Poederalert#2 is ON!

Poederalert#2 is ON!

2-3 dagen verse powpow

Actueel
Ik zit op dit moment in Portugal en maak dagelijks gebruik van de overhead surf die het laag Klaus richting Portugal en Spanje stuurt. Golven die 5 dagen geleden al zijn ontstaan. Het laag Klaus ligt inmiddels voor de kust van Noorwegen en brengt na 1,5 week van Indian Summer condities in de Alpen weer verse sneeuw. Sinds vrijdag was het uitgesproken zonnig met een nulgradennivaeu dat overdag tussen de 2500 en 3000 meter schommelde. De sneeuwgrens op noordhellingen is daarmee stabiel gebleven op 2300-2700 meter, waarmee de basis voor het seizoen in de Noordalpen is gelegd. In Frankrijk en de zuidalpen ligt minder sneeuw en ligt de sneeuwgrens tussen de 2500 en 3000 meter.

[img]http://farm7.static.flickr.com/6035/6259852495\_77a289eacf\_z.jpg[/img]

Korte temijn
Vanmiddag (Woensdag de 19e) bereikt een koufront de alpen. Een actief koufront waarbij de sneeuwgrens onderuit gaat van 2000 meter bij aanvang, richting de 800 meter tegen de avond. De meeste sneeuw bij aanvang van de Zwitserse Alpennordhang, via Unterwallis, richting de Haute Savoie, het noorden van de Savoie en de Isere. Reken op 20-40, lokaal 50 cm boven de 2000 meter.

[img]http://farm7.static.flickr.com/6237/6259852587\_998e034d25\_z.jpg[/img][/url]

Na de passage van het front ontstaat er een lagedrukgebied ten zuiden van de Alpen. Het hoog Ulla doet er dan alles aan om de fronten van Klaas zo snel mogelijk weg te drukken. Het laag ten zuiden zorgt op donderdag nog voor sneeuw in de Oostenrijkse Alpenhoofdkam en de gebieden ten zuiden ervan. De meeste sneeuw dan op de hoogste toppen rondom Nassfeld, maar ook rond Kaprun voldoende sneeuw voor wat poederturns. Reken ook hier op 20-40 cm vers.

Lange termijn
Ulla domineert het weer tijdens het weekend. Het blijft daarbijn boven de 3000 meter koud genoeg voor poeder. Op dat moment gebeurt er ook iets interessants waar ik al eerder over sprak. Het laag Leopold zakt af richting de golf van Biscaje en gaat vanaf daar een zuidelijke stroming loslaten op de alpen. Het eerste teken van de geweldige sneeuwval uit het zuiden die je vaak in de herfst ziet. Dit gaan we goed in de gaten houden. Want in deze periode van het jaar opent Diavolezza/St. Moritz meestal de eerste liften. Het is er dan nog heerlijk rustig en poederafdalingen van 1000 hoogtemeters zijn dan al snel te realiseren. Over het exacte verloop volgende week meer.

Poederadvies
Voor snelle poeder kun je vanaf donderdag terecht in Kaprun. Lekker 2 tot 3 dagen poeder rijden en dan op naar de winter. Wie weet begin november dan alweer richting de Engadin. Ondertussen geniet ik nog even van de cleane overhead surf hier in Portugal. Volgende update begin volgende week.

meteomorris

Reacties

Expert
MurkyAuteur19 oktober 2011 · 12:27

Thanks again morris! Dit is mijn eerste jaar dat ik het zo actief volg en ik moet zeggen het bevalt me prima! Wat gaaf om de ontwikkelingen op de voet te volgen! Nogmaals thanks, en geniet!

Skier turned Snowboarder turned Skier..
Expert
robbieAuteur19 oktober 2011 · 13:40

ENGAAAAAAADIN! Did I hear hossa bar??? Ik ben erbij hehehe!

Toerist
AnoniemAuteur19 oktober 2011 · 14:44

Nice! Jammer dat ik pas vanaf december in de gelegenheid ben. Hopelijk weer eens ouderwetse Nordstau’s deze winter. Al ben ik een beetje bang voor hetzelfde scenario als afgelopen jaar nu La Nina nog steeds actief is. Veel sneeuw aan de overkant van de plas, minder hier?!

Gevorderd
TijmenDalAuteur19 oktober 2011 · 15:34

“Het eerste teken van geweldige sneeuwval die je vaak in de herfst ziet”.
\

Die ga ik meepakken! Tegen die tijd heb ik toch net m’n tentamens achter de rug!

Toerist
JaapvRAuteur19 oktober 2011 · 16:14

Hier ook prima surf nu de wind langzaam gaat liggen hoor! Enjoy!

Toerist
AnoniemAuteur19 oktober 2011 · 17:17

Engadin absoluut fijnste skiarea vd alpen! @robbie, hossa bar is nog dicht to half november, doodziek :p

Beginner
HaagjeAuteur20 oktober 2011 · 09:16

Valtho stuurde al een bericht dat het wit geworden was. Same voor Hochkrimml

Toerist
powderskifun2Auteur20 oktober 2011 · 17:03

Krijg steeds meer zin…

Gevorderd
RoelaanoAuteur22 oktober 2011 · 15:45

Volgens mij komt PA #3 er ook al aan voor de zuidalpen vanaf de 25e! Diavolezza tijd :D

Gevorderd
EdelweisshausAuteur22 oktober 2011 · 21:39

Bij ons Gasthof is gisteren tot aan de voordeur afgedaald. 2500 - 1630 meter. Top.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!