Nog een week lente

Nog een week lente

Verse sneeuw in de zuidalpen

Het kan verkeren. Twee weken geleden stond ik nog op de top van de Corvatsch (St. Moritz) en had ik na m’n eerste afdaling een bevroren neus. Het was diepwinter in de Alpen en dat was goed te merken. Overal was er heel veel schwimmschnee voorhanden en bleken oude lagen in het sneeuwdek een groot probleem.

Nu bevinden we ons opeens in hartje lente, of beter gezegd de vroege zomer. Waarmee een hoogst opmerkelijke overgang van de winter naar de lente wordt gemarkeerd. Het is alsof de lente duidelijk wil maken dat het nu echt genoeg is. Weliswaar al vorige week zaterdag aangekondigd, maar toch is het dan afwachten. Zeker omdat de week hoogwinters begon met lokaal meer dan een meter verse sneeuw in de noordalpen.

Begin deze week kondigde ik een [b]save your euro’s alert[/b] voor dit weekend aan. (lees blijf thuis en bewaar je euro’s voor betere poedertijden) Iets wat gezien de sneeuwval van begin deze week opmerkelijk was, maar achteraf bezien zeker niet onterecht. Dinsdag stopte het met sneeuwen in de noordalpen en woensdag was de warme lucht al present. En het is warm in de Alpen. Afgelopen week noteerden Sierre, Chur en Innsbruck de eerste 20 graden van dit jaar en ging het nulgradenniveau richting de 3000 meter. Daarna volgde probleem 2, bewolking. Boven de Alpen lag regelmatig een dik pak bewolking, waardoor er geen stralende nachten waren. Lees ter verheldering ook even [url=http://www.wepowder.com/nieuws/safety-wednesday-stralende-nachten]dit artikel[/url]. Kortgezegd komt het er op neer dat het sneeuwdek gedurende de nacht niet kan bevriezen, het steeds meer z’n cohesie verliest, waardoor de kans op natte sneeuwlawines toeneemt. Niet veel later volgde probleem 3. Regen. Het regende gister en vandaag in de westalpen tot grote hoogte. Hierdoor wordt het sneeuwdek nog zwaarder en neemt de kans op natte sneeuwlawines nog verder toe. Niet voor niets staat het lawinegevaar in grote delen van de Alpen op 3 of zelfs 4 (zoals in de Franse noordalpen en Tirol).

Lawine op piste Chamomix
[img]http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/76885950.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1269162171&Signature=DpdHkjsAanJzsWT9wksG5oGdyTU%3D[/img]
bron: [url=http://twitpic.com/19rxku]Barttoorn[/url]

[b]Wordt het beter? Ja en nee[/b]
Nee, want de komende week blijft aan de te warme kant. Maar er is een klein beetje hoop. Zoals al eerder aangekondigd sneeuwt het in de zuidalpen en ligt het nulgradenniveau daar wat lager. Zo valt er de komende 48 uur sneeuw op de grens tussen Italie aan de ene kant en Frankrijk en Zwitserland aan de andere kant, maar de sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 1600 en 2200 meter. Maar beter iets dan niets. Waarbij een sneeuwgrens rond de 1900 meter al een lichtpuntje is te noemen na de sneeuwgrens van gister (2600 meter). Voor korte termijn frehies moet je naar de hogere delen van regio 4, 5, 6, 7 en 8. Kies gebieden die richting de 3000 meter gaan en zoek ze in de Alpenhoofdkam. Onderstaan de webcam van Courmayeur vanochtend, waar het op een hoogte van 1700 meter sneeuwt…

Schermafbeelding 2010-03-21 om 09.20.27
Schermafbeelding 2010-03-21 om 09.20.27

Wordt het dan beter? Jazeker wel. Deze periode van warmte heeft voor de middellange termijn een enorm voordeel. Het sneeuwdek gaat nu zo nat worden dat de kans groot is dat bij de volgende neerslag de problematiek van de schwimmschnee en oude lagen grotendeels of zelfs geheel verdwenen zal zijn en er met een nieuwe vorstperiode een stevig fundament ligt voor het naseizoen.

En de lange termijn biedt perspectief. 2 dagen geleden schreef ik al hoopvol op [url=http://www.wepowder.com/lines]wePowder Lines[/url] dat het eind maart weer kouder wordt met een nieuwe lading verse sneeuw. De modellen gaan nog steeds uit van deze afkoeling.

Pluim westalpen
MS_745_ens

Pluim noordalpen
MS_1047_ens

Op beide pluimen is goed te zien dat het de komende week nog te warm blijft, maar dat we eind komende week afscheid mogen nemen van de zuidwestelijke stroming. Weg warme lucht, welkom koelere lucht. Maar let wel. Het is dan al bijna april, de zon een stuk sterker en de sneeuw daardoor sneller weer pap. Poederalerts vragen dan om meer flexibiliteit dan hoogwinter. Sneeuw blijft korter poederig, zeker op de zuidhellingen. Maar dat er poeder gaat vallen is een ding wat zeker is. Voor wie 'm nog niet kent haal ik 'm maar weer van stal. Prince, sometimes it snows in April.

Het sneeuwt uiteindelijk altijd in April en met de komst van de lente is het seizoen nog niet ten einde. Prince had er in dit geval ‘it always snows in April’ van moeten maken. Maar het nummer is meer dan de titel. Ik luister het nummer al jaren en hoewel ik er tijdens de winter nooit aan denk, popt het eind van de winter opeens weer op in m’n geheugen. Een moment waarop ik terugkijk naar de winter. Hoe was de winter? Sneeuwrijk, koud, veel lawines? Heb ik er alles uitgehaald? Mooie lijnen? Wat heb ik geleerd? Winters lijken altijd lang, maar ze zijn voorbij voordat je het door hebt. Winters zijn ook relatief. Iedere winter staat op zich en je moet roeien met de poeder die je hebt.

Tot op heden had ik een heerlijke winter. Ik heb alle dagen poeder kunnen rijden, zat op de momenten dat de sneeuw slecht of gevaarlijk was thuis, weer nieuwe poedermaatjes leren kennen, onder supervisie van Steven van BMB mijn eerste swallowtail gebouwd (deze week meer daarover), als instructeur bij het snowsafety center niet alleen heel wat mensen de basis van veilig poederrijden bijgebracht, maar ook heerlijk gereden met hen, mooie nieuwe lijnen gereden, wederom nieuwe gebieden ontdekt die nog niet in de wePowder gids staan, in samenwerking met frismedia wePowder Lines gelanceerd en vooral veel genoten met vrienden…

Hoe was jouw winter? Ben je veel weggeweest? Veel geleerd? Heb je er uitgehaald wat je er uit wilde halen? Alle dagen poeder gereden? Nieuwe poedervrienden leren kennen? En…. ga je nog naar de sneeuw de komende weken?

Ben ik al waar ik wil zijn? Nee, ik ga de komende weken voor zeker nog wat poeder rijden. Daarnaast kan wePowder nog een stuk beter, zodat jij en ik nog vaker, beter, makkelijker en mooier poeder rijden met vrienden. De winter is nog niet ten einde. Het moment voor de big-mountain lijnen is daar…

Stay stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Toerist
Steven2Auteur21 maart 2010 · 10:28

Ik zit al heel het weekend zelf de weerkaartjes te bekijken en ben ietwat gefrustreerd over de warmte. Ik werd op zeker moment al vrolijk bij een nulgradengrens van 1950 meter in Puy St Vincent, na ‘pluie fort jusq’au 2500 m’ in het noorden. Tot ik me realiseerde dat dat toch niet ideaal is…

Dit weekend kwam privé perfect uit om te gaan rijden, ben toch thuisgebleven. Ik wil wel echte poeder! Volgend weekend zit ik volkomen klem tot zaterdag…Hopen dat de kou dan terug is met neerslag.

Gevorderd
FriscoAuteur21 maart 2010 · 16:24

Lawine gevaar 4 in Trois Vallees, zo’n beetje elke 35+ helling ligt tot op de rotsen bloot met grote brokken eronder. Gasex knalt lekker rond. Heerlijk weekje met de familie…

Never eat yellow snow!
Toerist
AnoniemAuteur21 maart 2010 · 18:54

In Valfrejus zijn zelfs alle gondels boven 2100 meter gesloten ivm natte sneeuw lawines. Het is te hopen dat er dus in de komende 48 uur idd neerslag komt. We wait and see. Een gezellig weekje weg heeft altijd risico’s des te meer reden om de powder missies in stand te houden.

Elite
lesalpesAuteur21 maart 2010 · 20:59

Hey Maurice,
\

heb je er al zicht op wat de dolomieten komend weekend gaan doen? Zit erover te twijfelen om met een maatje de Brenner over te steken en daar wat couloirtjes te gaan skiën. Hoeft dus niet noodzakelijk vers te zijn, wel stabiel.
\

En die eerste keer 20 hier in Innsbruck kan wel kloppen. :D Er wordt weer buiten gelunchd, de mutsen in het straatbeeld worden weer petten en gisteren de eerste keer een mtb tochtje gemaakt.
\

Vincent

Gevorderd
pauldobAuteur22 maart 2010 · 07:41

dat is goed nieuws voor mijn toerplannetjes met pasen (en later hopelijk)

Toerist
AnoniemAuteur22 maart 2010 · 09:24

Montgenevre schijnt wat sneeuw te krijgen, vooral vanaf woensdag. ongeveer 8cm per dag. Is beter dan niets toch. Voor ons uurtje rijden hier vandaan.

Ik keep you all posted.

Beginner
DennnnisAuteur22 maart 2010 · 11:27

Ben heel benieuwd… houdt ons op de hoogte!

a.s. weekend is mijn laatste kans :(

sneeuw!!!!
Expert
ollieAuteur22 maart 2010 · 12:19

Dit weekend was nat… met de Powderchase in Fieberbrunn hebben we vrijdag nog verstopt op een noordhelling boven de 2000m nog wat poeder gevonden. Zaterdag was de sneeuw zelfs op de Wildseelöder al helemaal nat… vloeibaar beton. Zondag dus maar een eerste telemarkles genomen…
\

Ik hoop nog steeds op komend weekend…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!