Sicherheitstipps van Wolfgang Hackel

Sicherheitstipps van Wolfgang Hackel

deel I weerregio’s 1 en 2

Hello dutch freeride freaks!

Willkommen bei meinen ab jetzt regelmässig erscheinenden Sicherheitstipps auf der wePowder-PAGE!
Diese Woche geht es in meinem Bericht um das Gebiet Ischgl, Samnaun, Scuol. Einerseits das Apres-Ski Bermudadreieck der Alpen aber andererseits auch ein Freeski Eldorado! Das perfekte Resort für 24 Stundenten der Universität Delft und 4 Bergführern aus meinem Team in der Zeit von 21 02 – 26 02 2010.

[b]Allgemein[/b]
Die Lawinensituation ist im gesamten Gebiet sehr ungünstig!
Auf 40 cm bis 70 cm Schwimmschnee hat sich eine mittelharte bis harte Harschschichte gebildet.
Bis ca. 2000m Schmelzharsch, über 2000m Windharsch.
Das Fundament ist sehr schwach und die Härte der einzelnen Schneeschichten variiert stark.

-7
-7
-6
-6

[b]Bemerkungen[/b]
Achtung! Dieser schlechte Schneedeckenaufbau besteht derzeit in allen nordseitigen Gebieten der Ostalpen. Zum Beispiel Disentis, Davos, Arlberg, Dachstein, ……

[b]Sicherheitstipps[/b]

  1. Achte auf Setzungsgeräusche!
  2. Vertraue nicht auf einen Harschdeckel. Der trägt dich meist nicht und du kommst schnell auf tiefer liegende Störzonen.
  3. UNBEDIGT FLACH BLEIBEN! Ich fahre derzeit max 30 Grad in den oben genannten Gebieten!

[i]Wolfgang Hackel is UIAGM berggids en eigenaar van [url=http://www.alpinsport.at/Home.3.0.html]Alpinsport.at[/url][/i]

WolfgangHackel

Reacties

Toerist
gdboogerdAuteur1 maart 2010 · 09:17

Wolfgang,
\

Helder verhaal en nuttig. Dit betekent wel dat ik me weer ga verdiepen in mijn aantekeningen en de theorie voor het ontstaan van Schmeltz- en Windharsch.
\

Groet, Giliam

Je nieuwe signature
Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 maart 2010 · 11:02

Wat zijn de grote fouten ?

“online vertalen” zegt :
\

Welkom op mijn nu regelmatig voorkomt op de veiligheid tips wePowder-PAGE, deze week is het in mijn verslag aan het gebied Ischgl, Samnaun, Scuol. Ten eerste, de apres-ski Bermuda Driehoek van de Alpen aan de andere kant, een freeskiing Eldorado! De perfecte vakantieoord voor 24 studenten van de Universiteit van Delft en 4 berggidsen van mijn team in de periode van 21 02 - 26 02 2010. In het algemeen is de lawine situatie in het gehele gebied zeer slecht is! Heeft op 40 cm tot 70 cm sneeuw drijvend een middellange-tot harde Harschschichte gevormd. Schmelzharsch tot ongeveer 2000m boven 2000m Windharsch. De stichting is zeer zwak, en de hardheid van de afzonderlijke sneeuw lagen varieert sterk. Opmerkingen Oeps! Deze slechte snowpack structuur bestaat momenteel in alle gebieden van de oostelijke Alpen noordkant. Voor bijvoorbeeld, Disentis, Davos, Arlberg, Dachstein, … … Veiligheidsadviezen 1 Let op de vaststelling van lawaai! 2e Vertrouw niet op een Harschdeckel. De uitvoering en je meestal niet snel komen tot een verdergaande schuld zones 3. FLAT Unbedigt BLIJVEN! Ik ga op dit moment 30 graden in de bovengenoemde gebieden!

sbs roelz
Beginner
wimdesAuteur1 maart 2010 · 12:20

ik zou t nie beter kunnen vertalen ;-)
\

crap wil wel zeggen, als er nordstau komt in te weekend, dat die valt op een slechte harde laag. weltschmerz!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 maart 2010 · 18:37

zo zie je maar ; lawinegevaar 3 en wolfgang max 30 graden ; er zijn geen zekerheden meer in het leven … :-)

prachtig initiatief

sbs roelz
Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 maart 2010 · 18:39

voor ik gescalpeerd wordt ; heel interessant ;

maar ik wil altijd meer weten :

dus : laat die info-bom maar vallen…

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!