Poederalert 20 is ON

Poederalert 20 is ON

Lokaal al 60 cm vers!

Rijder: Sander Kan
Foto: Bert Romani
Locatie: Ischgl woensdag 13 april

[img]http://www.wepowder.nl/sites/default/files//image/Schermafbeelding 2011-04-14 om 09.49.36.png[/img]

Het is koud in het noorden en met name noordoosten van de Alpen. Vanochtend was het + 1 graad in Kaprun en sneeuwde het. Dat is wel wat anders dan de 25 graden van afgelopen weekend. De winter is weer even terug.

[b]Actueel[/b]
Sinds Karl II zijn fronten op maandagavond richting de Alpen stuurde heeft het rijkelijk gesneeuwd. Zoals verwacht viel er veel sneeuw in de Zwitserse Alpennoordkam (Engelberg, Lotschental, Santis, Flumserberg en sneeuwgat Elm). ‘Since the beginning of this phase of precipitation on Monday evening, there has been 30 to 50 cm of snowfall above 2400 m between Haslital and the Glarner Alps’ (bron [url=http://www.slf.ch/lawineninfo/lawinenbulletin/nationale\_lawinenbulletins/index\_EN]SLF[/url]). Ook de Arlbergregion en het oosten van Oostenrijk deden het goed. Vanuit Salzburg wordt het volgende gemeld: ‘Der Neuschneezuwachs beträgt oberhalb von 1500 m verbreitet 25 bis 40 cm, in den Hochlagen der Noralpen - insbesondere am Gosaukamm - auch um 60 cm.’ ([url=http://www.lawine.salzburg.at/lagebericht.asp]bron[/url]). En vandaag blijft het nog sneeuwen in het oosten van Oostenrijk. In de rest van de Alpen is het zonnig.

[b]Korte termijn[/b]
Vandaag (donderdag) dus nog sneeuw in het oosten. Met name ten noorden van de Grossglockner dan nog sneeuw. De bewolking wordt hier vanuit het noorden tegen de Hohe Tauern aangedrukt en bij weinig wind sneeuwen deze leeg. Na donderdag ligt er een zwak lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen, waardoor de bovenlucht instabiel blijft en nog even koude lucht aanzuigt vanuit het noordoosten. Dit kan in de noordalpen nog voor een vlokje zorgen, maar veel zal het niet zijn. Belangrijker is dat het nog lekker koud blijft voor de tijd van het jaar. Aan de zuidkant heeft deze instabiliteit meer effect. Van vrijdag tot en met zondag brengt dit sneeuw in de Zwitserse Engadin, de Italiaanse Piemonte en Aosta en de Franse Ecrins. De sneeuwgrens ligt wel hoger dan in het noordalpen de afgelopen dagen. Zo rond 1800 meter en droge sneeuw pas boven de 2300 meter. Omdat het in Oostenrijk kouder blijft, zou ik eerder die kant op rijden. Is dat te ver houd dan de Ecrins in de gaten.

[b]Lange termijn[/b]
Typisch voorjaarsweer. Want vanaf zondag breekt weer een warmere periode aan. Het nulgradenniveau stijgt weer tot (ver) boven de 2000 meter, waarbij er iedere dag zogenaamde kwelwolken kunnen ontstaan die in de middag regen en op grote hoogte sneeuw brengen. Dit patroon van nachten waarbij het opklaart, frisse vroege ochtenden, rappe opwarming tijdens de dag en bewolking met neerslag in de middag/avond lijkt in ieder geval tot ver midden volgende week aan te houden.

[b]Poederadvies[/b]
Kun je donderdagavond weg, dan zou ik voor Kaprun kiezen. Het is er vandaag nog bewolkt en er valt nog sneeuw. Morgen zal er naast bewolking ook ruimte zijn voor zon. Daarnaast blijft het er tot en met zaterdag redelijk winters, zodat de sneeuw lekker fris blijft. Obertauern is ook zo’n optie, maar gaat veel minder hoog en na de warmte van afgelopen weken is hoogte een must. Verder naar het westen is de Arlbergregio een optie, maar gistermiddag was het er zonnig. Hetzelfde geldt voor Ebgelberg. Zon en verse sneeuw betekent dat er heel wat is afgekrast. Stel je kunt pas vridagavond weg. Dan zijn er 2 opties. Kaprun of de hoger gelegen gebieden in de Aosta, Piemonte en Ecrins.

[b]Volgende update[/b]
Ik vertrek zaterdagochtend voor een weekje naar Solden. Ik ben lid van het [url=http://www.versesneeuw.nl/]VerseSneeuw[/url] snowboardtestteam en ga daar met een heel mooi team de boards voor winter 2011-2012 aan de tand voelen. En daar zitten ook freerideboards bij. Dus die komen komende winter ook zeker op wePowder aan bod.

Maar om die reden kan de volgende update even op zich laten wachten. Het is namelijk onduidelijk of er wifi in ons pension zit.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
Freek2Auteur14 april 2011 · 10:44

morgenavond vertrek ik richting Ecrins, ben benieuwd!

Gevorderd
EchoAuteur14 april 2011 · 11:42

Kom maar op, wie gaat waarheen vanavond…?

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
ElderkampAuteur14 april 2011 · 11:55

Beste Morris,
\

Volgend weekend staat gepland om de laatste poeder van deze zomer te gaan pakken, maar de berichten zijn nog niet heel hoopgevend. Gezien je er volgende week geen advies over kan geven hoor ik graag van je waar ik de meeste kans heb op verse sneeuw op 23-24-25 april. Ik twijfel tussen regio Chamonix, Engeleberg/Andermatt en Sant Anton bij voorbaat dank

Gevorderd
AryenAuteur14 april 2011 · 12:14

Ik begrijp niet waarom dit nu net weer op deze manier gepland is :( Vorig weekend bood mogelijkheden, volgend weekend ook … Krijgen we sneeuw dit weekend waarin ik zo’n beetje vast zit :( Hoe laat ga je rijden, Echo? Anyways, enjoy, iedereen die gaat.

Gevorderd
AryenAuteur14 april 2011 · 12:17

@Echo: en wanneer rij je terug?

Expert
meteomorrisAuteur14 april 2011 · 13:29

@Elderkamp…

er zal (indien er sneeuw aankomt) zowiezo volgende week een update komen. In ieder geval op woensdag of donderdag. 23-25 april is nog te ver weg om nu al een zinnige uitspraak over te doen.

powfinder.com
Expert
semmelAuteur14 april 2011 · 16:15

Heerlijk om weer eens heup diep in de poeder te staan :D :D

Respect the Mountains..!
Expert
meteomorrisAuteur14 april 2011 · 16:45

@semmel… he… je leeft nog. Doe de groeten aan je zus.

powfinder.com
Gevorderd
EchoAuteur14 april 2011 · 18:25

Niemand richting Kaprun??? Wellicht de laatste PA van dit seizoen…

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 april 2011 · 18:49

Ik zou niet meer naar Ischgl rijden dit weekend. De zon is sterk en maakt de poeder zwaar. Daarbij is het beste er nu wel vanaf. Maar het waren twee mooie dagen :).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
meteomorrisAuteur14 april 2011 · 21:15

@John, Engelberg heeft meer vers. Circa 35 cm. Kaprun inmiddels 60 cm.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!