Paspoort Vrijdag: achter de schermen van berggids Wolfgang Hackel

Paspoort Vrijdag: achter de schermen van berggids Wolfgang Hackel

Wolfie blogt exclusief voor wePowder

Wolfgang Hackel, die naam zegt je vast wel wat. Zo niet, dan ga je 'm de komende maanden in je geheugen opslaan. En niet voor niets. Wolfgang leeft poeder, skien en bergen en staat gemiddeld zo´n 200 dagen per jaar op de ski’s. Gedurende de wintermaanden wordt hij veelal als berggids voor opleidingen ingezet en is een expert op het gebied van sneeuwkunde en veiligheid. Vanaf het begin is Wolfgang dan ook betrokken bij Snow Safety Center en heeft een speciale band met de lage landen.

90 % van alle Nederlandse kader-instrukteurs zijn door hem opgeleid. Inmiddels 15 jaar lang heeft Wolfgang bergbeklimmend en skiend Nederland naar een hoger niveau gebracht en ook enkele goede resultaten kunnen boeken. Het meeste trots is hij zelf op Martijn Schell. Voor zijn opleiding tot berggids is Martijn ergens lang geleden als KNAV Kadercursist bij Wolfgang begonnen en samen hebben ze naar het berggidsenexamen toe getraind. Het resultaat is bekend. Ook een opvolger voor Martijn uit de stal van Wolfgang zit inmiddels in de berggidsenopleiding: Martijn Seuren.

Maar hij doet meer. Zo werkt hij als opleider voor de alpincursussen van het Salzburger Beroepsskileraren Verband, het Nieder-Österreichischen Skileraren Verband en leidt hij nog steeds winter-instrukteurs voor de NKBV op. In de zomer is Wolfgang de huttenwaard van de Oberwalderhut – met 100 bedden één van de grootste alpine hutten in de Alpen. Daarnaast volgt hij een opleiding tot helicopterpiloot. O ja… en dan is hij tussendoor ook nog te huur. Om je te gidsen, je nieuwe ervaringen te laten meemaken en je skiniveau naar een hoger niveau te tillen. Kom je met passie, dan geeft hij je heel veel terug.

Vanaf het begin heb ik Wolfie op de hoogte gehouden van VerseSneeuw en wePowder en onlangs kwam hij met het volgende aanbod. Exclusief voor wePowder gaat Wolfgang iedere maandag tijdens de wintermaanden over zijn belevenissen als berggids berichten, voorzien van uptodate sneeuw- en lawineberichten uit de gebieden, waar hij op pad is. Hiermee krijg je een kijkje in de wereld van een berggids! Ik ben benieuwd naar zijn eerste bericht op maandag 1 maart!

fr03
fr03
meteomorris

Reacties

Gevorderd
SteefAuteur26 februari 2010 · 09:59

Leuk! Erg interessant denk ik!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
Pazz457Auteur26 februari 2010 · 12:17

Lijkt me ook erg interessant. Laat maar komen!

Go to heaven, ski like hell!
Toerist
JohnSonAuteur26 februari 2010 · 12:56

Elke maandag dan ook een kledingadvies? ;-)

Toerist
JaapvRAuteur26 februari 2010 · 14:29

Dan word ik dit seizoen toch nog een betere skier, zelfs zonder één sneeuwdag!

Gevorderd
JuulskiAuteur26 februari 2010 · 18:35

yessssssssssss! Sounds very interesting!

Gevorderd
JeWeDeAuteur26 februari 2010 · 22:55

chill klint erg goed!!

Beginner
DennnnisAuteur28 februari 2010 · 16:48

SJEUN!

sneeuw!!!!
Gevorderd
VinnieAuteur28 februari 2010 · 19:43

Cool, toch wel een echte authoriteit in de alpen en dan nu op WP

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!