Gear Monday: een speedride koepeltje erbij?

Door sjonnie op 15 november 2010 · 12

Vliegensvlug freeriden...

[b]Lees onderstaande even goed, maak daarna vrij in je agenda (4 t/m 8 december) en ga richting Tignes om samen met Aeneas een paar dagen een gratis cursus te volgen. Ja je leest het goed [i]ons bent zuinig Nederlanders[/i] G-R-A-T-I-S! Meer lees je [url=http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,1858.0.html]hier op het forum[/url]. Natuurlijk betaal je wel zelf de reis, onderdak en liftpas, maar als je een beetje goed zoekt, boek je een weekje Tignes voor nog geen 200 E inclusief liftpas.. Kun je na de clinics nog wat gaan freeriden.[/b]

[i]“Na de chute neer te leggen controleer je alle lijnen en verbindingen. Zeker als er een ’point of no return’ is, is het belangrijk dat alles goed klaarligt en er nergens draaien of knopen in zitten. Je trekt je harnas aan en klikt je boots in je bindingen. Je staat nu met je skis dwars op de berg, net onder je chute die uitgevouwen boven je in de sneeuw ligt. De stuurlijnen heb je al in je handen. Je kijkt uit over het dal, voor zover je dat kunt zien, omdat gevorderde startplekken vaak steil zijn. Je haalt nog
één keer diep adem en dan draai je je ski’s het dal in. Je leunt voorover in je harnas, heel even trekt de chute je naar achteren maar voor je het weet staat hij recht boven je en ben je weg.[/i]

[url=http://www.toratora.nl/mov\_mountainswoop08.html]check dis![/url]

[i]Je probeert zo snel mogelijk het terrein voor je te lezen om de ideale route erin te kiezen. Het gaat al snel keihard en je hebt dus weinig tijd om beslissingen te maken. Je probeert de route te kiezen waarin je zoveel mogelijk contact met de sneeuw kunt houden en dus vooral skiet op het freeride gevoel. Diepe bochten in maagdelijke poeder want andere skiërs komen hier niet, aangezien de helling eindigt in een dikke 100 meter cliff.[/i]

[i]Je volgt het steile terrein als in een freeride run zonder pauzes. Daarbij laat je de koepel steeds je bochten volgen. Het ontwikkelen van je eigen stijl in combinatie met het lezen van de berg vind ik de grootste uitdaging. Daar waar een glooiing of een cliff voor een natuurlijke schans zorgt trek je aan beide stuurlijnen en maak je makkelijk sprongen van een meter of vijftig. Nu komt de cliff van 100 meter hoog eraan. Je skiet over de rand en maakt met de chute meteen een 360, waardoor je naar
beneden spiraalt en gigantisch veel snelheid ontwikkeld. Zodra je bij de sneeuw aankomt laat je hem uitvlakken en zet je met hoge snelheid je ski´s weer neer in de sneeuw.[/i]

[i]Het terrein wordt nu wat vlakker en na tussen wat bomen door te slalommen en een paar laatste flinke sprongen te maken laat je langzaam de snelheid eruit gaan door iets tegen de berg op te sturen. Je chute valt naast je op de grond en je kunt weer rustig adem halen.[/i]

[i]Je propt de chute in een draagzak, je schaatst 100 meter naar de piste en glijdt door naar de lift met je chute in je hand. Zo snel mogelijk omhoog en nog een keer!”[/i]

Aan het woord is Jasper van der Meer, een gepassioneerd freerider met 7 volledige seizoenen in de Alpen op zijn conto. Hij is echter meer dan dat, hij is een vrije rijder in de ruimste zin van het woord, Jasper gebruikt namelijk niet alleen skis om door de poeder te glijden maar ook een vlieger om overal te kunnen rijden.

Mountain swooping, speedriding, speedflying, wat is nou precies wat?

[i]“Tja, de bekende discussie over de terminologie... Dit komt denk ik doordat de sport nog zo nieuw is en vanuit verschillende richtingen is ontstaan in de afgelopen jaren. Parachutespringers in Amerika lieten hun parachutes op door ermee van de berg af te rennen en noemen dit groundlaunching, omdat ze in plaats van vanuit een vliegtuig, nu vanaf de grond 'launchen'. In Frankrijk en Zwitserland gingen parapente piloten vliegen met kleine snelle parachutes (uit de parachutesport) in de plaats van hun grote en langzamere parapente vleugels. Ze noemden dit speedflying, begrijpelijk, omdat ze gewend waren langzamer te vliegen. Sommigen combineerden dit met skiën. In het begin vooral om makkelijk te starten en landen, maar al snel ontstond de uitdaging om zoveel mogelijk contact met de sneeuw te houden. Stel je daarbij een extreme freeride run voor, waarbij geen cliff te hoog is. Dit heet nu speedriding en deze tak is nu het grootst in de Alpen en tevens het makkelijkst om zelf mee in aanraking te komen.[/i]

[i]Mountain swooping is weer net iets anders. Hierbij spring je uit een vliegtuig of helicopter, open je een parachute en vlieg je vervolgens laag over de helling van de berg naar beneden. Een extreme vorm van speedflying waarbij je op veel meer plekken kunt komen, je hoeft namelijk niet omhoog klimmen en je hebt geen startplek nodig. Je moet er wel voor kunnen parachutespringen...”[/i]

Ok, speedriding it is dus, hoe ben je in aanraking gekomen met speedriding?

[i]“Ik was al een tijd parachutespringer en werkte ieder winter seizoen in Val Thorens in de Alpen als reisleider. Ik ben mijn parachute mee gaan nemen om mee te experimenteren op de berg. De sport bestond toen nog niet echt en ik heb alles geleerd door vallen en opstaan. Vooral veel vallen, haha.”[/i]

Hoe moeilijk is het om te leren voor freeriders? In hoeverre komt parachute of kite ervaring van pas?

[i]“ Vooral goed kunnen skiën is belangrijk en dan inderdaad het liefst freeriden, omdat je in de meeste gebieden aangewezen bent op off piste terrein. Parachute of parapente ervaring helpt natuurlijk enorm, omdat je dan je koepel al vrij snel op gevoel kan besturen. Tegenwoordig worden er speciale speedriding koepels gemaakt. Deze maken het een heel stuk makkelijker om de sport te leren. En vooral een stuk veiliger. Dit komt vooral door het gemak waarmee ze zich met lucht vullen bij de start.
Parachutes die daar niet voor ontworpen zijn gaan vaak alle kanten op bij de start, en dat is vooral vervelend als er 50 meter lager een flinke cliff ligt...Een kite werkt echt heel anders en die ervaring zal dus nauwelijks van pas komen.[/i]

[i]Je kan tegenwoordig gewoon les nemen. De eerste dagen gaan dan vooral om skiën met de koepel boven je hoofd. Dat is lastiger dan het klinkt, omdat de koepel reageert op al je lichaamsbewegingen. Je moet dus sommige ski technieken een beetje aanpassen. Als dit lukt kan je in de loop van de week al snel wat korte vluchten gaan maken en eventueel wat cliffs springen (vliegen). Met de juiste instructie en vooral de juiste locatie keuze kan je het heel veilig leren.”[/i]

En voor snowboarders, is het ook mogelijk op een snowboard?

[i]“Een veel gestelde vraag. Het kan op snowboard ook, maar daar heb je eigenlijk een aangepast harnas voor nodig. Omdat je met je heupen gedraaid staat ten opzichte van de vliegrichting, is je koepel anders continu geneigd om de bocht om te gaan. Dat maakt het erg lastig, zeker voor een beginnner. Ik zou niemand aanraden om het op een snowboard te leren. Op ski’s is het echt een heel stuk makkelijker. Je kunt altijd later nog een snowboard erbij nemen. En als je niet goed genoeg kunt skiën is dit een mooie reden om het te leren.”[/i]

Welke gebieden zijn geschikt om te speedriden?

[i]“Over het algemeen zijn gebieden met veel off-piste mogelijkheid geschikt. Soms zegt de locale regelgeving nog iets speciaal over speedriding (dat het niet mag bijvoorbeeld, of alleen op aangewezen plekken). Meestal is de regel dat je niet boven de piste mag komen”[/i]

Ik heb een aantal mooie speedride filmpjes uitgezocht, zou je die van commentaar kunnen voorzien?

[i]“Dit is een klassieker omdat het de eerste speedriding beelden waren die wat meer bekendheid kregen”[/i]

[i]“Dit zijn 2 schitterende filmpjes van Antoine Montant, ondertussen de meest bekende speedrider. Hij is één van de pioniers en wint tot nu toe alle wedstrijden.”[/i] [i]“Hier brengt Francois Bon op de Aconcagua een stukje van een 11 daagse ware alpine expeditie in beeld met een erg riskante start en een extreme vlucht in barre omstandigheden. Dit is speedriding in de meest extreme en minst toegankelijke vorm. Saillant detail: 11 dagen klimmen, 4 minuten afdalen...”[/i] [i]“Dit filmpje en met name de tweede helft , vind ik erg geschikt voor degenen die kennis willen maken met speedriden omdat het heel mooi het gevoel van speedriding weergeeft zoals dat toegankelijk is voor mensen die niet direct hun leven op het spel willen zetten.”[/i] Hoe zie jij de toekomst van deze nog jonge sport, blijft het een niche of verwacht je dat het groot gaat worden? [i]“Ik verwacht dat het nog heel veel groter wordt dan het nu is. Het is tegenwoordig goed en veilig te leren en je kunt enorm ver door leren. Het is toegankelijk maar biedt tegelijk heel veel uitdaging. Voor vergevorderden is het een ware Extreme Sport (met de risico’s die daarbij horen). Je moet natuurlijk wat materiaal aanschaffen, maar verder is het bijvoorbeeld niet duurder dan een andere skitrip.”[/i] Op wat voor manier heeft speedriden jouw “gewone” freeriden beïnvloedt? [i]“Door het speedriden ben ik vooral anders naar terrein gaan kijken. Niets is meer onmogelijk, en dat werkt gek genoeg ook door op het freeriden. Verder ben ik natuurlijk continu plekken aan het spotten maar kijk wel vaak de andere kant op dan de andere skiërs. Ook kom je soms onder het vliegen plekken tegen die heel mooi gewoon te skiën zijn.”[/i] Ik kan me voorstellen dat men na het lezen van dit interview zo snel mogelijk dit ook wil gaan proberen, wat raad je hen aan? [i]“Neem les! Het kan tegenwoordig op meerdere plekken in de Alpen dus het zou behoorlijk stom zijn om nu nog zelf te gaan experimenteren. Daar zijn in het verleden genoeg slachtoffers mee gevallen. Voor Nederlanders raad ik [url=http://www.aska-sports.com/en/home.html]Aeneas[/url] aan, Aeneas is net als ik als één van de eerste Nederlanders begonnen met speedriden. Hij organiseert trips naar Tignes voor beginners en lichtgevorderden die daar les krijgen onder leiding van een ervaren parapente- en speedrideinstructeur met alle nodige internationale diploma’s. Ook heeft hij ondertussen een eigen merk opgezet en produceert materiaal. Via aeneas@aska-sports.com kun je contact met hem opnemen.”[/i] Nog een laatste vraag, als er verse poedersneeuw valt wat doe je dan? [i]“Ik moet eerlijk toegeven dat bij echte goede verse sneeuw, ik mijn koepel vaak in de kast laat liggen... Op de plekken waar we vliegen raakt het meestal toch niet verspoord, dus dat kan twee dagen later ook nog!”[/i] Wil je meer over Jasper weten? Bezoek dan zijn site www.toratora.nl. Op dit moment is Jasper ook bezig met een documentaire over speedriden die waarschijnlijk najaar 2011 uitkomt.

Reacties

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 november 2010 · 10:12
    @Sjonnie, Jasper en Aeneas... vette shit... weekend 6 december is voor mij een NO-GO. Ik heb hier 2 overzenuwachtige kids vanwege een man met een witte baard. (wat me overigens wel doet beseffen hoe de buitenwereld mij moet waarnemen als ik weet dat de dump van de century er aan komt... maar goed)..

Hoe moeilijk is het echt voor een snowboarder??
    May the powder be with you.
  • chilo
    Tourist
    chilo op 15 november 2010 · 10:56
    Lache! Maar Chilo+hoogtevrees houdt beide beentjes aan de grond. 😃
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • op 15 november 2010 · 12:02
    Hoe moeilijk is het echt voor een snowboarder??

ik vermoed de snelheid waarmee het gaat en het feit dat je dwars op de bewegingsrichting het moeilijk maakt. Heb zelf gekite en dat is relatief eenvoudig.
    Maar ik kan me sterk voorstellen dat dit op een snowboard ff wat anders is. Je stuurbeweging van chute moet overeenstemmen met de stuurbeweging van de skies, en het lijkt me dat dat met skies ook wat evidenter is dan met een snowboard

Overigens vind ik het speedskien er enorm indrukwekkend uitzien, maar ik vind het in essentie toch nog wel wat heel anders dan het gewone freeriden. Ik vraag me zelfs af hoeveel er van die ervaring overblijft of het een hele andere ervaring geeft.
    Maar dat het opties met zich mee brengt is duidelijk. En dat het een enorme kick geeft lijkt me ook enorm duidelijk.
  • op 15 november 2010 · 12:30
    Zeer vet!
    Nadelen: kan nie switch rijden en lullige suckertracks......
  • op 15 november 2010 · 13:04
    Dit lijkt me echt fantastisch, vooral die vlieg elementen! Ingedraaid staan op mn snowboard lijkt me ook vrij lastig kwa balans, gelukkig heb ik 18 jaar ski ervaring, dus dan eerst maar eens op skies proberen.
    December gaat hem alleen voor mij ook niet worden ben ik bang.. en nee, dat heeft niks met zenuwachtig voor die oude man met baard te maken😃
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 november 2010 · 13:23
    pfffffff..... Tot vandaag had ik de stoke redelijk onder de duim weten te houden... Niet teveel WP lezen, alleen films korter dan 10min kijken, ik kan deze winter toch niet skien (krijg over 2 uurtjes een nieuwe kruisband...)...

Nu deze voorbij komt wordt ik op de valreep toch nog gek. Fuck daar was ik graag bij geweest!
    @Morris: Als je ideeen hebt om zo'n harnas voor snowboarders te customizen moet je het maar laten weten, dan zijn we er volgend jaar gewoon bij! Ik zit toch op de bank, dus heb tijd zat voor naaiwerkjes....
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 november 2010 · 16:08
    Met die speedriders op de berg is er nog meer reden om mensen te waarscuwen niet lukraak sporen te volgen als ze off-piste gaan... 😉
    May the powder be with you.
  • Jaap_W
    Beginner
    Jaap_W op 15 november 2010 · 18:32
    Hoe zit het met inklappers en turbulentie? Heb je door de hogere druk in het scherm en de hoge snelheid een groter window dan met een parapent? Of komt er ook hier veel parawaiting bij kijken?
  • wittelijnen
    Expert
    wittelijnen op 15 november 2010 · 23:59
    Vlieg hem erin. Neet ik vlieg in Januari met je mee!
    FB.com/wittelijnen
  • meerjasper
    Expert
    meerjasper op 16 november 2010 · 15:08
    @Jaap
    Inderdaad, de hogere celdruk in de koepel maakt hem veel stabieler. Verder is de koepel een stuk kleiner en herstelt zich dus ook sneller na wat turbulentie. Turbulentie door warmte (termiek) geeft bijna nooit problemen. Turbulentie na opstakels kan wel gevaarlijk zijn. Bij wind moet je dus goed letten op de richting en de route die je kiest over het relief.

@Morris
    Dat sporen volgen begint op plaatsen waar veel ge-speedride wordt inderdaad echt problemen te geven...

@JaapvR en Poling
    Die snowboard harnassen bestaan al wel. Het heeft weinig met kitesurfen te maken en het is op een snowboard echt moeilijker omdat je ingedraaid moet staan en dat het besturen van je koepel een stuk moeilijker maakt. En dat is nou net wat je moet leren... Ik vraag me af of er scholen/instructeurs zijn die het je op een snowboard willen leren, maar daar weet Aeneas misschien meer over.

@Polderboarder
    Wie zegt dat je niet switch kunt rijden??
    Bekijk Antoine Montant eens goed in de scene uit CLAIM...
  • kaspar
    Advanced
    kaspar op 16 november 2010 · 18:42
    lekker bezig jappie! kom je nog langs in men dec/jan?
  • Speedrider
    Beginner
    Speedrider op 17 november 2010 · 09:16
    @JaapvR en Poling
    Ik ben zelf een jaar of 5 geleden begonnen met speedride experimenten op m’n snowboard. Ik gebruikte daarvoor een oud parachute harnas. Hiermee zit je aan je schouders vast ipv net boven je heupen. Het is dan makkelijker om ingedraaid te staan en toch recht te vliegen. Mijn experimenten waren niet echt succesvol, maar ik was ook zelf het wiel aan het uitvinden.
    Toen heb ik dus besloten om te leren skiën, ik was echt een die-hard snowboarder, ik had nog nooit een cm geskied. Sinds die tijd heb ik eigenlijk m’n snowboard niet meer aangeraakt... Speedride snowboarden is echt een stuk lastiger , een franse kennis van mij is een ervaren speedrider op snowboard, hij gebruikt ook een skydive harnas. Hij zegt dat t prima gaat en heet geen behoefte om te skien. Je moet wel ver ingedraaid staan met je bindingen. Old school race style zeg maar.
    Ik heb een aantal leraren benadert en die willen er allemaal geen les in geven, maar die komen ook echt allemaal uit het ski wereldje.
    Ik ga het komende december met mijn huidige speedride ervaring nog eens proberen met snowboard. Ik krijg er namelijk heel veel vragen over. Nederland is echt wel een beetje een snowboard land, die fransen hebben dit probleem niet zo, want iedereen kan meestal wel een beetje skien.
    Ik zal jullie op de hoogte houden. Misschien moeten we naar een speciale snowboard speedride trip plannen.

gr
    Aeneas

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro