Poederalert#12: de hoofdlijnen

Poederalert#12: de hoofdlijnen

Allereerst een mooi en poederrijk 2011 aan jullie allemaal. Hoewel we 2010 droog afsloten is er goed nieuws. Er gaan weer dikke vlokken vallen. Vanaf donderdag 6 januari is poederalert#12 van kracht. Vandaag sta ik stil bij 2010, ga ik in op de hoofdlijnen van poederalert#12 en ben ik benieuwd naar wat jullie van wat zaken vinden.

[b]Terugblik 2010[/b]
Bart schreef onder de kerstboom al [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/oud-nieuw]een mooie terugblik op 2010[/url]. Nog even een korte samenvatting. 2010 was een stormachtig jaar. Exploderende bezoekersaantallen, het 1e Nederlandse Freeride Film Festival en de lancering van [url=http://itunes.apple.com/nl/app/salomon-powfinder/id399386285?mt=8]de Powfinder app voor iPhone[/url] en [url=http://www.wepowder.com/]wePowder.com[/url]. Want wat we met z’n allen hier hebben neergezet is ook buiten ‘les Pays flat’ opgepikt. In alle opzichten zijn we dit jaar flink gegroeid (inclusief alle problemen die bij die onstuimige groei horen), waardoor we internationaal inmiddels behoorlijk serieus worden genomen.

Maar 2010 was niet alleen groei in bezoekersaantallen. 2010 was ook het jaar van de tripreports. Steeds meer en immer vaker gaan jullie zelf op trip. Je eigen avontuur, je eigen lijnen, je eigen ontdekkingen. Niets mooier dan dat en dat wordt steeds meer gedeeld. De stoke spatte er in de meeste gevallen vanaf en dat deed ons elke keer weer realiseren waarom we ooit zijn begonnen met wePowder. Die enorme stoke van het rijden met je vrienden! Daarbij was de ontwikkeling van sommige rijders echt waanzinnig om te zien… Blijf in het nieuwe jaar dus vooral posten!

Ook was 2010 het jaar van [url=http://www.wepowder.nl/lines]wePowder Lines[/url]. De meeste kinderziektes zijn nu verdwenen en dagelijks zien we steeds meer gebruikers online. Niet alleen vind je er al 221 freerideroutes in de Alpen die we met z’n allen met elkaar delen, ook is het steeds meer de plek aan het worden om snel je vraag te deponeren of voor je dagelijkse poederpraatje.

2010 is daarmee voor ons een bijzonder jaar geworden. Na [url=http://www.wepowder.nl/shop?show=1]het wePowder boek[/url] in 2008, de wepowder.nl site in 2009, Lines op de desktop in 2010 en Powfinder voor iPhone als eerste stap richting mobiel zijn we nu een heel eind waar we willen zijn. Altijd en overal de mogelijkheid om met anderen poeder te rijden.

[i]Freeriders zijn meestal maar eenzaam. Al was het alleen maar omdat skien en snowboarden van nature individuele sporten zijn. Toch houden we er niet van om alleen te rijden. Daarom rijden wij met elkaar. We zitten duizenden kilometers met elkaar in de auto, op weg naar de sneeuw. We rijden diepe poeder en delen faceshots, ervaringen en plezier. We pushen elkaar naar een hoger niveau, zowel fysiek als mentaal. We leren nieuwe mensen kennen en sluiten hechte vriendschappen. We doen nieuwe ontdekkingen en delen met zorg deze geheimen. We begrijpen uiteindelijk dat ons leven zich niet laat plannen, maar we leven het gewoon. Alsof elke poederbocht onze laatste kan zijn. [/i] p. 23 uit het wePowder boek

[b]Zorgpuntje[/b]
Toen wij tijdens de winter van 2007/2008 het wePowder boek schreven hebben we lang stilgestaan bij het begrip verantwoordelijkheid. We schreven toen dit:

[i]Over verantwoordelijkheid
In een samenleving waarin bijna alles (door Vadertje Staat) voor je geregeld, georganiseerd en verboden wordt is een begrip als verantwoordelijkheid aan erosie onderhevig. Goed om er even bij stil te staan. Bij verantwoordelijkheid hoort rekenschap afleggen. Rekenschap voor de keuzes die jij maakt. JIJ maakt die keuzes en niemand anders. Komt er iemand of jij zelf door je eigen handelen in een lawine of een andere levensgevaarlijke situatie terecht, dan is dat jou aan te rekenen en niet een verkeerd lawinebericht of andere externe factor. Freeriden is continue nadenken. Signalen en informatie uit je omgeving opnemen, filteren en beslissingen nemen. Paradoxaal genoeg is het nemen van verantwoordelijkheid de basis van het freeriden.[/i] p. 243 wePowder boek

Anno 2010 is dat nog steeds een aandachtspunt. Verwend als we zijn door alle instanties om ons heen en de daarnaast om zich heen grijpende claimcultuur lijkt het nemen van verantwoordelijkheid een hol begrip te worden. Bart [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/oud-nieuw]schreef daarover[/url]: [i]Want wePowder draait om vrijheid. Vrijheid om zelf te bepalen wat je doet en waar je heen gaat. Om poeder te rijden terwijl je collega’s op hun werk zitten. Om weg van de gebaande paden te gaan. Om te doen waar je zin in hebt. Om dingen te doen waar anderen alleen maar van durven te dromen. Om progressie te maken. Maar met die vrijheid komt ook de verantwoordelijkheid om jezelf te kunnen redden en jezelf niet afhankelijk te maken van anderen (of ‘de regels’). En daar begint de schoen voor mijn gevoel enigszins te wringen. Want hoewel wePowder erop gericht is het zo makkelijk mogelijk te maken om poeder te rijden, valt het me op dat sommigen wel heel erg ‘freeriders vanuit de luie stoel’ aan het worden zijn.[/i]

Als freeriders staan we natuurlijk niet los van de samenleving. Dat we gedrag uit het alledaagse ook terugzien op wePowder is dan ook niet vreemd. Maar dat betekent niet dat we dit klakkeloos moeten accepteren. Kom uit je ‘luie stoel!’. Ik citeer Bart maar weer even: [i]Hoe eenvoudiger en panklaar de kennis die je krijgt aangereikt, hoe eerder je ophoudt met nadenken en domweg begint met consumeren. En dan wordt het pas écht gevaarlijk. Want hoe minder we zelf nadenken, hoe afhankelijker we onszelf maken van anderen, hoe makkelijker we ons verschuilen. Maar wat als er niks is waarachter we onszelf kunnen verschuilen? Wat als die anderen er eens niet zijn, of deze hun kennis niet willen delen (omdat ze vinden dat je ‘er nog niet klaar voor bent’), misschien wel een slecht advies geven of nog erger: wat als die anderen bepalen dat je niet meer mag freeriden in bepaalde gebieden? Wiens schuld en/of verantwoordelijkheid is dat dan?[/i]

Paradoxaal genoeg is het nemen van verantwoordelijkheid de basis van het freeriden. Vrijheid bestaat namelijk pas bij de gratie van het nemen van verantwoordelijkheid. Het een kan niet zonder het ander en begint dagelijks met de simpele volgende vraag. Wat als het (bij deze afdaling) mis gaat, kan ik mezelf dan (met hulp van mijn poedermaatjes) redden?

Ben ik te zorgelijk? Ja, want ik zie een groeiende groep mensen bewust deze verantwoordelijkheid nemen. De gevolgde cursussen, de eigen trips en avonturen, de kennis en lijnen die we hier delen, het wePowder boek en de dagelijkse info op wePowder stellen ons allemaal in staat steeds beter onze eigen trips te plannen. Ben ik te zorgelijk? Nee, want hoewel ongelukken in kleine hoekjes zitten wordt de kans dat je in dat kleine hoekje komt steeds groter naarmate je vaker op trip gaat. Of dat nu een georganiseerde of eigen trip is. Blijf kritisch en houd je zelf en anderen scherp. Kijk nog eens goed naar je eigen freeride paspoort. Vrij naar Werner Munter; [i]De boom, rots, lawine, andere rijder, ski waar je op staat, het lawinebericht, het weer, de lawine etc… weet niet dat jij een ‘expert’ bent.[/i] En maar het even op scherp te zetten. Niemand zit op dat ene telefoontje te wachten. Want claimen helpt dan niets.

May the Powder be with you in 2011!

[b]Poederalert#12[/b]
Zover het verleden en de wensen voor 2011. Terug naar het heden. Vanaf donderdag 6 januari is poederalert#12 van kracht. Omdat we nu uit een situatie komen waarin het een week niet echt gesneeuwd heeft is dit het ideale moment om je een kijkje in de keuken te geven. Dat doe ik aan de hand van de eerste hoofdstukken uit het wepowder boek (p. 34-64), zodat je zelf ook steeds beter in staat bent om goede voorspellingen te maken. Ik begin vandaag met de lange termijn en gebruik daarbij maar 1 type kaart: de straalstroomkaart. Voor de interpretatie van die kaart gebruik ik de kennis zoals te vinden in je wePowder boek.

[b]Lange termijn: wat doet de straalstroom?[/b]
En de stroming wordt zuidwest. Zie onderstaande plaatje en lees even pagina 56 uit je wePowder boek. Nee, niet meteen doorlezen! Probeer aan de hand van het gegeven dat de stroming naar zuidwest draait eens de consequenties voor de Alpen te beredeneren. Wat betekent een zuidwestelijke stroming voor achtereenvolgens:

  1. de noordalpen
  2. de westalpen
  3. de zuidalpen

[url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5317777128/][img]http://farm6.static.flickr.com/5242/5317777128\_1c9dc151ae.jpg[/img][/url]

Op bovenstaande plaatje (straalstroom) kun je goed vaststellen hoe de gele rivier vanuit het zuidwesten richting de alpen stroomt. Daarmee kun je de eerste gevolgen voor de poeder in de Alpen vaststellen. Kom ik zo op terug. Dan volgt vraag 2. Hoe koud wordt het? Ook daar kunnen we op basis van bovenstaande kaartje al een redelijk antwoord opgeven. Toch? Nee?

[b]De straalstroom, een toelichting[/b]
De straalstroom vormt de scheiding tussen koude lucht in het noorden en warme lucht in het zuiden. Ligt de straalstroom ten noorden van de Alpen, dan liggen de Alpen in de warme(re) lucht. Kijken we naar bovenstaand kaartje, dan kunnen we vaststellen dat de Alpen vanaf 6 januari in de warmere lucht liggen. Conclusie 1; Het wordt warm.

[b]Neerslag[/b]
Maar het gaat wel sneeuwen? Daarvoor hoef ik ook alleen maar naar bovenstaand kaartje te kijken. Lees allereerst even P. 37 uit je wePowder boek… Gelezen?

De straalstroom is de geleiderails waarover depressies richting Europa koersen. Des te dichter die geleiderails langs de Alpen koersen, des te groter de kans op neerslag. En aangezien de straalstroom heel dicht in de buurt van de Alpen liggen is er een hele grote kans op neerslag. Waarom? P. 38 uit je wePowder boek [i]Bij een lagedrukgebied stijgt de lucht juist, waardoor er wolken ontstaan en uiteindelijk regen of sneeuw.[/i] Conclusie 2: Het gaat regenen en/of sneeuwen.

[b]Neerslag en fohn[/b]
Waar gaat het regenen en/of sneeuwen? Daarvoor moet je weten waar de Alpenhoofdkam precies ligt. [i]De Alpenhoofdkam bestaat uit een aaneengesloten lijn van de hoogste toppen in de Alpen[/i]. P. 47 uit je wePowder boek. Deze Alpenhoofdkam is belangrijk en de veroorzaker [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Orography]van orografische neerslag[/url] aan de ene kant van de Alpenhoofdkam en fohn aan de andere kant van de Alpenhoofdkam. Voor een uitgebreide toelichting hierop lees nog eens pagina 52-54. In het kort komt het er op neer dat [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Loefzijde]de loefzijde van de Alpenhoofdkam[/url] sneeuw krijgt, terwijl [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijzijde]de lijzijde[/url] fohn krijgt.

Nogmaals terug naar het begin. De stroming wordt (zuid)west in de Alpen. Dat betekent dat grote delen van de west- en zuidalpen zich aan de loefzijde, terwijl de noordalpen zich aan de lijzijde van de Alpenhoofdkam bevinden. Lij= fohn, loef= neerslag. Conclusie 3: het gaat regenen en/of sneeuwen in de west- en zuidalpen. Het gaat fohnen in de noordalpen.

[b]Tussentijdse conclusies[/b]
Aan de hand van 1 straalstroom kaartje kan ik al 3 zaken vaststellen.

  1. Het wordt warm in de Alpen
  2. Er komen fronten met neerslag richting de Alpen
  3. Die neerslag gaat vallen in de west- en zuidalpen. In de noordalpen gaat het fohnen.
    Op basis van dit kaartje kunnen we nu al vaststellen dat we de eerste dagen na 6 januari niet in de noordalpen moeten zijn, maar wel in de west- en zuidalpen.

[b]Hoe gaat het verder?[/b]
Bij (zuid)weststroming zijn er 3 ontwikkelingen mogelijk:

  1. voortdurende weststroming (dan kwakkelweer, sneeuwgrens jo-jo en veel sneeuw in de westalpen)
  2. het ontstaan van een genua-laag (hogedruk ver op de oceaan, dan aanzuiging van koude lucht uit het noorden, met sneeuw in de west- en zuidalpen en later ook in de noordalpen via de noordelijke nazwieper
  3. het onstaan van een noordstroming (daarvoor moet er een snel oprukkend hoog ontstaan op de oceaan)

Maar weer eens een blik op de straalstroom.

[url=http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5320108004/][img]http://farm6.static.flickr.com/5166/5320108004\_d2c7220b05.jpg[/img][/url]

Een ding is duidelijk. De straalstroom gaat meanderen. De zogenaamde Rosby-golven (zie p.38). Dat betekent dat er een hoog ontstaat op de oceaan. De exacte ligging van dit hoog bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt. Maar voorlopig kun je het volgende vaststellen. Na weststroming met te warme lucht zakt de straalstroom verder naar het zuiden. Dit levert een aanvoer van koudere lucht op en het ontstaan van een genua-laag. Op de lange termijn de beste kansen voor west- en zuidalpen. Midden volgende week stijgende kansen op sneeuw in de noordalpen.

[b]Vooruitblik naar morgen[/b]
Voor komend weekend kijken we dus naar de west- en zuidalpen. In deze gebieden gaat de sneeuw vallen de komende dagen. We gaan dan voorzichtig finetunen. Daarbij gaan we morgen naar de volgende zaken kijken:

  • het weer en de sneeuw nu
  • de positie van de lagedruk gebieden en de fronten
  • de temperatuur

[b]Vooruitblik naar winter 2011-2012[/b]
November 2008 lanceerden we de eerste wePowder gids. Met daarin alles wat je als freerider zou moeten weten. Waar en wanneer valt er sneeuw, de 114 beste gebieden in de Alpen, onze favorieten, tips om veiliger te rijden en informatie over veiligheidsmateriaal als lawinepieper, schep, sonde, avalung en abs. Sinds het schrijven ervan zijn er al weer bijna 4 winters gepasseerd. Winters waarin de wereld is veranderd, er zich nieuwe favorieten hebben aangediend, maar ook alweer een goede 100 gebieden hebben kunnen beschrijven. Gebieden in de Alpen, Pyreneen en Scandinavie. 4 winters die ons ook de mogelijkheid hebben geboden om het weer in de Pyreneen en Scandinavie te bestuderen.

We zijn kortom deeper gegaan en het wordt tijd om die ontdekkingen te gaan delen. We zijn ons mentaal aan het voorbereiden op een nieuwe gids. The Black guide. Grote vraag voor onszelf: wordt het winter 2011-2012 of winter 2012-2013 dat we deze gaan lanceren? Natuurlijk borduren we voort op de eerste witte gids. Het wordt kortom geen vervanger, maar het vervolg op. Een mooi voornemen voor 2011 toch? In ieder geval heb ik de komende maand tijd. Ik mag als gevolg van mijn gebroken kuitbeen de komende weken nog niet de sneeuw in… snif

Stay stoked
Uw weerzegger

meteomorris

Reacties

Beginner
HaagjeAuteur3 januari 2011 · 10:34

7 december het vliegtuig in naar Chamonix/Champery. Hopelijk zit ik in het juiste gebied :)

Gevorderd
EchoAuteur3 januari 2011 · 10:45

@Haagje Zo hé, jij hebt wel een héle hoge pet op van MM… ik verwacht niet dat hij 11 maanden vooruit kan kijken… Man, ik ben nog bezig met mijn eerste trip over een week :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Beginner
gideonpAuteur3 januari 2011 · 10:49

haha

Live to the extreme
Gevorderd
Willem2kAuteur3 januari 2011 · 11:49

Ziet er goed uit, ik ga de 8e richting Les Arcs voor een week met vrienden. Ik begon me al een beetje zorgen te maken over de hoeveelheid sneeuw daar, maar nu kan ik misschien zelfs nog wat poeder pakken.
\

Nou alleen hopen dat het geen regen wordt.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
HaagjeAuteur3 januari 2011 · 11:50

lol, zit in mijn hoofd nog in 2010 :D

Moest toch 7 januari zijn :)

Gevorderd
OrsAuteur3 januari 2011 · 13:51

“Aan dit artikel wordt nog gewerkt…”
\

En nu maar hopen dat een Nordstau het overneemt en flink gaat dumpen in de noordalpen! Dat zou mooi uitkomen voor mijn tripje naar Oostenrijk :D

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2011 · 15:04

@Ors, voorlopig geen stau in de noordalpen. Pas op zijn vroegst midden volgende week.

powfinder.com
Gevorderd
TeleaddictAuteur3 januari 2011 · 15:32

mooi werk Morris! ben benieuwd wat komende jaren ons brengen gaat (naast n heleboel pof natuurlijk ;) )

http://verticaldissidents.net
Beginner
Jaap_WAuteur3 januari 2011 · 16:49

Niet alleen schrijven over zelfredzaamheid, maar het ook doen door de kennis aan te reiken…Complimenten!

Expert
ollieAuteur3 januari 2011 · 18:28

Geniaal! Wel grappig om te lezen hoeveel mensen hier hopen op sneeuw tijdens hun geplande vakantie. Poeder is een keuze!
\

Ondertussen zitten wij hier lekker relaxt in Nendaz om vier dagen te trainen met Sander Kan. En daarna? Poeder is een keuze… ;)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
Willem2kAuteur3 januari 2011 · 18:44

@ollie
\

Dit wordt een weekje met vrienden waarvan de meeste niet zo poeder minded zijn maar wel in juni al begonnen over wanneer we de wintersport eens gingen boeken. Minder kans op pow, maar -ook- leuk :)
\

En als het nou toch flink wil sneeuwen kunnen we er misschien nog wel een paar bekeren…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
gideonpAuteur3 januari 2011 · 19:30

@ollie : Hoe is het in Nendaz? Is er wat te vinden?

Live to the extreme
Toerist
TUCANAuteur3 januari 2011 · 19:31

Vrijdagnacht naar Zermatt. Ik zou graag donderdag en vrijdag sneeuw willen en dan zon.
\

Zit je dalijk op 4000 meter, zie je geen zak. Nou lekker dan hahaha!

Toerist
Steven2Auteur3 januari 2011 · 19:49

@Ollie: …wat jij zegt

Gevorderd
OrsAuteur3 januari 2011 · 19:59

@Morris: midden volgende week is prima!

@Ollie: Helemaal gelijk, maar soms is het niet anders. En in mijn verdediging: Volgens Opa is “er altijd wel ergens poeder te vinden”. Maar mocht je ooit nog een plekkie over hebben, dan houd ik me graag aanbevolen ;)

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2011 · 21:02

@ors, ik deel je mening ‘dat er altijd wel ergens poeder is te vinden.’

Maar niets is fijner dan losse, verse, fluffy powpow tussen de bomen.

Vaak nog veiliger ook dan door fohn bij elkaar geveegde triebschnee ;)

powfinder.com
Expert
ollieAuteur3 januari 2011 · 21:09

@tucan: bestelling staat genoteerd… ;)
\

Momenteel is het zoeken, maar we komen voor de techniek! Gelukkig is Sander erg positief (want er is altijd poeder te vinden). ;)

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 januari 2011 · 21:20

KIEP Karton Is Een Prrrffftkeuze

sbs roelz
Beginner
HaagjeAuteur3 januari 2011 · 21:29

@Ollie, werk is helaas een noodzaak ;)

Toerist
ILikeItAlotAuteur3 januari 2011 · 22:21

Van mij hoeft die overdreven preek over de consumtie maatschappij niet zo. Over iets lezen of youtube kijken is niet hetzelfde als het zelf doen. Als je dat niet weet, dan kan het op allerlei manieren niet goed met je aflopen.
\

De sneeuw is gewoon als het water van de zee, uiteindelijk is er niets dat de natuur tegenhoud je te verrassen en verpletteren met een golf. Uiteindelijk lig je daar met je heilig drie eenheid en kennis onder de sneeuw of val je op een rots of verdrink je in diep gat. De realiteit is dat als je ondergaat je kansen klein zijn. Zelfredzaamheid is handig, maar als een been breekt in een sneeuwstorm is de natuur je gewoon slimmer af.
\

Volgens mij is het naief te denken dat als het die ene dag mis gaat jij je maten gegarandeerd kan helpen en nog minder vind ik het idee dat het jouw verantwoordelijkheid zou zijn als het mis is gegaan. Soms gebeurt poep gewoon en daar kan je als uber guru niets aan doen met je onwijze sneeuw knobbel.
\

Tenzij je het hele seizoen in de alpen zit heb je als Nederlander altijd een ervaringsachterstand. Het enige wat je kan doen is kennis en ervaring op doen en een airbag scheelt statistisch ook een hoop.
\

Ik schaf steeds meer spullen aan om de risico’s te beperken en probeer niet al te rare dingen te doen en let op de mensen met wie ik board en zij hopelijk op mij.

Wbt het paspoort, niet iedereen houdt van klimmen of hiken. Ik niet in iedergeval.
\

Respecteer de natuur, zie jullie in de eeuwige sneeuwvelden.

Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2011 · 23:41

@ILikeItAlot

welke snaar heb ik geraakt? ;)

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur3 januari 2011 · 23:54

ILikeItAlot lijkt nu ff wat minder te liken…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur4 januari 2011 · 00:08

“Soms gebeurt poep gewoon en daar kan je als uber guru niets aan doen met je onwijze sneeuw knobbel”
\

mag ik dan (als belg) dit voorlopig nomineren als de “quote” van het oh zo prille jaar2011 ??!!
\

SOMS GEBEURT POEP GEWOON EN DAAR KAN JE ALS UBER GURU NIETS AAN DOEN MET JE ONWIJZE SNEEUW KNOBBEL !
\

Echt super ! zoiets VERZIN je toch niet !
\

(ps @ alle belgen : kan deze vertaling ervoor doorgaan ? : “Soems hedde gewoen pech en daer staede dan meij uwen dikke nek vol sneeuiw!!!”"

sbs roelz
Toerist
JohnSonAuteur4 januari 2011 · 00:40

Heel soms gebeurt poep gewoon maar in de meeste gevallen wordt de poep geproduceerd door assholes…da’s volgens mijn bescheiden mening een beetje

de strekking van het verhaal van Morris -;)

Gevorderd
NielsAuteur4 januari 2011 · 09:14

@ Koen: lol, ik snap je humor.
\

Desondanks kan ik me toch best irriteren aan reacties als deze van mr-like-a-lot. Het is erg makkelijk om, niet gehinderd door enige kennis (getuige zijn eigen paspoort) kritiek te spuien. Wepowder is geheel belangeloos, wat niet wegneemt dat ze open staan voor kritiek. Sterker, ik denk dat juist het aanwakkeren en onderdeel zijn van de discussie belangrijk is voor het succes van wepowder.
\

Maar ik vind het echt te makkelijk om op deze toon en in deze bewoordingen, maar vooral zonder enige vorm van zinvolle argumentatie kritiek te leveren op (in mijn ogen) zinvolle input. Voor we het weten zitten we op het niveau van de reacties op surfweer.nl

Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2011 · 11:21

Ik wil Ilikeit nog wel een keer spreken als hij net heeft gezien hoe zijn maatje door een gids levend onder een lawine vandaan is gehaald. Ik ken je verder niet, maar getuige je paspoort ben je er van overtuigd dat je heel best kunt dalen/rijden, grow some balls en neem dan ook de verantwoordelijkheid. Zolang je de reddingsdiensten namelijk niet hebt gemeld dat ze je niet hoeven zoeken als je het voor jezelf hebt verneukt dan heb je wat mij betreft niet het recht om je zo op te stellen.

Wat mij betreft is je claim dat je goed oplet wat je doet en met wie je rijdt een mooie illustratie van hoe weinig je er wat mij betreft van begrijpt (rijm het maar eens met die hellingen van 40 tot 45 graden…). Maar goed; ik hoop met recht dat we je nooit op bergredding.nl hoeven tegenkomen. Lijkt me alleen wel verstandig om daar ook zelf een bijdrage aan te leveren.

Expert
meteomorrisAuteur4 januari 2011 · 11:40

Ho ho hooooo… het wordt interessant, maar laten we wel de nuance blijven zoeken.

Volgens mij zet Ginga 'm goed neer. ‘Heel soms gebeurt poep gewoon maar in de meeste gevallen wordt de poep geproduceerd door assholes…da’s volgens mijn bescheiden mening een beetje de strekking van het verhaal van Morris -;)’
\


Ik wil dat van die assholes overigens nog nuanceren. Want er was eens een man met een dikke sigaar die het volgende zei: ‘don’t blame it on ill will if you can blame it in incompetence.’ En juist daarom vraag ik om scherpte…
\

Want ik citeer: ‘Zelfredzaamheid is handig, maar als een been breekt in een sneeuwstorm is de natuur je gewoon slimmer af.’. Mijn vraag is dan… Waarom rijd jij in een sneeuwstorm? Preventie is nog beter dan zelfredzaamheid. En dat begint met nadenken vooraf en niet met ‘spullen’ achteraf… ;)
\

Overigens is dit geen ‘preek’, maar eerder een beetje zelfreflectie om mezelf scherp te houden. Poeder is verslavend… en hop… nu rijden… ik zit thuis vanwege een gebroken kuitbeen… maar jullie zijn fris… knallen maar
\

De nuance zit 'm in onbewust bewust grote risico’s nemen of
\

\


De nuance zit 'm in voorbereid de pow in.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!