Pre-powderalert#4

Pre-powderalert#4

Wax up!
Huidige situatie


Wat een stoke. Iedereen in Europa zit te wachten op poeder en dat werd me duidelijk toen ik afgelopen woensdag bekend maakte dat de winter er aan komt. SMS, mail, telefoon, facebook, wepowder… van alle kanten werd ik bestookt met likes, vragen, etc. Wat een opgekropte stoke en zucht naar poeder. Maar zoals ik al zei… 29 november markeert daadwerkelijk de doorbraak. Het komt er aan! Precies op het moment dat we onze nieuwe wepowder.nl site hebben gelanceerd. Er zitten nog wat bugs in en een aantal functies ontbreken waar we de komende weken hard mee aan de slag gaan. Belangrijkste probleem is het login-probleem waar een aantal mensen mee geconfronteerd worden. Er wordt hard aan gewerkt en (de meeste) antwoorden op je vragen vind je hier.
Korte termijn

De winter begint in Scandinavie. Kijk je vandaag naar buiten dan zie je dat de mist is verdwenen en de wind is toegenomen. Dat duidt op depressie activiteit. En waar een depressie is, is de straalstroom. De afgelopen weken gind de straalstroom met een wijde boog om Europa heen. Nu neemt ze in sterkte toe en zal ze de komende dagen langzaam van noord-europa richting zuid-europa zakken. En dat is goed nieuws. Allereerst voor Scandinavie. Sinds vandaag vol in de vuurlinie. Bekijk de sneeuwkaarten maar eens goed. Het Noorse Roldal ligt voor in de vuurline. Het enige probleem is de temperatuur en hard wind. Tijdens de passages van de warmtefronten is het te warm om het tot in het dal te laten sneeuwen, maar met de sneeuw die de komende week gaat vallen vermoed ik dat het niet lang meer duurt totdat de Noorse gebieden open gaan. Het tweede interessante is de fohndiagram. Die vind je onderaan op de korte temijn analyse pagina.. Vanaf de 29e neemt de zuidfohn toe. Een teken dat er depressie-activiteit aan zit te komen.> Poederregio’s: Norge.Lange termijn

De 29e november markeert daarmee daadwerkelijk de doorbraak. Eerlijk gezegd een beetje op gevoel gekozen. Zowel ECMWF en GFS zien een lagedrukgebied dat vanuit Canada zijn weg weet te vinden naar het Europese vasteland. Met een kern boven IJsland en hogedrukgebied boven de Atlantische oceaan het teken dat het gaat gebeuren. Kijk je naar jetstreamkaarten voor de lange termijn, dan wordt dit bevestigd. De jetstream zakt naar het zuiden en voordat het de alpen bereikt draait de stroming daarop naar het zuidwesten. Ofwel Sudstau. Beide modellen zijn het eens dat de eerste sneeuw vanuit het zuidwesten komt en waarschijnlijk al vanaf woensdag de 30e november. Daarna wordt het spannend. Volgens GFS gaat de sudstau het gehele weekend aanhouden (lees sneeuw in de zuidalpen, waaronder de Franse Zuidalpen), ECMWF voorziet een scenario waarin de straalstroom westelijker wordt, waarbij de meeste sneeuw in de westalpen valt. En de noordalpen? Voor beide scenario’s geldt dat noordelijke nazwiepers (lees koufronten uit het noorden) in de regel ook sneeuw brengen in de noordalpen.> Lange termijn poeder indicatie: Alps, Pyrenees & Scandinavia.Poeder Advies

Conclusie: de winter gaat beginnen. Vanaf vandaag al in Scandinavie, vanaf woensdag in de Alpen en Pyreneen. Wax up zou ik zeggen en zoek maar alvast uit welke gebieden volgend weekend open zijn en laat me dat weten. Maandag een nieuwe update! Ik ga m’n splitboard alvast ready maken…> Where to go: Røldal, Narvik & Oppdal.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
coenAuteur25 november 2011 · 17:31

WhoopWhoop! Mooi dat er eindelijk wat gaat gebeuren in Europa:) Zo’n geplande familietrip is echt huilen met de pet op; blijven duimen dat er een goeie dump in de noordalpen komt:P

Earn your turns...
Toerist
VHAuteur25 november 2011 · 17:47

Verheugde me op deze poederalert. Kijk ik daarna de nieuwste GFS kaarten, er lijkt niks meer van over. Niets dan hogedrukgebieden boven de alpen vanaf de 29e…zeg me aub dat ik me vergis!

Gevorderd
EasyAuteur25 november 2011 · 18:01

3 paar staat al (een behoorlijk tijdje) gewaxt klaar! Nu nog een de laatste fine tuning van mijn schoenen en binding montage voor het laatste paar ski’s fixen ;) (Als het goed gedumpt heeft heb ik toch alleen mijn BMB’s nodig)

Built for Speed
Gevorderd
lennart75Auteur25 november 2011 · 18:12

Super mooi nieuws! Eindelijk weer eens sneeuw in de alpen :)

Morris wat verwacht jij voor Obertauern? Ik zit daar vanaf 8 december en wil poeder rijden!!!

Expert
MurkyAuteur25 november 2011 · 18:29

Volgens mij als morris zijn gear in orde gaat brengen (wat hij waarschijnlijk net als 99% van ons al tig keer gedaan heeft) maar nu dan de echte finale touches, dan gaat het aan! Jaaaaa!!

Skier turned Snowboarder turned Skier..
Gevorderd
RoelaanoAuteur25 november 2011 · 20:46

Jaaahoooor… Ik moet ook één keer in me leven een paar dagen echt in NL zijn, gaat het precies dan sneeuwen natuurlijk… 6 dec ben ik pas weer beschikbaar :-)

Gevorderd
EchoAuteur25 november 2011 · 22:32

6 december Roel…? Wacht dat nog maar eens af… :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
powderskifun2Auteur26 november 2011 · 06:44

Yeah buddy!!! Eindelijk sneeuw! Ik begon de moed al te verliezen…
\

@Roel, Wat heb ik een ontzettende medelijden!!!

Beginner
BoogerdAuteur26 november 2011 · 23:38

kloppend lid

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!