19e poederalert

19e poederalert

ga maar vast vrij nemen

Het kan verkeren. Gingen we de afgelopen week van diepwinter naar vroege zomer. De komende week gaan we terug naar normale seizoenstemperaturen en sneeuw. Onderstaand zie je het temperatuurverloop op de Attelas in Verbier. In 24 uur ging de temperatuur van -10 naar +2.

Temperatur_Attetlas-1
Temperatur_Attetlas-1

De aankondiging voor een nat en subtropisch weekend. Enkel in wat delen van zuidelijke alpen en op wat toppen in de westalpen bleef het koud genoeg om verse sneeuw te noteren. Zaterdag was dat betreft de meeste dramatische dag. Het regende tot grote hoogte en alleen al in de Franse Savoie werden van vrijdag tot en met zaterdag 400 (let wel vierhonderd!) natte sneeuwlawines genoteerd. Op zondag werd dit aantal gelukkig rap minder als gevolg van de dalende sneeuwgrens, maar niet voor niets gold voor grote delen van Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk groot (=4) lawinegevaar.

[b]En weer terug…[/b]
De koningwinter-naar-zomer-express blijkt een VV op zijn bestemmingsplaatje te hebben, want komende week gaan we weer terug de (late) winter in. Tijd voor het 19e poederalert! Jazeker… waar ik voor afgelopen weekend een save-your-euros alert had (lees; blijf thuis en spaar je euro’s voor betere tijden), zijn nu de betere tijden aangebroken. Poederrijden is en blijft een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zijn. Het vergt wat flexibiliteit, maar je krijgt wel waar voor je euros. Komend weekend mogen we weer.

[b]Want[/b]
Een gordel van lagedrukgebieden welke zich uitstrekt van Ierland tot Spanje vuurt vanaf woensdag weer koufronten af richting de Alpen. Over de westelijke rand van dit laag wordt koude polaire lucht aangevoerd, welke voor sneeuw gaat zorgen in de zuidalpen en via de noordelijke nazwieper (lees het koufront dat de passage van het lagedrukgebied nazwiept) in het noordwestelijk deel van de Alpen.

Situatie donderdag a.s.
hirlam84

Vanaf donderdag begint het te sneeuwen. Het zwaartepunt in regio 7 en regio 8. In de nacht van vrijdag op zaterdag volgt de noordelijke nazwieper. Dan ook sneeuw van regio 2 tot en met regio 4. De exacte details volgen later deze week. Maar na een weekend om snel te vergeten gaan we weer richting een normale na-winter. Wat goed te zien is op onderstaande pluimen.

Eerst de zuidalpen. Daar zijn de temperaturen al eerder weer richting normaal en gaat het stevig sneeuwen.

MS_745_ens-2
MS_745_ens-2

Dan de noordalpen. Daar duurt het nog even voordat we weer op normaal seizoensniveau liggen. Sneeuw in het zuiden is Fohn in het noorden. Pas na de passage van de noordelijke nazwieper kan de koude polaire lucht de noordalpen bereiken.

MS_1047_ens-1
MS_1047_ens-1

Kortom… we mogen weer. Afgelopen weekend was het heerlijk vliegeren met de kids op het strand en vol huivering de berichten uit de Alpen tot me nemen, maar de winter lonkt nog steeds… Het 19e poederalert is een GO. Deze week volgen de details en vanaf woensdag kun je je weerinfo op maat vinden in de regioberichten en op wePowder Lines.

Stay Stoked!
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Expert
ollieAuteur22 maart 2010 · 13:24

Cool! Dan is mijn wolletje net droog…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Toerist
skijcsAuteur22 maart 2010 · 14:17

Laat ik nou net vanaf woensdag naar Nauders gaan…

Ik vreesde al een training natte sneeuw glijden, maar dit klinkt zoveel beter!!!

Gevorderd
telemikeyAuteur22 maart 2010 · 14:23

Vet!
\

Ik ga dit weekeind weg… Wooohoooo!

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
yannickdbAuteur22 maart 2010 · 17:18

@ Morris

Is er ook (goed) nieuws voor de westkust van Noorwegen (Lofoten)?

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
yannickdbAuteur22 maart 2010 · 17:19

@ Morris

Is er ook (goed) nieuws voor de westkust van Noorwegen (Lofoten)?

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
doovAuteur22 maart 2010 · 17:54

Vandaag reppen de fransen zelfs van 550 lawines in de afgelopen dagen :
\

“Après une forte crue avalancheuse de vendredi à dimanche (plus de 550 départs signalés du petits aux gros et dans toutes les expositions), l’activité naturelle a faibli mais sans que le manteau neigeux soit réellement plus stable sinon par un tassement important.”
\

Nu maar hopen dat de winter het nog een beetje langer uit gaat houden en ook pasen epic wordt. Ik ben er klaar voor !

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Toerist
Teon2Auteur22 maart 2010 · 19:31

@skijcs: Pak de Tscheyek naar boven en ga links en/of rechts de kammetjes aflopen. Geniale poedervelden!

Gevorderd
jelmerAuteur22 maart 2010 · 23:28

Kijk! goed nieuws, en dat nog wel op je verjaardag! (zag ik op hyves :)
\

Feli en nog vele goede poederjaren!

Beginner
DennnnisAuteur23 maart 2010 · 11:10

Hiehaaaa!

vrijdag en maandag vrij! laat maar komen!

mmm Nauders kan het wel eens worden ja met de optie om door te schieten naar I :D

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!