Veel vers in het oosten, hogedruk zet door!

Veel vers in het oosten, hogedruk zet door!

Save your euro’s of ga hiken/touren

Samenvatting voor de komende week. Eerst veel sneeuw in regio 1, ook wat sneeuw in regio 2, nog steeds een zwak sneeuwdek in de noordalpen, hogedruk rukt op, lente in het vooruitzicht.

Ik ben net terug van een lange en intensieve cursusweek in Davos-Klosters. Ik was daar aanwezig als instructeur voor het snowsafetycenter. Helaas bereikte ons tijdens die dagen het bericht dat een Nederlander overleden is aan [url=http://www.bergredding.nl/?p=1266]de gevolgen van een lawineongeval.[/url] Mijn medeleven! Ik ken de feiten niet en kan geen oordeel geven over het voorval. Daarnaast vind ik dit ook niet het moment om te oordelen. Condoleances richting familie, vrienden en bekenden lijken me meer op hun plaats.

Laat het een goede waarschuwing voor ons zijn. Want tijdens de week in Davos-Klosters heb ik weer wat geleerd. De freeride- en wePowder community is gemiddeld gezien gezegend met een (heel) hoog ski- en boardniveau. Daar zit ook een belangrijke valkuil. Zeker bij de ‘jongere’ generatie. Vanwege dit hoge niveau is geen helling te steil en indien in groepen overweg overmoed al snel aanwezig. Groepsdynamiek, onbekendheid en een gevoel van onschendbaarheid vormen dan de belangrijkste oorzaken waardoor het mis gaat. Opvallend genoeg zie je dit veel minder bij de ‘oudere generatie’. Ik zoek daarvoor nog naar een verklaring.
Nu ik weer thuis ben kan ik terugzien op een bijzonder goede week, met een hoog ski- en boardniveau van de cursisten, nieuwe hellingen en routes, veel zon en veel poeder. En als afsluiter nog een heerlijke noordwand op m’n vrije zondag.

[b]Korte termijn[/b]

Allereerst; Anhaltender Sturm führt in Kombination mit weiterem Neuschnee zu einem Anstieg der Schneebrettgefahr! De aangekondigde 30-60 cm vallen op dit moment naar beneden in regio 1. Regio 2 wordt minder bedeeld met 15-35 cm in de vooralpen en maximaal 10 cm in de hoofdkam. De rest van de Alpen houden het zo goed als droog.

inca-snow-24-web
inca-snow-24-web

Zonnig en warm is het inmiddels in de zuidalpen. De noordfohn, het oprukkende hogedruk Isidor en de steeds meer in kracht toenemende zon zorgen ervoor dat het nulgradenniveau op zuidhellingen rap stijgt. Voor verse poeder zul je op zoek moeten naar onbereden schaduwrijke noordhellingen. Een combinatie die steeds schaarser wordt in de nabijheid van de pistes. (korte) Hikes en Tourtjes vanuit het dal op vanaf de topliften zijn de sleutel tot onbereden poeder.

emtbkna-2
emtbkna-2

[b]Middellange termijn[/b]
Het hogedrukgebied Isidor ligt vanaf woensdag precies boven de Alpen. Dat betekent zonnige en warme dagen en koude nachten. Langzaam maar zeker zal er komende week rekening gehouden moeten worden met het zogenaamde tagesgang-ritme in het lawinebericht. Sta niet te kijken van middagtemperaturen die in het dal in de schaduw richting de 10 graden gaan. In de zon is dat al snel het dubbele.

[b]Komend weekend[/b]
Naar verwachting blijven de Alpen tot en met vrijdag de invloed voelen van Isidor, daarna onstaat er ruimte voor een west(zuidwestelijke) straalstroom. Dat betekent regen tot grote hoogte tijdens de passages van de warmtefronten en sneeuw tot dieper in de dalen tijdens de passages van de koufronten. Voorlopig lijken de noordalpen daarbij de beste kansen te hebben.
Morgen meer

Stay stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Toerist
scratchAuteur15 maart 2010 · 17:26

Idd spijtig en codoleances voor de nabestaanden…
\

veel geleerd bij SSC Lawine 1, hopen dat het voldoende is om bovenstaande te voorkomen / vermijden.
\

Mooie noordwand, laat me raden M#####a en dan een kleine korte hike en een lange terugrit met bus en trein…was idd top, zelfs in de mist van de donderdag…
\

\

groepsdynamiek is idd een gevaar…

Expert
meteomorrisAuteur15 maart 2010 · 21:40

@scratch, nee… geen M****a. Er ging iets meer hikewerk aan vooraf, maar de beloning was het meer dan waard…

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur16 maart 2010 · 12:00

@ Morris: Zou jij gokken op dit weekend de noordalpen, of een weekje wachten en dan hopen op een koufront? Wil eigenlijk iemand opzoeken in Chamonix, maar daar lijkt de kans op poeder niet heel groot.

Toerist
scratchAuteur16 maart 2010 · 16:31

@ morris, nog één gokje dan,…J********n en dan over het graatje wandelen…

Toerist
PeteralohaAuteur16 maart 2010 · 18:39

Vandaag waanzinnige dag in damuls de sneeuw vloog je om de oren. Gisteren ruim 10 cm en vandaag minaal 30. Morgen nog even de ochtendkou uitpoederen en dan naar huis.

mag ik weg
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!