(De laatste) WePowder Plankenkoorts: the round up

(De laatste) WePowder Plankenkoorts: the round up

De keuze van Niels…

Alweer de laatste Plankenkoorts en geardag van dit seizoen. Vanaf dit najaar zijn we er weer!

Dit seizoen zou ik [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/donderdag-geardag-plankenkoorts]veel[/url] planken gaan testen. Dat zijn er in de praktijk minder geworden dan ik vooraf hoopte. Mijn idee om een 14-daagse roadtrip te beginnen met 14 planken in de auto bleek te hoopvol, eenmaal ben ik - met het schaamrood op m’n kaken - het allereerste bmb-prototype helemaal vergeten en uiteindelijk heb ik ook veel minder dagen gegleden dan gehoopt door wat fysiek ongemak. Gelukkig is de bmb-plank later sterk verbeterd en was dat prototype niets in vergelijking met de topplanken die ze tegenwoordig maken. Daarnaast worden de fysieke ongemakken binnenkort gerepareerd zodat ik volgend seizoen vrolijk verder kan gaan met mijn zoektocht naar de perfecte poederboards. Maar dat neemt allemaal niet weg dat ik heel veel geleerd heb! Ik heb een veel concreter inzicht in wat ik zoek in een plank, in het quiver dat ik op wil bouwen en ook in eigenschappen en bijbehorende specs.

Als ik nu mijn ideale quiver op zou bouwen, zonder naar de kosten te kijken, dan zou dat er als volgt uitzien:

  • Powderjibber
  • Snowsurfer
  • Bigmountain-board

Op deze manier grijp ik nooit mis, wat de omstandigheden ook zijn:

[b]De Powderjibber[/b]
Voor een medium dump, tot zo’n 30 cm, en speels terrein, bomen, drops, pillows. Dan wil ik een soepele, levendige plank die niet te zwaar aan m’n voeten is. Daarmee kan ik prima vooruit in deze omstandigheden, ik heb immers niet heel veel drijfvermogen nodig en drijfvermogen staat voor mij gelijk aan log en zwaar. Ik wil juist een plank die speels is, snel reageert, waarmee ik kan jibben in de poeder. Dit hoeft geen stijve bak te zijn met veel inhoud, op stijle lijnen gaat speels rijden voor mij te ver, dan pak ik een andere plank. In deze categorie is het aantal boards behoorlijk beperkt. De [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/donderdag-geardagreview-furlan]Furlan[/url] valt voor mij af, te groot, log en zwaar. De [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/wepowder-plankenkoorts-de-salomon-sick-stick-160]Salomon Sickstick[/url] is by far de best geteste en staat dus op de wishlist! Maar ook de (nog niet geteste) K2 turbodream en Travis’ planken staan op de nominatie. Ondanks het enthousiasme over de Sickstick wil ik die andere boards ook graag aan de tand voelen! Dit is het type plank waar ik aan het begin van het seizoen naar op zoek was. Inmiddels heb ik echter ook nieuwe inzichten ontwikkeld. Er zijn immers ook dagen met andere omstandigheden waarin de powderjibber minder tot z’n recht komt.

[b]De Snowsurfer[/b]
De snowsurfer pak ik op de hele dikke dagen. Vanaf 40 cm heb ik gemerkt dat extra drijfvermogen heel lekker is. Ook op deze dagen rijd ik geen steile lijnen, dat gaat mede dankzij de kritische neuschneemenge immers niet lukken. Ook dit hoeft dus geen hele stijve bak te zijn, deze moet juist geschikt zijn om mixed terrein te rijden. Die hele dikke dump kan immers in elk terrein vallen. Drijfvermogen is hier het belangrijkst, daarnaast moet deze plank vooral allround zijn. Ik wil lekker door de bomen kunnen cruizen, maar ook vol gas open stukken af kunnen blazen. Afhankelijk van het succes in powderchasen wordt dit de meest gebruikte plank. Dit is tevens de plank die ik zou kopen als de cash maar een board toelaat, simpelweg omdat de snowsurfer het meest allround is.
De [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/wepowder-plankenkoorts-nitro-slash-166]Nitro Slash[/url] is voor mij verreweg het best geteste board in deze categorie. Een lengte van rond de 170 is voor mij ideaal. Maar er zijn veel boards in deze groep, [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/bamboe-koorts-op-zoek-naar-het-ultieme-board]een swallow[/url] zou ik graag testen, de Tanker, [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/donderdag-geardag-welk-poederboard-past-bij-jou-dupraz-d1-ge-test]Dupraz[/url][u, misschien zelfs Burtons Stellar, er zijn veel goed opties in deze categorie, met behoorlijk grote verschillen in specs. Hier valt echt nog wel wat testwerk te verrichten voordat ik mijn keuze kan maken.

[b]Het Big Mountainboard[/b]
Als het sneeuwdek zich gestabiliseerd heeft en de serieuzere lijnen gereden kunnen worden, komt dit board uit de auto. Zelf voel ik me al bij 35 graden of steiler beter op mijn gemak met dit board, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen wat later naar dit board grijpen. In ieder geval pas vanaf stufe 2 of lager. Dan geeft het big mountainboard meer zekerheid en stabiliteit. Dit type board is qua mij betreft het meest doorontwikkeld, verschillen tussen merken onderling zijn klein hierin. Het lijkt het meest op de conventionele pisteboards en wordt ook vaak als all-mountain board verkocht. 168 met een lichte setback en medium tot stijf zou mijn ideale recept zijn. En dan bij voorkeur een goed harde base, zo nu en dan een rots toucheren zal juist met dit board vaak voorkomen. Ik heb onder andere de [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/donderdag-geardag-review-bataleon-undisputed]Bateleon Undisputed[/url] gereden en was hierover erg te spreken. Maar dat zou net zo goed een SupermodelX, Burner of Solitude kunnen zijn. Door de kleine verschillen in deze categorie zou het me om het even zijn. Ik zou de goedkoopste nemen, of eentje die ik toevallig getest heb en beviel. In mijn geval dus de Undi.

Voor mijn gevoel heb ik met dit quiver alle omstandigheden gecovered. Wat mis ik nog? Wat zou jij toevoegen en hoe kijk jij naar je quiver? Wordt volgend seizoen vervolgd!!

Niels

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur6 mei 2010 · 19:42

Ik zou je niet kunnen vertellen wat ik nog mis, ik moet het zelf allemaal nog ontdekken. Heb zelf vier planken getest deze winter, de bataleon omni, de nidecker legend, de atomic (naam kwijt) en de BMB, de eerste swallowtail, en een van de dingen die me erg opvallen is: ook testen moet je leren.
\

Ik ben nog aan het uitvinden waarom ik welke plank lekker vind, ligt dat aan stijfheid, camber, radius, omstandigheden, mijn eigen rijstijl en voorkeuren? Wat ik stijf noem, noem jij dat ook nog stijf? En hoe stijf is dat dan precies? Hoe voel je dat? Hoe meer planken ik berij, hoe meer ik merk wat ik eigenlijk lekker vind. Denk je bij het eerste plankje nog: Mwoah, is toch ook een goed plankje, toch? ben je bij de derde al heel wat veeleisender.
\

Op dit moment, als ik vandaag nog de loterij zou winnen, zou ik net zoals jij een poederjibber willen (salomon sickstick, of een fish, of the Jones hoovercraft, en die ik moet er eigenlijk eerst een uit deze categorie testen, heb er nog nooit zoeen onder mijn voeten gehad)

Een allrounder van rond de 164, een swallowtail en een splitboard. Nou, tel maar op wat dat gaat kosten…
\

Door het verhaal van Steven over stijgskietjes en dan je board op je rug, heb ik het idee van een splitboard eigenlijk alweer laten vallen (scheelt toch weer een pak euri’s) en naar aanleiding van mijn ervaringen met de BMB denk/hoop ik een board bij Steven te kunnen bouwen wat de allrounder van 164 een beetje overbodig zal maken. Maar dan wil ik wel graag zijn tweede/ derde swallowtail ook nog testen, en een paar andere allrounders, zodat ik te weten kom wat ik precies zoek, wat voor specs zo’n board zou moeten hebben.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!