom ik nog op terug.[/i]

[b][i]Mochten jullie nog goede vragen hebben laat het me dan weten. Hauni vertrekt volgende week naar Californië voor de wedstrijd op de legendarische Tram Face in Sqauw Vally. O ja, ik had jullie nog een video beloofd, dat komt later, de laatste dag was het 'blue bird' en was ik toch niet vergeten hoe mooi het is om zelf te rijden.[/i] [/b]

Reacties

• ollie
    Expert
    ollie op 23 februari 2010 · 09:32
    Cool! Heb je wat meer info over de plaats waar ze reden en waar de jury zat? Ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal in het 'echie' uitziet, zeker omdat ik Fieberbrunn ook ken!

En volgens mij is Samuel Anthamatten ook niet echt een flauwe jongen... zijn broertje heeft ook de Piolet d'Or...
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • allardfaas
    Tourist
    allardfaas op 23 februari 2010 · 11:18
    De berg waar ze vanaf gaan heet de Wildseeloder, en voor de mensen die Fieberbrunn kennen... Wanneer je met de tweede rode gondel omhoog gaat en je gaat niet meteen links de piste af maar je loopt rechts omhoog. Dan zie je hem aan je rechterhand liggen. Daar boven op de top zit ook de jury. Die top heet de Kögel.

En Anthamatten, is zeker geen flauwe jongen, ook een hele goede klimmer trouwens, maar dat is voor de zomer😉
    Wanneer ze ooit nog eens iets lekkers uitvinden dan poeder rijden... blijf ik er gewoon bij doen!
  • allardfaas
    Tourist
    allardfaas op 23 februari 2010 · 11:25
    Even voor de duidelijkheid de jury zit dus op de top van de Kogel tegenover de Wildseeloader😉
    Wanneer ze ooit nog eens iets lekkers uitvinden dan poeder rijden... blijf ik er gewoon bij doen!
  • op 23 februari 2010 · 19:02
    GO HAUNI GO!!!!!!!
    btw: the pic on the homepage is Tignes 09?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro