18e poederalert.. zuid, ff noord en dan weer ZUID

18e poederalert.. zuid, ff noord en dan weer ZUID

GO SOUTH!!

25 februari schreef ik:
[i]Het wordt kouder… dat is gunstig. Er gaat sneeuw vallen midden volgende week. Ook gunstig. En daarna? Dat is nog hoogst onzeker. De laatste runs van GFS en ECWMF tekenen een scenario met een oostelijke stroming. Dat is minder gunstig voor Davos (en gunstig voor de sneeuwzoekers in de Zuidalpen). Onderstaand kaartje laat goed de luchtdrukverdeling voor eind volgende week zien. Een hoog ten noorden van de alpen en een laag ten zuiden van de Alpen. Dat staat normaal gesproken garant voor sneeuw in de zuidalpen.[/i]

Recm1921
Recm1921

En wonderlijk genoeg komt een week later dit alles bij elkaar. Het laag wat je in de noordzee ziet liggen koerst dit weekend richting de noordalpen en brengt daar 10-40 cm sneeuw. (Meeste sneeuw in de vooralpen en beduidend minder sneeuw tussen de vooralpen en de alpenhoofdkam in) Het laag wat je onder de Alpen ziet liggen gaat vanaf zondag tot en met ver volgende week veel sneeuw brengen in de zuidalpen met zoals het er nu uitziet een voorkeur voor de Italiaanse Piemonte. Precies de plek waar het op het moment van schrijven ook sneeuwt.

[b]18e poederalert[/b]
Dat geldt dan ook voor de zuidalpen en om specifieker te zijn voor regio 7. Nu sneeuw en vanaf zondag sneeuw, het blijft er koud, lariksen, er ligt al een diepe en dikke basis… als ik vrij zou hebben zou ik het wel weten. Waarschijnlijk wordt komende week een van de mooiste weken in regio 7 van dit seizoen…

[b]Davos?[/b]
Afwachten maar. De stroming aan de zuidkant van de Alpen is te oostelijk om sneeuw te laten overslaan naar de noordkant. Daar moeten we de verse sneeuw dus niet van verwachten. Vanuit het noorden dan? Daar vandaan komt zeker sneeuw. Op donderdag enkele centimeters en in de nacht van vrijdag op zaterdag opnieuw sneeuw. De zaterdag wordt dan een dag vol met sneeuw. Wie weet zondag ook nog wat sneeuw en daarna klaart het op. Hoeveel centimeter Davos krijgt? Vanaf donderdag tot en met zondag houd ik het op 20-30 cm. Laten we hopen dat de zondag ook nog sneeuw brengt en dan maandag bleubird. Alle locals aan het werk en wij de freshies. We zullen zien…

Niet naar Davos… Regio 7… en blijf er een week!

Stay Stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Toerist
vermeulenAuteur4 maart 2010 · 10:45

Ben even kwijt waar regio 7 ligt. Hoe staat het met de sneeuwverwachtingen in Salzburgerland (Kaprun, Kitzsbuhl). Wie kan mij daarover info verschaffen. Wij willen zaterdag gaan “vamossen” . Groet elsbeth

voorzichtige prorider.....
Toerist
catchiAuteur5 maart 2010 · 12:21

@vermeulen
\

Kaprun is toch altijd goed? packed slopes… condities pistes zijn top…mooi wat vers van t weekend (reken niet op al te veel)… komt goed.
\

Ikzelf zit toch te hopen op een kleine norstau naa volgende week, blue birdje eind maart zou mooi zijn met vooraf wat vers in Salzburgerland…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!