Freeriden is te leren: materiaal.. welk board?

Freeriden is te leren: materiaal.. welk board?

Camber, rocker, zero-camber?

In het snowboardlandschap is sinds de komst van de Gyrator en het Banana board van Lib-Tech veel veranderd. Nu 4 winters later lijkt de boel zich te stabiliseren en wordt steeds duidelijker welk board bij wie past. Onderstaand een filmpje wat een toelichting geeft op de verschillende vormen. Nu ben ik benieuwd… welk board heb jij? Camber, powder-rocker, jib-rocker? En wat vind je ervan?

meteomorris

Reacties

Toerist
VordaAuteur15 december 2010 · 14:27

Knappe analyse, heel informatief.

Toerist
SimonAuteur15 december 2010 · 15:38

goeie, korte uitleg, geen gezever.

Heb zelf twee camber boards, maar denk dat mijn volgende board eerder een all-mountain freestyle rocker gaat worden.

Talk less, ride more
Beginner
zumhahaAuteur15 december 2010 · 16:39

Duidelijk, nou begrijp ik in 1x het verschil tussen Camber, Rocker en in combinatie met dat ski filmpje kan ik er ook nog wat over vertellen. :)

Toerist
AnoniemAuteur15 december 2010 · 19:47

Ik rijd een oldskool Chamber plank, 167cm.

Prima ding en wil eigenlijk niets anders. al lijkt mij zo’n powder rocker wel relaxed in de diepe pow op wat tragere stukken (bush runs bv). Het board iig heel anders dan een chamber, weet niet of ik er wel aan kan wennen ;)

Gevorderd
snelle_henkieAuteur17 december 2010 · 09:31

Grappig filmpje. Op dit moment rijd ik nog een camber board, maar na het nodige testwerk, oa met wePowder LABS, kom ik tot de conclusie dat een camrocker (volgens mij noemen ze dat in dit filmpje performence rocker) mij helemaal ligt.
\

Ik zit niet altijd in de poeder; niet al je vrienden zijn free-riders, dus af en toe knallen op de piste of een beetje spelen in een park doe ik ook. En dan is een camrocker volgens mij perfect. In de poeder meer drijfvermogen, op de piste en in het park is meer speelsheid, makkelijker springen, voelt lichter aan m’n voeten.
\

Nidecker Megalight vond ik top (de wide/XL versie is breder voor nog meer drijfvermogen in de poeder), en onlangs Ride Highlife gereden, ook best fijn.

Maar ja, als ik vervolgens op een ‘gewone’ camber stap, of een Burton Custom X of T7, ben ik ook blij…
\

Luxery of choice, noemen ze dan…

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
MickoAuteur19 december 2010 · 12:22

Ik rijd sinds vorige week op een “Rome Agent Rocker” een performance rocker zoals ze het in het filmpje noemen, Rome noemt het “Reverse-MtnPop”. Gekocht als all-mountain board en niet als poederboard. Voordeel is mijns inziens dat het board speels aanvoelt, terwijl het board toch stijver is dan mijn vorige camber board, de “Rome Graft”. Op snelheid op de piste rijdt hij dus ook goed. enne…genoeg pop, iets wat ik wel miste bij de door mij geteste “Rome Postermania” (all mountain freestyle rocker)

In de beschrijving van de “Rome Agent Rocker” geven ze voor het rijden van “pow lines” echter een 10, hetzelfde wat ze bijv. voor de Directional Tapered en rockered ‘Rome Notch’ geven en dat begrijp ik niet helemaal. Ik rijd een Burton Malolo (Directional Tapered & camber) voor in de poeder en daar zit echt nog wel een wereld van verschil in. Die rijdt echt zoveel beter in de poeder dan de Agent. Ik kan me voorstellen dat een gerockerde versie van de Malolo dit verschil nog groter maakt.

Expert
ieismAuteur29 maart 2011 · 09:46

Heb nu een 2de hands LibTech Dark series, performance rocker in het filmpje. De gast waar ik 'm van kocht vond het helemaal niets, maar ik moet zeggen dat het me wel begint te bevallen. Met carves helemaal nooit moeite gehad, hij draait naar mijn mening net zo goed door als een cambered board. Je moet wel iets anders rijden, voor mijn gevoel “hang” ik minder in de bocht. Het is eerder laag blijven en wat meer kantendruk geven en de zijkant van het board het werk laten doen. Ik kom ook met iets meer gewicht op mijn achterste been de bocht uit, maart dat kan ook komen omdat het een stijver board is dan mijn oude. Maar het werkt wel.

Te weinig poeder gereden om echt een mening te hebben, maar de eerste indruk is helemaal niet slecht. Had niet de behoefte om mijn bindingen naar achter te gaan zetten, wat ik voorheen wel altijd deed.

Maar het meest positief ben ik over de Magne Traction. Dit is echt een verbetering op ijzige rotzooi en pistes.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!