Het wordt warm en zonnig

Het wordt warm en zonnig

Met nog wat vers in het zuiden

Afgelopen week bracht eindelijk weer eens vers in grote delen van de Alpen. Net voor het invallen van de officiële eerste lentedag.

Allereerst excuses voor de gebrekkige updates de laatste paar dagen. Ik zit sinds vrijdag met m’n Kids in Kaprun en heb hier in mijn appartement geen wifi. Updates gaan dus via iPhone richting Bart, waarna hij ze handmatig voor jullie publiceert. Kost iets meer tijd en dure Mb’s dan gebruikelijk. Maar we blijven je op de hoogte houden.

[b]Actueel[/b]
Afgelopen zaterdag viel ik met mijn neus in de poeder. Mijn Kids kregen de eerste ski- en snowboardlessen van [url=http://www.ski-familie.com]Berber Semmelink[/url] (niet alleen een goede freeridester, maar ook erg goed en vooral leuk met de Kids (aanrader)). Waardoor ik de kans had om de Dutch locals van Kaprun te rijden. Zo reed ik onder andere met Stephan van Ripstar en Martin Heeres (broertje van) en kwam ik Lex Slaghuis van [url=http://www.hackdeoverheid.nl]hackdeoverheid.nl[/url] tegen. Met een goede halve meter vers een topdag. Maar ondanks de halve meter is goed te zien hoe slecht de winter in de noordalpen was. De dalen zijn groen en pas vanaf 1800 meter is er sprake van een gesloten sneeuwdek.

Afgelopen week viel in de complete Alpen de broodnodige sneeuw. De meeste sneeuw viel in de Zuidalpen en de Hohe Tauern in het Salzburgerland. Ook was het goed in Voralberg en delen van de Savoie. Maar de rotsen waren overal niet ver. Uitzondering zijn de zuidalpen en de Thabor, Pelvoux en het oosten van de Queyras. Daar ligt zoveel sneeuw dat er een lang tourseizoen aan zit te komen.

[b]Korte termijn[/b]
Vandaag valt er lokaal tot zo’n 10 cm vers in de Franse zuidalpen. Morgen is dat ook het geval in de Piemonte. In de rest van de Alpen is het al zonnig op wat restwolken na. De rest van de week wordt alleen maar zonniger en warmer. Een hogedrukgebied nestelt zich boven de Alpen waardoor lagedrukgebieden richting Scandinavië worden weggedrukt. Daar koud, veel sneeuw, maar ook veel wind. De beste condities net na passages van de koufronten, wanneer een rug van hogedruk voor rustigere condities zorgt. Maar deze momenten zijn spaarzaam.

[b]Lange termijn[/b]
Tot eind deze week domineert hoge druk de Alpen. Vanaf het weekend stijgende kansen op sneeuw. Eerst de noordalpen, later ook de zuidalpen. Sneeuwgrens waarschijnlijk rond de 1400-1600.

[b]Poederadvies[/b]
Ga vanaf dinsdag touren in de Ecrins of Queyras. De condities zijn top.

[b]Volgende update[/b]
Afhankelijk van wifi en/of aankondiging van het 20e Powderalert.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
EchoAuteur21 maart 2011 · 21:26

OK dan, bij deze is het vertrek a.s. donderdag definitief afgeblazen :-( Ik richt mijn blik (en de ontzettend brede tips van mijn nieuwe Shamans) op het weekend van 1 april… die bakken MOETEN dit seizoen nog de poeder is, koste wat het kost!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
Guy.Auteur21 maart 2011 · 21:30

@morris. Kan je wat meer vertellen over Norge? Is het die 3200 km waard om daar te poederen?

Expert
robbieAuteur22 maart 2011 · 08:14

Queyras: er ligt veel sneeuw, maar het is er ook bloedlink op dit moment. de zonhellingen zijn al getransformeerd , maar de schaduwhellingen hebben meerdere zwakke lagen. er wordt niet verwacht dat deze zich snel zullen stabiliseren. Dit is gebaseerd op profielen die gisteren door een welbekende lokale berggids zijn gegraven. Op de zonhellingen kan je skien vanaf 1800m, daarboven neige de printemps. Maar het wordt erg warm en het gevaar van natte sneeuwlawines neemt toe in de middag. lees ook rogier van rijn’s site.

Wij hebben ons plan te gaan touren in de oostelijke queyras veranderd in een ticket naar Narvik.

Gevorderd
KingfisherproAuteur22 maart 2011 · 09:42

Ik vertrek a.s. vrijdag naar les Menuires. Ik hoop dat we nog wat vers krijgen.

Gevorderd
robbertAuteur22 maart 2011 · 09:58

Robbie wanneer zit je in Narvik en hoe zijn de voorspellingen daar?

Expert
robbieAuteur22 maart 2011 · 10:14

vertrekken morgen om 1550 van oslo naar narvik met sas. voorspellingen: aardig wat wind en sneeuw de komende week. we gaan het waarschijnlijk wat oostelijker zoeken, richting riksgransen

Expert
robbieAuteur22 maart 2011 · 10:14

blijven dan 10 dagen

Toerist
sannoAuteur22 maart 2011 · 18:10

Vandaag genoten van de maagdelijke poeder(velden) op de Ofenpas. Wat een geweldig terrein zeg, helaas kon ik niet blijven. De wedelmaffia was me wat te veel. St. Moritz zit ook nog wel lekker in de sneeuw, maar het meeste is wel uitgetrackt, maar beter dan Madesimo want hier is het lente.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
MickoAuteur25 maart 2011 · 09:20

hmm, we vertrekken morgenavond/nacht, maar heb nog geen idee waar naar toe te gaan. Zie toch wel wat sneeuw voorspeld komende dagen, maar in de dalen ook regen en daar zit ik nu niet op te wachten.

Elite
White_SessionsAuteur25 maart 2011 · 09:41

@ Morris: als je met Stephan en Martin onderweg was, was je alvast in goed gezelschap … die kennen daar ondertussen elke lijn op de berg vanbinnen en vanbuiten :-)

White Sessions
Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2011 · 12:58

Komend weekend wordt niet veel. Rond krippenstein en dachstein wat sneeuw, maar erg warm. Vanaf dinsdag is la grave een serieuze optie voor 1 à 2 dagen. Daarna weer warmer. Sneeuwgrens maandag rond de 1700 meter in de westalpen.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!