Vers, Noorwegen en Noord Amerika

Vers, Noorwegen en Noord Amerika

Het wordt zoeken in de Alpen

Tot 80 cm vers in de Piemonte, bluebird en zo goed als lege resorts. Maar wees er snel bij. De temperatuur gaat stijgen!

Actuele situatie
De eerste freeriders zijn in Sestriere gearriveerd. 40-50 cm vers en bluebird. Een aantal van hen reed direct vanuit Oostenrijk (nu daar veel is afgekrast) door naar de Piemonte en vond daar zo’n beetje het laatste verse witte goud in de Alpen. Ook een aantal Franse gebieden op de grens van Italie profiteerden van deze retour d’est; ‘Depuis 48h, il est tombé en moyenne 1 à 5 cm sur la plupart des massifs, mais ces chutes atteignent 10 à 20 cm sur les massifs proches de l’Italie au dessus de 2000 m, voire localement 30/40 cm sur l’extrême est du Queyras, ainsi que ponctuellement à proximité des hauts massifs des Ecrins.’ (Bron: lawinebericht Hautes Alpes). Het laatste witte goud? In ieder geval wel de laatste hoeveelheid vers. En dat blijft voorlopig zo.

En dat de situatie dramatisch is in delen van de Alpen blijkt uit deze passage (lawinebericht Haute Savoie) ‘Aucune avalanche n’a été signalée ces 15 derniers jours.’ Stel je voor. Al 15 dagen is er geen enkele lawine gesignaleerd. Ook geen natuurlijke. Een conclusie als deze is dan ook goed te begrijpen: ‘Cet hiver 2010-2011 s’annonce bien pauvre en neige et les versants SUD en dessous 2000 mètres ressemble pour le moment à une fin de saison.’ En die conclusie geldt voor het complete noordwesten van de Alpen. In de Franse Isere, Savoie en Haute Savoie ligt duidelijk minder sneeuw dan gebruikelijk en dat geldt ook voor grote delen van Zwitserland en Oostenrijk. Op [url=http://farm6.static.flickr.com/5134/5406841561\_0df78890f8.jpg]deze kaart[/url] zie je goed hoe het sneeuwdek dunner is dan gebruikelijk. In sommige gevallen veel dunner.

[img=600x450]http://farm6.static.flickr.com/5134/5406841561\_0df78890f8.jpg[/img]

En dat terwijl er in Japan en Noord Amerika recordhoeveelheden sneeuw worden gemeld. Allemaal als gevolg van La Nina. En dus dachten wij… wePowder roadtrip: de epic editie. Je hebt roadtrips en Roadtrips. En komende februari gaat wePowder op Roadtrip! Ons doel? Een weerlesje in de praktijk. Oftewel, op zoek naar La Nina! En waar kunnen we dat beter doen dan in Noord-Amerika? De exacte invulling is nog niet bekend, maar wat we wél weten is dat we naar 19 februari naar Seattle vliegen en ruim 16 dagen later vanuit Salt Lake City weer op weg naar huis moeten. En owja, we hebben onszelf één voorwaarde opgelegd: we moeten via de Canadese Powder Highway. Dat wordt dus een flinke ontdekkingsreis en de nodige kilometers voor onze Chevy Tahoe… wePowder: vanaf 19 februari twee weken lang dagelijks vanaf de andere kant van de plas. Wij hebben er zin in!

Korte termijn
Waarom naar de overkant? Geen vertrouwen meer in Europa? In ieder geval niet in de Alpen op de korte termijn. Ik kan de komende dagen niet naar de Piemonte, in Oostenrijk is inmiddels alles afgekrast of weggewaaid als gevold van de Sudfohn van afgelopen weekend en sneeuw zit er niet in de lucht. Vanaf vandaag liggen de Alpen onder invloed van [url=http://farm6.static.flickr.com/5138/5407450434\_77e9755820.jpg]een hogedrukgebied[/url] en als we de NAO-index mogen geloven dan blijft dat even zo. De NAO-index? [url=http://en.wikipedia.org/wiki/North\_Atlantic\_oscillation]klik-klik[/url]. Ook wel North Atlantic Oscillation index. Aan de hand van deze index krijg je snel een beeld wat het weer gaat doen. ‘Hurrell (1995) has shown that drier conditions during high NAO index winters occur over much of central and southern Europe and the Mediterranean, while wetter-than-normal conditions occur from Iceland through Scandinavia.’ En we zijn op weg naar een positieve NAO-index. [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.sprd2.gif]Zie ook dit kaartje.[/url]

[img=450x600]http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.sprd2.gif[/img]

Lange termijn
En een positieve index heeft consequenties. Het wordt warmer, zonnig en het blijft tot ver volgende week droog in de Alpen en Pyreneen. Er gaat klassiek inversieweer ontstaan. Koude lucht in de dalen, warme lucht daarboven. En dat is slecht nieuws. Geen verse sneeuw en geen poeder meer op de zuidhellingen. Dan rest je niets anders dan een hike of wat touren. Maar waar je ook gaat op de noordhellingen en in bossen blijft de poeder goed. Echt zonnige spots zullen de sneeuw snel zien transformeren.

Maar een positieve NAO-index betekent ook: ‘while wetter-than-normal conditions occur from Iceland through Scandinavia.’ De komende dagen kortom veel sneeuw aan de westkust van Noorwegen. Morgen gaan we daar dieper op in.

Advies
Voor snel en heel veel vers rijd je de komende dagen richting de Italaanse Piemonte.
Het loont om een paar dagen extra vrij te nemen na het weekend en de Piemonte te gaan verkennen. Zeker als je niet ver van de col de Montgenevre, Frejus- of Tendetunnel vandaan woont loont dit zich. Frankrijk staat al 3 weken droog en aan de andere kant ligt al meer dan 50 cm vers. Wat let je?

Mochten de kaarten hoop geven op sneeuw in de Alpen en Pyreneen, dan lees je dat natuurlijk direct hier. Om je door de poederloze dagen in de Alpen heen te helpen hebben we wel een nieuwtje ontwikkeld. Welke? Daarover binnenkort meer. Maar hier alvast [url=http://farm6.static.flickr.com/5091/5407450714\_8ec5a74aa1.jpg]een eerste preview.[/url] wePowder komt naar je desktop toe ;)

[img=600x450]http://farm6.static.flickr.com/5091/5407450714\_8ec5a74aa1.jpg[/img]

Volgende forecast op woensdag 2 februari.

Stay stoked and enjoy powder!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
Steven2Auteur1 februari 2011 · 13:07

Hmmm, dat roadtripje klinkt goed, en met el nina verzekerd van sneeuw!

Toerist
JeffreuAuteur1 februari 2011 · 13:23

bah bah bah, door het gezin geen mogelijkheid tot touren. Dus zit vast aan de Noord Alpen mag nog van geluk spreken dat daar vorige week is gevallen. De 12e weg, 3 jaar moeten wachten op wintersport (omstandigheden) en dan krijg je dit. Wel heel zuur.

Toerist
MennoBoermansAuteur1 februari 2011 · 13:30

Wow, Seattle - Salt Lake klinkt goed! maar dat bewaren we voor volgend jaar :-) overmorgen eerst maar eens naar Niseko! “Best winter ever” wordt er al zachtjesaan gefluisterd op Hokkaido…

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2011 · 13:31

@jeffreu… de 12e is nog heel ver weg… dat kan allemaal nog goed komen… We gaan een poederdansje voor je doen ;)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2011 · 13:33

@Menno, kom maar door met de berichten. Ik lees net op de powfinder app een posting uit Niseko ‘Niseko is deeeeeeeeeeeeeeep right now!!’

powfinder.com
Toerist
JeffreuAuteur1 februari 2011 · 13:58

Thanks @ Morris.

Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2011 · 14:16

@Poling, nee… er is geen correlatie aangetoond tussen La Nina en sneeuwrijke winters in Europa. Zie ook mijn eerdere artikel hierover: http://www.wepowder.nl/nieuws/pre-poederalert…-over-la-nina-weeronline-en-de-gele-gentiaan
\

Wel is aangetoond dat de NAO van invloed is op onze winters. Maar helaas is de NAO niet net als La Nina/El Nino voor langere periodes te voorspellen. De NAO-index is niets anders dan een output van de modelberekeningen voor de middellange termijn. En zolang we geen lange termijn voorspellingen kunnen maken voor onze Europese winters haal ik mijn oude gezegde maar weer eens van stal… ‘Waarom vooraf boeken? Je moet pas knallen als ze vallen.’

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 februari 2011 · 15:29

“Maar waar je ook gaat op de noordhellingen en in bossen blijft de poeder goed.”

Dat klinkt positief :-) :-) ik wil maandag weer weg…

sbs roelz
Toerist
AnoniemAuteur1 februari 2011 · 16:36

Vet Morris! S T O K E !

Ben zelf ook in Canada en de US wezen skieen. Niet in BC, wel in Banff, Lake Louise. De locals daar vertelde me dat ik eigenlijk naar BC (bijv Fernie, Kamloops) moest gaan om te knallen, maar ik had daar geen tijd voor. De uitzichten in Banff en Lake Louise waren overigens GEWELDIG en om nooit te vergeten. Het oog wil ook wat ;)

In Amerika vond ik het allemaal wat tegenvallen…de poeder is geweldig, easy to ride. Maar de afdalingen waren kort en vaak het uitzicht wat minder. Ok, Snowbird is echt te gek, maar Park City (aan de andere kant vd berg ongeveer) viel me tegen, het uitzicht leek op Schwarzwald.

Als ik je een tip mag geven, take your time in relaxed Canada, daal af naar Montana (Big Sky) en/of Wyoming (Jackson Hole, Grand Targhee) en voor Utah zou ik maar een paar dagen uittrekken. HAVE FUN!

Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2011 · 18:24

Ik kreeg net n sms-je van juulski. Zit met nog 3 rijders in Limone. Hebben 3 superdagen achter de rug. Eerst poeder, vandaag bluebird (en poeder)

powfinder.com
Beginner
PowdermidgetAuteur2 februari 2011 · 21:08

@morris see you in USA! Ik zit er vanaf 3 maart 10 dagen. We starten in Salt Lake City. Wellicht tot dan. Wij reizen aan de hand van powder possibilty, dus geen vaste route. Dwz wat is een uitvalsbasis waarbinnen je relatief (het blijft amerika) in enkele uren, max dag, powder kunt vinden. Salt lake is dan beste uitvalsbasis, een dag rijden en je zit in montana en in de buurt van de sellkirkrange in canada en skiresorst als kicking horse en fernie. Aan de andere kant rij je in halve dag naar south west colorado (telluride, silverton) of midden colorado (crested butte). Voor ons tweede keer USA. Utah: snowbasin kent vele inbound powder mogelijkheden, idem snowbird/alta (niet te overklassen hoeveel vrijheid je daar hebt inbound, en poederdag daar is als geen ander, hemels). In Wyoming grand tharghee en jackson hole (al kan het daar beetje te zijn op een poederdag, tip huur een gids voor de teton pass backcountry), big sky is tof, bridger bowl (small but beautiful), whitefisch. In colorado silverton (alleen met gids te doen, anders mag je daar niet omhoog, slechts een lift, drie dagen per week open, en no groomers), telluride en crested butte.
\

Ski USA vond ik echt geweldig, vond Canada meer op Europa lijken, meer groomers, en boven boomgrens dezelfde restricties als in Europa. In USA you ski the mountain.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!