Oud & Nieuw

Oud & Nieuw

Zo tussen kerst en oud en nieuw is voor mij altijd de tijd om voorzichtig de balans van het afgelopen jaar op te maken. Enerzijds omdat het jaar op zijn einde loopt, anderzijds omdat de feestdagen een min of meer ‘vaste prik’ in de Alpen zijn met een week familie en een week schoonfamilie, waardoor ik de locatie & dus de sneeuwcondities niet voor het uitzoeken heb. Veel gezelligheid, maar niet iedere dag de moeite van het rijden waard. Gelukkig kom je dan onderweg langs St. Jakob, waardoor je nog 2 dagen kunt wePowderen met @Jaap. Waarvoor grote dank! :)

[b]2010[/b]
Het is in veel opzichten een stormachtig jaar geweest voor ons, hoewel zich dat waarschijnlijk vooral achter de schermen heeft afgespeeld. Gebruikersaantallen gingen in Nederland week op week door het dak en na een ontwikkeltraject van enkele maanden gingen in november ook de internationale deuren open met de Powfinder app en wePowder.com. Een moment dat gevierd werd met het 1e Nederlandse Freeride Film Festival en een vroeg invallende winter die zelfs de top van de NS inmiddels doet wankelen. In alle opzichten zijn we dit jaar flink gegroeid (en hebben we te maken met alle problemen die bij die onstuimige groei horen), waardoor we internationaal inmiddels behoorlijk serieus worden genomen.

[b]“There is nothing ordinary about the mountains or the people that seek meaning in them.”[/b]
Maar misschien nog veel belangrijker: we hebben dit jaar steeds vaker vette trip reports zien binnenkomen van wePowderaars die elkaar vinden in de bergen en samen dikke poeder rijden! De stoke spatte er in de meeste gevallen vanaf en dat deed ons elke keer weer realiseren waarom we ooit zijn begonnen met wePowder. Die enorme stoke van het rijden met je vrienden! Daarbij was de ontwikkeling van sommige rijders echt waanzinnig om te zien… Blijf in het nieuwe jaar dus vooral posten!

[img=597x448]http://hphotos-snc4.fbcdn.net/hs1103.snc4/134527\_185740738102960\_100000011063580\_691806\_3647526\_o.jpg[/img]

[b]“There is no intelligence where there is no change and no need of change.”[/b]
Daar tegenover staat een ontwikkeling die me enigszins zorgen baart. Eentje waarover ik erg ben gaan nadenken nadat Morris 2,5km (en zo’n 500 hoogtemeters) van de bewoonde wereld zijn been brak. Hoe goed kunnen we eigenlijk nog voor onszelf zorgen? Of eigenlijk: hoe goed [i]willen[/i] we nog voor onszelf kunnen zorgen? Het is een vraag die de kern raakt van wat wePowder volgens mij betekent.

Want wePowder draait om vrijheid. Vrijheid om zelf te bepalen wat je doet en waar je heen gaat. Om poeder te rijden terwijl je collega’s op hun werk zitten. Om weg van de gebaande paden te gaan. Om te doen waar je zin in hebt. Om dingen te doen waar anderen alleen maar van durven te dromen. Om progressie te maken. Maar met die vrijheid komt ook de verantwoordelijkheid om jezelf te kunnen redden en jezelf niet afhankelijk te maken van anderen (of ‘de regels’). En daar begint de schoen voor mijn gevoel enigszins te wringen. Want hoewel wePowder erop gericht is het zo makkelijk mogelijk te maken om poeder te rijden, valt het me op dat sommigen wel heel erg ‘freeriders vanuit de luie stoel’ aan het worden zijn.

[img=597x448]http://hphotos-snc4.fbcdn.net/hs1056.snc4/133827\_185740324769668\_100000011063580\_691801\_6608776\_o.jpg[/img]

Het is een paradox waar ik dagelijks mee worstel, want hoe makkelijker en toegankelijker we onze diensten maken (een van onze doelen), hoe meer dit effect versterkt wordt (een van onze angsten). Hoe eenvoudiger en panklaar de kennis die je krijgt aangereikt, hoe eerder je ophoudt met nadenken en domweg begint met consumeren. En dan wordt het pas écht gevaarlijk. Want hoe minder we zelf nadenken, hoe afhankelijker we onszelf maken van anderen, hoe makkelijker we ons verschuilen. Maar wat als er niks is waarachter we onszelf kunnen verschuilen? Wat als die anderen er eens niet zijn, of deze hun kennis niet willen delen (omdat ze vinden dat je ‘er nog niet klaar voor bent’), misschien wel een slecht advies geven of nog erger: wat als die anderen bepalen dat je niet meer mag freeriden in bepaalde gebieden? Wiens schuld en/of verantwoordelijkheid is dat dan?

[b]Een goede freerider past op zichzelf, én anderen…[/b]
Youp van het Hek zei ooit passend over het ‘verre’ Groningen: “Voor alles van waarde en schoonheid moet je moeite doen.” Dat is voor onze poeder-passie niet anders. Dat ene bochtje, die ene lijn of dat ene faceshot. Ze voelen allemaal zo fijn omdat je er moeite voor gedaan hebt. Niet omdat je de makkelijkste weg gekozen hebt, maar omdat je de moeite hebt genomen om de kaart te bekijken, 5 uur door een donkere poeder nacht te rijden, 's ochtends veel te vroeg het lawinebericht te lezen (en te begrijpen), een stukje te hiken, de juiste kennis op te doen, etc. In het kort: omdat je de moeite hebt genomen zelfredzaam te zijn.

Daarom wens ik iedereen voor het nieuwe jaar - naast een belachelijke hoeveelheid verse pof - een gezonde dosis eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid toe. Om ervoor te zorgen dat je weet hoe je op je bestemming moet komen als je TomTom uitvalt, om zelf de keuze te kunnen maken voor gebied A of B, om je maatje van de berg te kunnen krijgen als hij zijn been heeft gebroken en om in bredere zin anderen te kunnen helpen als ze dat nodig hebben. Want de [i]we[/i] van wePowder begint bij jezelf. Waar hij eindigt? Dat bepaal je deze winter natuurlijk helemaal zelf!

[img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs009.snc4/33813\_10150334087940282\_662075281\_16091740\_5250673\_n.jpg[/img]

Op een verantwoord 2011 & may the pow be with you!

Bart1

Reacties

Beginner
QmaartenQAuteur30 december 2010 · 13:22

Mooie woorden, mooie pics en mooie voornemens!

Mijn voornemen voor komend jaar is in ieder geval om vooruitgang te boeken en een betere freerider te worden.

Iedereen een prachtige winter toegewenst en dat het mooi jaar mag worden!

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
SirylAuteur30 december 2010 · 14:30

Niet Pow, maar Wow!
\

Zeker mooie woorden… ik heb mn volgende Backcountry course bij Ripstar (5 mrt St Anton) al geboekt! Hopen dat we daar weer een extra dikke stap kunnen zetten in het leren freeriden, want uitgeleerd ben je nooit!
\

Zo nu eerst volgende week een weekend naar Superdevoluy… Zo te zien alleen zonder POW helaas! :-(
\

Happy New Year and a great POWlarious 2011!

Go with the Flow
Gevorderd
NickyAuteur30 december 2010 · 15:00

Goed verhaal Bart! Wat betreft je angst voor ‘luie freeriders’: om je ervaring op te bouwen ben je voor mn gevoel deels afhankelijk van anderen die meer kennis/ervaring hebben en je een kijkje in de keuken gunnen (bijv: hoe je gebied selecteert of je attenderen op no-go’s). Dat lijkt me ook alleen maar goed (en dan is ‘lui’ misschien eerder ‘nog-niet-zo-ervaren’). En daar moet je dan als rijder iets mee gaan doen. Dat je vanuit een basis die je meepikt bij wepowder/snowsafety leert hoe jezelf beslissingen kunt nemen en je kennis verdiept. Zodat je op een gegeven moment de opgedane kennis weer kunt delen met anderen. Dat is dan toch wel wePowder lijkt mij.

Ik ga 2011 in ieder geval beginnen met 2 weken sneeuwpret :-)

Happy powderyear @ all!

Gevorderd
AlexSkiAuteur30 december 2010 · 15:05

Mooie woorden en helemaal waar. Het is een generiek verschijnsel waar ik mezelf helaas ook wel eens op betrap.
\

I’ve got a lot of work (learning) ahead of me. Alvast prettige jaarwisseling en Happy New Year to all.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
TeleaddictAuteur30 december 2010 · 15:09

klink klare woorden!! voor mij tijd om al het geleerde (steeds meer) in de zelfstandige praktijk te brengen. zin in!! :D

http://verticaldissidents.net
Toerist
Bart1Auteur30 december 2010 · 15:18

@Nicky: het gaat me niet zozeer om onervarenheid. Integendeel: zolang je leergierig bent (lees: dat iedereen zich realiseert dat hij/zij altijd nog iets te leren heeft), denk ik dat je jezelf blijft ontwikkelen.
\

Het gaat me meer om iets wat ik bij gebrek aan betere term ‘selectieve interesse’ noem. Alleen geïnteresseerd zijn in iets voor mezelf op het moment dat IK het nodig heb. Direct een pasklaar antwoord verlangen, nog zonder dat ik nog maar de moeite heb genomen om 1 simpele Google-search te doen of me enigszins te verdiepen in het probleem. Gratis meeliften op de kennis van anderen, zonder daar ooit iets voor terug te geven.
\

Het is: mezelf in de problemen brengen en iemand (of iets) anders daarvoor de schuld geven. Skis die 2mm te smal zijn, stokken zonder freeride-tellers, Morris die je de verkeerde kant op stuurt (niet dat hij dat ooit zal doen). In het terrein kun je dat natuurlijk doen, maar iedereen dient zich te realiseren dat dit toch echt zijn/haar probleem - en dus zijn/haar verantwoordelijkheid - is.
\

Overigens zie je die trend niet alleen op wePowder, maar is dat in mijn ogen een breder maatschappelijk probleem (bijv bij de aftermath van de NS storingen of de winterfiles, de ‘compensatie’ voor zzp-ers in crisistijd, nationale overregulering, etc), waar ik me serieus zorgen over maak. Juist omdat ik vind dat freeriders - als Galliers - hierin inspirerend de weg zouden kunnen wijzen…

You ski? wePowder!
Gevorderd
joepchineesAuteur30 december 2010 · 15:38

@ Bart. Ik begrijp je feedback hieronder maar ik las eigenlijk heel wat anders. Namelijk dat veel van de voorbereidingen en ontdekkingen die eigenlijk bij de beleving van het freeriden horen, te gemakkelijk kunnen worden verkregen zonder ook maar 1 stap in de sneeuw te hebben gezet. Wat dan weer effect heeft op de belevenis van de freerider. Dat de spontaniteit en het avontuur minder wordt.

En daar ben ik het volledig mee eens.
\

De “selectieve interesse” die je hieronder noemt is al lange tijd heel erg herkenbaar in grotere forums als newschoolers. Voor mijn gevoel is wepowder dat gelukkig (nog) niet. Maar jullie als “community managers” hebben natuurlijk ook een belangrijke taak bij het “activeren” van de community. En hiervoor zijn jullie ook goed bezig door bij initiatieven als ‘save the secrets’ en ‘gear for guides’. experimenteer hier verder mee en bouw dit uit en er kunnen mooie dingen uit komen. Bijvoorbeeld door de community te betrekken bij de ontwikkeling van de nieuwe website en nieuwe applicaties…

Gevorderd
AryenAuteur30 december 2010 · 15:40

Stof tot nadenken, kortom :-) Stof? Poeder!
\

Dat we maar in wijsheid, verstandige beslissingen mogen nemen in 2011. En dat daar mooie lijnen uit voortvloeien.

Gevorderd
NickyAuteur30 december 2010 · 16:03

@ Bart: Eens. Het zou zonde zijn als freeriden een ‘fastfood-cultuur’ zou worden waarbij het alleen maar gaat om zo veel mogelijk consumeren zonder na te denken en verantwoordelijkheid te willen nemen.
\

En het zelf op zoek gaan naar wat je zoekt versterkt de stoke alleen maar weet ik uit eigen ervaring (soms op weg geholpen door een kleine hint van MM ;-).
\

Anyways: keep up the good work :-)

ps: ski’s die 2 mm te smal zijn: zou er ook voor geen (milli)meter op kunnen skiën ;-)

Toerist
Bart1Auteur30 december 2010 · 16:32

@Joepchinees: ik vind het beide uitingen van hetzelfde probleem.
\

Wbt de selectieve interesse, dat is een trend die ik inderdaad in bredere kring zie, ook op grotere fora. Juist omdat wePowder m’n ‘kindje’ is en omdat ik geloof dat de NL freeride-scene bestaat uit speciale mensen, wil ik voorkomen dat dit hier verder toeslaat.
\

Uiteraard hoort daar een zekere mate van activatie bij. En uiteraard betrekken we leden bij bij ontwikkeling van nieuwe diensten en features (soms gevraagd, soms ongevraagd). Maar ik ben het niet met je eens als je zegt dat dit alleen onze taak is. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid in mijn ogen niet waar hij hoort: bij de individuele wePowderaars. ‘Wij’ kunnen veel diensten ontwikkelen en mensen de weg wijzen als het gaat om sneeuw, routes, spots en voorlichting, maar als puntje bij paaltje komt, zal iedereen zich namelijk zélf moeten kunnen redden in de backcountry.
\

Wat dat betreft is wePowder een community vóór, maar nog veel meer dóór freeriders. En dat moet het imho altijd blijven.

You ski? wePowder!
Gevorderd
EchoAuteur30 december 2010 · 16:38

Hear, hear…!
\

En om het jaar maar “overdachtzaam” te eindigen en het nieuwe uitdagend te beginnen"
\

Our greatest glory is not in never falling, but in getting up every time we do (confucius)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Beginner
Jaap_WAuteur30 december 2010 · 20:14

Dat jullie allemaal maar veilig over de rand van 2010 mogen stappen om in 2011 weer je eigen lijn te gaan trekken!
\

@bart Waren mooie dagen. Doe ik graag nog eens over.

Toerist
Jorgen2Auteur31 december 2010 · 03:10

mooie opmerkingen hier! iedereen hier natuurlijk een geweldig powrijk en gezond 2011 toegewenst!
\

@ jaap: Dikke pic. man! zie je in jan. dan doen we weer een rondje! tot die tijd wens ik je nog meer mooie dagen.

Toerist
Jorgen2Auteur31 december 2010 · 03:14

oh btw! JAAP zie ik daar DE witte punt net uit de sneeuw steken?

Toerist
LampieAuteur1 januari 2011 · 11:54

Zo, dat zijn heavy woorden zo vroeg op 1 Januari! Ik heb niet de illusie de waarheid in pacht te hebben maar de zaken die Bart aansnijdt horen bij een groeiende club die ooit begon met een aantal mensen die dingen samen deden en elkaar kenden/leerden kennen. Het is dus het logische gevolg van een keuze die jullie zelf gemaakt hebben. Groeien betekent ook dat je mensen aantrekt die er anders instaan dan jezelf. Het lukt waarschijnlijk niet om de spirit te houden die ik ooit voelde bij de start van skizone, het zij zo. Anders is niet per definitie slechter. Dat gezegd hebbende: dat 2011 een wit & gezond jaar mag worden!

glisseur de poudre
Toerist
Bart1Auteur1 januari 2011 · 13:11

@lampie, begrijp me niet verkeerd: dat de sfeer anders is, vind ik helemaal niet slechter. Sterker, ik denk dat het een teken van groei is. Waar ik me echter zorgen over maak is het groeiende gebrek aan een gevoel van eigen verantwoordelijkheid. Daar kom je op een forum mee weg, in het terrein is dat heel wat anders. Daar zal iedereen als puntje bij paaltje komt zichzelf moeten kunnen redden. Dat moet iedereen zich altijd blijven realiseren.

You ski? wePowder!
Gevorderd
DutchessAuteur3 januari 2011 · 02:31

Ik heb nu al veel van wepowder geleerd en hoop er nog veel te leren. Leren waar ik rekening moet houden, leren wat ik moet leren en hoe ik moet kijken en waarheen te gaan. Het leren zelf, het kijken, ontdekken, vallen en opstaan zal ik zelf moeten doen (hoe zou je ook anders zon voldaan gevoel kunnen krijgen van je avonturen als je er niet bij gezweet en gevloekt en gejuicht en gezongen hebt?) Zonder wepowder zou dat leerproces vele jaren langer in beslag genomen hebben en daar kan ik jullie alleen maar heel dankbaar voor zijn. Ga vooral door, hou de vinger aan de pols en heb een heel heel goed poederjaar!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
PK2Auteur4 januari 2011 · 01:23

“Want hoewel wePowder erop gericht is het zo makkelijk mogelijk te maken om poeder te rijden, valt het me op dat sommigen wel heel erg ‘freeriders vanuit de luie stoel’ aan het worden zijn”.
\

@Bart; ik neem aan dat bovenstaande je opvalt door wat er allemaal op het forum voorbij komt en dat je niet met ‘deze’ freeriders op trip bent geweest. Of toch? Zolang ‘deze’ freerider in zijn luie stoel blijft is er ook niets aan de hand.

Wepowder heeft nu eenmaal een enorme aantrekkingskracht op personen die van uitdagingen houden. Zo willen veel motorrijders het circuit op en willen wandelaars gaan klimmen.

Ik heb de wijsheid niet in pacht en behoor ook zeker niet zoals jij tot de echte hardcore freeridescene en zal daar vermoedelijk ook wel nooit bij gaan horen. Maar ik denk dat je jou/jullie zorgen opzij kan zetten zolang jullie blijven uitdragen/uitstralen dat er kundige en ervaren mensen aan het woord zijn en dat er op basis van kennis, kunde en ervaring over freeriden gesproken wordt. Nieuwkomers (ik reken mijzelf er ook toe) moeten imo een hoge drempel ervaren als het freeriden betreft. Opa leerde ons op de lawinecursus; freeriden is een risicosport zoals ook parachutespringen en diepzeeduiken. En zo is het ook. De hoge drempel moet nieuwkomers of minder ervaren freeriders prikkelen om zoveel mogelijk kennis te absorberen en ze nieuwsgierig en leergierig maken om te ontdekken wat er voor nodig is om uiteindelijk zo verantwoord mogelijk te gaan freeriden. Of tot de conclusie laten komen dat het wellicht toch niet aan hen is besteed…. Dat een deel van die kennis via Wepowder kan worden opgedaan is super. Zeker geen hapklare brokken voorschotelen en ik denk in basis ook een niet te grote groep willen aanspreken……Dat nieuwkomers meeliften op de kennis van ervaren freeriders zonder daar (voorlopig nog) iets voor terug te geven lijkt mij vanzelfsprekend. Dat er vragen op het forum voor de 88e keer gesteld worden zal wel blijven gebeuren. Een wat strenger forumbeleid kan wellicht helpen (eerder op slot).

Ik ben in ieder geval blij met Wepowder en doe mij voordeel er mee, waarvoor dank.

Amen en een gezond 2011 gewenst voor iedereen!

Toerist
Bart1Auteur4 januari 2011 · 10:45

@PK, ik heb het bijvoorbeeld hierover: http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,2190.0.html. Dat heeft niks met kennisontwikkeling te maken, niks met nieuwigheid, maar vooral heel erg met luiheid en eenzijdige consumptiedrang.
\

Iedereen is meer dan welkom op het forum, ook om voor de 88e keer een vraag te stellen. Zoals ik al eerder zei, zie ik dat als teken van groei. Ook wil ik alle kennis die er is het liefst zo open en toegankelijk mogelijk maken. Het argument ‘je bent er nog niet aan toe’ of ‘drempels opwerpen omdat het anders té makkelijk wordt’ vind ik dan ook kul.
\

Dat komt omdat ik juist van mening ben dat iedere freerider voor zichzelf verantwoordelijkheid dient te nemen (daar wordt het leuker en veiliger van). Maar dan de paradox: het is aan de ene kant niet aan mij om te oordelen over rijders die in mijn ogen onverantwoord consumptie-gedreven zijn (terwijl wePowder het juist makkelijker voor ze maakt om dat gedrag te vertonen). Aan de andere kant ben ik klaar met diezelfde rijders als ze vinden dat wePowder bepaalde dingen wel of niet voor hen zouden moeten doen.

You ski? wePowder!
Toerist
PK2Auteur4 januari 2011 · 16:11

@Bart

Je hoeft geen extra drempels op te werpen, maar freeriden moet wel hoogdrempelig zijn omdat het een risicosport is, dat is wat ik bedoelde. Als je de sport hoogdrempelig ervaard benader je deze denk ik automatisch serieus. Dat doet iemand die over de meest basale zaken zelf niet wilt nadenken waarschijnlijk niet (zoals het forumvoorbeeld). Hoe handelt diegene dan überhaupt als freerider? Als dat je zorg is wanneer je over “dan wordt het pas écht gevaarlijk” spreekt, dan snap ik en deel ik deze helemaal.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!