Poederalert 1.. 7-10 october

Poederalert 1.. 7-10 october

We verhogen het alert van wees alert, naar zet je spullen klaar…

25,1 graden was het afgelopen weekend maar liefst. Wordt het ooit nog winter?

[b]Actueel[/b]
Nu we de warmte 1 oktober sinds de metingen achter ons hebben wordt het stilaan tijd voor sneeuw. Want als je nu naar buiten kijkt dan besef je misschien dat de lichte bewolking die nu ons land binnentrekt de aankodiging is van een flinke weeromslag aankomend weekend. En dat mag ook wel. Want een beetje warmte doet het al snel naar ons hoofd stijgen wat tot de meest wonderlijke bespiegelingen leidt. Zo zou de winter wereldwijd nu al op achterstand staan. Hoezo? Omdat de gletsjers er belabberd bijliggen en flink gekrompen. Tijd voor wat oorzaak-gevolg denken. Want ja, het klopt dat de gletsjers al jaren gemiddeld gezien krimpen en ja deze zomer zijn ze in de Alpen kleiner geworden dan ooit. Let wel: de Alpen. Het ZAMG (de Oostenrijkse KNMI) publiceerde onlangs een onderzoek dat dat laat zien. Maar de oorzaken verschillen. Zo is de voortdurende krimp te wijten aan een algehele opwarming van de aarde, maar geldt dit niet voor afgelopen zomer. In Noord-Amerika is er afgelopen winter zoveel sneeuw gevallen dat er toppen en hellingen, die normaal groen zijn in de zomer, sneeuwbedekt zijn gebleven en binnenkort als basis voor de nieuwe winter dienen. Sterker nog, Mt Hood in Oregon opende afgelopen weekend alweer zijn eerste liften met behulp van sneeuw van winter 2010-2011.

In de Alpen is de krimp van de gletsjers juist te danken aan een neerslagtekort. In de periode februari tot en met mei viel er zo weinig sneeuw dat het logisch is dat een beetje zon deze zomer de sneeuw snel deed smelten. Is de beschermende en reflecterende sneeuwdeken eenmaal weg, dan gaat het snel met hij gletsjerijs. Precies dat was het geval deze zomer. Maar zegt dat dan iets over de aankomende winter? Nee, er is geen correlatie. Maar het is zeker wel prettig als er snel een basislaag ligt en/of valt en het veel sneeuwt.

Precies die twee ingredienten lijkt Noord-Amerika op orde te hebben voor komende winter. Want er ligt nog steeds wat sneeuw van afgelopen winter en La Nina dient zich aan. En Europa?

[b]Korte termijn[/b]
Midden september viel de eerste sneeuw en de 50-110 cm die toen boven de 2000 meter viel is met uitzondering van extreme noordhellingen en de gletsjers alweer verdwenen. Nu komt er weer wat bij. Genoeg om de gletsjers van een laag poeder te voorzien en wie weet genoeg om een grashelling te shredden. Want het wordt flink koud. Kouder dan tijdens de vorige dump van midden september. Toen was het de combinatie van relatief koude lucht en intense neerslag die de sneeuwgrens rap deden dalen. Nu komt er arctische lucht vanuit het noorden afzakken richting de Alpen waarbij het nulgradenniveau komend weekend richting de 1200 meter (en misschien zelfs lager) gaat. Dat een dergelijke botsing van koude op warme lucht voor sneeuw gaat zorgen moge duidelijk zijn. Het [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/tweede-winterprik-1e-poederalert]poederalert van 28 september[/url] staat daarmee nog steeds. De periode wordt wel 1 dag naar achter gezet. De meeste sneeuwval van 7 naar 8 oktober als de luchtmassa’s stevig met elkaar botsen. Tot en met maandag 10 oktober blijft het dan onbestendig met sneeuwval. Reken voorlopig op 30-70 cm vers op de gletsjers van Oostenrijk en Zwitserland gedurende deze periode.

[b]Lange termijn[/b]
De periode na 10 oktober is nog te onzeker. In dit jaargetij kan significante sneeuwval gevolgen hebben op de drukverdeling in de atmosfeer. Het is nu nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

[b]Poederadvies[/b]
Het lijkt er op dat we vanaf maandag 10 oktober weer poeder kunnen strepen. FF checken welke liften er open zijn…

meteomorris

Reacties

Beginner
Jaap_WAuteur3 oktober 2011 · 13:18

Ik kan 10 oktober in kaprun zijn. Wie doet er mee?

Toerist
powderskifun2Auteur3 oktober 2011 · 15:24

Oeeei dat word inhouden geblazen!!.. Wie gaat er?

Gevorderd
atlasemielAuteur3 oktober 2011 · 16:27

jaap dus

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
Guy.Auteur3 oktober 2011 · 17:03

Yes… And we’re off…

Gevorderd
Willem2kAuteur3 oktober 2011 · 17:06

Als ik met iemand mee kan rijden ben ik wel in voor een paar dagen poederhappen. Ik kreeg namelijk net van mijn baas te horen dat ik vakantiedagen te veel heb en sinds pieperfest jeukt het weer aardig…
\

Ik zou vanaf zaterdag avond kunnen vertrekken en moet dan dinsdag of woensdag ofzo een keer terug zijn.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Elite
lesalpesAuteur3 oktober 2011 · 18:46

Hintertux kan nog wel een laagje gebruiken. Ik was gisteren in de buurt en de geluiden die van de gletsjer afkwamen waren niet echt uitnodigend. Trouwens ook nog een spletenparadijs om U tegen te zeggen.

Gevorderd
RoelaanoAuteur3 oktober 2011 · 19:25

Hintertux heeft het mooiste terrein als je net van de gletscher af bent, dus het aantal spleten is gelukkig niet heel nadelig :)

Gevorderd
AryenAuteur3 oktober 2011 · 20:05

Fok, ik kan er pas de 13e zijn. Heb ik weer :-(

Toerist
AnoniemAuteur4 oktober 2011 · 09:20

Ok, we zijn dus officieel begonnen! Dat het weer eens een epische winter mag worden :)

Beginner
HaagjeAuteur4 oktober 2011 · 09:46

lekker!

Toerist
Steven2Auteur4 oktober 2011 · 10:22

@sjonnie: ga je mee komend weekend, achterstand van vorig jaar inlopen?

Toerist
kimAuteur6 oktober 2011 · 08:53

dit weekend sÖlden yeeeeeeeeeeeeeeeep!!!

Toerist
AnoniemAuteur7 oktober 2011 · 08:58

@steven, nou moet eerst ff mn scriptie afmaken, daarna kan ik weer de pow in :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!