Aantekeningen voor morgen...

Aantekeningen voor morgen...

Morgenochtend een nieuwe powderforecast

Hoe maak ik mijn voorspellingen? Een blik in de keuken. Dagelijks check ik de weerkaarten, de meetstations, feedback die ik krijg vanuit de Alpen, de lawineberichten en alle snippers die tot me komen. Daar maak ik gedurende 24 uur dan aantekeningen van en kom dan tot een poedervoorspelling voor de komende dagen.

[b]Terugblik[/b]
Ik krijg dagelijks veel feedback. Via de mail, telefonisch maar sinds kort ook via de local reports op [url=http://www.wepowder.com/]wepowder.com[/url] en via [url=http://itunes.apple.com/au/app/salomon-powfinder/id399386285?mt=8]de powfinder app.[/url]. Iedere week rijden er mensen van en naar de Alpen en als ik ze even spreek vraag ik ze de hemd van het lijf. Waar ben je geweest? Wat kwam je onderweg tegen? Wind, zon, sneeuw etc… Daarnaast kijk ik al die momenten dat ik in de Alpen ben goed rond. Omdat ik dagelijks de weerkaarten check weet ik globaal waar de sneeuw wanneer is gevallen en ga na of ik dat terugzie. Zo zie ik redelijk snel welke dump welke laag heeft gebracht, wat de ijslaag verklaart etc… Altijd nuttig omdat al die info iedere keer me een beter beeld geeft welk dal waarom wel gescoord heeft en welk dal waarom niet. Iedere dag leer ik daardoor nog bij. De dagelijkse terugblik stelt me ook in staat om m’n eigen roadtrips beter te plannen. Flarden van die terugblik deel ik hier met jullie, maar het gaat te ver alle details iedere dag te delen.

[b]Analyse lawinegevaar[/b]
's avonds na 17.00 uur maak in een rondje lawineberichten. Dat herhaal ik 's ochtends. Via [url=http://www.wepowder.com/safety]de lawinebulletin zoekservice[/url] van wepowder blader ik snel door alle lawineberichten. Achtereenvolgens voer ik een hele trits gebieden in, waaronder Chamonix, Alpe d’huez, Valfrejus, Serre Chevalier, Praloup, Isola 2000, Limone, Pila, Madesimo, Arraba, Forni di Sopra, Kaprun, Tauplitz, Nassfeld, St. Anton am Arlberg, Damuls, Davos, St. Moritz, Andermatt, Adelboden, Wildhaus, Zermatt en Verbier. Binnen no time heb ik dan een beeld van de actuele lawinesituatie. Ik sla die gegevens op in mijn geheugen en deel opvallende zaken met je, zoals onderstaande:

[i]Dabei gab es neben dem anhaltend massiven Windeinfluss auch eine Erwämung um fast 10 Grad, wodurch sich eine kompaktere Schicht von 15-30 cm auf einer kalten und weichen unterlage gebildet hat. Dieses labile Gleichgewicht ist sehr störanfällig: Risse, spontane Bretter, Stabilitätstests und zahlreiche Sprengungen mit teils großem Erfolg untermauerten gestern diese Problemschicht.[/i]

Wie de boekentheorie van de Snowsafety cursussen kent snapt meteen dat dit niet goed is. Hoofdlijnen deel ik met je en ik verwijs je altijd actief naar je lokale lawinebericht. Weet je al van een bestemming waar je naartoe gaat komende winter, check dan even of die in [url=http://www.wepowder.com/login/?ref=/destination]de gebiedslijst staat op wePowder.com[/url]. Je ziet dan direct de weersvoorspelling voor de komende 3 dagen, het actuele weer via de webcam en een directe link naar je lawinebericht. Door die dagelijks te lezen ga je niet alleen beter het bericht lezen, je snapt ook veel beter wat er gedurende het seizoen gespeeld heeft.

Ik doe dit dus dagelijks voor de complete Alpen en Pyreneen. Bij mijn trips staat de bestemming nooit van te voren vast, maar met het lawinebericht en de historie in mijn achterhoofd weet ik hoe de situatie is. Het kan dan ook wel eens zijn dat ik ondanks een dikke dump bepaalde regio’s vermijd en liever een paar honderd kilometer verderop ga zitten omdat de situatie daar minder gespannen is. Iets minder sneeuw, wel veiliger. Het lawinebericht is naast de weerkaarten en een goed begrip van de gebieden (wel of niet bomen, rosten, drukte… je weet wel die zaken die in [url=http://www.wepowder.nl/shop?show=1]de wepowder gids[/url] staan) de sleutel tot vers. Door een snelle analyse van de routes in de lines weet ik snel wat ik kan verwachten. Natuurlijk kan ik ook een gids huren, maar als je met een groep ervaren rijders rijdt, scoor je al snel lijnen. Een visuele check, de topografische kaart en/of de wePowder lines geeft al snel een beeld wat mogelijk is. En eigenlijk is er altijd heel veel mogelijk.

[b]Lange termijn[/b]
Zoals je in het wePowder boek kunt lezen, check ik altijd eerst de lange termijn. Door iedere dag 2 keer de lange termijn te checken krijg je een goed beeld van de patronen, de onzekerheden en de sprongen in de modellen. Ik check daarvoor altijd de kaarten van [url=http://www.wetterzentrale.de/pics/ecmpanel1.html]ECMWF[/url] en [url=http://www.wetterzentrale.de/pics/avnpanel1.html]GFS[/url]. Daaruit valt het patroon op te maken wat nu al 2 dagen zichtbaar is. Tot en met woensdag nordstau (met name in Steiermark en Salzburg) als gevolg van een noordelijke stroming. Daarna draait de stroming naar west. Snelle check van de 300hpa kaarten (jetstream) en wat blijkt, eind komende week komen de westalpen vol in de vuurlinie.

[url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5254974097/][img]http://farm6.static.flickr.com/5041/5254974097\_80ab517e80.jpg[/img][/url]

Wie weststau vaker heeft gevolgd weet dat er dan een onzekere periode aanbreekt. Waar komt de jetstream precies te liggen?, houd rekening met een sneeuwgrens jojo en accepteer dat er nog van alles kan gebeuren. Maar dat er sneeuw gaat komen is zeker. Maar tussen de Franse Noordalpen en de Franse zuidalpen (en delen van de zuidalpen) zit in reistijd nogal een verschil.
Weststau betekent ook een stijging van de temperaturen als je van een nordstau afkomt. Klopt dat? Check, onderstaande pluim van de westalpen laat dat zien.

[url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5255587810/][img]http://farm6.static.flickr.com/5048/5255587810\_2bf673363d.jpg[/img][/url]

Dan de middellange termijn. Die is redelijk duidelijk… eind deze week gaat het weer omslaan. Mensen die komend weekend willen gaan moeten daar terdege rekening meehouden. Blind boeken voor de noordalpen zou kunnen betekenen dat je ongewenst in een zuidwestfohn beland. Bij een weststroming geen ongebruikelijk scenario. Maar blind voor west boeken is ook een stap te snel. De warmte van afgelopen week heeft veel sneeuw doen wegsmelten. Advies kortom voor de middellange termijn: wacht even met boeken en kom woensdag terug voor een advies op maat. De komende dagen zal ik gebruiken om dat middellange termijn aan te scherpen.

[b]Korte termijn[/b]
Bij mijn analyse van de korte en middellange termijn zijn dit factoren waar ik naar kijk. Actueel lawinegevaar, sneeuwdek, wind, ligging van het dal, wat doet de temperatuur, periode van het jaar, zit er kou in de dalen om er een paar te noemen.
En vandaag? Dat is simpel. Er is veel sneeuw gevallen in regio 1 en 2 en in regio 1 blijft het sneeuwen. Kortom regio 1 moet het worden. Maar waar? Het heeft met name in het hooggebergte stevig gewaaid. Gebieden met bomen hebben kortom een pre de komende 72 uur. Welke, kijk dan komt de wePowder gids weer om de hoek. Per regio zie je snel welke gebieden dan een GO zijn… En hoe dit er precies in een weerbericht uitziet? Dat lees je morgen.

Stay stoked!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SPAMAuteur12 december 2010 · 23:26

Als je een bijzondere passage in een lawine bericht wil zien moet je nu die van de Savoie lezen.
\

Bulletin neige et avalanches

N73121211

INFORMATION NEIGE ET AVALANCHE de SAVOIE

(valable hors des pistes balisées et ouvertes)

rédigée le DIMANCHE 12 DÉCEMBRE 2010

à partir d’informations réduites
\

CONDITIONS D’ENNEIGEMENT :

L’'hiver 2010-2011 commence avec des gros coups de froid suivi d’épisodes de redoux de fortes intensités si bien que l’enneigement est très particulier avec une très grosse différence entre la moyenne montagne et la haute-montagne. On peut fixer la limite de ces deux “mondes” vers 2300-2500 mètres.

En dessous de 2300-2500 mètres, enneigement déficitaire proche de 20 à 40cm, localement 40 à 60cm en Beaufortain.

Au dessus de 2300-2500 mètres, bon enneigement, proche de 60 à 100cm, présence des premières grosses corniches sur les crêtes.

Qualité du ski : Neige dure avec petite couche de poudreuse en surface, plus épaisse en alttiude (10 à 30cm) et dans le massif du Beaufortain. Neige soufflée près des crêtes.
\

ESTIMATION DES CHUTES DE NEIGE RECENTES :

La dernière chute de neige remonte au mercredi 8 décembre avec 5 à 15cm tombés au dessus de 2300 mètres (moins de 5cm dessous) sur nos massifs, jusqu’à 30cm en Beaufortain. Les vents de Sud-Ouest soufflaient très forts pendant les chutes (rafales à 100 km/h) et la Bise (vent du Nord) s’est lévé tout de suite derrière (rafales 90 à 120 km/h). Cette neige se composait en grande partie de neige roulée très fragile.
\

ETAT DE LA NEIGE CE DIMANCHE 12 DÉCEMBRE :

En dessous de 2300 à 2500 mètres, le manteau neigeux est froid et globalement bien stabilisé par la présence de plusieurs couches dures en profondeur avec les pluies successives depuis début novembre et les coups de regel.

Au dessus de 2300 à 2500 mètres, le manteau neigeux est nettement plus épais et toujours hivernal avec la présence d’une couche de neige récente (10 à 30cm) en cours de transformation avec le froid. Dessous, les premières sous-couches sont fragiles (grains sans cohésion, type “sucre”) mais plus en profondeur, les couches sont parfois très dures.

Présence de nombreuses plaques fragiles, très particulières d’un point de vue nivologique (composées de neige roulée) qui partent, y compris dans des pentes faibles (15 à 20°).
\

TENDANCE DES RISQUES JUSQU’A LUNDI SOIR :

Au dessus de 2300 à 2500 mètres, RISQUE MARQUE (niveau 3) sur tous massifs avec présence de nombreuses plaques “de poudreuse”, fragiles et sensible au passage du skieur. Les vents de SUD en tempête puis de NORD ont chargé de nombreuses pentes. Présence de plaques parfois assez loin des crêtes. Méfiance accrue dans les pentes SUD avec des accumulations plus récentes (en versant Nord, plus anciennes). Les accumulations risquent d’être plus grosses en Beaufortain (cassure 50cm). Ces plaques et accumulations

se stabilisent lentement en raison du froid.
\

En dessous de 2300 à 2500 mètres, RISQUE FAIBLE (niveau 1) avec un manteau neigeux moins épais, bien stabilisé par le regel en profondeur. Peu d’activité naturelle.

Cette information sera renouvelée lundi par (enfin!) le premier BRA de la saison 2010-2011

(Thierry Arnou)
\


Lees en huiver: hellingen van 15 en 20 graden

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
popskiAuteur13 december 2010 · 08:06

Inderdaad, hier in Saalbach al 3 dagen iedere dag een verse dump. Net opgestaan en alweer aan het sneeuwen. Vandaag wordt het champagne powder.

Gevorderd
EchoAuteur13 december 2010 · 09:18

Ik wist wel dat je alles niet even op de achterkant van een bierviltje deed, tussen 2 koppen koffie door. Maar man wat gaat dáár een tijd in zitten (en geheugencapaciteit :-) ). Ik ben blij dat ik het allemaal niet zelf hoef te doen en dat ik de voorspellingen wel tot me kan nemen tussen 2 koppen koffie door!

Klasse Morris, bedankt voor het vele werk dat je er voor ons in steekt, TOP!!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
MarcoAuteur13 december 2010 · 09:20

Interessant stuk morris! Kijken of ik dit voor mezelf ook een b-tje kan uitvogelen (en dan toetsen aan de poederforecast op wepowder)

Expert
ollieAuteur13 december 2010 · 09:25

West, hmmm… gaat spannend worden voor een weekendje poeder pakken…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Toerist
rddAuteur13 december 2010 · 09:59

We’re such lucky bastards met deze website!

Gevorderd
OpaproAuteur13 december 2010 · 12:18

x1 !

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Gevorderd
SPAMAuteur13 december 2010 · 13:50

Kom kom probeer het maar het is niet zo moeilijk:
\

Présence de nombreuses plaques fragiles, très particulières d’un point de vue nivologique (composées de neige roulée) qui partent, y compris dans des pentes faibles (15 à 20°).
\


Dit bij een risico van 3 en onder de 2300 a 2500 meter is het risico ineens slechts 1. Kijk je alleen naar dat lawine risico dan denk je gaan maar ff verder lezen en dan toch maar piste vandaag?

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Toerist
JaapvRAuteur14 december 2010 · 12:57

Ik heb eind maart geboekt in een grote torenflat in ValTho, kan je op basis van al die info niet alvast vertellen op welke dag het gaat sneeuwen?
\

Dan kunnen we de avond ervoor extra hard los in de Grotte du Yeti, als het buiten sneeuwt is er tenslotte toch niks aan…

Toerist
JaapvRAuteur14 december 2010 · 13:02

Ik heb eind maart geboekt in een grote torenflat in ValTho, kan je op basis van al die info niet alvast vertellen op welke dag het gaat sneeuwen?
\

Dan kunnen we de avond ervoor extra hard los in de Grotte du Yeti, als het buiten sneeuwt is er tenslotte toch niks aan…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!