Avalung redt leven

Avalung redt leven

Het verhaal…

Vorige week waren we in Davos-Klosters voor de cursusweek van het snowsafetycenter. Het is daarbij inmiddels een goed gebruik geworden om regelmatig en intensief met piepers, schep en sonde. Steeds vaker graven we daarbij een persoon in. We vragen een vrijwilliger uit de groep om zich te laten ingraven.

Dat doen we heel gecontroleerd. We maken eerst een ruimte onder het sneeuwdek waar het ‘slachtoffer’ kan liggen. Nadat de vrijwilliger is gaan liggen graven we 'm in. Daarbij hanteren we veiligheidsmaatregelen. De persoon draagt een avalung en neemt deze ook in z’n mond om veilig te kunnen blijven ademen. We zorgen ervoor dat een van de instructeurs zijn hand vasthoudt, zodat indien de vrijwilliger het te benauwd krijgt hij de hand van de instructeur kan knijpen en wij hem direct kunnen uitgraven. Door deze proefopstelling denk ik steeds sterker aan de aanschaf van een Avalung. Ik zie direct hoe de Avalung het mogelijk maakt om langere tijd onder de sneeuw te liggen.

Gister trof ik [url=http://www.blackdiamondequipment.com/en-eur/journal/ski/all/report-avalung-burial-in-tessin-switzerland-en-eur]dit artikel[/url] aan. Het relaas van een persoon die een lawine overleefd dankzij zijn avalung. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik draag namelijk een ABS-rugzak en deze werkt perfect als ik boven de sneeuw kan blijven. Bevind ik me daarentegen ver onder het punt waar de lawine afgaat, danwel in een terrain-trap, dan zal de ABS me nooit naar boven kunnen helpen. Ik heb weer iets op m’n verlanglijstje staan.

url-1
url-1

Avalung kopen? Check [url=http://www.snowcountry.nl/accessoires/rugzakken-backpacks.html]snowcountry[/url]

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur19 maart 2010 · 16:47

Die andere 20 hebben het gered neem ik aan?

Gevorderd
barttoorn2Auteur19 maart 2010 · 19:21

goed punt, en abs en avalung, check!

Beginner
wimdesAuteur19 maart 2010 · 21:02

hoeveel kans heb je om dat ding effectief in je mond te krijgen wanneer je door een lawine wordt overvallen, die je niet van ver ziet aankomen??
\

verhaal staat op site fabrikant, bestaat geen objectievere data over effectiviteit zoals bij ABS?

Beginner
wimdesAuteur19 maart 2010 · 21:04

hoeveel kans heb je om dat ding effectief in je mond te krijgen wanneer je door een lawine wordt overvallen, die je niet van ver ziet aankomen??
\

verhaal staat op site fabrikant, bestaat geen objectievere data over effectiviteit zoals bij ABS?

Toerist
AnoniemAuteur19 maart 2010 · 21:25

alleen jammer dat het gebruik van een ABS rugzak en een Avalung tegelijk verre van praktisch is
\

de oplossing? 2 in 1
\

op TGR zijn verschillende voorbeelden te vinden van knutselwerk dat meer wegheeft van het interieur van een Poolse space shuttle tot een professionele integratie van beide systemen in een rugzak van spectra, waarschijnlijk reteduur maar dan heb je ook wat
\

http://www.tetongravity.com/FORUMS/showthread.php?t=112055

Toerist
AnoniemAuteur19 maart 2010 · 21:28

en vergeet het belang van een goede helm niet, bewusteloosheid of erger is niet bevorderlijk voor het correcte gebruik van een Avalung
\

sowieso is er nog veel te winnen met de verbetering van helmen
\

tegen meervoudige impacts zijn de meeste helmen niet opgewassen

Elite
lesalpesAuteur19 maart 2010 · 22:37

Moet zeggen dat ik zelf niet zo’n fan ben van de losse avalung. Heb 'm hier liggen, maar gebruik 'm eigenlijk niet zo vaak. In combinatie met een rugzak en een pieper onder de kleding gaat het bij mij allemaal toch al snel dubbel zitten. Aan de andere kant, voor nog geen €100 kan je dat ding natuurlijk wel gewoon thuis hebben liggen.

Beginner
Bro2Auteur20 maart 2010 · 11:17

Een Avalung en een airbag completeren elkaar mooi, het is eigenlijk jammer dat het zo’n gehannes wordt met verschillende systemen. Het zou mooi zijn als Black Diamond een oprits-rugzak uit zou brengen voor het ABS-vario systeem, maar misschien is dat niet goed mogelijk.

Toerist
berndAuteur20 maart 2010 · 14:10

@ Bert - Jan: POC komt volgend jaar uit met een helm dat door middel van een nieuw systeem genaamd: MIPS, meerdere impacts kan doorstaan… Gaat waarschijnlijk de nieuwe standaard worden, is alleen nog wel aan de prijs.

Elite
lesalpesAuteur20 maart 2010 · 17:06

@Bernd: POC had/heeft dat dit seizoen ook al.

Gevorderd
FriscoAuteur20 maart 2010 · 18:48

@ Wimdes
\

De bedoeling van de Avalung is dat je hem in je mond hebt tijdens de afdaling. Of iig vlak voor de mond. De slang kan je zo buigen dat hij vlak voor je mond hangt.

Uit ervaring weet ik dat je geen tot weinig tijd hebt om hem in je mond te doen tijdens een lawine, dat moet daarvoor al gedaan zijn. Staat ook in de beschrijving van het produkt

Never eat yellow snow!
Gevorderd
NielsAuteur20 maart 2010 · 22:42

Terrain traps en positie in lawine zijn wel goede argumenten om de ABS-avalung discussie weer nieuw leven in te blazen.
\

Zelf heb ik dit seizoen met een avalung gereden. Ik was daar maar medium tevreden over en wilde voor komende winter switchen naar een ABS, maar dit doet me toch weer twijfelen:
\

Ik had voor avalung gekozen omdat de prijs veel vriendelijker is en omdat de reddingsdiensten dan nog op tijd zouden kunnen komen. Vooral omdat ik regelmatig met mevrouw Niels rijdt en ze me niet zo heel koelbloedig lijkt als het goed fout gaat. 112 bellen lijkt me dan do-able, zoeken prikken graven gaat dan wellicht te ver.
\

Ook ik heb tijdens ssc met m’n avalung onder de sneeuw gelegen, ademen gaat dan heel comfortabel en relaxt. Punt is echter dat de avalung dan wel in je mond moet zitten. De gast van BD’s verhaal heeft (denk ik) vrij veel geluk dat hij de snorkel in z’n mond kan stoppen terwijl hij al in de sneeuw ligt.

Ik heb gemerkt dat de snorkel niet zo heel makkelijk je mond in gaat tijdens het rijden, zeker niet met dikke wanten aan. In vergelijking met het trekken van een ABS lijkt het me zelfs veel lastiger. Rijden met de avalung in je mond is een optie. Alleen de slang is vrij stug. Op een snowboard voelt dit als rijden met een stijve nek, je kunt niet om je heen kijken, vond ik erg a-relaxt.
\

Mijn voornaamste reden om te willen switchen naar ABS is het bedieningsgemak. Aan beide middelen heb ik niets als ik ze niet (op tijd) activeer en dat lijkt me bij de ABS stukken makkelijker. Dat neemt niet weg dat ik (onder andere door MM’s visie hierboven) het idee heb dat als activatie lukt, ik meer heb aan de avalung om te overleven. De twijfel blijft nog even bestaan.
\

Integratie van beide systemen in een rugzak zou ook een optie kunnen zijn. Dat lijkt me echter wel een boel gehannes met 2 van die systemen, tijdens het glijden, maar ook voor de activatie.

Beginner
wimdesAuteur22 maart 2010 · 00:05

@frisco: toch benieuwd hoe dit in de praktijk uitdraait, als je hoort/leest dat een lawine je zowat de kleren van het lijf rukt, wie kan (in paniek situatie) die snorkel lang genoeg in de mond houden? vind alvast geen objectieve data ivm geregistreerde ongevallen.
\

mijn gevoel zegt als je in lawine terechtkomt, je beste hoop is door abs/snowpulse ± boven te blijven en nergens tegen of af te donderen. Percentage resterende gevallen waarin avalung je toch verder kan helpen * slaagkans om snorkel in mond te houden te klein om rekening mee te houden?
\

Was het ook niet zo dat meeste lawine slachtoffers zelf lawine getriggerd hebben (cases als in artikel dus uitzondering)?

Toerist
thijzel2Auteur7 juni 2010 · 22:47

Ski een al twee jaar met een Avalung. Geloof niet helemaal in het snel pakken van het buisje als je gegrepen wordt. Ik ski dan ook regelmatig met het buisje in m’n mond, wat best goed te doen is. Doe het buisje overigens niet in om extra risico’s te kunnen nemen. De ene helling is nou eenmaal gevaarlijker dan de ander, ook al vallen ze beiden binnen de marges.
\

Uiteraard geen vervanging voor een goede safetyset met lawinepieper, schep en sonde. :D

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!