De terugblik... winter 2010-2011

Door meteomorris op 20 mei 2011 · 14

Koen, onze Baard-Belg
Koen, onze Baard-Belg

Daar is hij dan, de terugblik op winter 2010-2011. Eerder dan in andere jaren want hoezeer we ook willen, de winter is echt voorbij. Op naar een nieuwe winter! En dat vieren we 20 mei tijdens de einde seizoens BBQ. Ditmaal te Antwerpen. Meer lees je hier. Terugblikken maar. Hier en vrijdag aanstaande in Antwerpen. Met niemand minder dan DJ_Fistel. Onze baard-Belg die 50+ dagen in de sneeuw stond en overal in Europa is geweest.

De afgelopen winters in vogelvlucht

Winter 2006-2007 was een drama. Te warm. Poeder scoren lukte alleen met de juiste info. Winter 2007-2008 was okay. Ook zonder de juiste info had je wel eens mazzel. Winter 2008-2009 was een topper. Iedereen scoorde poeder. Winter 2009-2010 was okay, maar zonder de juiste info had je regelmatig pech. En winter 2010-2011? Deze winter was nog slechter dan 2006-2007. Het was te droog, veelal te warm en poeder scoren lukte wederom alleen met de juiste info. En we deden ons best om je daarbij te helpen: ik wees je op Noord-Amerika. In augustus, september en november werd La Nina aangekondigd en garandeerde ik poeder in Noord-Amerika. In februari en maart zijn we het zelf gaan checken. En het klopt, er viel poeder.

De Alpen

Al in oktober viel de eerste sneeuw en het eerste poederalert was van kracht. Er werd vroeg gescoord. Sterker nog. Op het einde van de maand oktober zaten we al op het derde poederalert. Zou de winter te vroeg pieken? Tot en met 3 januari volgden er nog 9 poederalerts waarmee de teller op 12 stond. 12 momenten waarop er rijkelijk poeder viel in de Alpen en het angstvallig droog bleef in Scandinavie. En toen werd het droog en vaak te warm. En dus stuurden we je naar Scandinavie waar de winter los ging. Of die enkele keer naar de noordalpen waar het los ging eind januari, midden februari en eind maart. En naar de Piemonte en de Franse zuidalpen waar het sneeuwde, sneeuwde en nog eens sneeuwde tussen januari en maart. Totdat de teller stilstond op 20 poederalerts. En dat is weinig. Maar meer dan voldoende om poeder te scoren.

Waarom was de winter zo slecht?

Vanaf januari lag er continue hogedruk ten westen, ten noorden of net boven de Alpen. Dit zorgde ervoor dat het meerendeel van de fronten richting Scandinavie werd gestuurd en slechts mondjesmaat de Alpen bereikte. 7 van de 10 keer was dat de zuidalpen, waar zogenaamde genua-lagedrukgebieden voor sneeuw konden zorgen. Slechts 3 keer viel er sneeuw in de noordalpen vanaf januari, waarbij de Savoie en de Haute Savoie de grootste verliezers waren. Omdat maart en april warm, maar vooral historisch droog waren, was dit voor het eerst in jaren dat de nawinter niet volgde. Gevolg is dat het tourseizoen nooit echt op gang kwam. '

Slechte winters bestaan niet, foute keuzes wel'.

Deze winter liet weer eens zien dat poeder een keuze is. Voor poeder wees je flexibel. Wil je werken aan je techniek, je kennis en je kunde, dan kan preboeken daarentegen helemaal geen kwaad. Tref je toch poeder, dan heb je geluk. Vallen er geen verse vlokken, dan is zo'n trip het ideale moment om een betere, veiligere en avontuurlijke rijder te worden.

Reacties

• Guy.
    Advanced
    Guy. op 18 mei 2011 · 21:35
    Nou, ik heb een top winter gehad!

Met dank aan wepowder op alle 4 trips dikke poeder gescoord! Inclusief kaprun in April!

Kijk nu al uit naar 2011/2012.

Keep up the good work wepowder team!
  • op 19 mei 2011 · 08:34
    Ik heb ook zeker een hele goede winyter gehad en leuke afdalingen gemaakt, super bedankt voor de vele informatie en ook ik kijk alweer naar 2011/2012

Ik mis alleen nog wel een partner in het rijtje namelijk BMB
  • op 19 mei 2011 · 09:55
    Kwantitatief was het een mindere winter maar kwalitatief was hij beter.
  • op 19 mei 2011 · 11:22
    Helaas, maar 1 trip kunnen maken dit seizoen... De flex was er niet en de sneeuw niet als de flex er wel was..... 😃)
    Maarrrr die ene trip..... SUPER!!! Maakte mijn winter top! Nu kiten en uitkijken naar Okt. 2011, de volgende winter!
    See you all next year!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 19 mei 2011 · 12:36
    Het was wel een geslaagd seizoen, zelfs met weinig poeder
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 mei 2011 · 12:56
    Geen klagen, ondanks job wissel in december toch nog meer dan 20 dagen in de sneeuw kunnen zitten. Niet veel pow gereden maar wel leuke dingen kunnen doen (touren) en nieuwe gebieden gezien. (stubai, st anton, les arcs).

En al weer plannen genoeg voor volgend seizoen 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 mei 2011 · 12:56
    Geen klagen, ondanks job wissel in december toch nog meer dan 20 dagen in de sneeuw kunnen zitten. Niet veel pow gereden maar wel leuke dingen kunnen doen (touren) en nieuwe gebieden gezien. (stubai, st anton, les arcs).

En al weer plannen genoeg voor volgend seizoen 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 19 mei 2011 · 20:26
    Dat het maar snel weer richting de winter gaat. Vind die zon nu wel weer goed zo.
    It's always snowing somewhere
  • Teze
    Tourist
    Teze op 20 mei 2011 · 13:00
    @ Morri

helpt het als ik zelf Blackberry in jullie lijstje toevoeg? 😃

"Codewoorden: Android, iPhone, Events, Tablets, Noord-Amerika en een nieuwe .nl "
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 20 mei 2011 · 20:17
    Jongens thanks voor de stoke! tot volgend jaar..
    sneeuw, pffff
  • edwinreij
    Tourist
    edwinreij op 29 mei 2011 · 10:41
    "Poeder is een keuze", idd. En het team van wePowder heeft het goud in handen om deze keuze GOED te maken. Wat een heerlijke site is dit en wat zijn de voorspellingen goed! Ff de zomer doorkomen en dan koppen we de eerstvallende vlokken weer met alle plezier weg.. WEPOWDER BEDANKT
  • Powdermidget
    Beginner
    Powdermidget op 30 mei 2011 · 01:08
    2012 weer naar USA. Kan iedereen aanraden, dit jaar op een dag na geen poeder. Duur? Tja, het is niet in de auto springen als het dumpt. Doch vlieg op Salt Lake, binnen cirkel van 700 km altijd wel sneeuwval, in ieder geval laatste paar jaren. Boek vroeg, en mocht je kosten besparen, vermijd resorts en slaap gewoon in motels.

Itt Europa you ski the mountain, vele hellingen niet geprepareerd en inbound. Voor een weekje is het te kort, voor langere skisafari (2, 3 weken) ideaal. Vermijd de wat bekendere resorts en doe wat Amerikanen ook doen, bijvoorbeeld op Teton pass: rijd de pas op, hike naar top, daal af en hitchhike omhoog terug naar pas (nooit lang wachten, dus veel runs op dag mogelijk).

Sfeer in USA is tof, en druk is het nooit.
  • op 30 mei 2011 · 09:01
    mannen bedankt!!jullie hebben weer je best gedaan afgelopen seizoen . tot oktober??.........hopelijk kunnen we dan weer richting de witte bergtoppen
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 5 juli 2011 · 23:29
    Ik heb wederom weer een prachtige winter gehad! Elk jaar weer een beetje meer kennis en elk jaar leer ik weer dat wachten echt het beste is!
    Maurice n Crew echt zo ontzettend bedankt voor de zetjes de juiste kant op. De SMSjes en belletjes tussen het kinderen naar bed brengen etc, het maakt voor mij in ieder geval een beleving en vorm van avontuur mogelijk die me zo intens gelukkig maakt!

Even terugkijken:
    begin december vielen we met onze neus in de boter in Damuls(na cryptische omschrijvingen van MM) en moest er daarna op voorspraak van een van onze boarders nog een paar dagen Mayr gepakt worden, gelukkig ook daar nog wat vers.

toen lang niks en gelukkig op 1 feb voor 3 weken naar Breckenridge, CO, USA!
    Vail, Keystone, A Basin Beavercreek en nog best een aantal dumps meegepakt, plus een dik pakket amerikaanse stoke!

Uiteindelijk begin April de boel nog afgeroomd met 3 dagen vlammen, eerst op voorspraak van Morris in Engelberg CH en de volgende 2 dagen op de Kitzsteinhorn. Veel KM's en toch nog een poederfix.

Tot volgens jaar, dan staat toeren op het programma(mits ik mn dukes kan ruilen naar maatje S), wat lessen in de zomer en lawine I praktijk.
    Sharing Secrets, Sharing freedom!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro