Girlpowder: Freeride World Tour

Girlpowder: Freeride World Tour

Einde voor de vrouwen?

[i]Girlpowder… Wat is dat eigenlijk? Want poeder is poeder en er moet gewoon geknald worden, dus who cares of je man of vrouw bent? Er moeten gewoon dikke lijnen gereden worden, toch?[i]

[img]http://www.skirebel.com/magazine/wp-content/uploads/2009/10/freeride-world-tour.jpg[/img]

[img]http://skiunion.mpora.com/wp-content/uploads/2010/03/fwt7.jpg[/img]

[b]Geschiedenislesje Freeride Worldtour (FWT)[/b]
De FWT bestaat misschien pas 3 jaar, maar het event is niet zomaar uit de lucht komen vallen… Begin jaren ’90 werden al de World Extreme Ski Championschips (WESC) in Alaska gehouden. In 1996 werd voor het eerst de Verbier Extreme gehouden (boarders only). Pas in 2004 werden ook skiërs toegelaten. In 2008 besloot de Zwitser Hale-Woods de Freeride Worldtour te organiseren. De tour bestaat uit 4 wedstrijden en 18 kwalificaties. De finale is elk jaar in Verbier op de Bec des Roses. Overigens bestaat ook een Amerikaanse FWT, [url=http://www.freeskiingworldtour.com/]de Subaru FWT[/url]. Dit is een aparte competitie en staat dus los van de Europese FWT. De FWT in 2011 is uitgebreid met 2 extra stops in Fieberbrunn en St. Moritz (dus 6 totaal). Dit zijn echter niet de belangrijkste veranderingen…

[b]Vrouwen in de FWT[/b]
Na 3 jaar samen met de mannen in dezelfde events te hebben geparticipeerd, stopt dat deze winter. Dit jaar mogen de vrouwen aan alle 14 FWT Qualifiers (FWQ) meedoen. Deze worden gehouden in de VS en Europa. De beste drie resultaten per rijder uit de verschillende FWQ bepalen de totaalscore. De rijders mogen aan zoveel FWQ’s meedoen als ze willen. De top 5 vrouwelijke skiërs en top 3 vrouwelijke boarders mogen dan meedoen aan de finale in Verbier. Dus alleen in Verbier rijden de mannen en de vrouwen gelijktijdig een wedstrijd. Maar dit zijn niet de enige veranderingen. De FWT betaalde voorheen de liftpassen en hotels voor de atleten tijdens een event. Voor de vrouwen geldt dat niet meer. Ook valt het prijzengeld weg. Er valt alleen nog in Verbier geld te verdienen. De winnende chick krijgt 5000 euro, terwijl de winnende man 10.000euro mee naar huis mag nemen.

[b]Waarom?[/b]
De organisatie noemt tekort aan deelneemsters een belangrijke oorzaak. Daarnaast zal de bredere tour volgens hen makkelijker nieuw talent aanboren. Door de tour open te gooien, kan er meer aanstormend talent meedoen. De organisatie zegt hierover: [i]“The previous seasons have seen a small number of female contestants, particularly female snowboarders,”[/i] says Josefine Ås, spokesperson for the FWT. [i]“Opening the field is necessary to make the sport evolve and grow. More women will have the opportunity to go for the Freeride World Title through qualifier events.”[/i] Daarnaast zouden de vrouwen niet mee kunnen komen met de mannen. Hun niveau zou volgens de organisatie te laag zijn: [i]“During the past 2010 season, women’s freeriding was in the shadow of men’s freeriding. On-terrain comparison where in some cases (ex: Chamonix) having both men and women riding the same mountain one after the other was clearly not in the advantage of women’s freeriding.”[/i]

[b]Verdeelde meningen[/b]
Elyse Saugstad, winnares van de eerste FWT in 2008 kan zich totaal niet vinden in het standpunt van de organisatie dat de vrouwen niet mee kunnen komen met de mannen. Haar reactie hierop luidt als volgt: “On the contrary, at the Squaw FWT stop, the women’s field was stacked with all the top women competitors, and the winning female line by Jackie Passo was the same as the men’s winning line.”

[b]De winnende lijn van Jackie Passo in Squaw Valley 2010[/b]

Saugstad is niet de enige die tegen is. Jess Mc Millian (2e plek FWT 2010) kan zich ook moeilijk vinden in de keuze van de organisatie : [i]“The FWT has done a lot for my career and many other women’s careers. So I don’t want to sound ungrateful,” says Jess McMillan. “On the other hand, I think the decision, regardless of how positive they would like to make it seem, is a blow to the women who have worked hard to be a part of the tour and to women’s skiing in general.”[/i]

Lorraine Huber, deelneemster FWT 2010 heeft [url=http://skilori.wordpress.com/2010/09/05/freeride-world-tour-2011/]een interessant blog[/url] geschreven over de veranderingen op haar website. Haar belangrijkste inzichten hieruit zal ik voor jullie op een rijtje zetten:
-doordat de tour wordt opengegooid, zijn er veel meer deelneemster. Hierdoor zal het niveau ook stijgen en kansen bieden aan aanstormende talenten
-niet alle vrouwen kunnen meedoen aan alle events. Degene die de meeste events rijden heb dus ook de meeste kansen om een goede score neer te zetten. Vroeger kregen alle deelneemsters aan een FWT event startgeld. Dit geldt niet voor de FWQ.

De conclusie van Lorraine luidt dan ook, organiseer een aparte tour voor de vrouwen (net zoals in tennis gebeurd, de WTA tour). Hierdoor komt er meer aandacht voor freeriden onder vrouwen, generen ze hun eigen sponsors en media gericht op vrouwen. Hier kan ik me wel in vinden, al denk ik dat het belangrijkste is dat er meer vrouwen gaan meedoen aan de FWT. Hierdoor stijgt het niveau vanzelf. En voor degene die zich afvragen waar ze de naam Lorraine Huber eerder voorbij hebben
zien komen… Zij zit ook in [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/19-november-wepowder-filmavond-0#comment-5516]de girlpowder film ‘As we are’ die we op 19 november in Amsterdam gaan kijken[/url]… En ik kan alvast verklappen dat ik haar binnenkort op skype ga interviewen… Dus jullie gaan meer van haar horen! Mocht je vast nieuwsgierig zijn geworden naar Lorraine, kijk vast even op [url=http://www.skilori.com/Profile.html]haar site[/url].

Juulski

Reacties

Expert
ollieAuteur12 oktober 2010 · 12:17

Waarom niet een combi? Gooi de Qualifiers open voor iedereen en laat op basis van je resultaat mensen mee rijden in de FWT?
\

Let op, ik maak hier geen onderscheid tussen mannen en vrouwen omdat ik half politiek nederland alweer in mijn nek voel hijgen… (en omdat ik denk dat het onderscheid marginaal te noemen is).

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Elite
ErwinAuteur12 oktober 2010 · 12:49

Dat er gedacht wordt over maatregelen om meer vrouwen mee te laten doen aan dergelijke events vind ik helemaal goed. Of dat dit de juiste manier is weet ik niet, twijfel er een beetje aan. Zou m.i. beter bij de basis aangepakt kunnen worden en dat is ervoor zorgen dat er überhaupt meer vrouwen gaan freeriden. Uhm, sowieso meer vrouwen die meer uit dit soort sporten willen halen: snowboarden, skien, biken, surfen, etc… Initiatieven zoals shesports.nl kunnen daar volgens mij zeker aan bijdragen. En als ik op een wedstrijd sta vind ik het altijd erg leuk als er ook (veel) dames bij zijn. Jammer dat de strakke pakken afgeschaft zijn…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur12 oktober 2010 · 20:51

wat lorraine zegt klopt idd wel ; maat van mij volgt met z’n zoon serieus de chill&destroy-tour van … zelfde principe; losse events; mor da nivo krikt wel serieus omhoog; tis eigenlijk marktsgewijsgebonden een kwestie van vraag en aanbod ; en zo kan dit nieuwere principe mss wél beter werken?

SHOOT

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!