En het sneeuwt

En het sneeuwt

Flexibiliteit geeft je het hele weekend poeder

Het is wat. Gister had ik Roelaano aan de lijn om zijn ervaringen in het zuiden te vernemen en tegelijkertijd zie ik zomaar een complete helling vol met sneeuw wegschuiven. Ja Opa, let op. Er lag al een goede anderhalve dag een gapende ‘fischmaul’ (jargon voor een scheur in de sneeuw waarbij je het gras/de bodem kunt zien liggen). In beginsel ging het om een scheur van een goede 20 meter, waarbij de ‘anriss’ circa 40-60 cm dik was.

De expositie van de helling is pal zuid, de scheur lag op een hoogte van circa 1800 meter en tegen het einde van hartje winter ligt er getuige de 40-60 cm eigenlijk helemaal niet zoveel sneeuw. Het is er sinds 3 dagen warm, erg warm en ik had het idee dat ik in die anderhalve dag de scheur groter zag worden. Nu is het jarenlang goed gebruik geweest om een ‘fischmaul’ als iets positiefs te zien. Het zou een teken zijn dat de spanning uit het sneeuwdek weg was en daarmee het gevaar geweken. Inmiddels wordt er aan deze theorie hardop getwijfeld en is men al lang niet meer deze mening toegedaan. En niet voor niets.

Terwijl ik Roelaano aan de lijn heb schuift de complete helling naar beneden. 40 meter breed schuift de boel naar beneden. Precies richting een skiroute. Op het pad van de route komt de boel tot stilstand. Er is dan 150 bij 40 meter sneeuw naar beneden geschoven. Tergend langzaam, maar een enorme hoeveelheid. Gelukkig is er niemand op de skiroute op dat moment. Op zo’n 60-70% van de helling is de sneeuw compleet weg en zie ik alleen nog maar het gras. De resterende 30-40% is waarschijnlijk de onderste sneeuwlaag en slechts enkele centimeters dik. Heftig die zoninstraling. Niet veel later bevind ik me in een dan nog steeds poederige noordhelling. Met goed zoeken is er kortom nog steeds poeder. Zeker komend weekend.

Het sneeuwt inmiddels in de westalpen en tot en met zaterdag wordt er daar 30-70 cm verwacht. Op de radarbeelden is de eerste sneeuw goed te zien. Dat blijft zo tot en met de nacht van vrijdag op zaterdag. De komende 36 uur dus rijkelijk vers. Hier in Voralberg stormt het inmiddels en veel meer dan dat zal het niet worden. Hooguit 10 cm vers.

Schermafbeelding 2010-02-25 om 20.30.59
Schermafbeelding 2010-02-25 om 20.30.59

Niet alleen veel verse sneeuw in de westalpen, maar ook in de zuidalpen. Toch hebben de westalpen de voorkeur. Het is er namelijk al kouder. De sneeuwvalgrens gaat er rap richting de 1000 meter.

pcp12h_web_2
pcp12h_web_2

Dat zal in het oosten langer gaan duren, zoals te zien is op onderstaande temperatuurkaart. Het westen dus. Naar verwachting is het zaterdagochtend nog koud genoeg, zodat je in hoger gelegen gebieden als Chamonix, Les 4 Vallees en Super St. Bernard goed kunt rijden. Vergeet ook C*******r niet. De stroming is bij aanvang zuidwest en dat levert daar ook sneeuw op.

tz850_web_9
tz850_web_9

Voor de noordalpen geldt een compleet ander verhaal. Enkele centimeters vers en in de loop van de zaterdag opnieuw een opstekende zuidfohn. Dan wederom warm en er moet terdege rekening gehouden worden met natte sneeuwlawines. In de lawineberichten van Oostenrijk kwam ik vandaag voor het eerst dit seizoen het begrip ‘tagesgang’ tegen en dat zal komend weekend weer het geval zijn. Skip de noordalpen komend weekend kortom.

Beter rijd je zaterdagavond nadat je de freshies in het westen hebt gehad richting de zuidalpen. Neem de Mt-Blanc tunnel, of de St. Bernard tunnel en rijd richting regio 8. Daar is het dan door de zuidfohn koel en in de nacht van zaterdag op zondag begint het te sneeuwen. Naar verwachting sneeuwt het dan de complete zondag, dus een gebied met bomen is aan te raden.

pcp12h_web_6
pcp12h_web_6
tz850_web_23
tz850_web_23

Maandag rijd je richting een van de hogergelegen gebieden in regio 8. Het klaart dan op en boven de 1900 meter is het dan goed poederrijden. Kies wel voor een gebied met noordhellingen. Het is inmiddels eind februari en de zon is al beduidend sterker dan een maand terug. Is het niet bewolkt en sneeuwt het niet, dan is de zon tussen 11 en 14 uur al dermate krachtig om de sneeuw op zuidhellingen te transformeren van losse pow naar voorjaarssneeuw.

Wees wel alert op de opstekende wind. Want er zit verandering aan te komen. Dinsdag dan weer terug naar de west- of de noordalpen, waar een nieuw front binnenkomt. De exacte details verneem je zondagavond. Het front van dinsdag vormt de opmaat naar een nieuwe periode van kou… En neerslag!! Ook in Davos? Zaterdag 6 maart start er een nieuwe snowsafety cursusweek en de grote vraag is… valt er pow? Allereerst. Bovenstaande zijn de hoofdlijnen voor de komende 7 dagen. De details kunnen nog wijzigen, dus stay tuned. Dan de ultra lange termijn…

[b]Davos?[/b]
Het wordt kouder… dat is gunstig. Er gaat sneeuw vallen midden volgende week. Ook gunstig. En daarna? Dat is nog hoogst onzeker. De laatste runs van GFS en ECWMF tekenen een scenario met een oostelijke stroming. Dat is minder gunstig voor Davos (en gunstig voor de poederzoekers in de Zuidalpen). Onderstaand kaartje laat goed de luchtdrukverdeling voor eind volgende week zien. Een hoog ten noorden van de alpen en een laag ten zuiden van de Alpen. Dat staat normaal gesproken garant voor sneeuw in de zuidalpen.

Recm1921
Recm1921

Onderstaand de pluim voor de omgeving Sestriere.

MS_745_ens-1
MS_745_ens-1

Is dit zeker? Allerminst. De pluim voor Davos biedt wat hoop, waarbij een aantal runs uitgaan van meer neerslag.

MS_1047_ens-1
MS_1047_ens-1

En er kan nog veel veranderen. De runs hebben nog veel verschillende output wat goed te zien is op onderstaande spaghetti-plots.

enspanel2
enspanel2

We gaan het zien. Zondag meer.

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Elite
ErwinAuteur26 februari 2010 · 15:52

Ha Morris, goed te lezen dit! Wij hebben een paar jaar terug nog te horen/leren gekregen dat die verschijnselen inderdaad een positief beeld af zouden geven.
\

Heb hier een verhelderend stuk over Gleitschneelawinen en Fischmaeuler gevonden:

http://www.slf.ch/lawineninfo/wochenbericht/Schwerpunktthema/Gleitschneelawinen/index_DE
\

Dus het is min of meer veilig als ze niet groter worden, maar dat zie je dus niet in 1 oogopslag.

Elite
White_SessionsAuteur26 februari 2010 · 20:32

Gietende regen beneden in Kaprun, maar boven op de Kitz was er een lekkere verse dump! Het zicht was niet ideaal … maar in één beurt de meeste rotsen in Langwied weer bedekt, gevolg: heel de namiddag lekkere runs omdat er niet veel volk naar boven is gekomen! Morgen eerste lift naar boven :-)

White Sessions
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!