Girlpowder: Eva Walkner

Girlpowder: Eva Walkner

[b]Eva Walkner (30) is freerideskiester. Dit jaar werd ze tweede in de Freeride de Chamonix in Frankrijk. De sympatieke Oostenrijkse reist de hele wereld over om deel te nemen aan wedstrijden uit de Worldtour.[/b]

“Skiën is mijn passie. Het betekent voor mij dat ik de hele dag buiten in de bergen en de natuur ben. Ik geniet van mijn sport, leer elke dag iets bij, krijg de kans om veel te reizen en mijn grenzen te verleggen. Voor sommige mensen is het extreem wat ik doe, maar eigenlijk ben ik gewoon een skiester.”

Desondanks is Eva’s sport niet zonder gevaren. Twee jaar geleden maakte ze tijdens een wedstrijd een harde crash. “Ik dacht dat mijn leven over was. Ik kon geen adem krijgen en ik kon me helemaal niet meer bewegen. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad. Maar ik heb het overleefd en ik ski nog steeds.”

“Het is mijn leven en mijn droom. Ik ben bereid om hier een prijs voor te betalen, maar ik probeer altijd het risico zorgvuldig in te schatten en voorzichtig te zijn.”
Alpine skiën

De voormalig alpine skiester gold als veelbelovend Oostenrijks talent. Als junior greep ze net naast een podiumplaats, toen ze vierde werd op de Wereldkampioenschappen voor junioren. De voormalig Oostenrijks kampioene maakte haar overstap naar het freeriden pas op 27-jarige leeftijd. “Ik had te maken met veel blessureleed. De Oostenrijkse selectie is het sterkste skiteam ter wereld. Als je één slecht seizoen hebt waarin je last krijgt van blessures, dan moet je enorm hard vechten om terug te komen.”

“Ik was om het seizoen geblesseerd. Op een gegeven moment heb ik het opgegeven. Ik kon niet omgaan met de pijn en de druk van buitenaf. Door mijn alpine achtergrond pik ik hat freeriden snel op, maar ik moet nog steeds veel leren. Het is toch anders als je niet tussen poortjes door moet skiën. Als freerider kun je je eigen weg kiezen.”
Training

Eva staat op het punt om haar winterseizoen af te sluiten. Al in juni, nog voordat de zomer begint, start ze met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. “Vanaf juni begin ik met een krachttrainingsprogramma. Je hebt een sterk lichaam nodig om blessures te voorkomen. Als freerider spingt je ook van cliffs, daarvoor het je sterke benen nodig. Daarnaast doe ik veel aan conditietraining zoals fietsen, hiken en hardlopen. Elke dag doe ik coördinatietraining. Ik voel me simpelweg beter als ik fit ben.”
Mentaal

Op de vraag of Eva ook aan mentale training doet, antwoordt ze een stellig ‘nee’. “Mentale kracht komt voort uit liefde voor mijn passie. Soms is het moeilijk om na een blessure weer terug te komen, maar ik heb een sterke wil. Mijn passie is mijn drijfveer.”

“Ik vind dat he lol moet hebben in je leven en dat je van elke dag moet genieten. Doe de dingen waar je blij van wordt. Je hebt maar één leven. Het is fantastisch om je tijd te besteden aan onzinnige, maar leuke, dingen.”
Vrouwen

Freeriden is bij uitstek een mannensport. Eva vindt het jammer dat er zo weinig vrouwen deelnemen aan freeride wedstrijden. “Ik denk dat veel meiden beter zijn dan ze zelf denken. Het is natuurlijk belangrijk dat je heel erg goed kunt skiën, de rest is een kwestie van training en moed. Ga met de jongens op stap, leer van ze en geloof ik jezelf! Je hebt niets te verliezen”.
Zomer

Na een lang seizoen kijkt Eva stiekem ook uit naar de zomer, waarin Eva haar werk als journaliste weer zal oppakken. “Ik werk als freelancer voor televisiestations. Ik maak reportages en documentaires. Ik schrijf ook voor magazines over mijn skitrips. Ik hou van mijn werk.”

“Misschien dat ik nog naar Nieuw Zeeland afreis om met mijn skimaatje Janina Kuzma te trainen. Mocht dat niet lukken dan ga ik veel andere sporten doen, zoals fietsen, downhillen, sportklimmen, bergklimmen, riversurfing (surfen op de rivier, red.), en veel andere dingen.”

Met dank aan [url=http://shesports.nl/artikel/233/eva-walkner-stoere-skichick.html]Shesports.nl[/url]

Roelien

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur29 april 2010 · 09:11

En dan even de vraag der vragen …<…: Is ze nog vrijgezel?

Gevorderd
AlexSkiAuteur29 april 2010 · 09:49

Ze is wel Liev!

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
snowboardrulezAuteur29 april 2010 · 10:16

Stoere chick

Elite
ErwinAuteur29 april 2010 · 11:43

Vette actie, ze gaat knetterhard!
\

@[R]ogier: Tijd voor weDate?! Of gewoon een seizoen in een skilerarenhuis gaan zitten… ;)

Beginner
Pazz457Auteur29 april 2010 · 13:10

Op een vrouw die zo skiet zou ik zo blind verliefd kunnen worden, te gek!
\


Maar als je samen skied ben je meteen gedegradeerd tot kneus ;)

Go to heaven, ski like hell!
Toerist
AnoniemAuteur29 april 2010 · 16:09

Infernus, jij bent toch veel te jong voor haar!

Gevorderd
froukski2Auteur29 april 2010 · 19:30

Hmmm ik heb mijn grote voorbeeld gevonden geloof ik :-D

Skiën in de verse peuf maakt mij zo blij als een oeuf
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!