Extreme hellingen, hoe ze te waarderen?

Extreme hellingen, hoe ze te waarderen?

Wie kan ze rijden? Check je eigen freeridepaspoort

Check dit misselijk makende filmpje waarin [url=http://www.youtube.com/user/tonytheclimber]“tonytheclimber”[/url] op zijn splitboard een ski 5.5 E4 route rijdt. Een wat? Nog even niet, eerst kijken!

En? Ben je er nog? Dan gaan we nu even haarfijn uitleggen wat er hier gebeurt aan de hand van de Toponeige rating, want dat is de “Geheimsprache” waarin gesproken wordt bij het maken van dit soort extreme tochtjes. Tijdens het maken van een tocht met Costijn, Robbert en Roel, kregen we van Martijn Schell zo’n [url=http://www.volopress.net/volo/spip.php?rubrique3]boekje[/url] mee, en wat zijn ze mooi!

[b]De waardering[/b]
We hebben het eerste getal “x.y” dat is opgebouwd uit twee delen: een cijfer “x” voor de punt en een cijfer “y” erna. Het eerste getal “x” vormt de basis voor de classificatie van het te skiën terrein en loopt van 1 tot en met 5. Meegenomen hierin zijn de steilheid van het terrein van een significant lange steile passage daarin:

[i]Ski 1 - Beginner alpine skiing terrain. Slope angle up to 30° and less than 800m. Wide, open slopes or sparsely treed areas. Exposure is non-existent and in general the risk of avalanche is low.
Ski 2 - Few technical difficulties. Slopes are not that difficult (maximum 35°) that may be longer than 800m. Possibly uneven terrain or mild exposure and objective hazard.
Ski 3 - The beginning of the ski-alpinism: technical passages, couloirs, long slopes at 35°, short sections of 40-45°. Fairly thick forests on lower angle slopes and difficult forest roads.
Ski 4 - Narrow couloirs or challenging slopes: long slopes at 40°, possibly short passages at 50°. Very uneven glacial terrain. Very dense forests even with moderate slopes.
Ski 5 - Very challenging slopes: Long and sustained steep couloirs, very long slopes from 45°-50° or possibly over 50°. Includes slopes above 55° that are rarely in condition.[/i]

(voor de oplettende lezer: dit zijn ook de 5 afdaal-classificaties in het [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/freeride-paspoort-0]wePowder freeridepaspoort[/url] dat je op je wepowder profielpagina kunt vinden. [url=http://www.wepowder.nl/users/erwin]Hier vind je bijvoorbeeld mijn freeridepaspoort[/url] )

Het volgende onderdeel is het getal “y” achter de punt, wat het subniveau binnen de basisclassificatie weergeeft aan de hand van specifieke details in de run. Skiniveau’s 1 tot en met 4 zijn onderverdeeld in 3 subniveau’s en skiniveau 5 in (officieel) 4 subniveau’s - met ruimte voor meer, wat al blijkt uit bovenstaand filmpje:

[i]5.1 - Shorter sections of 50°, long slopes of 45° (500 m), or a section (300 m) with challenging, complex terrain: this grade includes some gnarly chutes as well as large consistent slopes in big alpine terrain.
5.2 - Consistent slopes of 50° (200 m long) or very long sections of 45-50°. The addition of a “+” is used for routes previously given a higher rating, but that have been downgraded due to a restructuring of the rating system.
5.3 - Slopes starting at 49-50° (300 m long). This grade includes a significant number of routes which previously were rated 5.4. These routs are now rated 5.3: route of great with or “specialty” routes receive the “+”. Routes with short but very difficult crux sections fall within this grade.
5.4 - Routes considered “extreme” in standard conditions. Taking into account the definition of the preceding levels, the current maximum is likely 5.4+.

Nothing would prevent the use of the grade 5.5 for routes currently in existence if a sufficient number experts deemed this necessary.[/i]

(nee, dit tref je niet aan in het wePowder freeridepaspoort. Waarom? Omdat als jij in alle omstandigheden routes rijdt in de klasse 5, dan ben je iemand die serieuze hellingen rijdt. Dan is je complete paspoort waarschijnlijk al voorzien van een kleur en ben je goed in staat om dergelijke hellingen op hun gevaar te beoordelen.)

Het tweede getal voorafgegaan door de letter “E” of door de tekst “expo” geeft de - je raadt het al - exposure aan. Oftewel, wat voor obstakels kom je tegen als je valt:

[i]Expo 1 - There are no large obstacles; the exposure is that of the slope itself. This factor is identical for a slope up to 25° or a steep 55° slope, 300m long, which ends in a basin. In the case of a 55° slope, a fall will likely have the same consequences (risk of death) as a fall on a slope of 30° slope with an exposure rating of 3.
Expo 2 - Slopes may contain cliff bands which would lead to air time in the even of a fall from the top. At this level, if the take off is controlled, the risk of a dangerous impact is low. “S” corridors belong at this level.
Expo 3 - Unquestionable risk of a fall over a cliff in the event of fall, but not 100% certainty. “S” corridors with a certainty of impact in the even of a fall belong at this level. The probability of death in the even of a fall is high.
Expo 4 - High cliffs, fall lines which include multiple rebounds, or crushing impact zones. In the even of a fall impact is guaranteed, and death is virtually certain…[/i]

[b]Een voorbeeld[/b]
DEEPER - aan de hand van deze film, die binnenkort uitkomt en waarschijnlijk ook op een door wePowder georganiseerde avond gedraaid gaat worden, een kort voorbeeld. De lijn die Xavier en Jeremy in Chamonix (FR) rijden is de zogenaamde Tour Ronde, Face Nord. De rating van die lijn is ski 5.3 Expo 3, te vinden op [url=http://www.skitour.fr/topos/la-tour-ronde,4723.html]skitour.fr[/url]. Een foto met uitzicht van boven gemaakt tijdens het filmen ie je hier:
[img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs070.ash2/36843\_404902153842\_221468038842\_4462673\_6799171\_n.jpg[/img]

Over een lengte van 350 meter is het ding 50 graden steil, alwaar de ski-rating 5.3 vandaan komt. Rond het midden bevindt zich een soort ijswaterval waar boarden niet mogelijk is en waar je moet abseilen. Daarboven is het dus niet toegestaan fouten te maken, vandaar de Expo-waarde 3.

Tot zover het afdalen van zulke wanden. Het omhoog klimmen - een lift naar de top is meestal ver te zoeken - wordt ook gewaardeerd, maar voor de wePowderaars onder ons is dit misschien iets minder interessant. Onder andere een hoop ijzerwaar, focus en tijd heb je nodig. Al de zooi die je nodig hebt om boven te komen gaat dus ook weer mee naar beneden…wat het afdalen van een best wel steile wand nog een extra dimensie geeft.

Bron: [url=http://www.cairnpublishing.com/author/ratings/toponeige\_ratings.htm]cairnpublishing[/url]

Erwin

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur28 augustus 2010 · 21:21

grappig dat ‘waarderen’ in het engels zowel ‘to rank’ als ‘to appreciate’ is, maar in dit geval is voor mij alleen het 1e van toepassing. Ik zie totaal de lol niet in van zo’n steile helling, hier kun je niet op los… alleen maar proberen om heelhuids beneden te komen.

Gevorderd
DioAuteur8 oktober 2010 · 17:30

Bloedstollend gaaf. Scares the sh*t out of me.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Toerist
jriphAuteur8 oktober 2010 · 17:47

Nitpicking natuurlijk, maar de Col de la Verte (en daar lijkt het op als ik het wand in het begin zie) is volgens toponeige 5.4 E3. Dat betekend dat je maar 99.5% kans hebt om eugk te zeggen als je goed valt.
\

De hoogste 5.5 rating zijn het soort routes waar eens in 7 jaar eens iemand af kan gaan.
\

http://www.yadugaz.com/index.php/2008/06/20/84-la-yadugaz-connection-au-nant-blanc-aiguille-verte-4122-m
\

drie afdalingen in twintig jaar.
\

Laat ik graag over aan Pierre Tardivel en andere helden.
\

Wat ik een nog beetje mis in het bovenstaande is dat de ratings erg conditie afhankelijk zijn. Een route met een relatief klein (100m) stukje 40 graden maar dan niet met stabiele en zachte sneeuw (wat mij betreft geen poeder) maar dan met beton of ijs, maakt van een relatief lollige 4.1 een hele taaie ervaring.

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Elite
ErwinAuteur8 oktober 2010 · 18:09

@jriph:

http://www.volopress.net/volo/sortie2946.html

http://www.camptocamp.org/routes/52958/fr/col-de-l-aiguille-verte-face-n-du-col-w

http://www.skitour.fr/topos/col-de-l-aiguille-verte,1563.html
\

Zo zie je dat camptocamp.org en skitour.fr het niet altijd helemaal eens zijn met elkaar.
\

Natuurlijk zijn condities variabel en verandert daarmee de moeilijkheid. Het is geen allesomvattend verhaal geworden, maar een introductie in deze wereld van getalletjes en waarderingen. En net zoals bij klimmen kun je het eens of niet eens zijn met een bepaalde waardering en worden waarderingen wel eens aangepast.
\

Zo ben ik wel eens voor verrassingen komen te staan op een relatief steil stukje waar de zon al tijdje in gestaan had, maar nog steeds knetterhard was… http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs483.ash1/26422_403483895836_662230836_5570217_2576722_n.jpg

Elite
ErwinAuteur8 oktober 2010 · 18:22

Volgens mij heet 'ie volgens snow, ice and mixed “Au coeur du monde” route 262 op pagina 127.
\

Nou moet ik die boekjes echt dicht doen - ik wil naar Chamonix!!! En ja, ik ben wel beetje verliefd op dat plaatsje geworden terwijl ik niet heel veel met Frankrijk heb. Gewoon daar in het dorp staan en kijken naar de machtige pieken en gletschers, tsjonge.

Gevorderd
KingfisherproAuteur9 oktober 2010 · 00:08

Afgelopen koninginnedag in Zermat met gids een stukje 60 graden afdaling gemaakt +_ 100 meter waarvan de eerste 50 afdalen aan een touw. Vervolgens met de alle sneeuw van de hellling naar beneden gegleden.

Van mij hoeft het niet zo stijl

Toerist
Teon2Auteur9 oktober 2010 · 15:36

De kick van een hele steile couloir komt bij mij ook pas als ik gas kan geven, lees; de tong/uitloop.

De spanning van de afdaling komt er dan uit en met Mach 6 vlieg je dan door de poeder naar je maatjes.

Steil is vet.

Beginner
DennnnisAuteur9 oktober 2010 · 19:53

Met veel respect vraag ik me af, is dat sneeuw rijden?

Ben benieuwd naar de uitloop…

sneeuw!!!!
Gevorderd
DutchessAuteur9 oktober 2010 · 22:07

Ja, ook dat is zeker sneeuwrijden. Stalen zenuwen moet je wel hebben. (De techniek van hoe een 50+ graden helling af te dalen is tot daaraan toe, de wetenschap dat je geen fout mag maken lijkt me veel verontrustender… en als je valt op zon helling, heb je al heel snel zon godvergeten hoge snelheid… je stopt jezelf niet zomaar…)
\

Hier werk je ook, denk ik, naartoe. Dit lijkt me geen runnetje om mee te beginnen als je steile hellingen rijden eens wil gaan leren…
\

Het staat zeker niet hoog op mijn lijst van dingen die ik gedaan moet hebben in mijn leven, maar ik wil het zeker kunnen, als onderaan die steile helling dat geweldige poederveld ligt waar ik dan schreeuwend doorheen kan knallen…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
popskiAuteur10 oktober 2010 · 10:19

Ik heb die noordwand van de Tour Ronde beklommen in febr. 1996. Dat was toen blank ijs en niet te skiën. Halfweg ook een rotsoverhang, waar de toppen van mijn 1m95 skies aan bleven haperen. We zijn toen na 1 rappel langs de west couloir (5.2) geskied.

De condities veranderen van jaar tot jaar, van week tot week, van dag tot dag en van uur tot uur. Het is vaak heel veel geduld hebben tot de goede condities. Zo heb ik voor goede skicondities in de Noord-oost wand van Les Courtes (5.2) 3 jaar geduld gehad. Voor de afdaling van de Glacier Rond (5.1) op Aiguille du Midi was mij aanbevolen om daar tegen 11u30 aan te beginnen. Was echter nog veel te vroeg, want leek meer op ijs dan sneeuw.
\

Chamonix is heavy en voor velen ook dodelijk.

Laat u goed informeren en heb geduld tot het juiste moment.

Expert
robbieAuteur11 oktober 2010 · 13:53

Steil is Geil. Hehehe…

Elite
ErwinAuteur11 oktober 2010 · 14:10

@popski: gaaf dat je daar omhoog bent gegaan en heel wijze woorden. Vond ik ook goed in Deeper, waar ze laten zien dat je soms ook een onderneming af moet blazen.

Toerist
PeteralohaAuteur11 oktober 2010 · 14:43

heel gek maar ik heb totaal geen behoefte aan hellingen waarop je na een val dood gaat.

Is er geen tegenovergestelde rating van hellingen waar je zonder enig gevaar (zover dat gaat) poeder kunt knallen:)
\

Wel leuk voor de film.

mag ik weg
Toerist
wittelijnenAuteur12 oktober 2010 · 00:28

Net een paar fraaie pents van vrind Tonytheclimber bekeken. Nu al een mooie kerel die Tony

FB.com/koenbakkers.skier
Elite
ErwinAuteur12 oktober 2010 · 13:56

@peteraloha: ik heb liever de basis die onder de poeder ligt gewaardeerd, dan weet je wat je te wachten staat als je eens een couloirtje schoonveegt alvorens hem te rijden. Ben het met iedereen eens die zegt dat dan een dergelijke afdaling stukken lastiger wordt. :) Het zijn twee uitersten en vragen een compleet andere manier van rijden. Waar bij poeder rijden snelheid je vriend is, kan het bij steilhang rijden je grootste vijand zijn.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!