Poederalert#9, Oostenrijk is nog steeds een GO!

Poederalert#9, Oostenrijk is nog steeds een GO!

Poederalert#10 zit er aan te komen!

De Alpen liggen onder invloed van een aanhoudende noordelijke stroming. Tussen het laag [url=http://farm6.static.flickr.com/5086/5257514236\_4576809629.jpg]Orike en het hoog Warren[/url] wordt koude lucht aangevoerd met temperaturen die teruggaan richting de min 20 op 2000 meter.

De noordelijke stroming zorgt tot en met donderdag voor een continue aanvoer van verse sneeuw in de noordalpen. Het zwaartepunt van de verse sneeuw ligt in Steiermark en Salzburg, waar tot en met donderdag nog eens 40-70 centimeter vers bij kan vallen. Tirol en de Ost-Schweiz kunnen op 20-45 cm rekenen. Na vrijdag slaat het weer om. Een laag ter hoogte van IJsland weet af te zakken richting de Britse eilanden en zet daarmee de deur open voor de westelijke straalstroom.

Terugblik
De aangekondigde 60-110 cm vielen en de sneeuwval was zelfs nog rijkelijker. In Steiermark en Salzburg viel sinds woensdag in [url=http://farm6.static.flickr.com/5168/5240896086\_1601d1b849\_b.jpg]de befaamde nordstaugebieden[/url] 70-140 centimeter en ook de nordstaugebieden in Tirol en Voralberg deden het goed met 40-110 cm. [url=http://farm6.static.flickr.com/5205/5257514280\_fec1ca4232.jpg]click-click[/url]. Maar de sneeuwval ging tot vandaag gepaard met een stevige wind. Daardoor is er veel triebschnee ontstaan en is (en blijft er door de koude) sprake van een gespannen lawinesituatie. Met name boven de boomgrens.

Check dagelijks je lokale lawienbericht via Powfinder op iPhone of via de lawinebulletinservice! Rijd altijd met pieper, schep en sonde. Stem je lijnen af op de heersende omstandigheden en rijd nooit alleen backcountry. Dat het soms mis gaat bewijst [url=http://www.data-avalanche.org/static/dataavalanche/joomla/]deze site van Alain Ducloz[/url]. Hij is deze site gestart om meer en meer data over ongelukken te kunnen verzamelen en deze te bestuderen zodat we een beter begrip krijgen van de oorzaken van lawines en nog beter voorbereid de poeder in kunnen. Hetzelfde doet de [url=http://www.slf.ch/lawineninfo/rueckmeldungen/beobachtungen\_gelaende/]SLF in Zwitserland[/url] en de regionaal georganiseerde lawinediensten in Oostenrijk, Zwisterland en Italie. Heb je moeite met het begrijpen van een lawinebericht omdat die niet in je eigen taal voorhanden is, maak dan gebruik van [url=http://www.avalanches.org/basics/glossar-de/]deze glossar/glossaire/glossary[/url]

Vooruitblik korte termijn
Tot en met donderdag blijven de Alpen onder invloed van een noordelijke stroming en kan met name Oostenrijk nog eens op 20-70 centimer vers rekenen. De wind neemt op maandag en dinsdag dan wat af om op woensdag en donderdag weer aan te trekken.

Dat is ook het geval met de Mistral en Tramontana. Vanaf woensdag aanstaande nemen deze lokale winden (Rhone Vallei en de voet van de Pyreneen) fors toe. Het teken dat er een weersverandering aankomt. Want waar het tot donderdag zonnig en koud blijft in de west- en noordalpen, gaat de jetstream vanaf donderdag voor verandering zorgen.

Lange termijn
Vanaf donderdagkomen de Alpen onder invloed van een westelijke straalstroom. Dat betekent veel sneeuw (en/of regen) voor de westalpen, maar ook een periode van onzekerheid en sneeuwgrens jo-jo. Ligt de jetstream ten zuiden of precies boven de Alpen, dan liggen de Alpen in de koude polaire lucht. Neerslag valt dan grotendeels als sneeuw en we hebben poeder.
Maar ligt deze ten noorden, dan te warme lucht. De reden? [url=http://fr.wikipedia.org/wiki/Courant-jet]De jetstream[/url] vormt de scheiding tussen warme lucht in het zuiden en koude lucht in het noorden. De jetstream is tevens de snelweg waarover depressies worden aangevoerd. Gelegen op een hoogte van 8 kilometer is dit het aanvoerkanaal van onze poeder.

Later deze week een aanscherping, maar voorlopig lijkt dit de tendens. Van donderdag tot en met maandag is de stroming west. Dan sneeuw in de complete westalpen. Later volgende week zou de stroming door kunnen draaien richting wzw. Dan sneeuw in de Franse zuidalpen, de zuidalpen en fohn in de noordalpen. Maar dit is allemaal nog erg ver weg. De komende dagen ga ik me concentreren op datgene wat er vanaf donderdag gebeurt en poederalert#10 gaat brengen.

Ondertussen zitten we nog volop in poederalert#9 en zijn regio 1 (Salzburg en Steiermark) en regio 2 (Tirol, Voralberg en Ostschweiz) een GO!

Stay stoked!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
svenkproAuteur13 december 2010 · 16:13

@Morris: hoe kijk je naar de ligging van Brand(nertal), zie je dat ook als weststaugebied of ligt het daarvoor al te centraal in de hoofdkam?

If in doubt, don't go out!
Expert
meteomorrisAuteur13 december 2010 · 16:36

svenk… voralberg profiteert bij stau uit west altijd, zelfs bij wzw willen de koufronten (noordelijke nazwiepers) nog voor sneeuw zorgen. De warmtefronten daarentegen fohn. Is geen echt weststaugebied (dat is Frankrijk), maar profiteert door de bijzondere ligging altijd wel ervan. Zie ook het wepowder boek hierover

powfinder.com
Gevorderd
micheldommelAuteur13 december 2010 · 18:19

Wat ik me dan afvraag; voor komend weekend naar Oostenrijk of toch voor de verse puf richting westalpen? Enkele voorspellingen geven aan dat er zelfs vrijdag nog sneeuw gaat vallen in Oostenrijk.

Gevorderd
tank24Auteur13 december 2010 · 18:41

Komen net terug uit Damüls. Vanmorgen lag er zo’n 40 cm op de auto. De afgelopen dagen is er zeker 90 cm gevallen. Boven de boomgrens overal vrij harde wind. Tussen de bomen echter heerlijk poeder rijden.

High Roller
Gevorderd
koen_djfistelAuteur13 december 2010 · 18:44

dit klinkt als een roadtrip-advies? Noordalpen asap ; donderdag, vrijdag, zaterdag (?) secretjes/familiegebiedje op zoek naar nog onverspoord ; vanaf dat de föhn daar is (wanneer? vrijdag? zaterdag? of al vroeger? of pas zondag?) naar het westen bollen voor freshies (weliswaar met weinig zicht…)… KLopt dit zo’n beetje ? Of waar zit ik ernaast?
\

grtz
\

k

sbs roelz
Gevorderd
rockyAuteur13 december 2010 · 22:06

Ik ga zaterdag op de Krip eens kijken… en al wat spulletjes naar mijn heimatdorpje St Martin brengen voor mijn 4e seizoen in sneeuwgat Lammertal!

Toerist
AnoniemAuteur13 december 2010 · 22:30

dachstein is aan. Obertaurn is aan. Zuachensee is aan. :):):):):):)
\

Zaterdag ben ik waarschijnlijk in Obertaurn.
\

Wie nog meeeeeer :D:D:D

Toerist
AnoniemAuteur14 december 2010 · 07:38

Vrijdagavond vertrek ik met 4 man naar Oostenrijk voor 3 weken. Met de poeders zal het de eerste week wel goedkomen dus in de omgeving van Saalbach…

Beginner
QmaartenQAuteur14 december 2010 · 17:35

Obertauern storm en slecht zicht. Das slecht freeriden. &%$§&$§

De poeder is wel super, maar het is behelpen.

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
popskiAuteur15 december 2010 · 09:51

Net terug van 3 dagen in Saalbach. Tussen de bomen heerlijk poeder gereden. Boven de boomgrens was er te veel wind. Gelukkig heb je in Saalbach genoeg keuze tussen de bomen.

Toerist
AnoniemAuteur15 december 2010 · 10:14

Ik ben nog nooit in Saalbach geweest, zijn er nog een beetje knappe offpiste lijnen te rijden daar? Of is het echt zoeken?

Toerist
AnoniemAuteur15 december 2010 · 11:34

“Later deze week een aanscherping”
\

Die aanscherping mag komen. Boards en latten zijn ingepakt, de auto is volgetankt, enkel de GPS moet nog ingesteld worden.
\

Tripje van nu vrijdag tot woensdagavond.
\

Waarheen?

Toerist
rjpoelmanAuteur15 december 2010 · 11:49

iemand een idee hoe het er in hochfugen voor staat?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!