De terugkeer van La Nina?

De terugkeer van La Nina?

Lange termijn voorspellingen

Afgelopen weekend was fantastisch in de Alpen, maar inmiddels is een groot deel van de sneeuw beneden 2000m weer gesmolten. Was het een teken van de dingen die komen gaan?

[b]Actueel[/b]
De lange termijn prognose van NOAA is uit. En het ziet er niet goed voor Europa. Als het waar is, dan gaan de Alpen (en meestal de westelijke Alpen) een droge winter tegemoet. Als [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs\_fcst/images3/euPrecProbMon.gif]dit beeld namelijk klopt[/url], zal er minder sneeuw dan normaal vallen. Het nieuws ovde te verwachten temperatuur is positiever. Want men gaat uit van [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs\_fcst/images3/euT2mProbMon.gif]een koude winter [/url], waardoor de sneeuw die valt lekker geconserveerd blijft. Kijken we naar de [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs\_fcst/images3/glbPrecProbSea.gif]world wide prognoses [/url], dan is een sneeuwmagneet die overal bvoven uit steekt; de Pacific Northwest, terwijk Japan en Europa een droger seizoen dan normaal tegemoet zouden gaan. Kijken we wat dieper naar de verwachting voor Noord-Amerika, dan koersen de PNW, Coastal BC en de Canadese en Noord-Rockies af op een koude [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs\_fcst/images3/usT2mProbSeaHD4.gif]koude winter [/url] met [url=http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs\_fcst/images3/usPrecProbSeaHD3.gif]veel verse sneeuw[/url].

Wat kunnen we hier nu mee? Mijn vroegere economieleraar vertelde me ooit dat je leugens, grotere leugens en statistieken hebt. Zijn de NOAA voorspellingen in dit perspectief niet domweg een listig plan van Obama om de werkgelegenheid aan te jagen? (het actief binnenhalen van de Europeanen naar Noord-Amerika en het stimuleren van toerisme;))?

Goed, zonder gekheid. De drijvende kracht achter deze berekeningen is La Nina. Na de winter van vorig jaar is ze weer sterk van karakter, dat zou deze lange termijnvoorspellingen kunnen verklaren. We houden het nauwlettend in de gaten voor de komende maanden. En mocht het zo zijn dat de sneeuw hier niet komt en aan de overkant met bakken, dan laten we je dat tijdig weten. Wij waren er vorig jaar en zijn nu druk bezig een how-to te publiceren hoe je een trip naar de overkant kun inrichten. Later deze winter zal deze Essential als een E-book verschijnen.

[b]Korte termijn[/b]
De volgende 48u geen significante sneeuwval, slechts enkele centimeters vers in de buurt van Alpenhoodkam van de Noord-Alpen. Het hogedruk gebied blijft dominant en drukt het laag snel weg naar het oosten. En zo bengint het grote wachten, aangezien zowel ECWMF en GFS niet veel actie zien tot medio volgende week.

[b]Lange termijn[/b]
De temperaturen blijven vrij hoog, maar mogelijk dat rond woensdag de 19e het weer omslaat. Dit alles overigens met de nodige voorbehouden en vragen. Zal de koude lucht er in slagen om tot diep in Frankrijk door te dringen? Leidt dat tot sneeuw in de Franse Zuid Alpen (misschien zelfs een Retour d’Est)? Komt alles bij elkaar dan ontstaat er een jetstream die zich uitstrekt naar Spanje en sneeuw brengt naar de Zuidelijke Alpen. Dit is niet ongewoon voor deze tijd van het jaar, maar het is nog te vroeg om al deze vragen te beantwoorden.

[b]Powderadvies[/b]
Voor nu: hold your horses. Het is niet de moeite waard om naar de Alpen en de Pyreneeën te rijden. Volgende update begin volgende week.

Blijf stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur13 oktober 2011 · 14:23

Wachten, wachten …, we wachten al zo lang :-( En ik ben echt heel slecht in wachten :-x ;D

Toerist
powderskifun2Auteur13 oktober 2011 · 16:25

Ik n dag keihard staan bikkelen op een school in de Schilderswijk, lees ik dit… @Morris, hoe waren de voorspellingen vorig jaar?

Gevorderd
TijmenDalAuteur13 oktober 2011 · 17:57

Meeeeh! Ik wil naar de US! Wedden dat over twee jaar (als ik daar een heel seizoen ga knallen!) er geen vlokje valt?!

Gevorderd
TijmenDalAuteur13 oktober 2011 · 17:57

Meeeeh! Ik wil naar de US! Wedden dat over twee jaar (als ik daar een heel seizoen ga knallen!) er geen vlokje valt?!

Expert
ieismAuteur13 oktober 2011 · 18:52

Mijn gevoel zegt dat het allemaal goed gaat komen dit seizoen. Dus ga maar vast sparen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
tank24Auteur13 oktober 2011 · 19:45

@morris
\

Heb plannen voor een helitrip in rusland (kamchatka) heb gespaard:) of beter door sparen voor volgend jaar? En centraal azie als alternatief (oezbikistan/ kirgizie)? Of is het allemaal zulke toekomst muziek dat er weinigs zinnigs over te zeggen is?

High Roller
Expert
MurkyAuteur13 oktober 2011 · 20:51

Morris weet wel hoe hij het spannend moet houden :) Thanks voor de update weer! Super!

Skier turned Snowboarder turned Skier..
Beginner
wimdesAuteur13 oktober 2011 · 21:59

als we eens vergelijken met kaartjes die we een maand geleden zagen

http://www.wepowder.nl/nieuws/de-winter-begonnen
\

no panic dus

Expert
meteomorrisAuteur13 oktober 2011 · 23:21

@wimdes, chapeau… Scherp van je!! Hoe is t verder met je? Heb je allang niet meer gesproken.

powfinder.com
Beginner
wimdesAuteur14 oktober 2011 · 13:37

@morris thx, prima… btw volgens Rogier groeit Paul de Gentiaan zo ongeveer tot in de hemel dit jaar: alle andere voorspellingen zijn slechts bijgeloof :-)

Toerist
powderskifun2Auteur14 oktober 2011 · 17:49

@Wimdes: De geraniums bij mn oma stonden er ook fier bij! Dat belooft wat moois te worden! :D

Gevorderd
koen_djfistelAuteur14 oktober 2011 · 18:38

wimdes benik voor eeuwig dankbaar ; http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,2360.0.html

thx2wimdes !!!

sbs roelz
Gevorderd
mtothekAuteur16 oktober 2011 · 17:00

Volgens betrouwbare bronnen zijn de murmeltieren vroeger dan ooit in hun holen gegaan! dat belooft een hele strenge winter met meters sneeuw. ook het sneeuwkonijn is zijn traditionele witte pels alweer aanhef verruilen voor een rood met met wit kruis. ik heb net Nina aan de telefoon gehad en die wist nog van niets…

Dus het komt allemaal goed lieve poederaars!!! x

Gevorderd
Bramski2Auteur16 oktober 2011 · 19:36

@Moris;

wanneer komt dat e-book…
\

willen waarschijnlijk dit jaar nog naar N amreika om te knallen… :-)

Respect the mountains
Beginner
wimdesAuteur17 oktober 2011 · 23:35

@Ongelovige Ollanders: respect Paul! tijdens overbrenging stoffelijk overschot naar Spanje is een venstertje open blijven staan, asse is over de alpen verstrooid geraakt, et voila. trouwens, al eens calamares zonder verpakking uit de diepvries gehaald? een magneet voor ijs kristalletjes, jaja

Beginner
wimdesAuteur17 oktober 2011 · 23:45

@fistel: graag gedaan, gij zijt ook niet zuinig met tips & andere levenslessen é. t was doodzonde er te moeten vertrekken maar dat de pow goed besteed was dat compenseert wel! en m’n karma ook content, weer wat minder kans als murmeltier terug te keren (en ganse winters wakker te liggen door freeriders)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!