Komt de winter terug?

Komt de winter terug?

Het is zomers warm in de Alpen. Enkel het oosten beleeft een kouder weekend. Maar dan volgende week…

Actueel
De sneeuw van afgelopen maandag is alweer goeddeels nat en enkel op de hoogelegen schaduwrijke noordhellingen is nog poeder te vinden. Het feit dat het tot woensdagochtend lokaal nog bewolkt was in het oosten heeft de sneeuw geen goed gedaan en bij een temperatuur tussen de 6 en 14 graden op 2000 meter hoogte is het zomers in de Alpen.

Korte termijn
En voorlopig blijft het zomers. Enkel het oosten van de Alpen beleven een wat koeler weekend. Alhoewel, de wolken die er dan binnendrijven mogelijk ook [url=http://www.avalanches.org/basics/glossar-en/#c79512]de nachtelijke uitstraling[/url] tegengaan, waardoor het sneeuwdek al vroeg vochtig kan zijn. Maar de rest van de Alpen beleven het tweede zomerweekend op rij.

Lange termijn
Gaat het dan gebeuren? ECWMF en GFS zijn het nog niet eens over de details, maar er is vocht en er is kou en er is een naar west draaiende stroming. 3 ingredienten die normaal garant staan voor sneeuw in de Alpen.

[img=600x450]http://farm6.static.flickr.com/5225/5597124969\_fa627e72ff.jpg[/img]

Poederadvies
Het is warm, geen verse sneeuw en alles afgekrast. Save your euro’s kortom.Zeker omdat de week er op meer kans biedt op freshies.

Volgende update
Maandag 11 april of zoveel eerder indien de sneeuw daarom vraagt.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
EchoAuteur7 april 2011 · 14:26

Als die komt, komt die wel laat hoor, kaartje geldig ma 18 april… :-(

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
TezeAuteur7 april 2011 · 14:37

van mij mag de winter gerust nog efkes terugkomen hoor!

Gevorderd
StenAuteur7 april 2011 · 16:31

keep on dancing…

never grow up.
Gevorderd
JoRetroAuteur8 april 2011 · 08:35

Zou mooi zijn: met Pasen weer nieuwe sneeuw. En dat komt goed uit, omdat ik dan met gezin naar St. Anton ga.

What's wrong with old-school??
Gevorderd
EchoAuteur8 april 2011 · 16:24

@Sten jij danst toch ook wel zeker???

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
Haas™Auteur8 april 2011 · 17:57

Op dit bericht zat ik te wachten!!

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur8 april 2011 · 18:49

Dinsdag/woensdag weer sneeuw in de Alpenhoofdkam

powfinder.com
Gevorderd
Haas™Auteur8 april 2011 · 18:53

Ik zit al bijna 4 maanden in Davos/Klosters en het is hier belachelijk warm. Ik hoop dat er wat blijft liggen.

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
EchoAuteur8 april 2011 · 19:01

@morris ik kan op de GFS kaarten zien ( denk ik …) dat het ook vrij/za behoorlijk los gaat in de Alpen. Dat zou mooi zijn om nog een weekend mee te pikken! Natuurlijk weet ik dat dat eigenlijk te ver weg is voor een zekere prognose, maar hoop doet leven nietwaar? Wat belangrijker is, is de temperatuur… sneeuw is leuk (understatement) maar als de 0 gr. grens op 3000 mtr. ligt ben je het weer (heel) snel kwijt ook. Kn je daar misschien wat meer over vertellen? Thnx.

Do or do not, there is no try (Yoda)
Expert
meteomorrisAuteur8 april 2011 · 19:27

@Echo… woensdag is kou vanuit het noorden. Daarna nog onzeker, maar in ieder geval frisser dan nu. Het is april, dus de kracht van de zon is inmiddels dermate dat je heel anders moet denken dan in januari.
\

Ligging van de helling wordt steeds belangrijker. Zuidhellingen houden het ook bij dalende temperaturen niet koel genoeg om de transformatie van sneeuw tegen te gaan onder de 2500 meter. Noordhellingen kunnen daarentegen de sneeuw goed koel en fris houden tot een hoogte van 2000 meter. Belangrijk daarbij… Hoe steil is de helling. De hoek van inval van de zon is nu een hele andere… Hellingen onder de 30 graden vangen daardoor ook al snel wat zon.
\

Ook belangrijk: heldere nachten. Na sneeuwval rond nul graden heb je liever een heldere nacht (uitstraling van het sneeuwdek), dan een bewolkte nacht (beperkte afkoeling, sneeuwdek blijft vochtig en bij zon/bewolking de volgende dag wordt het sneeuwdek al snel natter).
\

Kortom… Vermijd occlusies. Wees erbij direct op het moment van het passeren van het koufront en direct erna. Dan de beste condities. Timing is nu nog belangrijker. Of er moet een echte kouperiode aankomen van enkele dagen. Dan rijd je nog dagen poeder…

powfinder.com
Gevorderd
EchoAuteur10 april 2011 · 21:48

Nou da’s lekker:
\

via Facebook…:
\

wePowder

Powderalert 20 is coming. More details tomorrow… Winter is back!
\

Dat wordt weer niet slapen vannacht :-(( Grrmbbll @#%&#@@

Do or do not, there is no try (Yoda)
Expert
meteomorrisAuteur10 april 2011 · 21:53

Alvast wat details…

sneeuw in het noorden… van dinsdag t/m donderdag… reken op 15-35, lokaal 45 cm. Wind kan plaatselijk spelbreker worden. Het blijft koud. Temperaturen boven de 2000 meter onder nul. Weekend is nog onduidelijk. Maar het is een GO… Denk aan Engelberg, Anton en de gletsjergebieden in Oostenrijk

powfinder.com
Gevorderd
EchoAuteur10 april 2011 · 22:22

Aargh… heb woensdag en donderdag verplichtingen op het werk waar ik NIET onderuit kan… Nu maar hopen dat het echt koud blijft en dat alles een beetje blijft liggen EN niet compleet wordt afgekrast… kan pas donderdagavond rijden. Wie weet is koning winter mij (ons…) goed gezind en laat hij het in het weekend ook blijken… :-)
\

en tot die tijd:
\

You make me feel like dancing I wanna dance the night away

You make me feel like dancing I’m gonna dance my life away

I feel like dancing dancing dance the night away

I feel like dancing dancing dance the night away

I feel like dancing dancing dance the night away

I feel like dancing dancing ahhh
\

:-))

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
skiesterAuteur11 april 2011 · 10:13

net terug uit Engelberg: hele weekend slush geskied met knalhard ijs op de titlis. Heb trouwens een hoop idioten nog om 4 uur 's middas offpiste zien gaan zonder gear. terwijl het zo warm was dat ik in bikini top op blote voeten in de sneeuw bij het Iglo dorp zat. Er ligt boven de 2000 meter nog veel sneeuw (ik schat toch wel 1 meter, groeiend naar 3 meter op 3000m), het is alleen van slechte kwaliteit. Dus met een verse laag denk ik dat Engelberg nog best OK is.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!