Gear Monday: Salomon BBR (BeBeR)

Gear Monday: Salomon BBR (BeBeR)

Een revolutie of een one-day-fly?

Afgelopen voorjaar waren we op bezoek bij Salomon in Annecy. Na onze toevalige kennismaking in een secret, waren dit de eerste prille besprekingen op weg naar wat uiteindelijk [url=http://itunes.apple.com/nl/app/salomon-powfinder/id399386285?mt=8]de Powfinder app voor iPhone[/url] is geworden. En tijdens dergelijke besprekingen ‘ruik en voel’ je ook een beetje aan elkaar. Is er een klik? Is er vertrouwen? Is er een inhoudelijke lijn te herkennen?

Maar naast het intermenselijke is er ook zoiets als passie. En die was er wel degelijk. Bijvoorbeeld toen Bruno binnenkwam en hij en ik lyrisch aan de rest gingen uitleggen wat een Retour d’Est is. Bruno wist niet wat 'm overkwam. Een man uit de Brianconnais en een boarder uit de Nederlandse polders die de jongens uit de Noordalpen even uit de doeken deden wat een retour d’est is.

Nog mooier werd het toen ze van de RandD afdeling een voorwerp naar binnen brachten dat regelrecht vanaf Mars leek te komen. Om de zoveel tijd komt Beber (Bertrand Krafft) met iets nieuws op de proppen. Deed hij eerst de wereld versteld staan met de X-scream en de Pocket Rocket, nu doet hij dat mogelijk weer. Aan ons werd gepresenteerd: de BBR. (De BeBeR) Wat wij ervan vonden.

Voelen, ruiken, de flex, de voorspanning, de maten. Het had iets spannends. Het liefst waren we er direct mee naar buiten gelopen. Maar het was die dag 25 graden, de sneeuw ver weg en wij droomden van een winter die zou komen.

Nu is de BBR dan daar. De maten? 147-88-102… en in de lengtes 166/176/186. Wij hebben daar heerlijk gefilosofeerd over deze ski. Maar wat denken jullie? Wat gaat deze ski ons brengen? En wat moet een ski als deze in een wereld waarin de ski’s alleen maar dikker worden? Want zeg nu zelf… 88 mm… Wat denk je waar die goed in is? In januari zal de ski officieel gelanceerd worden, maar tot die tijd is er een heuse testtoer in de US. En wij gaan natuurlijk uitzoeken hoe dat er voor Europa uitziet.

[url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5255136261/][img]http://farm6.static.flickr.com/5168/5255136261\_40a2afaed4.jpg[/img][/url]

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
FabergeAuteur13 december 2010 · 09:38

Aan alleen die getallen heb je niet zoveel volgens mij…gaat vooral om de combinatie van camber en rocker profiel toch? (Ik had ergens gelezen dat de tip rockerd is?) Eigenlijk is het een piste ski met een dikke rockerd shovel in de tip… (en in de tail?)

Je zou bijna kunnen zeggen een poeder ski om een piste ski, iets waar Rossignol ook mee speelt met een park ski (symetrisch) maar dan met rocker in de tip en tail die niet symetrisch zijn waardoor er dus eigenlijk een poeder ski om een park ski zit…
\

Wel echt een flink pin tail design… Labs? ;-)

www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
Gevorderd
DutchessAuteur13 december 2010 · 09:43

Wow. Wat voor radius heeft dat? En hoe zit het met de rocker? En de voorspanning? Ziet eruit alsof het erg wendbaar gaat zijn, en ben idd ook erg benieuwd naar de resultaten. Houdt die dikke neus de rest goed boven de poeder?
\

Dit is nou echt iets voor in de Labs! Op welke andere plek zou een skibouwer zo’n ontwerp door ‘normale’ rijders kunnen laten testen? dat is de meerwaarde van de Labs!

Als het een eendagsvlieg zou blijken te zijn, dan verdient Salomon toch dik respect voor het experiment!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur13 december 2010 · 09:56
powfinder.com
Gevorderd
AlexSkiAuteur13 december 2010 · 09:57

De sidecut is wel extreem. Ziet er erg cool uit.

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
jriphAuteur13 december 2010 · 13:24

Lijkt een beetje een kruising tussen een AK rocket lab van enkele jaren geleden ( zonder de swallow, maar de pintail met de dikke tip doet denk ik zo’n beetje het zelfde) en een Swell Panic. Op de TGR boards vond iedereen het helemaal *&T, en prima reden om des te nieuwsgieriger te zijn.
\

Icelandic shaman, WD Preacher… zien er ook curieus uit, maar schijnen wel te werken. Labs Lijkt mij dus. Je weet maar nooit

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Toerist
fanneigeAuteur13 december 2010 · 16:37

doe mij maar een paar 186’s. doet het vast leuk

Knowledge is limited. Imagination encircles the world
Gevorderd
doovAuteur13 december 2010 · 18:27

88mm is maar 1 mm breder dan de FOIL.
\

Dussssss: de FOIL is back in town ???

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Beginner
AnoukAuteur13 december 2010 · 18:38

Doet me wel direct denken aan de Icelantic Shaman…

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Beginner
Pazz457Auteur13 december 2010 · 20:04

Wat zal dat ding een rebound geven.

Go to heaven, ski like hell!
Expert
meteomorrisAuteur13 december 2010 · 20:24

@de fam… anti-groei hormonen misschien?

powfinder.com
Gevorderd
JuulskiAuteur13 december 2010 · 21:51

ben heel benieuwd hoe dit skiet, lijkt me lekker! Als jullie een (vrouwelijke) tester nodig hebben… I’m in ;-)

Gevorderd
BobvanitersonAuteur13 december 2010 · 22:00

1 ding is zeker; ze zijn niet bedoeld om te wedelen. Mooi excuus om lekker diep op heupbreedte te skien. Denk alleen dat ze bocht om zijn als je alleen al naar de punten kijkt…

Gevorderd
SPAMAuteur13 december 2010 · 22:56

@Bob, mag ik testen op de wedelbaarheid, ach toe please:-) Maar een fijne poederlat waarmee je ook de eerste de beste Carvin Marvin het snot voor de ogen rijdt. Lijkt me wel wat.
\

Als de flex voorin redelijk soft is gaat hij “like an Egyptian” door de sneeuw

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Toerist
AnoniemAuteur13 december 2010 · 23:09

Hmmm, mn onderbuikgevoel zegt dat het een ski is die lekker zal cruisen (denk amerikaanse oude bak met die mega vering) en het vrij goed zal doen op piste en ernaast. Idd one quiver achtig model, maar of het ook een ski is die kan knallen…?

Ben erg benieuwd!

!

Toerist
AnoniemAuteur14 december 2010 · 00:00

Herinner me net weer dat we vorig jaar in diavolezza een gozer tegen zijn gekomen die op soortgelijke skis aardig aan het rijden was.
\

http://www.zapiks.com/the-unpublished-free-radical-1.html en dan vanaf11:00 dat is m, de enige freerider die ouder is dan Dio ;)

Toerist
tomster008Auteur14 december 2010 · 02:50

Had hem vandaag in mijn handen, in de Salomonshop in Whistler…ziet er niet uit, maar misschien skiet het wel geweldig…

Gevorderd
SpiderAuteur15 december 2010 · 09:25

Hey ik ben dit jaar voor het eerst ook weer smaller gegaan ipv breder met mijn poederski. Ik zou hem graag eens willen testen, sta er wel voor open en wat peoderslet zegt.
\

Trouwens Sjonnie. Dio is niet de oudste freerider. Ik kwam vorig jaar in Zinal een kerel tegen van in de 80 (minstens) met Movement goliath en abs pack op. Hij dropte overal nog in. Het tempo was weliswaar laag, maar toch…respect

We doen wat rustiger tegenwoordig
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!