Ophelia brengt poederalert#1..

Ophelia brengt poederalert#1..

Maar wat doet Fistel?

Het is aan!
Van vrijdag tot en met maandag heel veel sneeuw in de noordalpen. In scandinavie blijft het mogelijk zelfs de hele week sneeuwen (op de allerhoogste toppen).

Actueel
In Noord-Amerika is de eerste laag al gevallen met 30 tot 50 cm vers in de Sierras, Cascades en Coastal B.C. Het front dat hier voor verantwoordelijk is verplaatst zich nu naar het binnenland waar de rockies aan de beurt zijn. Vanaf vanmiddag zal het ook wit kleuren in gebieden als Alta, Jackson Hole, Powderhorn en Fernie. Check de snowmaps op de vernieuwde powfinder app voor meer details.

Dichter bij huis heeft Noorwegen al de eerste dump ontvangen en vanaf morgen zijn de Alpen aan de beurt. Twee omvangrijke lagedrukgebieden (Ophelia en DJ-Fistel) brengen een noord tot noordwestelijke stroming op gang die van vrijdat tot in ieder geval maandag voor veel sneeuw gaat zorgen. Check hieronder de actuele drukkaart voor Europa om de posities van de lagedrukgebieden te zien.

[img]http://farm7.static.flickr.com/6101/6216342067\_86972cb90c\_z.jpg[/img]

Korte termijn
Terwijl het nog zomers was in Nederland werd [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/tweede-winterprik-1e-poederalert]het eerste poederalert voor de Alpen[/url] al aangekondigd. Dat leidde tot zenuwachtig heen- en weer geschuif. Maar het is nu zover. Ex-hurricane Ophelia nestelt zich boven Scandinavie. Met een kern die uitdiept tot onder de 970 mbar gaat ze voor vuurwerk zorgen. Koude arctische lucht wordt op dit moment richting het zuiden getransporteerd om daar in de botsing te komen met de noordalpen. In eerste instantie zorgt dat voor een tijdelijk Genua laag, waardoor er op sneeuw aan de noord- en zuidzijde van de Alpenhoofdkam gerekend kan worden. In de loop van de vrijdag wordt dit laag weggedrukt door een oprukkend hogedrukgebied. Lagedruk ten noorden van de Alpen en hogedruk ten zuidwesten van de Alpen betekent: een klassieke nordstaustituatie. Dan vooral sneeuw in de noordalpen en een stevig opstekende fohn in de zuidalpen. De meeste sneeuw dan tussen Hasliberg in Zwisterland en St. Anton in Oostenrijk. Reken de gehele periode (vrijdag tot en met zondag) op 40-70, lokaal 90 cm. Vanaf zondag neemt het laag DJ-Fistel het stokje over.

Lange termijn
Fistel verplaatst zich maar langzaam richting Scandinavie is nu de inschatting, waardoor de stroming zuidwest tot west is. Dit zorgt voor de aanvoer van warme lucht richting de Alpen. Zou de sroming meer noordwest zijn dan zouden sneeuwfronten met deze stroming naar de Alpen worden gebracht. Maar omdat Fistel volgens de laatste berekeningen zo langzaam van west naar oost beweegt betekent dat warme lucht en sneeuw op grote hoogte (> 3000m.) in plaats van koude lucht en sneeuw tot diep in de dalen.

Toch is er hoop. GFS is het meest pessimistisch en gaat ervan uit dat Fistel wordt weggedrukt door een oprukkend hoog. Maar ECWMF is optimistischer en zien Fistel vanaf dinsdag/woensdag een gat slaan en dan toch sneeuw te brengen vanuit noordwest.

Poederadvies
Veel is er nog niet open, maar er zijn een paar gebieden waar je de eerste lijnen kunt trekken. Hintertux, Solden, Kaunertal, Kaprun mogelijk vanaf maandag, maar Engelberg is nog gesloten vanwege sneeuwgebrek en… welke gebieden nog meer? Wie weet er meer? Kom maar door met je tips.

Volgende update
Eventueel vrijdag en anders maandag

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
EasyAuteur6 oktober 2011 · 13:31

Wie heeft er nog een plekje vrij in de auto (of ander vervoersmiddel)? Of heeft het carpool-topic al vruchten af geworpen?

Built for Speed
Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 oktober 2011 · 14:34

grapjas :-)

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur6 oktober 2011 · 15:31

@Fistel… beweeg eens wat sneller… dan krijgen we cold smoke blower pow ;)

powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur6 oktober 2011 · 16:11

@morris, wanneer zou jij vetrekken als je zou kunnen?

Gevorderd
Guy.Auteur6 oktober 2011 · 16:46

Engelberg is open zaterdag, athans wat ze me vertelde bij het toerismebureau. Zondag zouden ze dicht gaan omdat het "neben saison"zou zijn…

Toerist
powderskifun2Auteur6 oktober 2011 · 17:13

Aaarggh ik zou zo graag gaan…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 oktober 2011 · 19:22

wepowder.com says : “We are expecting Fistel to move slowly towards Scandinavia, which would cause the flow to turn in a south-west/westerly direction.”

dawasikni van plan ; scandinavia ; wamoetik daar gaan doen ; hier moet de paté gebakken worden !!!

wepowder.com days : “GFS is the most pessimistic in its prediction, showing Fistel to be pushed out by the advancing high pressure area.”

dawasikookni van plan : mij efkes laten wegdrukken door die hoge pieten ; ik sta nu in die vleesindustrie ; ik blijf nog efkes ; … tot er nog meer pow valt… @morris : sneller bewegen ? Hespenworst mag ; uit pow-doelstelling-gerelateerde bron ; maximum aan 16 graden bereid worden ; te snel bewegen is dus NIET bevorderlijk om de temperatuur (van wat dan ook) laag te houden !!!

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur6 oktober 2011 · 21:08

@fistel… Ik weet dat dit alert te vroeg komt voor je… En eigenlijk is het ook nog niet zoveel, maar ik weet zeker dat diegene die komend weekend verse slagroom onder zijn voeten heeft stoked is… Ook al is het maar op een net ondergesneeuwde gletsjerpiste… Maar jouw tijd komt nog

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur6 oktober 2011 · 21:08

@fistel… Ik weet dat dit alert te vroeg komt voor je… En eigenlijk is het ook nog niet zoveel, maar ik weet zeker dat diegene die komend weekend verse slagroom onder zijn voeten heeft stoked is… Ook al is het maar op een net ondergesneeuwde gletsjerpiste… Maar jouw tijd komt nog

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 oktober 2011 · 21:20

i’m on my way i’m on my way i’m gonne beat that " the advancing high pressure area" trust in me …

sbs roelz
Gevorderd
ArjenproadminAuteur6 oktober 2011 · 22:31

Er er lokaal 90 cm valt dan is de Laub in Engelberg helemaal geen slechte optie :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
RoelaanoAuteur6 oktober 2011 · 22:42

@Arjen, ik zal alvast een hotline opzetten met Titlis Bergbahnen :)

Toerist
TezeAuteur7 oktober 2011 · 06:22

Mmmhhh. Zit nu nog in de US en van de gelegenheid gebruik gemaakt om gear en quiver een bekket uit te breiden. Onverwachts moet ik wss volgende week 2 dagen in Munchen zijn; mss moet ilk mijn board maar gewoon meenemen.

Expert
meteomorrisAuteur7 oktober 2011 · 10:42

@Roelaano en Steven… Kom maar door met die foto’s dit weekend…
\

Mike Douglas heeft de US gek gemaakt met first tracks in Whistler… (http://unofficialnetworks.com/mike-douglas-heli-skiing-whistler-today-october-6th-2011-46179/. Maar Wolf Creek gooit dit weekend de liften open (1 meter vers! http://www.wolfcreekski.com/).

Dus maak ons gek en kom maar door met foto’s!!
\

Kaunertal had vannacht al 16 cm vers en het blijft er sneeuwen!

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur7 oktober 2011 · 10:54

Verse sneeuw meldingen vanochtend op de gletsjers:

Kaunertal + 16 cm

Solden + 29 cm

Kaprun + 15 cm

Stubai + 12 cm

Titlis Engelberg + 14 cm

powfinder.com
Toerist
powderskifun2Auteur7 oktober 2011 · 20:29

Pff die fitst tracks van Mike!!! En @Roel en Steven: Have fun!! Next time ga k wél mee!

Expert
meteomorrisAuteur8 oktober 2011 · 10:59

@freearno…

Het heeft zeker zin om er zondag al te zijn… Vandaag de meeste sneeuw!
\

Verse Sneeuw sinds vrijdag:
\

Kaunertal: + 29cm

Kaprun: + 30 cm

Solden: +39 cm

Stubai: + 32 cm

Hintertux: +31 cm

Titlis Engelberg: + 27 cm (pistes blijven gesloten!)

powfinder.com
Toerist
powderskifun2Auteur8 oktober 2011 · 11:16

@FreeArno! Als je Hintertux al goed kent zou ik het op hintertux houden. Vergeet niet dat Tux in September al 105cm heeft gehad, en nu ook alweer 30cm. Dan kun je beter 30cm met een dikkere onderlaag hebben, dan 39cm met overal sharkies! Lijkt mij iig!

Toerist
powderskifun2Auteur9 oktober 2011 · 13:06

Holy crap het is dik!:D Foto van Ischgl deze morgen met 40cm Nieuw:

http://www.snowblog.nl/foto/ischgl2.jpg

Gevorderd
AryenAuteur9 oktober 2011 · 13:33

Sterkte, Arno. Jammer dat je deze poeder niet mee kan pakken.

Morris, heb je al enig zicht op hoe het na maandag wordt? Ik wil woensdag graag gaan rijden ri Alpen, maar zit in spanning of er dan naast de pistes in 'Tux nog wat leuks te doen is.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!