Powderalert#4 is ON

Powderalert#4 is ON

De details volgen woensdag
Huidige situatie


Dit weekend was er nog niets te bekennen van de winter. In de Alpen en Pyreneen was het zonnig en nog steeds te droog voor de tijd van het jaar. In Scandinavie kregen ze op zondag een warmtefront te verwerken en in Oslo was het daardoor alweer 11 graden. Hoe pijnlijk zijn dan dit soort beelden vanuit Whistler. Michael Neumann stuurde ze me.

Nog geen winter dus, maar er zit verandering in de lucht. Alle grote weermodellen zijn het eens. UKMO, GFS, WRF-NMM en ECMWF zien eindelijk weer fronten van betekenis richting de Alpen en de westelijke Pyreneen trekken. Afgelopen woensdag gaf ik al aan dat de doorbraak er aan zit te komen. Overigens puur op gevoel en minder op basis van de kaarten. Die schommelden toen nog veel te veel. Nu wisselt de output van de modellen nog steeds per run, maar ze zijn het over 1 ding eens. Het gaat sneeuwen!
Korte termijn

De Alpen komen daarmee voor het eerst sinds tijden weer onder invloed van de straalstroom te liggen. Dat wordt voor het eerste goed merkbaar op donderdag. Maar de eerste aanwijzing is al eerder in de week te zien. De fohndiagram, welke je kunt vinden op de korte termijn analyse pagina of door hier te klikken laat op de 29e al de eerste tekenen van een zuidfohn zien. Een teken dat er depressie-activiteit aan zit te komen. Maar waar gaan ze dan vallen? De fohndiagram van zondagavond laat op donderdag een fors toenemende zuidfohn zien, wat wijst op sneeuw uit het zuiden. ECWMF en Sembach bevestigen dit scenario en tekenen een genua-laag op hun weerkaarten.Lange termijn

GFS lijkt in dit beeld mee te gaan. Dit zou op vrijdag en zaterdag voor zuidstau kunnen zorgen, wat perspectief biedt. Er zijn geruchten dat gebieden in de zuidalpen het weekend van 3/4 december open gaan en deze hebben boven de 2000 meter al een mooie basislaag liggen. In de loop van de zaterdag dan mogelijk een noordelijke nazwieper, waarna de stroming eerst naar west en noordwest lijkt te draaien. Dat zou dan sneeuw in de west- en noordalpen opleveren. De ultralange termijn is nog hoogst onzeker en een aantal kaarten tonen weer een blokkerend hogedrukgebied op de kaarten. Wat sneeuwdansjes kunnen geen kwaad.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Wax up! Waar ze gaan vallen is nog niet zeker. Dat ze gaan vallen wel. Het zal improviseren worden, maar de kans is groot dat ik het weekend van 3/4 december ergens mijn eerste poederlijnen van dit seizoen trek. Het wordt tijd!Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur28 november 2011 · 01:26

Ha, tijd om de Scandi’s wat tegengas te geven! Hoewel het daar het grootste gedeelte van de dag nog pikdonker is kreeg ik deze door van een vriendinnetje:

. Hopelijk snel iets vergelijkbaars uit de Alpen!

Toerist
powderskifun2Auteur28 november 2011 · 08:42

Joepieee! Sneeuw! En die extra lange termijn; We hebben nu al zoveel pech gehad, dat gebeurd vast niet!

Gevorderd
doovAuteur28 november 2011 · 11:01

Zo te zien komt het witte goed precies op tijd. De vraag is of ik een thuiswedstrijd kan spelen of dat ik verder naar het zuiden moet.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Beginner
HaagjeAuteur28 november 2011 · 20:41

w0000ttt

Toerist
AnoniemAuteur28 november 2011 · 21:16

Yes, vrijdagavond de auto in! nu nog even zoeken welke gebieden open zijn, reeds een basis hebben en (veel) sneeuw gaan pakken? al iemand een ideeke?

Toerist
andomanAuteur29 november 2011 · 13:31

Laatste runs zien er voor dit week-end nie goed uit… eerste serieuze sneeuw pas vanaf 5 december

Expert
meteomorrisAuteur29 november 2011 · 14:59

@Andoman, ik begon me ook serieus zorgen te maken. @Powderskifun vraagt me in een andere post het volgende: ‘@Morris, zou dit kunnen betekenen dat voor het hele seizoen de basis te dun blijft? Ischgl ligt op de alpen hoofdkam en zover ik me kan herinneren betekend dat vanaf zo ongeveer Kerst dat het zo koud is dat er zelden meer dan 20cm in een dump valt…’ En hij slaat de spijker op zijn kop. We gaan zometeen de periode midden december tot midden februari in. In de regel zijn dat niet de beste maanden voor het hooggebergte. Stormachtige winden, te koud voor sneeuw diep in het hooggebergte. Ik denk dat we langzaam onze hoop moeten gaan vestigen op de vooralpen.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!