Poederalert#3 is ON!

Poederalert#3 is ON!

Voor de gletsjers van Saas Fee en Zermatt

Na een warm weekend goed nieuws. Allereerst zijn de tempearturen aan het droppen. Het weer houdt zich aan mijn voorspelling: Vanaf maandag lijkt deze weer te gaan dalen richting de 1700 meter. En omdat de sneeuw vanuit het zuiden komt dropt het nulgradenniveau en de sneeuwgrens aan de zuidkant van de Alpen. Ik bekeek net de nieuwe videowall voor de zuidalpen die binnenkort live gaat en daar werd ik me toch stoked van. Aan de zuidkant gaat het de komende 48 uur nog aardig sneeuwen.

Ten tweede is de basislaag gelegd in het zuiden. In de Italiaanse Piemonte en Aosta ligt inmiddels als 50-90 cm op 2200 meter hoogte. Op 2800 meter zelfs al tot 170 cm. De winter is (een beetje) begonnen. Goed, ten opzichte van vorig jaar is het nog niet veel, maar je moet genieten van datgene wat er valt. Maar de verschillen zijn enorm. Zo zijn de zuid- en westalpen grotendeels sneeuwvrij onder de 2900 meter als gevolg van de fohnstorm en de warme temperaturen van afgelopen weekend.

Verschil tussen oost en west
Zie hier het verschil. Het oosten van de Franse Queyras in de Huates Alpes ([url=http://www.queyras.com/webcam/images\_webcam/util\_imageresize.asp?JpegName=/saint-veran/big\_saint-veran.jpg&method=Resize&larg=800&haut=0]Saint Veran 2043 meter[/url]) oogt winters. Het westen van de Hautes Alpes (Superdevoluy) daarentegen als in september. Met wat moeite is [url=http://www.ledevoluy.com/webcam/superd\_front3.jpg]de Pic de Bure[/url] te zien, waar het topje op 2700 meter net wit van is.

Korte termijn
Tot en met dinsdag (en in de westelijke Piemonte zelfs woensdag) blijft het sneeuwen. De sneeuwgrens daalt nu richting de 1800 meter en kan vanacht en morgenvroeg zelfs de 1500 meter gaan aantikken. Na woensdag is het voorbij en neemt het hogedrukgebied weer zijn vertrouwde positie in. Nu al 3 volle weken wordt sneeuw hiermee op afstand gehouden. Dat betekent wel dat het woensdag gaat opklaren en het dus tijd wordt om verse sneeuw te gaan zoeken. Maar waar?

Lange termijn
Voor de lange termijn zit de boel op slot. Hogedrukgebieden zorgen ervoor dat sneeuwfronten er niet in slagen de Pyreneen, Alpen en het zuiden van Scandinavie te bereiken. Het lijkt er op dat de weergoden er alles aan doen om tot het [url=http://www.wepowder.com/freeridefilmfestival]freeridefilmfestival[/url] geen sneeuw van betekenis te laten vallen totdat we de 18e november met onze stoke een duidelijk signaal afgeven. Laat de winter beginnen!

Powderadvice
Zermatt en Saas Fee hebben genoeg sneeuw gehad voor wat verse lijnen. Maar let op! De gletsjers daar zitten vol met spleten. Ga niet zonder begeleiding off-piste. Verder kun je richting de queyras en de Piemonte om op eigen kracht met vellen omhoog te gaan. En dan is er nog de Diavolezza in de Engadin. Weliswaar minder sneeuw, maar met een beetje fantasie… Het is een derde poederalert. Niet dik, maar wel lekker voor wie echt wil.

from The Provo Bros on Vimeo.

meteomorris

Reacties

Beginner
fastsiegieAuteur7 november 2011 · 14:31

vertrek donderdag richting Sulden met een paar vrienden gewoon om de winter in te zetten. Had gehoopt dat er toch meer zou gevallen zijn, op dit moment slecht 20cm erbij. het zal op de psite te doen zijn.

Gevorderd
Willem2kAuteur7 november 2011 · 15:07

Ok, ik ga vanavond mijn Zwitserse franken bij elkaar zoeken…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
JeroenJanssensAuteur7 november 2011 · 21:47

Wij vertrekken vrijdag voor drie dagen, maar zijn nog aan het twijfelen tussen Noord-Piemonte of Zermatt en anders richting Engadin-Livigno-Bormio. Iemand tips waar het te doen (en open!) is?

Toerist
Teon2Auteur8 november 2011 · 00:08

Tippie voor diegene die al gaan:

Op de Lines staat mooie route in Diavolezza/Pontresina. Val d’Arlas (route 29).

Have fun!

Gevorderd
Willem2kAuteur8 november 2011 · 10:20

Moet zeggen dat de webcam beelden me tegenvallen… Daarnaast lijken in saas nu alle pistes gesloten?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Willem2kAuteur8 november 2011 · 20:47

Ok, volgens de lokale VVV zijn de liften gesloten wegens het weer (klinkt plausibel) en ligt er toch echt een meter vers boven…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur8 november 2011 · 21:00

@Willem… dat is ook zo…

Morgen klaart het op en dan kan er gepoederd worden

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur8 november 2011 · 21:28

@teon : ligt er al snow in pontresina ? wel best checken of ge moet een paar honderd hoogtemeters met uw board op je rug naar beneden. Heeft ook wel iets natuurlijk : maar toch liefst board op rug omhoog en onder je voeten naar beneden :-)

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!