Sudstau#2 in effect

Sudstau#2 in effect

Het gaat los zoals aangekondigd, maar hold your horses!

Laten we oktober snel vergeten. Het was uitzonderlijk [url=http://www.meteoschweiz.admin.ch/web/de/klima/klima\_heute/monatsflash/bulletin201110.html]zonnig en droog[/url] in de Alpen en Pyreneeën. De komende dagen zal de droogte maar deels opgelost worden. Want waar het zuiden van de Alpen letterlijk gaat verzuipen in de regen en sneeuw, zal het noorden van de Alpen geteisterd worden door een snoeiharde en warme fohn. In Scandinavië ook nog geen winter met een temperatuur die op dit moment zo’n 5 graden boven het gemiddeld ligt. En de Pyreneeën? Daar zijn de verschillen minder groot tussen Noord en Zuid en begint in het hooggebergte de winter.

[b]Korte termijn[/b]
Het laag Quinn nestelt zich pontificaal ten westen van Frankrijk en stuurt met een zuidwestelijke stroming zeer actieve fronten richting het Spaanse vasteland, de Pyreneeën en later deze week ook de Alpen. Quinn zal in veel landen voor overlast gaan zorgen en in Spanje geldt nu al voor veel regio’s code oranje. Ik acht de kans zeer groot dat we de komende dagen regelmatig code rood zullen zien op de Europese waarschuwingskaarten van [url=http://www.meteoalarm.eu/]Meteoalarm.[/url] Niet echt het moment om naar de Alpen te gaan. De basis ontbreekt, de meeste gebieden nog dicht en de komende 2 weken nog geen winter van betekenis op de weerkaarten.

[img]http://farm7.static.flickr.com/6096/6305226379\_9a1167d2c7.jpg[/img]

Quinn beweegt zich maar langzaam naar het oosten. Het hoog boven Europe doet er namelijk alles aan om de fronten op afstand te houden. Dat is ook de reden waarom Quinn gedwongen wordt via het zuiden aan te vallen. Slechts via de Middellandse zee is er een opening. Omdat de lagedrukgebieden vanuit het zuiden komen, zal de meeste neerslag aan de zuidkant van de Alpen en de Pyreneeën vallen. Vandaag al de eerste bescheiden aanval op de Pyreneeën. Vanaf donderdag/vrijdag gaat het echt los. Dat er iets zit aan te komen is ook goed te zien aan de fohndiagram van meteocentrale. Er steekt een stevige zuidfohn op. Ofwel sudstau in het zuiden (sneeuw, veel sneeuw boven de 2000 meter) en en sudfohn in de noordalpen.

[img]http://farm7.static.flickr.com/6103/6305751764\_25bfa88c9e.jpg[/img]

Het verloop. Vandaag en morgen de eerste sneeuw aan de zuidkant van de Pyreneeën. Sneeuwgrens rond de 1800-2100 meter. Reken op 30-50 cm. Dit front trekt door richting de Alpen waar het in de Golf van Genua opnieuw activeert. Vrijdag noodweer in de Zuid-Franse Alpen. Sneeuwgrens in het westen rond de 2000 meter, meer naar het oosten lokaal 1500 meter, maar later weer stijgend. Reken op 110-160 cm, lokaal 200 vers boven de 2200 meter gedurende de gehele neerslagperiode. Boven de 2500 meter droge sneeuw. In de loop van vrijdag trekt het front de Po-vlakte in. Dan nog steeds sneeuw in de Franse zuidalpen, maar het zwaartpunt verschuift zich naar de zuidkant van de Alpen en met name het Gotthard Massief. Ook rond de Piz Bernina en de Dolomieten gaat het dan flink los in het hooggebergte. Ook hier neerslaghoeveelheden tussen de 110 en 160 cm in het hooggebergte. Sneeuwgrens schommelend tussen de 1900 en 2200 meter.

Interessanter zijn misschien wel de Pyreneeën. Want daar lijkt op de westflank van het laag dat voor sneeuw zorgt in de zuidalpen een noordelijke stroming te ontstaan die kouder is en sneeuw gaat brengen aan de noordkant van de Pyreneeën. Dat zou dan 50-75 redelijk koude sneeuw gaan brengen vanaf 1400-1600 meter hoogte. Hoe het dan verder gaat na zondag is nog niet helemaal helder. Het lijkt instabiel te blijven met van tijd tot tijd sneeuw.

[b]Lange termijn[/b]
Voorlopig nog geen winter, maar het lijkt er wel op dat er bres wordt geslagen in de muur van hogedruk, waardoor stormen zich via het zuidwesten richting de Pyreneeën de zuidalpen bewegen. Voorlopig de beste sneeuwkansen in het hooggebergte van de Pyreneeën en de Zuidalpen.

[b]Poederadvies[/b]
Hold your horses. Sudstau#2 brengt de basis voor het hooggebergte. Mogelijk begin volgende week richting een gletsjer in het zuiden. Nu eerst even het noodweer uitzitten.

meteomorris

Reacties

Toerist
powderskifun2Auteur2 november 2011 · 13:53

Lekkere vooruitzichten dit… Allemaal net niet helaas! Aan de andere kant, mijn eerste volle seizoen in 2008 begon tot 14 november ZONDER enige noemenswaardige sneeuwval, maar dat werd wel een seizoen om u tegen te zeggen uiteindelijk! Dus ik wacht voorlopig gewoon geduldig af! :)

Beginner
ManuelAuteur2 november 2011 · 15:34

Gister te horen gekregen dat ik aankomend seizoen naar Les deux Alpes ga!!! Wordt mijn 1e seizoen. Dus dat wordt waarschijnlijk ook regelmatig naar la Grave. Dus ik moet ook nog maar afwachten hoe dat gaat met de sneeuw daar (sneeuw in L2A was vorig seizoen niet al te best dacht ik). Vaak bij zon sudstau blijft L2a net buiten schot toch?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur2 november 2011 · 17:06

“De basis ontbreekt, de meeste gebieden nog dicht en de komende 2 weken nog geen winter van betekenis op de weerkaarten.” Help, Lang Leve de Pluma :-( :-( :-(

sbs roelz
Gevorderd
Guy.Auteur2 november 2011 · 19:42

Gelukkig kan ik dit weekend niet… Maar hoop snel op dalende temperaturen!

Gevorderd
Willem2kAuteur2 november 2011 · 19:43

That’s a bummer dude, moet ik straks toch nog mijn poeder gear inpakken voor dat weekendje gletsjer krassen … muhahaha

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
RoelaanoAuteur2 november 2011 · 22:08
  • gaat op zoek naar zijn vellen en een hut :)
Toerist
AnoniemAuteur3 november 2011 · 12:50

Rond de marmoladagletsjer verwachten ze aardig wat sneeuw idd aankomend weekend

Gevorderd
Willem2kAuteur3 november 2011 · 14:12

@sjonnie Ik heb mijn ogen op saas fee gericht. Volgens snow forecast gaan ze daar komend weekend ook aardig wat pakken en saas heeft (hopelijk) voldoende hoogte om het ook nog een tijdje te laten liggen.
\

Maar voorlopig wacht ik de berichten van morris nog even af :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
fastsiegieAuteur6 november 2011 · 15:08

Sulden heeft niet veel gepakt/ niet veel aan het pakken :(

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!