Freeride World Tour.. een blik achter de schermen deel IV

Door allardfaas op 24 maart 2010 · 0

Matthias 'Hauni' Haunholder

Het seizoen zit er op. Althans voor de Freeride World Tour, na 4 events mag Candide Thovex (FRA) zich de kampioen bij de skiërs. Xavier la Reu (FRA) bij de Snowboarders. Ane Enderud (NOR) wint het skiën bij de vrouwen en Aline Bock (GER) het snowboarden. Ik moet wel heel ver naar beneden kijken wil ik een glimp van onze tour held kunnen opvangen. Ik zie hem op de 14e plek. Oké hij had twee teleurstellende resultaten in het begin van het seizoen. Maar voor de FWT werkt het als volgt, er zijn vier events en de beste drie tellen voor het eind resultaat. Er moet dan in Sqaw Vally en Verbier een hoop goed te maken zijn. Zeker als je bedenkt dat Hauni de voor hem zo belangrijke wedstrijd in Fieberbrunn heeft gewonnen.

[i]Telefoon gaat over.[/i]
Met Hauni.

[b]Ha Hauni met mij, waar ben je, ik kan je niet vinden?[/b]
Zit je in Oostenrijk? Waar, ik wist niet dat je kwam.

[b]Nee ik zit op de site van de Freeride worldtour en ik kan je niet vinden in de uitslag van Verbier?[/b]
[i]Er wordt niet gelachen.[/i]

Nee dat klopt, ik ben in St Anton in Voralberg. Ben met Atomic een commercial aan het opnemen voor [url=http://www.redbull.at/huettenrallye]de HuttenRally.[/url]

[b]Ook leuk maar de laatste keer dat ik je sprak zou je naar Verbier gaan?[/b]
Ja dat lag ook in de planning. Wanneer heb ik je voor het laatst gesproken, toen ik terug was uit Canada?

[b]Klopt, vlak na de Tram Face FWT,[/b]
Ja de Tram Face. Ik was helemaal gemotiveerd. Fieberbrunn was misschien wel mijn mooiste overwinning ooit. Omdat ik het seizoen niet echt lekker begonnen was en omdat ik daar ieder jaar dat het is mee heb gedaan en geloof ik alle plaatsen heb bezet. Nou goed. De volgende stop was dus Squaw Vally Californië. De organisatie had besloten om hier een nieuw manier van competitie uit te proberen. In plaats van één keer mocht er twee keer worden afgedaald. De beste afdaling zou worden geteld voor het resultaat.

[b]Een goed idee?[/b]
Mwah, weet niet. Het mooiste is toch dat je allemaal 1 kans hebt. Maar goed ik snap dat de FWT moet experimenteren. Het is toch aan hun om de sport naar het publiek te brengen en dit is een manier. Het zorgt wel voor spektakel. Rijders die al een goede run hebben kunnen in de tweede run uitpakken. En eigenlijk geldt hetzelfde als je de eerste run niet zo goed hebt gedaan. Het leidt tot meer spektakel. Ik had voor de tactiek gekozen om twee keer er vol voor te gaan. Met een iets risicovollere lijn in de tweede run. Dat pakte goed uit, ware het niet dat ik een landing niet goed had ingeschat. Met die landing heb ik mijn rug geblesseerd. En daarom ben ik niet in Verbier.

[b]Maar het pakte ook goed uit zei je?[/b]
Ja, omdat ik na die eerste run 4e stond. En ik had voor mijn tweede run zoals gezegd een risico vollere lijn in gedachten. Laten we het zo zeggen; het had goed kunnen uitpakken. Overigens stond ik niet alleen in mijn tactiek. In de tweede run ging iedereen te keer als een beest. Uiteindelijk ben ik 10e geworden. En dat zorgde er voor dat ik 14e ben geworden in het klassement.

[b]14e dan moet je toch met een goed resultaat in Verbier toch kunnen klimmem en in ieder geval je tour plek voor volgend jaar kunnen veilig stellen?[/b]
Ja dat had gekund. Maar ik ben nog steeds niet helemaal fit. Ik kan skiën hoor. Maar sprongen brengen een risico met zich mee. En zonder sprongen zeker geen punten. Op die manier valt er voor mij weinig te winnen in Verbier. Het seizoen is nog niet afgelopen en ik moest keuzes maken.

[b]Keuzes, waar tussen?[/b]
De FWT is maar een klein deel van mijn werk. En niet onbelangrijk hoor. Bijna alle contracten die ik nu heb heb ik te danken aan het goede seizoen vorig jaar. Maar sponsoren betalen me omdat ik zichtbaar ben. En dus moet ik films maken en fotoshoots doen. Na Squaw Vally ben ik doorgegaan naar Canada om te filmen met Matthias Mayr. Samen met hem en Sacha Schmid maken we Up and Down. En de film gaat heel mooi worden. We zijn alleen nog niet klaar. Zoals gezegd valt er in Verbier weinig te winnen, ik kan niet mee strijden om de titel. Dus heb ik gekozen om terug te gaan naar Walchsee en te werken aan het herstel van mijn rug.

[b]En nu heb je een rot seizoen achter de rug?[/b]
Mijn eerste reactie is nee, maar misschien omdat ik wil kijken naar de positieve dingen die er zijn gebeurt. Maar er valt niet te ontkennen dat het seizoen niet heeft gebracht wat ik er van verwachtte. Als je roept dat je wereldkampioen wilt worden en je doet de laatste race niet meer mee, dat is niet fijn. Maar het filmen gaat heel goed. Ik ben net een paar weken met een camper door Amerika getrokken, heb geheliskied in Canada. Het leven is als freeriden, je bekijkt het maakt een plan, begint er aan en als je begonnen bent dan moet je dealen met wat je tegen komt en zorgen dat je met een goed gevoel naar beneden komt.

[b]Je wordt filosofisch![/b]
HaHa, volgens mij heb jij me dat verteld toen we in Georgië zaten en er geen poeder in velden of wegen te zien was en we toch een film moesten maken.

[b]Ben je nu je plek op de FWT kwijt?[/b]
Op basis van de ranking wel. Ik moet nu hopen op een wildcard of uitnodigingen voor de individuele events.

[b]En hoe krijg je zo'n wildcard?[/b]
Daar zijn geen criteria voor. De organisatie is vrij om ze aan iedereen te geven die ze willen. Als jij als rider veel hebt gedaan voor de tour of je genereert veel publiciteit dan krijg je eerder een wild card dan wanneer niemand je meer ziet.

[b]Dus als jij volgend jaar een plekje op de tour krijgt dan is dat ook te danken aan stukjes wePowder?[/b]
Ja eigenlijk wel. Het is belangrijk dat mensen me zien. Een groot deel van wat ik doe speelt zich af op een berg waar weinig mensen zicht op hebben. Als ze het al hebben kun je het bijna niet zien. Ik ben dus afhankelijk van het feit dat mensen over me schrijven, ik in films en commercials zit. Dat er dus eens in de zoveel tijd een stukje over mij staat op [i]de[/i] freeridesite van Nederland helpt daar bij. Tenslotte is Atomic niet alleen voor Jan met de pet. Zeg dat maar tegen Morris.

[b]Zal ik doen, het seizoen is nog niet afgelopen wat ga je nog doen?[/b]
Ik ga nog naar Zweden waar we met Skidoos de berg op gaan. In Salzburg hebben we een plek gevonden waar nog niemand is af geweest. En in Zwitserland gaan we skiën op een gletsjer waar we op gaan landen met een vliegtuig. Allemaal voor Up and Down.

[b]Kom je Up and Down nog in Nederland laten zien?[/b]
Zeker weten!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro