Subtropisch

Subtropisch

Save your euro’s!

Het is wel wennen, zo’n geplande trip. Geen dikke powpow, geen dikke lijnen, geen poedermaatjes. Wel een supertijd met de kids en m’n vriendin, geen poederstress en iedere avond hetzelfde hotel. Het is heerlijk om met de kids te spelen en ze vandaag hun eerste meters op een snowboard zien afdalen. Of beter noboard. Zonder bindingen en regular of switch. Het maakt ze niets uit. Volgend jaar gaat er een Burton kiddo-boardje mee.

Overigens wel iets om treurig van te worden. Volgend jaar…. Stel dat dit de week is van je seizoen. Die ene week waar je al maanden naar uitkijkt. Lekker een sneeuwzeker gebied geboekt, nieuwe gear, de files overleefd en daar sta je dan. Eerst een dikke föhn en vanochtend al direct een zon die herinneringen opriep aan Curacao. Vanochtend weliswaar nog poeder, maar al snel werd het warm. Heel warm. Niet veel later volgde er wat bewolking als leftover van de storing die in regio 4 10-35 cm vers bracht. Gevolg… de warme sneeuw werd vochtig en pap/slush all over. Tot 1800 meter is de boel goed doorweekt. Later volgde er wat sneeuw, waardoor de boel nog papperiger werd. Het zal je ene weekje wintersport zijn. Ik realiseerde me nog eens goed waarom ik ook alweer al jaren achter de sneeuw aanrijdt en begrijp nu ook goed waarom ik regelmatig bedankjes krijg.

Dames, heren sneeuwliefhebbers… U bent jarenlang voor de gek gehouden door de industrie. Poeder is wel degelijk een keuze… En ik heb nu al zin in de maanden maart en april waarin ik de sneeuw weer naar m’n hand kan zetten. Maar ondanks dat scoorde ik vandaag nog wat vers. Het was goed zoeken, maar de triebschnee was gelukkig minder dramatisch dan op maandag waardoor er zeker wel wat te halen was. Eerst op m’n eigen swallowtail en later op de BMB om beter de verschillen te voelen. Interessante noties waar ik lekker met Steven over ga babbelen de volgende week.

[b]Het blijft wisselvallig[/b]
De aanvoerrichting blijft de komende 10 dagen zuidwest tot west. Hierdoor blijft het (te) warm in de Alpen voor de tijd van het jaar. De meeste kans op wat vers de komende dagen in de westalpen. Reken daar op 10-20 cm vers tot en met donderdag. Met name in regio 4.

emtbkna-2
emtbkna-2

[b]Veel sneeuw, maar geen poederalet[/b]
Vrijdag gaat er heel veel sneeuw vallen in regio 4. Sta niet vreemd op te kijken als er een goede meter naar beneden dondert. En dan toch geen poederalert.

pcp12h_web_6
pcp12h_web_6
tz850_web_37
tz850_web_37

Waarom? Op zaterdag gaat het nulgradenniveau rap omhoog. Zo sterk zelfs dat einde dag de 3000 meter aangetikt gaat worden. In combinatie met een relatief hoge luchtvochtigheid gaat dat niet lang voor echt veel lekkers zorgen. Goed, maar je wilt toch gaan. Dan is het vrij simpel. Kies voor gebieden die helemaal in de hoofdkam liggen. Wie weet houdt Super st. Bernard het langer koud, of Cham, Zinal of Nendaz. Je gaat dan een dagje superpow rijden, maar op zondag kun je enkel en alleen nog op noordhellingen terecht. Er kan dus poeder gescoord worden, maar je zult er iets meer voor moeten doen.

[b]En Davos dan?…[/b]
Voor een grote groep mensen begint het aftellen naar het snowsafety camp in Davos-Klosters. Gaat er sneeuw vallen en wordt het kouder? Zoals gezegd houden we de komende 8-10 dagen een zuidwest- tot weststroming. Voor Davos is het wachten op een noordstroming. Ziet die er aan te komen? Er is hoop. Voor de lange termijn zien zowel GFS als ECMWF lichtpuntjes. Allereerst gaat de temperatuur weer naar normale waarden (of zelfs nog kouder) en ten tweede is er kans op sneeuw. De komende dagen meer hierover.

MS_1047_ens
MS_1047_ens

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
OpaproAuteur24 februari 2010 · 12:33

Go GFS en ECMWF ! Go! ;-)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Toerist
catchiAuteur24 februari 2010 · 15:20

Ik heb zojuist kasetoast aan de lijn gehad, die zit in Hermagor (KA)…+14!

Boven 2000 mtr. sneeuw (en veel) daaronder, en vooral in het dal bakken met water… blijkt al een uurtje of 2 aan de gang te zijn. Belletje naar mijn adresje over de alpenkam (noordalpen) blijkt al net zo ‘crappy’ te zijn +10 op 1100 mtr. lagergelegen pistes zijn al yochurt.
\

Zover ik de laatste runs kan bepalen, lijkt het erop dat rond 6 maart een omslagpunt zal komen v.w.b. de warme situatie…fingers X.

Beginner
DennnnisAuteur24 februari 2010 · 20:23

Heerlijk gebied daar Damuls Fontenella om lekker langs de piste en door de bossen te knallen. Misschien als je toch geen pow hebt wat routes aldaar in de lines? ;)

Het is namelijk een van mijn favorites!

Groeten

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!