Freeride paspoort: het leerproces in de praktijk (deel 1)

Freeride paspoort: het leerproces in de praktijk (deel 1)

[i]Freeriden is een kwestie van vallen en opstaan. Veel leren en veel ervaren. Veel tijd in de sneeuw kortom. Maar met een goede 850 kilometer tot de eerste serieuze bergen is het bijna onmogelijk om iedere dag of ieder weekend in de bergen te zijn. Het volgen van cursussen (in en buiten de sneeuw), veel afdalen, nog meer afdalen, oefenen met je safety- en klimmateriaal, lezen van de juiste boeken en het realistisch neerzetten van [url=]je eigen freeride paspoort[/url] (inclusief leerdoelen) versnelt je leerproces aanzienlijk. Zodat je veel sneller op dat niveau bent wat jij wenst. Of dat nu net naast de piste is op hellingen van rond de 30 graden, heliskien, of extreme couloirs. Ieder kiest zijn eigen comfortzone. En uiteindelijk is de beste freerider, de freerider met de grootste smile[/i]

De praktijk van Powderskifun, deel 1
Twee jaar geleden ging ik voor het eerst een seizoen de sneeuw in. Snowboard leraar, of op 2 latten? Skiën was altijd leuk geweest, maar de laatste 7 “jaar” snowboarden waren toch ook niet verkeerd. De beslissing werd uiteindelijk gemaakt door de skischolen die ik een mail stuurde. Ik kreeg stuk voor stuk terug: “Als je je skileraar diploma haalt kun je komen werken.” Snowboard instructeurs waren nergens meer nodig. Gek genoeg is die beslissing de beste beslissing geweest van de afgelopen 2 jaar. En die werd niet eens door mijzelf gemaakt… Goede beslissingen moet je leren nemen, en dat doe je met vallen en opstaan. Met freeriden ligt dat echter nét even anders, omdat elke foute beslissing kan leiden tot meer dan een bult of een schaafwond. Gevolgen die elke freerider niet vreemd zullen zijn en de consequenties van zo’n foute beslissing heb je niet zelf in de hand. Dar het mis kan gaan hebben al heel wat wepowder lezers ondervonden. Lees maar eens de [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/soms-gaat-het-misdeel-ix]soms-gaat-het-mis-reeks[/url]

Je eigen beslissingen liggen wél in je eigen controle. Ik heb alles wat ik nu kan, geleerd door open te staan voor alle advies die ik kon krijgen, maar ook door flink eigenwijs te zijn en wél de fout in te gaan. In een paar artikelen zal ik mijn ervaringen, valkuilen en verkeerde beslissingen delen, in artikelen gericht op (beginnende) leeftijd genoten. Op die manier hoop ik elke beginnende freerider op weg te helpen, zonder zelf ook de fout in te gaan. En wat op weg te helpen met techniek en materiaal. In het eerste artikel vertel ik over mijn eerste contact met freeriden en waar je op moet letten als je zelf wilt beginnen met freeriden.

Met de leeftijd van 17 vertrok ik op 3 december richting St. Anton om mijn Anwärter diploma te halen. Nadat ik mijn diploma gehaald had was het op naar Ischgl. Ischgl was voor mij een goed skigebied om mijn eerste seizoen te doen omdat ik er al eerder was geweest. De beslissing kwam dus totaal niet met het oog op freeriden, maar achteraf ben ik wel met mijn neus in de boter gevallen. Ischgl is namelijk een groot skigebied, met veel mogelijkheden. Je hebt er relatief weinig “exposure”, omdat het gebied nergens echt stijl (geen La Grave dus) is en geweldig wordt gecontroleerd door de piste dienst. Perfect voor een beginnende freerider dus!

3x3?..
Mijn interesse voor freeriden kwam door de verveling op de piste. Bochtjes draaien op geprepareerde pistes is leuk, maar de echte uitdaging ligt toch echt buiten de piste. Ik ben begonnen met “stukjes naast de piste” waarvan ik in de veronderstelling was dat het zo dicht naast de piste wel veilig zou zijn. Die veronderstelling is niet zo raar, maar hij gaat bijna nooit op. Er waren voor mij in die tijd 3 verkeerde veronderstellingen:

  1. Naast de piste is het toch altijd wel veilig.
  2. Waar sporen staan, kun je gaan.
  3. De vorige keer ging het ook goed, dus dan kan het nu ook!

[url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5230514573/][img]http://farm6.static.flickr.com/5210/5230514573\_b45b4bfa31.jpg[/img][/url]

Die drie redeneringen zijn zo gek nog niet, want op het eerste gezicht zijn ze heel logisch. Naast de piste zou je immers verwachten dat het altijd veilig afgeschermd is. Het probleem zit hem echter in drie dingen. Wat is namelijk precies naast de piste? Slalommend tussen de paaltjes, of 50 meter naast de piste waar de hellingshoek veel groter is? Dat is per piste ook weer heel erg verschillend dus naast de piste is een rekbaar begrip. En ten tweede: Door de dag heen kan het lawine gevaar veranderen, door bijvoorbeeld de wind en de zon. Als iemand ’s ochtends vroeg een spoor zet in een verse laag sneeuw en de daarna de hele dag in de zon ligt te bakken, blijft het spoor wel zichtbaar, maar gebeurt er in het sneeuwdek van alles. Als jij er vervolgens laat in de middag nog een mooi spoor naast wil zetten, kan er door de opwarming van het sneeuwdek al een lawine ontstaan. Ten derde weet je nooit wat er zich onder het zichtbare sneeuwdek afspeelt. Een pak sneeuw bestaat namelijk niet uit één vaste laag, maar uit allemaal verschillende laagjes sneeuw, die niet altijd even goed aan elkaar hechten.

Lawine’s kun je dus nooit uitsluiten. Op zich is dat laatste raar, want als je het niet kunt uit sluiten, wat valt er dan te leren? En dat is de hele truck bij het freeriden. Je schat voor jezelf maar ook voor andere in hoeveel risico je wilt nemen. Die risico’s schat je in door goed naar het sneeuwdek te kijken, het lawine bericht goed in de gaten te houden, en het weerbericht van morris uitvoerig te lezen. Door al die informatie bij elkaar te leggen, kun je voor jezelf een beslissing maken of het wel of niet veilig is om buiten de piste te gaan skien. Een lawine uitsluiten is onmogelijk, maar de kans zo klein mogelijk maken kan heel goed. Dat klink heel eng, maar in het dagelijks leven doe je dat bijna elke dag. Zo stap je elke dag in een auto of neem je elke dag de fiets. En ook daar kun je al het gevaar niet uitsluiten.

Maar waar begin ik dan?
Ook in het verkeer heb je ooit van je ouders geleerd dat je eerst naar links en naar rechts moet kijken, voordat je oversteekt. Totdat je ouders vinden dat je voldoende inschattingsvermogen hebt om zelf veilig over te steken, moet je bij de rand van de stoep wachten op papa of mama. Ideaal gezien is dat met freeriden ook zo. Het probleem is dat maar weinig mensen echt afweten van lawines. Bovendien kun je een auto zien aankomen, maar een zwakke laag onder het sneeuwdek niet. Om vanaf de basis af, goed te leren hoe je het moet aanpakken zijn er allerlei cursussen te doen. Bekende cursussen vind je in [url=http://www.wepowder.nl/spots]wePowder Spots[/url]. Het is dus verstandig om voordat je überhaupt off-piste gaat een dergelijke cursus te doen. Veel van deze cursussen zijn laagdrempelig want ze zijn juist gemaakt om een beginnende freerider op weg te helpen.

Je leert op de cursussen allerlei theorie over lawines, maar ook krijg je les in de praktijk zodat je het direct kunt toepassen. Op die manier krijg je een heel gedegen beeld van wat wel en wat niet kan, en weet je ook zeker dat je geen cruciale informatie mist. Een tweede manier om het te leren is meegaan met andere die het wel goed weten. Dat is de manier waarop ik bijna alles wat ik nu kan heb geleerd. Het mooie is dat je leert door te doen waardoor je dus veel verschillende situaties tegen komt en enorm veel ervaring op doet. Er kleven echter ook grote nadelen aan. Je weet namelijk nooit of je ergens cruciale informatie hebt gemist en je weet ook niet wanneer je genoeg informatie hebt om zelf op zoek te gaan naar routes. Bovendien kost het veel meer tijd om voldoende te leren en moet je dus veel in de sneeuw zitten. Een dergelijke manier van leren brengt dus meer risico’s met zich mee.

Tot slot
Beginnen met freeriden lijkt na al deze informatie een hele stap. Het is allemaal veel minder ingewikkeld dan het in eerste instantie lijkt. Bovendien is met het overgrote deel van het leren een lekkere poederafdaling gemoeid, dus ik heb het leren over lawines geen moment saai gevonden. Het is vooral veel plezier hebben en voor je het weet ben je zelf aan het knallen.

-----------------------------------------------
[b]Zes regels om verstandig te freeriden[/b]

  1. Ga nooit alleen off-piste
  2. Gedraag je verantwoordelijk ten opzichte van anderen
  3. Check iedere dag het lawinebericht en de lijnen die je wilt gaan rijden
  4. Zorg dat je altijd een lawinepieper, schep en sonde bij je hebt
  5. En oefen regelmatig met je lawinepieper!
  6. If in doubt, don’t go out

------------------------------------------------
[b]Cursussen en clinics[/b]
Cursussen en clinics, zodat je snel een goede freerider wordt.

  1. It’s all about the down
    Zo organiseren we in januari en maart in samenwerking met Black Diamond en Bever een tweetal cursussen getiteld ‘It’s all about the down’. Twee workshops waar wePowder en Black Diamond teamrijder Robbert Schippers in het kort neerzet hoe je met je snowboard of ski’s makkelijk op punten komt waar geen liften zijn. Vellen, sneeuwschoenen en klimski’s. Het komt allemaal aan de orde. En allemaal met dat ene doel: mooie afdalingen scoren. Binnenkort meer info over de data en de wijze van aanmelden.

  2. Labs weekenden
    Onze partner Alp Adventures organiseert in januari 2 weekenden in het sneeuwgat ‘Le Grand Massif’. Flaine is een van de meest sneeuwrijke bestemmingen van de Alpen en is vanwege een hele goede snelweg ernaar toe ook nog redelijk makkelijk te bereiken. De Labs weekenden zijn bedoeld om met gelijkgestemden bredere freerideski’s of freeridesnowboards te testen. In ieder geval is er tijdens de weekenden materiaal van Black Diamond, Salomon, Atomic, Jones, Bataleon en BMB te testen. Je kunt dat zelf doen of onder begeleiding van gidsen uit het Grand Massif. De Labs weekenden zijn daarom geschikt voor beginnende als vergevorderde freeriders. Voor meer info [url=http://www.alpadventures.com/programma/index.php?event\_id=69]klik-klik[/url] (maar wees er snel bij, want het begint nu aardig vol te stromen).

  3. Safety-, techniek-, en ervaringstrips
    In [url=http://www.wepowder.nl/spots]wePowder spots[/url] vind je een scala aan reizen en clinics. Van een volledige safetycursus bij het snowsafetycenter, to techniektrainingen met Sander Kan, tot endless powder in Japan met Ski-madness, tot Alaskatrips met Ripstar Alle trips zijn voorzien van het freeridepaspoort, zodat je snel weet of de trip bij je past. Voor iedere wens is er wel een passend aanbod. Heb jij je freeridepaspoort nog niet ingevuld? [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/freeride-paspoort-0]Doe dat dan snel![/url]

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur6 december 2010 · 12:34

Goed dat hier aandacht wordt besteed, maar ik heb wel een paar puntjes van kritiek:
\

powderskifun is vanuit een board- skileraar situatie begonnen met freeriden en heeft (neem ik aan) al zoveel techniek onboard dat de stap naar freeriden een stuk makkelijker is. Ik (en misschien meer mensen met mij) heb nooit de gelegenheid gehad om seizoenen in de sneeuw te staan.
\

(beginnende) leeftijd genoten
waarom schrijf je specifiek voor deze doelgroep? Is er een verschil tussen oudere freeriders en de jongere garde?
\

Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd naar de ervaringen van de ‘echt’ beginnende freeriders.
\

@powderskifun respect voor je verhaal en je achievements. Mijn kritiekpuntjes zijn algemeen bedoeld en vooral niet op de persoon gericht.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
skiesterAuteur6 december 2010 · 14:46

@spookjuh. dat maakt voor het verhaal toch weinig uit? Zijn persoonlijke verhaal is nou eenmaal persoonlijk, maar de tips die erbij gegegeven worden zijn algemeen. Voor iemand die mss mindere techniek heeft, die zal wat vaker mee moeten met ski-madness, LABS weekend, freeridewochenende bij Pielenz etc voordat ie zelfstandig om met een groepje weggaat. Of met skileraar/gids.
\

Maar het komt er op neer dat zelf gaan pielen zonder kennis behoorlijk gevaarlijk kan zijn en dat er heel veel aanbieders zijn om mee te gaan om het te leren.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
meteomorrisAuteur6 december 2010 · 15:48
powfinder.com
Gevorderd
AlexSkiAuteur6 december 2010 · 15:58

@skiester @morris Kritiek is algemeen en niet op de persoon zoals ik al aangaf, maar jullie hebben ook gelijk hoor.
\

Ik ben wel benieuwd naar het hoe en waarom van: ‘(beginnende) leeftijd genoten’

When life gets too complicated.... SKI
Expert
meteomorrisAuteur6 december 2010 · 16:19

@spookjuh… wacht maar… dan wordt morgen een mooi verhaal voor je… als je daarna gaat emigreren, dan is dat niet onze schuld ;)

powfinder.com
Gevorderd
Tim1Auteur6 december 2010 · 17:44

Spookjuh, voor mij is het juist heel interessant om dit te lezen.

Ik heb het gevoel dat er al genoeg geschreven wordt vanuit jouw oogpunt en niet vanuit het oogpunt van een ervaren (jonge) skieer/boarder die de stap wil maken naar freeride. (net als mij)

Expert
meteomorrisAuteur6 december 2010 · 17:47

@Tim, ik check net je paspoort (http://www.wepowder.nl/user/1464). Jij moet zeker in januari ff op bezoek komen in Amsterdam voor de ‘It’s all about the down’ lezing. Datum wordt binnenkort bekend gemaakt!

powfinder.com
Toerist
powderskifun2Auteur6 december 2010 · 18:13

@ Spookje, Ik snap precies wat je bedoelt, maar ik heb het wel een beetje met opzet zo geschreven. Jongen mensen hebben minder grenzen, en daarom richt ik me meer op jongens en meide van mn eigen leeftijd. Maar dat neemt niet weg dat het voor iedereen van toepassing is.
\

Ik heb me expres vooral gericht op de safety in dit stuk. Ik heb nog zoveel te vertellen over hoe ik mijn techniek heb aangeleerd dat ik dat niet in een artikel kan samenvatten. Je zult ook merken dat ik in het artikel nergens specifiek op de lawine stof in ga, want ik vind het niet aan mij om safety-les te geven. Daarvoor ben ik niet ervaren genoeg na 2 jaar, en bovendien kunnen de safetycenters dat veel beter.
\

Dit artikel is dus enkel gericht op bewust maken. Techniek/materiaal, enz. komt nog;)
\

Ik vat het trouwens niet persoonlijk op hoor! Je moet eens weten hoevaak ik in oostenrijk critiek heb gehad op mijn skien, ideeen en ondernemingen. Maar uiteindelijk hebben die me juist bewust gemaakt. Dus van critiek moet je leren vind ik! Mits hij goed opgebouwd is natuurlijk, haha!

Toerist
powderskifun2Auteur6 december 2010 · 18:15

Oh, en kritiek is natuurlijk met een k… Na een uurtje indoor trainen ben ik niet zo helder meer(A)

Expert
semmelAuteur6 december 2010 · 18:27

Nouja Oostenrijkse kritiek is vaak niet opgebouwd… " Jij bent Nederlander?? Weet je wel wat bergen zijn?? Jullie blowen toch alleen maar?? "

Respect the Mountains..!
Gevorderd
Tim1Auteur6 december 2010 · 19:19

@Morris: Ga ik zeker doen :)

Toerist
MarcD2Auteur6 december 2010 · 20:51

Cool, leuk zo’n verhaal uit de praktijk. Ik mis wel een beetje het persoonlijk moment van “bekering”. Wat heeft jou uiteindelijk doen inzien dat het naast de piste toch niet zo veilig is als het lijkt? En wat heb je zelf gedaan om je kennis te vergroten?
\

Of loop ik nu vooruit op deel 2?

Toerist
powderskifun2Auteur7 december 2010 · 09:52

@Mediahaas: Precies om de reden die eronder ook beschreven staat. Hoe ver is “een stukje buiten de piste”? En in wat voor soort omgeving is dat? Je zou kunnen verwachten dat in de buurt van piste’s alles goed afgeschoten word, maar de ervaring leert dat er ook vlak naast de piste toch nog lawineongevallen zich voordoen. Daarom gaat de veronderstelling: “naast de piste zou het wel veilig zijn” niet op. Ik bedoel daar trouwens niet mee dat het nooit veilig is om vlak naast piste’s offpiste te gaan maar dat je naast een geprepareerde piste net zo goed oppassen als wanneer je een afgelegen poeder afdaling neemt. Het is dus bedoeld om beginnende freeriders bewust te maken dat naast de piste wel risico’s met zich mee kunnen brengen.
\

@MarcD:

Ik was inderdaad van plan dat in artikel 2 te zetten. Dat zal sowiso wat meer over “the bright side” van het freeriden gaan!

Gevorderd
AlexSkiAuteur7 december 2010 · 10:35

@TIM_WI Onze paspoorten ontlopen elkaar niet zoveel :-P
\

Ik was (ben) alleen benieuwd waar dan het wezenlijke verschil zit tussen oudere en jongere freeriders. @powderskifun spreekt over het feit dat jongere mensen minder grenzen hebben, maar daar geloof ik niet zo in. Je grenzen bepaal je zelf of ze moeten te maken hebben met zaken waar je geen invloed op kunt uitoefenen.
\

Verder heb je alles zelf in de hand als het gaat om tijd en geld (hier kan ik me voorstellen dat er een verschil is tussen jong en oud) investeren in de dingen die je graag wilt doen. Sommige dingen komen ook onverwacht op je pad (Thanx to @semmel) en dat is voor mij nieuw en tegelijkertijd erg mooi.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
joepchineesAuteur7 december 2010 · 15:27

Lijkt mij een goede uiteenzetting voor beginners.

Ik denk vooral dat de drempel voor jonge freeriders de grote investering is die je moet doen: materiaal, training, reizen. Hierdoor heb je het eerste jaar niet eens geld voor de liftpas, laat staan de skigids…
\

Er zijn weinig mensen die tijdens hun school of studie alles opzij zetten om het freeride leerproces volop kunnen volgen. Heb daarom zeer veel respect voor deze groep jonge rijders!

Gevorderd
Tim1Auteur7 december 2010 · 17:39

@Spookjuh: Dat verschil in paspoorten komt nog wel :P
\

@Joepchinees: Je slaat de spijker op zijn kop denk ik zo. De investering is verhoudingsgewijs een stuk groter voor een jonge freerider, maar aan de andere kant heb je dan nog geen verplichtingen en is het een stuk makkelijker om al je geld te investeren in freeriden en niet in een huis, kinderen en andere dingen die veel freeriden in de weg staan :P

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!