WePowder Plankenkoorts: Nitro Slash 166

WePowder Plankenkoorts: Nitro Slash 166

Donderdag geardag

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet aan Nitro gedacht had en dus ook niet aan de Slash. Totdat ik de poederslet in Samoens tegen het lijf liep en hij vertelde hoe enthousiast hij was. De Slash mocht niet ontbreken in een volledige test. Zo gezegd, zo gedaan, ff mailen naar Kubus en geregeld, ze hadden de 166 van 2011 voor me klaarstaan. Een van de weinige distributeurs die echt enthousiast reageert als z’n materiaal eens serieus aan de tand gevoeld kan worden. Het antwoord op de vraag waarom, was eenvoudig: ‘we hebben gewoon onwijs veel vertrouwen in de Slash en weten zeker dat ook jij enthousiast gaat zijn!’. Kortom de verwachtingen waren hooggespannen toen ik 'm achterin de auto gooide.

Het concept van de Slash lijkt op het eerste oog veel op de Dupraz (die ik helaas nog niet getest heb). Mediumlang, puntige neus met een lichte earlyrise, een setback van 2,5 cm ten opzichte van de effective edge en 12 mm taper, al met al de specs voor een serieuze poederbak. Daarnaast heeft de Slash een nieuwe vorm van camber, bij Nitro Gullwing Camber genaamd, dit houdt in dat de Camber tov de effective edge naar achteren zit.

-2
-2

[b]Drijven tussen bomen[/b]
Eenmaal ingestrapt hoef ik zeker niet te wennen. De Slash rijdt heel natuurlijk, het eerste dat opvalt is dat de neus niet onder te krijgen is. Er ligt een halve meter vers maar wat ik ook probeer, de neus blijft boven. Een gewichtsverdeling van 50-50 rijdt heel erg lekker! Da’s een groot pluspunt. Tussen de bomen merk ik direct dat dit drijfvermogen veel invloed heeft. Doordat ik zo ontspannen sta kan ik al m’n energie gebruiken om hard en precies m’n route te rijden. Ik merk dat de natuur van de Slash in de grote ruime bochten ligt maar heb totaal geen moeite met de korte bochten. Het drijfvermogen en de gewichtsverdeling laten heel veel ruimte voor die korte bochten.

[b]Getracked[/b]
Op de steile en sterk verspoorde piste probeer ik de Slash stevig op z’n staart te trappen. Dat gaat niet slecht maar ik mis het stabiele gevoel van de Furlan of de vergevingsgezinde, alles corrigerende tail van de Sickstick. De Slash stuitert lekker van buckel naar buckel en laat het opvangen van de klappen aan mij over, iets meer demping zou wel prettig zijn. Maar geen nood, voor die buckels doe ik het toch niet.

In het technische bos verbaast hij me juist weer positief. Ook hier is de hoofdlijn al behoorlijk getracked en zoek ik mijn weg voornamelijk door de (dichte) bebossing daarnaast. Strak sturen op lage snelheid is een must, maar gaat prima. Soms is het onvermijdelijk de hoofdlijn te volgen en stuur ik de Slash tussen de buckels door. Dat blijkt hij wel goed te kunnen, zolang ik er maar tussendoor ga en niet overheen stuiter zijn de buckels geen probleem.

-3
-3

[b]Poederrr[/b]
Als het later op de dag licht opentrekt rijden we nog wat open velden. Op snelheid komt de Slash nog beter tot z’n recht. Strepen gaat heel erg easy, alsof ik boven de sneeuw zweef, ik hoef nul moeite te doen. De daaropvolgende bochten kan ik met veel kracht inzetten zonder enig probleem. Hoe veel kracht ik ook zet, ik krijg geen echte kick terug. Ooit meen ik gehoord te hebben dat Nitro juist bekend staat om z’n afterkick, maar in de Slash is dat niet terug te vinden. Hij lijkt eerder wat weinig leven te hebben, maar dat zorgt er wel voor dat hij precies doet wat ik wil. Olliën gaat ook zonder problemen, er zit prima pop in!

De volgende dag bluebird, nu kan de Slash op serieuze snelheid getest worden. De ervaringen blijven net zo goed. Hij zweeft boven de sneeuw en is daarin erg stabiel. Het gevoel in de bochten veranderd ook op hogere snelheid niet. Droppen blijkt een ander verhaal. Ik ga ervan uit dat ik 'm kan landen zoals ik 'm ook rijdt, 50-50, maar dat blijkt anders. Het lijkt alsof de neus tijdens de landing makkelijk spanning opbouwt, waarna een nollie moeilijk te voorkomen is. De eerste 2 keer kan ik een frontflip net voorkomen, zodra ik licht achterover leun is het probleem al opgelost. Ondanks dat je de Slash dus met een gelijke gewichtsverdeling kunt rijden, moet je tijdens de landing wel degelijk de neus uit de sneeuw houden, moet je ff weten.

[b]Conclusie[/b]
De poederslet had helemaal gelijk, de Slash is een topplank! Belangrijkste pluspunt is de gewichtsverdeling. Hierdoor is de Slash niet alleen een verademing voor de benen, maar ook erg precies te sturen. De wendbaarheid is dus meer dan in orde en ook op snelheid presteert hij prima.

Het allersterkste punt van de Slash is z’n allround karakter, hij is ideaal als one-quiver-board. Hij presteert prima tussen de bomen, op open wanden en heeft ook inhoud voor de steilere afdalingen. Wat dat betreft ideaal als je een kleine auto hebt of welke andere reden dan ook om alle poeder op een plank te willen shredden.

Zelf twijfel ik nog sterk waar ik 'm in m’n quiver zou willen plaatsen. Het allroundkarakter maakt het erg moeilijk. Ik heb een aantal specifieke karakters in gedachte die elkaar perfect aan zouden moeten vullen en overlap zou daarbij overbodig zijn. Aan de andere kant heeft een allrounder ook een specifieke eigenschap, namelijk dat hij ingezet kan worden als je het ff niet weet, als het weer om gaat slaan, of als je erg gevarieerd terrein wilt rijden op een dag.

+ gewichtsverdeling 50-50
+ drijfvermogen
+ rustig en precies te sturen
+ allround

- landen
- gebrek aan karakter

Niels

Reacties

Gevorderd
NielsAuteur1 april 2010 · 23:41

@ Poling: tja die print…

@ Poling II: hangt er vanaf wat je met de sickstick wilt. Hij is eigenlijk niet bedoeld voor megadrijfvermogen en hele diepe dagen maar om onbezorgd te rijden in medium pow en speels terrein. Zie het als je jibplankie voor de piste, die is ook niet bedoeld voor mach 3. Alhoewel dat wel prima gaat.
\

@ Snah: nee helaas. Gek genoeg koos ik die dag de Furlan, achteraf liever andersom gedaan…en het gaat er dit seizoen ook niet meer van komen. Maar er moet iets te wensen overblijven!
\

@ Koeienlap: de verschillen tussen rocker van de verschillende merken zijn vaak marginaal. Alhoewel ik wel de indruk heb dat dit heel goed werkt!
\

@ Frenkdegen: goed om te horen! Laat ff horen wat je er na dag 4 van vind!

Toerist
PeteralohaAuteur2 april 2010 · 22:07

Goed verslag, ik herken hierin zeker mijn 171 ook. Deze heeft wel een mooiere tail. Iets meer zwaluwstaartje, maar of dat hier veel toevoegt weet ik niet precies. Het is id geen one quiver board maar het voordeel is volgens mij dat je ook als er maar 10 cm gevallen is er al veel voordeel uit kunt halen. En dan zou je anders met je super swallowtail poederboard een beetje overdressed zijn. Als je ook wilt knallen als er geen poeder ligt dan is een ander boardje een betere keus. Maar daar gaat het hier niet om. Strepen willen we en dat gaat top!

mag ik weg
Toerist
TezeAuteur3 april 2010 · 18:22

interessante topics/artikels met reviews van boards.
\

Alhoewel het voor mij absoluut bijkomstig is, vind ik dat de look van het board toch wel iets heeft.

Gevorderd
NielsAuteur3 april 2010 · 23:35

Hoho, heb id lange tenen maar wel in 'n gewone 43…

Toerist
michielsexappealAuteur5 april 2010 · 11:54

Met 8 sneeuwtrips op de Slash 166 dit seizoen heb ik redelijk wat uurtjes doorgebracht op dit board… hier mijn opmerkingen:
\

-Nitro noemt die voorspanning ‘Slash Gullwing’ omdat ze hun andere camber/rocker combo de gullwing noemen wat ook echt een ‘zeemeeuw’ lijn heeft van opzij. Dit lijkt niet alleen op S-rocker, dit is gewoon S-rocker. Camber onder je voeten en de nose loopt omhoog, wanneer je de camber meer indrukt komt de neus nog meer omhoog. Ze noemen het gewoon gullwing om marketingtechnische redenen omdat ze het woord rocker niet in de mond nemen… Deze shape komt overeen met de s-rocker van Burton maar ook met de Atomic Banger en zelfs de Jones Hovercraft en Flagship zijn S-rocker… Naar mijn idee het ingrediënt voor een vette snowsurfer.
\

-De breedte, ja hij is breed. Ik heb schoenmaat 40 en heb alleen problemen als ik op een keiharde mogul piste uitkom (welke ik overigens probeer te vermeiden). De bizare float komt mede door die breedte. Ken je dat als je achter een gids op brede ski’s aanrijdt en je moet continu remmen? Met de Slash overkwam me voor het eerst. Ik ben eraan gewent en wil niets anders meer.
\

@koeienlap

-De Slash is totaal anders dan een Megalight (vorige geweek gereden, versie met Camrock). De Slash is een snowsurfer, de megalight gaat meer naar big mountain freerider en heeft een traditionele outline en is over zijn volle lengte veel stijver.
\

@poedersletje

Die wat slappere nose laat het bij zware poeder idd wel eens afweten waardoor je gaat frontflippen. Toch zorgt deze wel voor dat losse gevoel…
\

@Niels

Als je eenmaal gewend ben aan dat landen op je achterste been rijdt je echt alle clifs en pillows weg. Denk dat dat gewoon hoord bij die tappered outline.
\

Net als jullie ben ook ik opzoek naar het ideale freeride wapen maar de Slash komt in mijn beleving het dichtste bij van alles wat ik gereden heb. Paar millimeter slapper en een tandje stijver over de volle lengte zou misschien wel mogen.

Je nieuwe signature
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!