Freeride paspoort: het leerproces (de start)

Freeride paspoort: het leerproces (de start)

Een artikelenreeks om een betere freerider te worden!

[i]Freeriden is een kwestie van vallen en opstaan. Veel leren en veel ervaren. Veel tijd in de sneeuw kortom. Maar met een goede 850 kilometer tot de eerste serieuze bergen is het bijna onmogelijk om iedere dag of ieder weekend in de bergen te zijn. Het volgen van cursussen (in en buiten de sneeuw), veel afdalen, nog meer afdalen, oefenen met je safety- en klimmateriaal, lezen van de juiste boeken en het realistisch neerzetten van je eigen freeride paspoort (inclusief leerdoelen) versnelt je leerproces aanzienlijk. Zodat je veel sneller op dat niveau bent wat jij wenst. Of dat nu net naast de piste is op hellingen van rond de 30 graden, heliskien, of extreme couloirs. Ieder kiest zijn eigen comfortzone. En uiteindelijk is de beste freerider, de freerider met de grootste smile[/i]

De komende weken verschijnen er 2 type artikelen om je te helpen. Allereerst is er het praktijkverhaal van Powderskifun.
Powderskifun is een van de jongere members op wePowder en heeft de laatste tijd veel geinvesteerd in zijn kennis. Aan de hand van zijn verhaal in meerdere delen krijg je een aardig beeld dat iedereen ooit begonnen is met vallen en opstaan. Daarnaast gaan we dieper in op [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/freeride-paspoort-0]het freeridepaspoort.[/url] Achtergrondartikelen die je helpen sneller stappen te maken.

[b]Cursussen en clinics[/b]
Verder organiseren we en onze partners komende winter heel wat cursussen en clinics, zodat je snel een goede freerider wordt.

  1. It’s all about the down
    Zo organiseren we in januari en maart in samenwerking met Black Diamond en Bever een tweetal cursussen getiteld ‘It’s all about the down’. Twee workshops waar wePowder en Black Diamond teamrijder Robbert Schippers in het kort neerzet hoe je met je snowboard of ski’s makkelijk op punten komt waar geen liften zijn. Vellen, sneeuwschoenen en klimski’s. Het komt allemaal aan de orde. En allemaal met dat ene doel: mooie afdalingen scoren. Binnenkort meer info over de data en de wijze van aanmelden.

  2. Labs weekenden
    Onze partner Alp Adventures organiseert in januari 2 weekenden in het sneeuwgat ‘Le Grand Massif’. Flaine is een van de meest sneeuwrijke bestemmingen van de Alpen en is vanwege een hele goede snelweg ernaar toe ook nog redelijk makkelijk te bereiken. De Labs weekenden zijn bedoeld om met gelijkgestemden bredere freerideski’s of freeridesnowboards te testen. In ieder geval is er tijdens de weekenden materiaal van Black Diamond, Salomon, Atomic, Jones, Bataleon en BMB te testen. Je kunt dat zelf doen of onder begeleiding van gidsen uit het Grand Massif. De Labs weekenden zijn daarom geschikt voor beginnende als vergevorderde freeriders. Voor meer info [url=http://www.alpadventures.com/programma/index.php?event\_id=69]klik-klik[/url] (maar wees er snel bij, want het begint nu aardig vol te stromen).

  3. Safety-, techniek-, en ervaringstrips
    In [url=http://www.wepowder.nl/spots]wePowder spots[/url] vind je een scala aan reizen en clinics. Van een volledige safetycursus bij het snowsafetycenter, to techniektrainingen met Sander Kan, tot endless powder in Japan met Ski-madness, tot Alaskatrips met Ripstar Alle trips zijn voorzien van het freeridepaspoort, zodat je snel weet of de trip bij je past. Voor iedere wens is er wel een passend aanbod. Heb jij je freeridepaspoort nog niet ingevuld? [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/freeride-paspoort-0]Doe dat dan snel![/url]

[b]Zes regels om verstandig te freeriden[/b]

  1. Ga nooit alleen off-piste
  2. Gedraag je verantwoordelijk ten opzichte van anderen
  3. Check iedere dag het lawinebericht en de lijnen die je wilt gaan rijden
  4. Zorg dat je altijd een lawinepieper, schep en sonde bij je hebt
  5. En oefen regelmatig met je lawinepieper!
  6. If in doubt, don’t go out
Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur5 december 2010 · 11:21

Ik ben benieuwd naar de ‘Chronicles of @powderskifun’. Ik als beginner heb ook al aardig wat stappen ondernomen maar ben benieuwd hoe anderen er mee om gaan.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
KingfisherproAuteur5 december 2010 · 11:47

Mooi initiatief, altijd boeiend om over je favoriete sport te lezen en kennis op te doen, maar het is wel zoals jullie zelf ook al zeggen, als jet het wil leren moet je meters maken in de sneeuw. De rest blijft wel een beetje lijken op droogzwemmen.

Gevorderd
AlexSkiAuteur5 december 2010 · 12:25

Daarom ga ik 1 van de LABS weekenden doen en de week daarna nog ff weekendje Zell am See meepakken. :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
AryenAuteur5 december 2010 · 13:15

Regel 1 was aan mij niet besteed afgelopen drie dagen in St. Moritz :X Regels 2,3,4 en 6 heb ik trouw gevolgd. Ik heb heerlijk naast de piste onder de lift gespeeld/geoefend.

Met name gisteren was een goeie dag dat het allemaal een beetje op z’n plaats begon te ‘vallen’. Veel vallen en soms met moeite weer opstaan. Schaterlachen uit de lift na mijn zoveelste salto mortale (misschien vormt zich hier ook een basis voor bc freestyle skiën :-) ).

Het gaat toch inderdaad om oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Meters maken. Maar ook dat is heerlijk. Poeder, blauwe lucht, wat wil je nog meer?

Nog meer poeder :-) Ik kan niet wachten tot de kerstvakantie. Hopelijk valt er voor die tijd nog meer vers. Kan ik weer lekker pielen.

Expert
semmelAuteur5 december 2010 · 15:20

Hee Spookjuh, kunnen in Zell misschien wel een rondje skien… :) Zell is mijn werkberg en thuisbasis…

Respect the Mountains..!
Gevorderd
AlexSkiAuteur5 december 2010 · 20:31

@Semmel Dat lijkt me leuk. Ik ben er op zaterdag 15 januari.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
AlexSkiAuteur5 december 2010 · 20:32

@Semmel paspoorten matchen niet helemaal zie ik :-)

When life gets too complicated.... SKI
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!