Roadtripping the US of A en Canada!

Door Arjen op 4 februari 2011 · 29

Tell us what to do!

Eind februari laten we Europa even voor wat het is en gaan we aan de andere kant van de plas ons geluk beproeven. Want hey, het is een La Nina jaar, de condities in de Alpen houden niet over en in Noord-Amerika komt de sneeuw met bakken uit de lucht zetten.

[b]Van Seattle naar Salt Lake City[/b]
We vliegen dan ook naar Seattle om na een dikke twee weken weer terug te vliegen vanuit Salt Lake City. Tijdens die dikke twee weken gaan we veel verschillende gebieden bezoeken, maar we hebben input van jullie nodig. Want hoewel het natuurlijk zowiezo supervet is om twee weken door de US en Canada te trekken is een van de redenen waarom we dit doen dat we de opgedane kennis daarna met jullie kunnen delen.

[b]Kick-ass resorts[/b]
Uiteraard laten we ons leiden door het weer, maar we hebben voorlopig wel een aantal gebieden die we zeker willen gaan bezoeken. Welke? Nou, zet je maar even schrap: Crystal Mountain, Mt. Baker, Whistler, Red Mountain, Whitewater, Fernie, Jackson Hole, Powder Mountain, Snowbasin, Alta, Snowbird. En ja, die liggen behoorlijk verspreid in de staten Washington, British Columbia, Wyoming en Utah. Kilometers gaan er dan ook zeker gemaakt worden.

[b]Jullie input![/b]
Met meer dan 100 skidagen in Noord-Amerika weet ik inmiddels wel een beetje waar Abraham de mosterd moet halen, maar we horen graag jullie input. Wat willen jullie graag weten over roadtrippen in de VS en Canada? Wat wil je weten over de specifieke gebieden? Welk deel van een gebied wil je uitgelicht zien? Kortom: vertel ons wat jullie belangrijk en/of leuk vinden en wij gaan het proberen uit te zoeken!

Reacties

• coen
    Advanced
    coen op 4 februari 2011 · 15:03
    Ik ben first and foremost toch wel benieuwd naar de financiën eigenlijk. Hoe duur is een ticket/auto huur, wat doen jullie qua onderdak of heb je een camper ofzo, dat soort dingen...

Ik kijk uit naar de ervaringen! En natuurlijk heel veel spaß daar!!
    Earn your turns...
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 4 februari 2011 · 15:30
    Ik wil er niks over weten, ik wil er gewoon weer naar toe!
  • brts2
    Beginner
    brts2 op 4 februari 2011 · 15:44
    Kaartje + route (zoals met Lines) zou top zijn!
    Voor de rest ben ik ook gewoon jaloers.
    Mijn andere hobby: www.allroadmaniacs.nl - www.noppenforum.nl
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 4 februari 2011 · 16:38
    Vet! Wie zijn 'we'?
    Veel filmpjes en updates zouden gaaf zijn..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 4 februari 2011 · 16:38
    Sun Valley, Idaho Niet zo zeer voor de Pow, maar wel voor de traditie.
    Slaan jullie Montana over?
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 4 februari 2011 · 16:54
    Ik ben wel benieuwd naar een verslag van Kicking Horse. Het staat nog niet op jullie lijst zie ik, maar het ligt volgens mij prima op de route. Ik ben er ooit geweest maar toen waren de condities matig. Met goede condities moet dit echt een top gebied zijn. Verder kan ik Silverton ook erg aanraden maar dat ligt wel een beetje uit de route (paar uur ten zuiden van Denver). Geniet ervan zou ik zeggen!
  • op 4 februari 2011 · 17:51
    als je naar kicking horse gaat dan moet je zeker naar de highland lodge gaan, de sneeuw vorig jaar maart zeer slecht maar de lodge (met bar) maakte het meer dan goed ! Whistler is sowieso ubervet !! wel prijzige liftpassen..toen 93 dollar per dag nu volgens mijn 97 dollar : )
  • ollie
    Expert
    ollie op 4 februari 2011 · 17:54
    KHMR en (of?) Revelstoke...
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Martijnski
    Tourist
    Martijnski op 4 februari 2011 · 18:43
    Vancouver Island, westside...hike up, ski down tot bijna aan de Pacific (niet vaak mogelijk ivm condities, maar oh zo vet lijkt me)
    skiing hard is not a crime
  • Metz
    Tourist
    Metz op 4 februari 2011 · 19:05
    ik ga eind maart begin april 2 weken. Ik vlieg op Calgary en ben van plan naar Revelstoke te rijden met wat skien tussendoor en eventueel via fernie en castle mountain terug. Heb je suggesties voor goede tussenstops?
  • Yugooo2
    Tourist
    Yugooo2 op 4 februari 2011 · 20:30
    Veel plezier jongens!! ergens onder weg een GNAR manual scoren, en heel veel G.N.A.R punten verzamelen; gewoon laten zien wie is the fuck'n best on the mountain' 😉
  • Yugooo2
    Tourist
    Yugooo2 op 4 februari 2011 · 21:33
    ouw ja, graag met het bewijs terugkomen dat jullie 1000 GNAR punten durven te scoren door in je nakie te skien van de top van de berg (onder een of ander lift). is het te veel gevraagd? dan ten minste 500 punten verzamelen met een simpele opdracht; 'ask stranger who has best goggle tan' of een dagje monoskien voor extra credit points...
    in your face J.T Holms!
  • op 4 februari 2011 · 23:08
    Whistler -> Spanky's Ladder natuurlijk!
  • Pollux2
    Advanced
    Pollux2 op 5 februari 2011 · 01:52
    Mmmmm memories. Vlak bij Seattle; Mission Ridge (bbq op de berg en 's avonds laat offpiste naar beneden) en Stevens Pass (Slednecken).
  • Spider
    Tourist
    Spider op 5 februari 2011 · 08:15
    waar zijn de huizen nog betaalbaar? 😃
    Better to burn out, then to fade away.
  • op 5 februari 2011 · 13:38
    Ik zou Crystal overslaan, is sowieso de verkeerde kant op vanuit Seattle en ik was niet heel erg overtuigd. Beter een extra dag op Baker.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 5 februari 2011 · 14:03
    @Faberge: Bart, Haas, Morris en ikzelf

@Bruce Springskiing: klopt, geen Montana, daar hebben we alles al gezien en jammergenoeg is er te weinig tijd om nog een dagje Bridger mee te pakken.

@Polhovsky, Wanobi, Ollie: Kicking Horse ligt behoorlijk uit de route en ik heb het geluk gehad Kicking Horse al vier keer (totaal 8 dagen) geskied te hebben (met alle condities, van diepe pow tot hardpack)

@Yugoo: Hell yeah, G.N.A.R. staat zeker op de lijst 😉

@Poedersletje: Is inderdaad de verkeerde kant op, maar ook wel weer positieve verhalen over gehoord. Staat een dag ingepland (en als eerste gebied, kan het zowiezo niet tegenvallen 😉 ).
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 5 februari 2011 · 14:08
    @Jan Willem Metz: Castle Mountain is een erg goede keuze. Nog echt hardcore en superterrein. De laatste keer dat ik er was moest je er nog heen over een dirt-road en had de daylodge veel gelijkenissen van de kantine van de lokale vijfdeklasser bij de zaterdagamateurs. Tegenwoordig is ook daar de commercie wat meer toegeslagen, maar het terrein wordt er niet minder door.

Tussen Calgary en Revelstoke heb je Lake Louise en Sunshine Village. Sunshine heeft met Delirium Dive echt vet terrein, verder vooral familiegebied. In Lake Louise zijn de backbowls de moeite waard en kom je met een stukje hiken bijna altijd nog wel poeder tegen (bv Powder 8 Bowl). Kicking Horse is top als er goede sneeuw ligt, anders is het een mogulparadijs. Probeer zeker een dagje catskien mee te pakken!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 5 februari 2011 · 17:50
    Geweldig dit, sinds een aantal weken samen met mijn vrouwtje aan het orienteren voor een drie weekse trip volgend jaar naar Canada/USA. Deze ga ik dus eens heel goed volgen...
    sneeuw, pffff
  • op 6 februari 2011 · 13:44
    @Coen Reken op 100euro p.p per dag voor hotel, auto (4wd) en liftpas. Daarbij komt dan nog vlucht en eten. Met camper kan het waarschijnlijk stukken goedkoper. 2wd auto is ook stuk goedkoper maar op sommige wegen moet je dan kettingen om van nov tot maart...
  • Luns
    Beginner
    Luns op 6 februari 2011 · 15:06
    Ergens tussen Fernie en Whistler ligt natuurlijk ook Big White. Toen ik er was (momentopname, dat snap ik) werd de naam volop eer aangedaan. Een grote speeltuin, overal in te droppen en wat lager veel mooie tree runs.

In Fernie heb je Fernie Wilderness Adventures als aanrader voor cat skieen. Ze hebben een cool gebied ter beschikking en met een beetje mazzel wordt je 12 - 14 gedropt. Best wel een dag helemaal los.

Damn, goede herinneringen. Ik ben jaloers!

Ltr W
  • Pepe
    Advanced
    Pepe op 6 februari 2011 · 22:13
    Good thinking! Eigenlijk wil ik er niets van weten...balen dat ik niet gewoon naar La Nina heb geluisterd en dit seizoen niet in Canada zit voor een maand! Maar het is jullie gegund! Dikke plannen voor 2 weken, ik zou focussen op Mt. Baker, Red, Fernie en Jackson. Ben wel benieuwd naar jullie mening over de verschillende gebieden. Heb in 08 en 09 in totaal 8 weken in Fernie gezeten. Probeer het zeker in die periode zo te plannen dat je daar buiten het weekend (zonder Calgarians in town) van de rust kan genieten. Ben benieuwd naar Jackson, die hebben ook een epic winter tot nu toe. Volgend seizoen opnieuw een trip die kant op?!
  • op 7 februari 2011 · 01:05
    Beste poederverslaafden; hieronder onze ski-ervaringen in Amerika (Colorado, Utah en Wyoming). Hoop dat je er wat aan hebt. Veel leesplezier!

UTAH:
    De hoeveelheid sneeuw die hier valt is bovengemiddeld voor Amerika en wordt verklaard door vochtige Pacific Ocean air die over een woestijn komt, zout ontrekt aan Salt Lake en dan omhoog gestuwd wordt door de Wasatch Mountains, shock-frozen wordt en dan in de hierna genoemde gebieden neerkomt.
    Alta en Snowbird, gelegen in de Little Cotonwood Canyon (LCC). Deze twee gebieden mag je niet missen! Snowbird (slogan: Steep, Steeper, Snowbird) is het gebied met de steilste afdalingen. Niks bizars. Direct ernaast ligt Alta met gemiddeld jaarlijks 13-15m (!) sneeuwval het gebied met, bij mijn weten, de meeste sneeuw van Noord-Amerika. http://www.alta.com/pages/snowfallhistory.php Let op! Snowboarden is hier niet toegestaan! Voor de skiërs echter een niet te missen gebied. Leuke sfeer met (bijna) alleen maar “cracks”. Hier draait het echt helemaal om skiën, skiën, skiën. Geen poespas. Oude liftjes. Veel berg. Veel goede skiërs. Kijkt iedereen hier in Europa raar als ik met m’n Hellbents in de liftrij sta, kijkt daar iedereen raar als je met gewone latten aankomt. Zitten er snowboarders in de groep dan zouden de skiërs kunnen overwegen een pas kopen die op dezelfde dag toegang geeft tot beide gebieden. Je kunt boven op de berg oversteken van het ene gebied naar het andere. In Europa was het al lang 1 gebied geworden. Zorg dat je op tijd bent als je ernaar toe rijdt! Er kan op deze bergweg wel eens file ontstaan en je wilt liever een uur te vroeg zijn, bak koffie pakken en in de eerste lift zitten dan in de file staan terwijl de rest al op planken staat… Alta en Snowbird zijn beide ook best indrukwekkende bergen om te zien.

In de Big Cottonwood Canyon (BCC) liggen Solitude en Brighton. Alle gebieden zijn natuurlijk mooi maar Brighton zou ik laten liggen. Solitude hadden we poeder en blue bird dus daar heb ik zeer goede herinneringen aan. Aan de rechter kant gelijk de lift pakken waarmee je in Honeycomb komt. Dit is het gedeelte (vallei) waar jullie willen zijn. Hier kun je je de hele dag vermaken! Honeycomb heeft indrukwekkende panorama’s.

Park City, the Canyons en Deer Valley liggen aan dezelfde weg (vanuit SLC richting Park City). PC wordt vaak onderschat. Is een groot gebied met grote gevarieerdheid in niveaus van skiërs. Los van dat het een leuk stadje is om door te lopen kun je je in de backbowls top vermaken (Jupiter Bowl en McConckey Bowl). The Canyons was ijzig toen wij er waren. Is het grootste skigebied van Utah maar werden wij niet super enthousiast van. Waarschijnlijk ook omdat we hier geen poeder hadden. Dat speelt ongetwijfeld mee in onze beleving. Deer Valley (ik meen dat snowboarden daar ook niet is toegestaan) wint bijna ieder jaar de prijs “beste skiresort”. Met op iedere 2 bezoekers 1 medewerker tref je dan ook top geprepareerde pistes en service aan. Maar ja; kwamen we daarvoor? Toch ziet mijn skimaatje uit Salt Lake City dit als “geheim tip”. Van oa. dit gebied heeft hij dan ook een jaarkaart. Reden is dat hier alle rijken der aarde komen skiën. Die vermaken zich voornamelijk op de piste. Juist ja… dus ook nog lang nadat het gedumpt heeft kun je hier poeder vinden tussen de bomen. Daarnaast is het werkelijk bizar om het formaat van de huizen hier vanuit de skilift te zien. Je gaat je toch afvragen of het niet hotels zijn, maar dat zijn het dus niet… Al deze drie gebieden missen het indrukwekkende wat de Alpen hebben. Ik snap goed dat Amerikanen zeggen “the Alps humble me”. Hier lijkt alles veel vlakker en ronder. Niet die indrukwekkende alpenhoofdkam.
    Op weg van SLC naar Park City tref je bij Kimball Junction de grootste outlet van Utah aan. Bezoekje waard. Vorig jaar lag daar bijv. een donsjas van Mountain Hardware afgeprijsd naar 60 dollar en daar nog eens 50% korting op…

Interconnect.
    Dit is een gegidste tocht waarin 4 of 6 gebieden worden aangedaan. De tocht met 4 gebieden heeft wat uitdagender terrein. Nu zullen de meesten van jullie geen gids nodig hebben, zullen de routes die ze volgen best via internet boven te krijgen zijn, maar volgens mij zijn ze liftondersteund door 4/6 gebieden. Liftpassen kopen voor alle gebieden op 1 dag is dan waarschijnlijk ook veel duurder. Wij hebben deze tocht nog nooit gemaakt maar klinkt wel interessant. Check; staat op de lijst.

Powder Mountain
    Noordelijk van SLC ligt dit gebied. Veel oude liftjes maar dat is verbazend vaak in Amerika. Moderne liften zijn meer uitzondering dan regel. Gebied heet niet voor niks Powder Mountain. Ook hier valt gemiddeld veel sneeuw en prepareren is gelukkig niet hun ding. Zeer uitgestrekt gebied dus ook hier dagen na een dump nog onverspoord te vinden. Wel wat aan de vlakke kant.

Snowbasin
    Gaan we dit jaar naar toe omdat mensen ons vorig jaar aanraden hier naar toe te gaan in plaats van naar Powder Mountain. Schijnen ook veel oude liftjes te zijn maar moet ook een gebied met het gevoel van 20 jaar geleden zijn. Info heb je tegoed. Maart/April 2011 weten we meer.

COLORADO:
    Breckenridge, Bever Creek en Keystone
    Toen wij er waren was het erg koud. Meen dat dat vaker zo in Colorado is. Zeker in januari. Daarnaast hoofdpijngebied omdat alles op grote hoogte ligt. Was zeer verbaasd over deze ronde heuvels die ze de Rockies noemen. Nauwelijks Rock te zien in Breckenridge. Dat viel tegen omdat ik geheel andere verwachtingen had. Wel erg goed sneeuw. Breckenridge is een geweldig en authentiek dorp. Als je Breckenridge in rijdt heb je de indruk Disneyland in te rijden. Alleen dat het hier allemaal wel echt is. Geinig. Omdat we maar 3 dagen in deze gebieden zijn geweest (in 2007) kan ik er niet meer zo heel veel over vertellen. Voor goede poeder in Colorado kun je denk ik beter naar Telluride.

WYOMING: (zie ook http://www.epicski.com/products/category/wyoming-resorts... )
    Jackson Hole
    Wow! Dit is cowboyland. Mensen zitten met cowboyhoed op in het restaurant; komen binnen met leren jas aan met franjes aan de mouwen en het is geen Carnaval! Bizar. Echt wild west. Krukje om op te zitten in de kroeg is een zadel. Dat soort taferelen. Jackson Hole ligt bij de Teton Mountains. Gave panorama’s. Ruige bergen. Meld op het forum van www.epicski.com dat je daar wilt gaan skiën en goede kans dat Bob Peters aanhaakt. Bob is voormalig skigids en kent de berg als geen ander. Hij heeft er ook een uitgebreide beschrijving over geschreven: http://www.epicski.com/wiki/jackson-hole-guide-to-skiing-jackson-hole-... . Bob is tegenwoordig real-estate handelaar en begint iedere dag tussen 11uur of 13uur met werken. Daarvoor skiet hij. Op mooie dagen wat langer, op mindere wat korter. Goedkoopste huizen die wij daar zagen begonnen bij 2,5 miljoen… Bob sloot ook bij ons aan en gidste (gratis). Vindt hij gewoon leuk. We hebben ons goed met hem vermaakt. Er leuke vent. Jackson Hole is een ruige berg met heel veel mooie afdalingen. Ontvangt ook bovengemiddeld veel poeder.
    In het dorp JH vindt je Bubba’s restaurant (is een keten). Aanrader. Daarnaast is er een brouwerij met restaurant. Veel locals. Eten is helemaal top. Voeg daarbij de bierproeverij die we deden…

Grand Targhee
    Veel minder bekent. Je rijdt een stukje door Idaho. We hadden daar een blue-bird dag. Weidse pistes! Aanrader om ook mee te pikken. Niet missen!

Yellowstone NP
    Tja en nou ga ik een beetje vloeken in de powderkerk. Ga een dag niet skiën en boek een tocht op een snowmobile door Yellowstone. Yellowstone is zo groot als Zeeland, Noord-Brabant en Limburg bij elkaar. Het is dus handig als je een groepje bent die allemaal gas durven te geven. 65mph (110km/h) op ijzige straten is hard en vraagt wat gewenning. Maar dat is wel nodig wil je hier iets zien gezien de afstanden. Indrukwekkend. Wel prijzig. Meen 250dollar man/vrouw. Zodra het me lukt om het filmpje in Moviemaker op te slaan (deze PC heeft te weinig geheugen…) zet ik die erop. Krijg je een indruk van 3 seizoenen skiën in de VS. Niveau is vakantiekiekjes dus verwacht niet te veel.

Heli-vlucht:
    Hebben we niet gedaan. Met alle liftondersteunde poeder ook niet echt de behoefte gehad maar weet wel dat je een dag heli-skien in Amerika voor substantieel minder geld kan dan in Europa. Dus als dat toch op je lijstje staat. Misschien dan maar eens doen.

CALIFORNIA:
    Zijn we niet geweest maar pakken we dit jaar mee. Ben erg benieuwd naar de gebieden rondom Lake Tahoe. Adembenemende foto’s van gezien. Zodra we info hebben voeg ik die toe. Verder gaan we nog kijken in Mammoth Lakes. Afgelegen klein gebied naast Yosemite NP (oostinrit park ’s-winters helaas vaak gesloten). Erg nieuwsgierig naar dit gebied. Er is dit jaar op een dag 2 of 3m sneeuw gevallen. Weet niet meer precies hoeveel het was. Maar ook 2 meter in 24uur is indrukwekkend…

Meer info:
    http://www.epicski.com/products/category/resorts
    http://www.epicski.com/products/category/rockies-usa...

Verder: Amerikanen zijn erg contact vriendelijk. Spreken je in de lift aan en kletsen met iedereen. Gezellig.

Tanken: vooraf betalen.

Veel zaken zijn er goedkoper. Misschien wil je een ipad meenemen? Medicijnen (hooikoortstabletten, pijnstillers, etc.) zijn er veel goedkoper. Dus mocht je die nodig hebben. In de Wall-Mart hebben we voor ik mee 20 dollar twee kleine portofoons gekocht. Handig voor op de berg.

Vragen? Mail gerust.

Vooral heel veel plezier gewenst!

PS: Canada; Kicking Horse en Panorama schijnen interessante gebieden te zijn!
  • op 7 februari 2011 · 11:47
    Zou als de financieën het toestaan zeker een paar dagen gaan catskieën.

Ben zelf 2 jaar terug bij Mustang Powder (40/50 km ten westen van Revelstoke) geweest en het was ongelofelijk. Ze doen ook steep in kleine groepjes (wel weer duurder). Je moet het een beetje treffen met het weer anders zit je alleen tussen de bomen maar ik zou zeker last minute's bekijken als ik in de buurt was.

Benijd jullie, mooie trip in het vooruitzicht, wel erg veel kilometers voor "maar" 2 weken, zou het zelf wat beperken, Vancouver - Revelstoke zit je al bijna een dag voor in de auto, daarnaast sluiten ze daar om de haverklap een pas af als het sneeuwt.

Hoe dan ook, hoop poeder toegewenst!
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 8 februari 2011 · 00:47
    ben ook erg benieuwd naar de stokkencultuur aan de andere kant van de plas, zal ongetwijfeld wennen worden voor jullie!
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 8 februari 2011 · 07:39
    Waar ik naar benieuwd ben is hoe je het beste een seizoen in Noord-Amerika kunt doorbrengen...

Dus:
    - Waar moet je zitten om de meeste poeder te scoren
    - Wat is de beste manier om te roadtrippen in NA
    - Hoe kun je de beste prijs/poeder verhouding krijgen als je kijkt naar locatie, vervoer, en acco)

- En hoe verhoudt dit alles zich met een seizoen trippen in de Alpen?

In principe klinkt Noord-Amerika erg verleidelijk. Maar ben benieuwd of het (buiten de nieuwe culturele dingen) wel opweegt tegen de alpen.
    Mooi onderzoek dit...
  • op 8 februari 2011 · 11:30
    At joepchinees:

Dus:
    - Waar moet je zitten om de meeste poeder te scoren -> Alta (13-15m sneeuwval gemiddeld). Als je ergens bij SLC gaat zitten zit je dus goed.

In principe klinkt Noord-Amerika erg verleidelijk. Maar ben benieuwd of het (buiten de nieuwe culturele dingen) wel opweegt tegen de alpen. -> Zal persoonlijk zijn. Wij proberen ieder jaar te gaan en zijn bereid daarvoor de zomervakantie op te offeren. Zit hem voor een deel in: poeder, gemak van poeder skien doordat je in-boundaries skied hoef je niet zelf lawinegevaar in te schatten maar gebeurt dat voor je, ruimte op de pistes, en uiteraard de andere cultuur. Maar zal persoonlijke afweging blijven.
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 8 februari 2011 · 16:08
    @ Dirk: Tnx! En wow, die getallen van Alta komen in de buurt van het Japans gemiddelde (15m) en hoger dan het Canadees gemiddelde (12m). Heb trouwens geen idee of die getallen goed zijn, weet niet meer ik ze vandaan heb...

Ik ben benieuwd of je uberhaupt de 13m haalt als je in de Alpen rondreist...

En wat betreft dat "inbound" skien: Is dit niet juist een beperking omdat het verboden is om "outbound" te skien? (ervan uitgaande dat iedereen inbound skiet en sneeuw dus snel verspoord is, vergelijkbaar met de op de pistekaarten aangegeven "skiroutes"...
  • op 8 februari 2011 · 20:47
    @ Joepchinees: Mooi, weet ik nu dus dat Japan nog indrukwekkender moet zijn qua hoeveelheid sneeuw. In de Alpen haal je bij mijn weten dergelijke getallen niet. Meen dat St. Anto op 7m komt. Ook geen idee hoe ik aan dat getal kom.

(En wat betreft dat "inbound" skien: Is dit niet juist een beperking omdat het verboden is om "outbound" te skien? (ervan uitgaande dat iedereen inbound skiet en sneeuw dus snel verspoord is, vergelijkbaar met de op de pistekaarten aangegeven "skiroutes"...)
    -> Dat zal niet gauw het geval zijn. Terreinen zijn vaak gigantisch. Uiteindelijk is ook daar alles verspoort maar er is nog lang poeder te vinden. En ook daar skien veel mensen op de geprepareerde pisten. Outbound skien is trouwens niet verboden. Alleen wel meer eigen risico idee dan in de Alpen. Je kiest ervoor om je in gevaar te begeven dus mag je geen hulp verwachten waarbij hulpverleners zelf risico lopen. Deze gedachte deelde een voormalige US-skigids me mede. De Alpen kennen in mijn beleving van oudsher meer een cultuur van elkaar helpen in nood. Recreatie in de bergen kwam pas later. In Jackson Hole stonden netjes borden op de plek waar je inbound ging verlaten met hierop lawinebericht etc. Ik heb deze review ook op t forum gezet. Daar staat dan ook een filmpje met hierin beelden van deze borden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro