Lawine 1, waarom? Daarom!

Lawine 1, waarom? Daarom!

Het verhaal van Lucraak

[i]Tijdens mijn Lawine 1 cursus van het Snow Safety Center zat ik met Sander Kan in de lift en hij vroeg me om mijn beweegredenen om aan deze cursus mee te doen. Een goede vraag, en aangezien ik echt een duidelijke reden had waarom ik me had ingeschreven, kon ik ook resoluut antwoorden. Na mijn antwoord vroeg Sander me om dit een keer te plaatsen op het wePowder forum. Bij dezen dus. De reden waarom ik (skier) als beginnende freerider mezelf ingeschreven heb voor Lawine 1 is de volgende.[/i]

Vorig jaar was mijn kennismaking met het freeriden. Ik had een setje bredere latjes op de kop getikt via Marktplaats om zo eens te kijken of ik me buiten de piste ook kon vermaken. Van tevoren had ik op allerlei fora waaronder wePowder wat informatie ingewonnen over hoe de techniek buiten de piste afweek van die van op de piste, waar ik op moest letten e.d.

Tijdens mijn wintersportvakantie (met familie in een gebied waar we al enkele jaren komen) ben ik eens wat verder gegaan dan waar de lift eindigde en kon ik over een ruggetje van een berg heerlijk mijn eerste metertjes maken op een helling die niet veel stijler dan 25 graden was. (zie kaart). Daarnaast heb ik nog wat stukjes naast de rode pistes proberen mee te pakken om zo wat ervaring op te doen. De dagen ervoor was er een enorme lading sneeuw gevallen aldaar dus de pret kon niet op! Na de eerste dag en tientallen faceplants later kwam ik r e d e l i j k van die helling. Dikke vette stoke bij mij en mijn broertje (snowboarder). De volgende dag de hele dag die ene helling afgekrast maar door onze nogwat matige techniek zijn we om een uurtje of 2 doodop afgehaakt. De derde dag compleet gesloopt van de spierpijn ons alleen op de piste begeven en het weer was ook niet echt je dat… Een beete sneeuw en redelijk mistig. De vierde dag was er weer 1 om in te lijsten… strak blauw, klein beetje wind, niet te koud. Heerlijk! We gaan met de Asitz in Leogang de berg over om te kijken of we op “onze” helling (die daarna nog 1 klein pistetje en een stoeltjeslift verder ligt) nog weer wat spoortjes kunnen leggen. Vol goede moed gaan we naar beneden, we stappen de stoeltjeslift in en vlak voordat we uitstappen kijken we naar de helling en zien we dat al onze sporen verdwenen zijn… Niet omdat de sporen waren dichtgesneeuwd maar omdat de complete helling er uitgeklapt was. Over ruim 200 of 300 meter waar we de dagen ervoor nog heerlijk op ons dooie akkertje hebben zitten oefenen met het poederskien is de hele zooi weggescheurd met een enorme scheurrand net onder de top. Waarschijnlijk de dag ervoor of die nacht gebeurd. Jammer maar helaas zeggen we tegen elkaar en we besluiten ons weer aan bij de groep om de rest van de dag weer omdat we het toch wel een angstig gezicht vonden en we ons er niet echt lekker meer over voelden. In de loop van die avond begon het eigenlijk pas tot me door te dringen, de hele helling lag eruit, je zou er maar gestaan hebben… De rest van de week ben ik netjes op de piste gebleven en heb ik om me heen nog een paar andere (minder grote) uitgeraasde lawines gezien. Terug in Nederland spreek je mensen over die gebeurtenis en ze vragen om hoe steil de helling was? wat het lawinegevaar was? had je een pieper om? kon je er wel wegkomen als je in de lawine zou komen? Ik had werkelijk GEEN idee!

Nu na Lawine 1 kan ik me nog harder voor m’n kop slaan (zonder dat ik nu de illusie heb dat ik nu alles over lawines weet). De hellingshoek als ik die nu probeer terug te schatten is zoals gezegd echt niet meer dan 25 graden, het was een oefenweide voor ons dus geen hardcore freeride terrein. Het lawinegevaar? Werkelijk, ik heb geen idee, niet eens gekeken en zou niet weten waar ik dat had moeten lezen. Wat een lawinepieper was wist ik ook niet (“Iets dat gaat piepen als er een lawine afgaat?”), een sonde klinkt zowaar nog meer sci-fi achtig (“Die dingen schiet NASA toch de ruimte in?”). En het ergste was misschien nog wel dat mocht ik in die lawine terecht zijn gekomen dat het echt een terrain trap was geweest. Het laatste stuk van de helling moet je altijd meer naar rechts om nog wat vaart te houden en net achter de bomen weer op de piste uit te komen. Zoals je op onderstaande afbeelding ook kunt zien zit er een soort geul recht onder de punt van het uitroepteken. Daar was ik nooit uitgekomen en daardoor is de lawine ook niet op de piste terecht gekomen.

[img]http://luctiemessen.nl/lawine-bij-81.jpg[/img]

Nadat me dus steeds meer duidelijk was geworden dat het afgaan van die helling helemaal niet zo ongevaarlijk was als ik dacht ben ik het jaar erop met een gids via Skimadness.nl twee ochtenden op pad geweest en heb me door Michiel van ski-madness wat rijtechnieken laten bijbrengen op een vakantie in St. Anton samen met mijn vriendin. Daarvoor had ik me al aangemeld voor Lawine 1 bij het SSC maar ik maakte me wat zorgen over de vereiste rijtechniek die nodig was om met de groepen mee te komen. Na twee ochtenden zei Michiel dat ik waarschijnlijk wel mee zou kunnen komen met de cursus en kon ik met een redelijk gerust hart twee weken geleden naar Davos vertrekken om te leren wat ik destijds allemaal had fout gedaan.

De cursus zelf ga ik heel kort over zijn. Ik vond het echt waanzinnig! Ik merkte dat er veel mensen waren die veel meer off-piste ervaring hadden dan ik en al veel meer gezien hadden dan ik maar ik heb mijn ogen uitgekeken, mijn hersenen volgestampt met informatie en heerlijke sneeuw gereden. Met twee verschillende gidsen zijn we op pad geweest (Michiel Engelsman en Sander Kan) waar ik verschillende dingen van geleerd heb. Van het navigeren bij een white-out, het inschatten van hellingshoeken, het analyseren van een lawinebericht, deze informatie gebruiken in het gebied, omgaan met groepsprocessen op de berg, het opgraven van een onder een lawine bedolven persoon (gesimuleerd), het instappen van een stijle couloir, het herkennen van windtekenen, het lezen van het terrein en het is me naast nog 100en andere dingen duidelijk geworden dat ik nog erg weinig weet :)

Ik kon redelijk goed meekomen met de groep skiers (en 1 boarder) dus een echte crack hoef je imo niet te zijn om deel te nemen aan de cursus mocht dat je nog tegenhouden om volgend jaar mee te gaan.
Een echte aanrader en eye-opener! Volgend jaar Lawine 2 voor mij!

[url=http://www.wepowder.nl/forum/?topic=1372.19179]zie ook dit topic op het forum[/url]

lucraak

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur31 maart 2010 · 09:07

leuk verhaal, maar @morris 3 verhalen over ssc op rij, is dat niet wat veel?

Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2010 · 09:32

@sjonnie, mensen wilden hun stoke kwijt…

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur31 maart 2010 · 14:15

@ Sjonnie; een klein beetje promotie moet kunnen toch? ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!