Al meer dan 130 cm vers

Door meteomorris op 25 januari 2011 路 16

Het 13e is een dik alert!

En het blijft maar doorsneeuwen in het oosten van de Alpen. Het noorden van Steriermark en Salzburgerland, evenals het zuiden van Ober-Osterreich en het noordoosten van Tirol noteerden sinds zondag al 35-50 cm vers. In de rest van Tirol en de zuidelijke gebieden van Steiermark en Salzburgerland viel 10-35 cm.
En daar komt de komende 48 uur nog exra sneeuw bij.

[img=600x450]http://farm6.static.flickr.com/5217/5387176138\_f22b8f6888.jpg[/img]

Veroorzaker van dit alles is [url=http://farm6.static.flickr.com/5217/5387176138\_f22b8f6888.jpg]het lagedrukgebied Henri.[/url] Gelegen boven Polen stuurt het met een noordelijke stroming sneeuw richting de Alpen. Morgen gaat Henri een verbinding aan met Ignaz en dan sneeuw van westelijke wallis (enkele vlokken zijn mogelijk in de Franse Haute Savoie) tot ver in Steiermark. De meeste sneeuw in [url=http://farm6.static.flickr.com/5213/5386571979\_054a1fd7d0.jpg]de zogenaamde vooralpen en nordstaugebieden[/url]. Ten zuiden van de Alpenhoofdkam blijft het droog. Net als in de Franse Alpen.

[img=600x450]http://farm6.static.flickr.com/5213/5386571979\_054a1fd7d0.jpg[/img]

Woensdag zakt Ignaz verder weg naar het zuiden en gaat een verbinding aan met een laag boven Spanje. Dit levert een gigantische gordel van lagedruk op boven de Middellandse zee en [url=http://farm6.static.flickr.com/5218/5386576011\_4707fd91d4.jpg]hogedruk ten noorden van de Alpen.[/url]

[img=600x450]http://farm6.static.flickr.com/5218/5386576011\_4707fd91d4.jpg[/img]

Noordalpen
Dit enorme hogedrukgebied gaat er voor zorgen dat er geen enkel front meer vanuit het noorden kan doordringen richting de noordalpen. Daar gaat de boel dus op slot. Maar gelukkig blijft het (voorlopig) koud, waardoor de sneeuw die er de afgelopen week is gevallen/gaat vallen (100 cm+ in Salzburg en Steiermark en 40cm+ van Adelboden tot Innsbruck) droog en licht blijft. Daar is de komende periode dus nog veel poeder te vinden. Let we op. Er steekt dinsdag en woensdag een sterke wind op die voor treibschnee gaat zorgen.

Westalpen
Dat enorme hoog boven de noordalpen gaat een oostelijke stroming te weeg brengen. Dat is slecht nieuws voor de westalpen. Er is hier al een tijdje geen sneeuw gevallen en met een blokkade van de weststroming betekent dit voorlopig geen sneeuw. Mogelijk dat de lagedrukgordel voor sneeuw in het uiterste zuiden en in de Italiaanse Piemonte gaat zorgen. Wees dus alert dat je vanaf donderdag wellicht de col du Montgenevre, Frejus- of Tendetunnel moet passeren voor wat vers. Het gaat er in ieder geval sneeuwen, maar de hoeveelheden zijn nog moeilijk in te schatten. Als duidelijk wordt dat het de rit waard is, laat ik het weten.

Zuidalpen
De grote vraag. 'Wat gaat de lagedruk ten zuiden van de Alpen doen?' Gaat deze veel sneeuw brengen? De meeste modellen zijn nog niet echt optimistisch omdat in de laatste berekeningen het laag te snel naar het zuiden wordt gedrukt. Morgen daarover meer.

Pyreneen
Meer vuurwerk in de Pyreneen. Het laag Ignaz gaat een verbinding aan met een laag boven Spanje. Dat betekent eindelijk weer sneeuw in de Pyreneen. Morgen ook meer daarover.

Korte termijn poederadvies
Het noorden van Steiermark en Salzburgerland. Het heeft er gesneeuw, het sneeuwt er en het sneeuwt er in ieder geval tot en met woensdag. Heerlijke losse puf. En omdat het er koud blijft is deze regio ook komend weekend voor iedereen vanuit het noorden een GO.

Reacties

• op 25 januari 2011 路 12:27
    Salzburgerland it will be 馃槈)) Thanks Morris
  • Marco
    Advanced
    Marco op 25 januari 2011 路 12:31
    Dit ziet er mooi uit voor komend weekend! Vrijdag vertrek. Nog ff goed bekijken waar we zaterdag gaan starten....
  • op 25 januari 2011 路 13:00
    Blij dat m'n naamgenoot vrijgevig is met poeder ;p
  • ollie
    Expert
    ollie op 25 januari 2011 路 14:16
    @Marco: we houden contact dude... (ik heb wel idee毛n)
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • micheldommel
    Advanced
    micheldommel op 25 januari 2011 路 14:51
    Iemand al ideeen waar ze precies heen gaan? Of is het daarvoor nog te vroeg? Ik ben a.s. vrijdag ook een Salzburgerland te vinden!
  • micheldommel
    Advanced
    micheldommel op 25 januari 2011 路 14:52
    in*
  • BelgKoen
    Tourist
    BelgKoen op 25 januari 2011 路 16:01
    Wunderbar hier in salzburgerland, maar tegen zaterdag zullen wij helaas die 130 cm volledig afgekrast hebben! 馃槂 trouwens nog nooit zo'n losse puf gereden! Greetz van Yannick, Fistel, Sjonnie, Roelaano en vele wepowderaars! 馃構
    It's better to be "off piste" than to be "pissed off"
  • Valentijn
    Advanced
    Valentijn op 25 januari 2011 路 17:22
    Heeft iemand nog een plekje vrij in de auto richting de Pow?
    valentijn_mees@hotmail.com
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 januari 2011 路 20:33
    Grmbl de grmbl: mijn echtgenoot is 2 weken pleite: dus 2 weken geen poeder kansen.. En ik zit er zowat NAAST. Kwelling!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • aroelfzema
    Advanced
    aroelfzema op 25 januari 2011 路 22:45
    Ik ook met een vriend in salzburgerland te vinden dit weekend. Heeft iemand nog tips? Saalbach? fieberbrunn? etc. We zijn er nog niet uit. Eventueel leuk om iets af te spreken met andere wepowderaars?!
  • op 26 januari 2011 路 01:19
    Vanaf 5 februari zit ik in Les Arcs, geplande skivakantie dus; volop genieten na de examens. Is er nog enige hoop op sneeuw de aankomende week? De voorspelde sneeuw voor 26e in de Franse Alpen komt er nu toch net niet en volgens de laatste GFS run is er ook geen echte reden tot optimisme zelfs op de ietwat langere termijn (5-10d). Pistes liggen in Frankrijk al aardig ijzig en off piste is geen aanrader meer heb ik me laten vertellen. Iemand die hier wat over kan vertellen? Of misschien toch ergens een mogelijkheid tot sneeuw ziet 馃槈.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 26 januari 2011 路 08:02
    @Dr Phil..
    Je schrijft: 'De voorspelde sneeuw voor 26e in de Franse Alpen'... Ik heb nooit sneeuw voorspeld voor de 26e. Op grond waarvan ging jij er dan uit dat deze voorspeld is?
    May the powder be with you.
  • op 26 januari 2011 路 09:19
    @ Roel

Tip van mij: zugspitsarena. 850km, ben je in 7 uur. Broertje etc zijn in gerlos gistr 40cm vers. Zugspits zitten mn ouders, bijna een meter vers!

Als er mensen zijn die komend weekend nog plek vrijhebben in de auto hou ik me aanbevolen. Mailtje henwildie1@hotmail.com
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 26 januari 2011 路 10:13
    Yeah boy, vrijdag naar Flachau!

Nu maar duimen dat mijn SnowCountry bestelling er op tijd is en er nog onverspoord ligt.
  • op 26 januari 2011 路 11:02
    Wehee. Weekend is geregeld. Deze condities was niet moeilijk om mensen mee te krijgen 馃槂 Auto zit helaas vol, wordt uberhaubt proppen met 4 man en boards.

Everybody who's heading for powder....great fun!
  • op 27 januari 2011 路 00:32
    @Meteo Moris: Sorry voor de onduidelijkheid: jij hebt inderdaad geen sneeuw voorspeld, maar dit was op enkele andere weersites wel het geval en het GFS-model ging er ook verschillende dagen voor. Die keerde zich dan enkele dagen terug om 馃槂. Ik lees in je nieuwe weerbericht in elk geval dat het overal op slot gaat en dat ik dus maar moet hopen op sneeuwval in de 2e week van februari...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro