Poederalert#1 is a GO...

Poederalert#1 is a GO...

La Nina is back! Wat gaat Europa doen?

9 september 2011 gaat het eerste poederalert de lucht in… [i]‘While it is not yet clear what the ultimate strength of this La Niña will be, La Niña conditions have returned and are expected to gradually strengthen and continue into the Northern Hemisphere winter 2011-12.’[i]. Op 21 augustus ging er al een [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/pre-poederalert0]pre-poederalert de lucht in[/url]. De laatste analyses bevestigen de noodzaak voor een 1e poederalert!

[b]La Nina[/b]
Want La Nina heeft effect op de winters in Noord Amerika;
[i]1. La Niña affects the Pacific jet stream, and therefore a portion of the flow that actually determines our weather patterns.
2. La Niña causes [b]above average precipitation[/b] across the North Midwest, the Northern Rockies, Northern California, and in the Pacific Northwest’s southern and eastern regions.
3. In Canada, La Niña will generally cause a cooler, snowier winter, such as the near record-breaking amounts of snow recorded in the La Niña winter of 2007/2008 in Eastern Canada.[/i]
Deze woorden gebruikte ik vorig jaar om je ervan te overtuigen dat La Nina veel sneeuw brengt. Voor deze winter is dat een stuk makkelijker. Kijk eens terug naar de afgelopen winter in Noord-Amerika en je weet genoeg. Recordhoeveelheden sneeuw zorgden ervoor dat er zelfs nu nog sneeuw te vinden is. Ja, je leest het goed. Sommige sneeuwvelden van afgelopen winter waren zo dik dat ze er nog steeds liggen en dan heb ik het niet over de gletsjers en hun eeuwige sneeuw. Het lijkt er kortom op dat het wederom dik gaat worden aan de overkant. Meer details lees je in [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis\_monitoring/enso\_advisory/ensodisc.html]de ENSO-analyse[/url].

[b]En de rest van de wereld?[/b]
Het is te makkelijk om te zeggen dat La Nina iedere dag voor poeder zorgt in Noordwest Amerika, maar op hoofdlijnen klopt dat wel. Onderstaand kaartje geeft je een idee wat la Nina gemiddeld betekent voor de verschillende klimaatgebieden.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/La\_Nina\_regional\_impacts.gif[/img]

Het koudere en nattere Noordwest Amerika is goed terug te zien op het kaartje. Het koude Japan ook. Omdat Japan altijd rijkelijk neerslag heeft in de winter, zal de kou ervoor zorgen dat het net zoals afgelopen winter rijkelijk sneeuwt. Noordwest-Amerika en Japan zijn kortom een GO!

[b]En Europa?[/b]
Europa is akelig wit op het kaartje. Dat komt omdat er (vooralsnog) geen correlatie is aangetoond met La Nina. De laatste seizoensvoorspellingen gaan uit van een winter die iets koeler is dan gebruikelijk. Zal beginnen met meer verse sneeuw dan gebruikelijk in het zuidwesten van de Alpen tijdens de start van de winter en vanaf december een omslag naar een noordelijke winter. Allemaal reuze speculatief overigens. Maar eind volgende week gaan we hier dieper op in.

[b]Boeken maar?..[/b]
Jazeker?.. Hoewel… als je echt goed beslagen naar de overkant wilt, wacht dan even op [i]Essentials[/i]. Midden november lanceren we Essentials… Een reeks van online magazines/e-books over de essentiele zaken in het leven van een freerider. En een roadtrip door Noord-Amerika valt daar wat ons betreft ook onder. Midden november trappen we af met nummer 1 uit een serie. [i]‘Roadtrippin’ North America’.[/i] Hierin ter inspiratie ons verhaal hoe wij 4500 kilometer door Noord-Amerika toerden op zoek naar poeder, maar vooral ook tips om je eigen avontuur samen te stellen. Waaronder concrete trips voor je eigen roadtrip, maar ook tips voor georganiseerde trips. Wat dat boekje kost? Online is hij helemaal gratis.

[b]Mobiele apps[/b]
Naast Essentials komen we al veel eerder met onze nieuwe mobiele apps. De eerste releases voor iPhone en Android laten nu niet lang meer op zich wachten en om de snelheid er goed in te houden hebben we updates gepland voor midden oktober. Als alles volgens planning verloopt hopen we je eind volgende week te mogen verrassen.

[b]Freeride opening[/b]
Nog zo’n verrassing om alvast in je agenda te blokken. Voor december hebben we een Freeride-opening gepland. Datum en locatie volgen nog, maar om alvast een tikje van de sluier op te lichten: een lang weekend, op een locatie in de Alpen en met de mogelijkheid om heel veel freeridemateriaal te testen. Meer info volgt, maar blok je agenda maar alvast ;)

meteomorris

Reacties

Gevorderd
coenAuteur9 september 2011 · 13:40

Ik kijk uit naar die Essentials, klinkt heel vet! Helaas komt dit la nina bericht voor mij een jaar te vroeg, zit er aan te denken om in het seizoen '12/'13 Japan of een Noord Amerika roadtrip te doen.
\

Ben wel heel benieuwd naar jullie adviezen voor zo’n trip dus:)

Earn your turns...
Toerist
FabergeAuteur9 september 2011 · 13:49

stokestokestoke

www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
Beginner
HaagjeAuteur9 september 2011 · 14:23

Ga de latten vanavond maar eens uit de berging trekken :)

Elite
kanskiAuteur9 september 2011 · 14:36

Fuck off with la Nina! We need powder closer to home!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
EchoAuteur9 september 2011 · 15:24

Precies Sander, we don’t need la Nina, wir brauchen die Heidi! :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
Willem2kAuteur9 september 2011 · 16:40

Vanaf december noordelijke winter met beneden gemiddelde temperaturen klinkt wel hoopvol toch?.. Of zitten we dan weer het hele seizoen met zo’n instabiele onderlaag?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Elite
ErwinAuteur9 september 2011 · 16:59

Bedankt voor de info weer Morris! Hoe frequent is La Niña eigenlijk; of heb ik hier overheen gelezen?

Gevorderd
AryenAuteur9 september 2011 · 20:11

Amerika zit er ook dit jaar niet in, maar dat lange weekend zie ik wel zitten :D Jullie zijn, zoals gewoonlijk, weer goed bezig. Kicken!

Toerist
MarcD2Auteur9 september 2011 · 20:34

Gaan we weer op bezoek bij Arno en Jessica, of moet ik het ergens anders zoeken?

Gevorderd
yannickdbAuteur9 september 2011 · 21:39

Noordwest-Amerika en Japan zijn kortom een GO!
\

Héhé, dat maakt men dag, het ticket voor een maandje Japan brandt al in men zakken :-)

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
DioAuteur9 september 2011 · 23:25

Kanski +1. Freeride Opening me like! En het zou ècht heel tof zijn als dat dump-gestuurd wordt. Niet van die angstige pre-bookers. Gewoon daar waar de pof valt, met het juiste materiaal, Let’s go with the flow. Die omliggende dorpen/gehuchten absorberen die paar extra freeriders wel. Net als de poeder, gewoon lekker los.

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
TijmenDalAuteur10 september 2011 · 01:33

Waarom studeer ik ook al weer?
\

@Coen, ik heb precies hetzelfde. Japan is een beetje te duur voor mij, maar Noord-Amerika zie ik heel erg zitten. Waarom dit jaar? Waarom!

Gevorderd
dirksyAuteur10 september 2011 · 03:42

Maart/april zitten we dus weer in Utah, failliet of niet, gaan mee dien handel!

THANK GOD SUMMER IS OVER!!!
Toerist
powderskifun2Auteur11 september 2011 · 21:25

Kanski +1
\

Wat mij betreft krijgen we een Europese La Nina, of bestaat zoiets dergelijks al?

Toerist
JaapvRAuteur12 september 2011 · 15:03

Zin!

Beginner
DennnnisAuteur13 september 2011 · 19:24

Nice, de eerste kriebels dus ff WP checken!

HEERLIJKE intro aangezien the rockies op het programma staan dit jaar!!! thanks morris!

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!