Ga touren...

Ga touren...

Poederalert#11 bracht veel sneeuw in het zuiden en noordwesten van de Alpen. Van de Franse Zuidalpen tot en met de Dolomieten viel er erg veel sneeuw. Afgelopen vrijdag sloeg de sneeuw over naar de noordwestkant van de Alpen en profiteerden het noordwestelijk deel van de Alpen. Zover het goede nieuws.

Want vanaf nu neemt het hogedrukgebied Yannick het roer over. Over de oostflank komt er dinsdag/woensdag nog wat sneeuw binnen, maar veel zal het niet zijn. Reken op 5-10 cm in het Oostenrijkse Voralberg, Tirol en Salburg, mogelijk 20 cm in Steiermark. De rest van de Alpen houden het droog en dat blijft zo tot en met de start van 2011. Misschien zelfs nog wel langer. Dat betekent zon, zon en nog eens zon. Met de kerstdrukte in de Alpen betekent dat ook dat alle zichtbare en goed bereikbare offpiste snel afgekrast zal zijn (of al is).

Dan resten er nog 2 opties. De erg kleine familiegebieden of dieper de backcountry in te gaan. Maar waar? De wePowder gids staat vol met dergelijke geheimpjes. Kleine fijne gebiedjes die het verdienen om bezocht te worden. In de battle om de wintersporter sneuvelen de laatste jaren steeds meer kleine gebieden en wie weet kunnen wij freeriders ze nog een beetje in leven houden.

Dieper de backcountry in
Maar waar? Er zijn op dit moment een aantal gebieden waar het erg goed touren is. In de Franse Hautes Alpes kun je goed terecht in de Pelvoux, Queyras en Thabor. In Italie in de noordelijke Piemonte, Lombardia, Trentino en die hoger gelegen gebieden in de Dolomieten. En verder in het Zwitserse Wallis en de Gotthardregio. Er ligt in deze regio’s veel sneeuw en afdalingen tot een hoogte van 1200-1500 meter zijn goed mogelijk.

Natuurlijk kun je ook in de andere regio’s terecht, maar de fohn heeft hier huisgehouden. Triebschnee en stenen die niet diep liggen zijn het gevolg. Let goed op als je hier deeper gaat.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere regio’s. Sneeuw verandert per dag, waardoor hellingen van de ene op de andere dag zomaar een stuk gevaarlijker kunnen worden. Check kortom je lokale lawinebericht op de [url=http://itunes.apple.com/au/app/salomon-powfinder/id399386285?mt=8]Powfinder app[/url] of via [url=http://www.wepowder.com/safety]de lawinebulletinservice[/url] en stem daar je lijnen op af.

Powadvies
De beste poeder scoor je in kleine gebieden of je gaat deeper. Ik hoorde dat het in Alagna en de omliggende gebieden nog rustig is geweest en er daar makkelijk poeder is te scoren. Verder moet je denken aan de gebieden in de Franse Queyras, het Italiaanse San Domenico en het dieper gelegen Bosco Gurin.

Stay stoked!
Ik ben er weer als er een mooie pak poeder aan zit te komen
of zoveel eerder als noodzakelijk…

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur27 december 2010 · 14:00

@sandokan… is nog erg ver weg… laatste kaarten geven zeker powkansen, maar om daarover iets te zeggen maakt me net zo betrouwbaar als de banken voor de crisis. ;)

powfinder.com
Toerist
Teon2Auteur27 december 2010 · 15:39

Touren? Goed plan. Rich en ik gaan vanavond weer rijden.
\

Even inspiratie opdoen:

Toerist
AnoniemAuteur27 december 2010 · 20:11

hmm jammer om te horen morris! Vertrek ook vanavond, op zoek naar die kleine gebiedjes en hopelijk doet zich begin 2011 nog wat bewolking met verse sneeuw aan in de Alpen
\

Dank voor de wijze woorden in elk geval!

Toerist
TUCANAuteur27 december 2010 · 20:12

Graag nog wat sneeuw in Zermatt vanaf 8-1. Kan niet wachten!!!

Gevorderd
robbertAuteur28 december 2010 · 12:48

de lift van San Domenico is gister geopend, dus daar zullen nog niet zo veel sporen staan, maar denk ook niet dat er heel veel sneeuw is. Sestriere en Montgenevre hebben rijkelijk sneeuw gekregen.

Expert
meteomorrisAuteur28 december 2010 · 13:40

@Robbert,
\

Ik weet niet of we het over dezelfde San Domenico hebben, maar ik heb het over SD uit het wePowder boek. Zij zijn afgelopen week gehamerd met vers en er ligt inmiddels 50-180 cm sneeuw en in het bos is er nog steeds vers te vinden…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!