Poederalert 15, de details

Poederalert 15, de details

Het is een GO!!! (go, go, goooooo!!)

Actuele situatie
De afgelopen weken van droogte in de westalpen zorgt voor bizarre taferelen. In Flaine wordt [url=http://farm5.static.flickr.com/4073/5442346321\_10e160b0f9.jpg]zwaar materiaal er op uit gestuurd om sneeuw te verzamelen[/url] voor op de pistes.

[img=600x450]http://farm5.static.flickr.com/4073/5442346321\_10e160b0f9.jpg[/img]

En in Chamonix is men aan het sneeuwdansen geslagen. En [url=

]niet zomaar[/url]. En hoewel het sinds 12 januari al droog is in de westalpen, zijn er ondertussen 2 poederalerts geweest waarbij er fluffy poeder gereden kon worden. Juist om die reden ben ik jaren geleden gestopt met preboeken en heb het saisonierschap op een vaste locatie afgezworen. En ik ben niet de enige die een searcher is geworden. Sinds 2007 is de Zweede gids Andreas Bengtsson en zijn team continue op zoek naar de beste sneeuw in de Alpen. Onder de noemer [url=http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=4&languageId=44]‘best skiing at the moment’[/url], verzorgt hij op een kleinschalige manier poedertrips. En dus kwam hij ook tijdens poederalert 14 in de Italiaanse Piemonte terecht. Poeder is een keuze en precies om die reden rijd ik al jaren achter de poeder aan. Waarom je druk maken over je bestemming als de poeder er nog niet is? Beter boek je niet vooraf en rijd je op het juiste moment naar de poeder.

from The Daily Dump Snow Report on Vimeo.

Korte termijn… maar er is weer poeder
En hoe. Het 15e poederalert wordt een alert dat we niet snel zullen vergeten. Want er gaat veel, heel veel sneeuw vallen. In de zuidelijke Alpen tenminste. Tot en met vrijdag blijft het daar sneeuwen. Veroorzaker van dit alles is hogedruk ten noorden van de Alpen, waardoor depressies gedwongen worden een zuidelijke koers te volgen. Dit zorgt voor sneeuw in de Pyreneen en de zuidelijke Alpen. Inmiddels sneeuwt het al in de Pyreneen. In [url=http://91.121.33.165/~cam/Bareges-Tourmalet.jpg?sync=1&rand=67486]La Mongie[/url] tekende men vandaag de eerste centimeters vers op. De komende week zal daar zo’n 20-5 cm vers vallen. Maar voor de meeste sneeyw moeten we naar de Alpen kijken. Vandaag (maandag) de eerste vlokken. Dinsdag nadert dan een tweede front vanuit het zuidwesten. Dan voornamelijk sneeuw in de Franse zuidalpen (15-35 cm op 2000 meter hoogte) en 5-10, lokaal 15 cm rond de Mont Blanc en de prealpes van de Savoie en Haute Savoie. In de nacht van dinsdag op woensdag dan ook veel sneeuw in de noordelijke Piemonte, Tessin en Lombardia. De opmaat naar wat komen gaat. [url=http://farm5.static.flickr.com/4137/5445125796\_fd95a3bc93.jpg]Want woensdag wordt de BOM[/url]. Dan sneeuw, heel veel sneeuw in de Franse zuidalpen en de rest van de zuidalpen. Reken op een sneeuwgrens die richting de 800 meter gaat, waarbij er van maandag tot en met donderdag 60-150 cm vers gaat vallen. Check ‘where to go?’ en je weet waarheen te gaan vanaf woensdag. Dat het heel dik gaat worden is zeker. Voordeel is dat in de zuidelijke alpen er nog steeds een goede basis ligt. Dus wat let je. Dit is de dump van 2011 tot nu toe! In de noordalpen daarentegen wordt het niet veel. Slechts gebieden dicht tegen de Alpenhoofdkam aan krijgen sneeuw te verwerken. Meer naar het noorden steekt een fohn op.

[img=600x450]http://farm5.static.flickr.com/4137/5445125796\_fd95a3bc93.jpg[/img]

Lange termijn
Na donderdag droogt de sneeuw op in het zuiden. Dan ruimte voor een noordelijke nazwieper. Mogelijk poeder dan in de noordalpen, maar de hoeveelheden zijn nog erg onzeker. Daarover morgen meer.

Poederadvies
Het is een GO! Neem vrij vanaf woensdag en rijd poeder in de zuidelijke Alpen. Tot en met het weekend blijven de condities goed. Daarna is nog hoogst onzeker. Morgen een aanscherping van het advies.

Volgende update
dinsdag 15 februari

Stay stoked and enjoy powder!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
TezeAuteur14 februari 2011 · 14:17

Haha, hier zit ik al gans de dag op te wachten.
\

net verlof genomen voor deze vrijdag. Donderdag avond vertrek ik richting zuid Alpen tem zondagnacht.
\

Voorlopig is mijn auto nog leeg (buiten mezelf natuurlijk :-) ) ; dus diegene die willen meerijden laat maar iets weten. Ik probeer nog poedermaatjes uit vrienden/familie kring mee te krijgen maar voorlopig ziet het er slecht uit voor hun. Maar ik ga ervan uit dat de kans groot is dat ik volk van wepowder tegenkom om samen te poederen…

Gevorderd
Guy.Auteur14 februari 2011 · 14:21

Ah… Eindelijk een advies!
\

@Morris, hoe ik het nu zie ligt het zwaartepunt rondom Isola/Auron? Als dat het geval is, ligt er dan minder in Tessin en Monterosa?
\

Thanks voor het lang verwachte alert!

Gevorderd
SteefAuteur14 februari 2011 · 15:05

Vet!!! Ik ga vrij proberen te regelen voor vrijdag!!! MUST…RIDE…SOME…POW…!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
EchoAuteur14 februari 2011 · 15:15

Haaaa, kom op met die noordelijke nazwieper, ik reken op een NNZA (Noordelijk NaZwieper Alert…) Soms ben je namelijk niet in de positie om niet te preboeken…helaas…

Do or do not, there is no try (Yoda)
Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2011 · 15:19

@serdvc… Tessin en Monterosa gaan ook zwaar scoren

powfinder.com
Toerist
bjjAuteur14 februari 2011 · 16:15

@Echo + 2, zit ook vast aan Noord (Arlberg). Benieuwd naar advies van morgen dus.
\

@serdvc: Lucky you, Guy!

Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2011 · 16:21

aaiiiiiiiiii… 3 ‘vroeg-boekers’…

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur14 februari 2011 · 16:27

soms is het niet anders he morris :)

Gevorderd
JuulskiAuteur14 februari 2011 · 16:45

ok hier moet ik bij zijn… ik kan vanaf woe weg, do, vrij skien, maar moet dit weekend in St. Anton zijn… iemand een plekje over???

Beginner
AnoukAuteur14 februari 2011 · 20:11

wegensomstandigheden is deze winter tot hiertoe poederloos gebleven, maar nu kan ik naar Andermatt…hoop dat er daar ook van het witte genot zal vallen. maar zelfs dan nog…IK GA NAAR ANDERMATT!!! :-)

Eindelijk in de sneeuw.zucht.

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2011 · 20:15

@anouk… dat klinkt goed. Hoe is t thuis?

powfinder.com
Beginner
AnoukAuteur14 februari 2011 · 20:21

Goedele heeft vorige week tweede chemo-kuur achter de rug. We hebben van de eerste keer geleerd dat ze zich fysiek goed voelt de derde week, dus vertrekken we zaterdag naar het River Hotel. Daar kan zij van de rust genieten en ik hopelijk van de sneeuw. is ons eerste uitstapje sinds het K-woord gevallen is in november. Andermatt here we come :-)

Misschien nog we-powderaars in de buurt??

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Toerist
JK1978Auteur14 februari 2011 · 20:48

@Morris; hoe liggen de kaarten voor Saas Fee?

Gevorderd
skiesterAuteur14 februari 2011 · 21:58

ik heb het aankomend weekend ook vrij. En zin om te knallen gezien mijn 2 gecancelde trips van afgelopen weekend! Als iedereen nou laat weten waar die zit, dan kom ik er ook heen!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2011 · 22:05

@JK 1978 meestal profiteert Saas ook van zuiddumps… nu ook zoals het er uit ziet

@Luuk… welke krokusweek? Voorlopig geen superuitzichten…

@Anouk, enjoy!
\

De Italianen gaan ook voor de zuiddump: http://www.flickr.com/photos/versesneeuw/5446305356/

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2011 · 22:06

Oeps… verkeerde link… deze dus

http://www.3bmeteo.com/news-meteo/meteo+settimana-+maltempo-+ultimi+dettagli-51579
\

Maar een beetje reclame voor gear4guides kan geen kwaad. Olaf is lekker bezig. Vrijdag meer daarover…

powfinder.com
Gevorderd
skiesterAuteur14 februari 2011 · 22:43

mss airolo, st moritz? STOKE

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
AnoukAuteur14 februari 2011 · 23:11

@skiester : vanuit Andermatt is het maar een kort ritje door de tunnel naar Airolo. Wil ik vast een keer doen wanneer ik er ben volgende week!

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
skiesterAuteur15 februari 2011 · 00:31

@ Anouk, Ik kom uit Noord Zwitserland, dus langs A’matt. Maar de vraag is dus of daar ook vers valt…anders kan ik ook daarheen komen. we houden wel ff contact! aimee.kock at gmail punt com

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!