The Denali Experiment

Door MennoBoermans1 op 30 november 2011 · 9

[i]Foto boven: reddingswerkers op de Denali in hun vrije tijd[/i]

Free-ride skier Sage Cattabriga-Alosa en big mountain snowboarder Lucas Debari waren afgelopen zomer actief op de Denali in Alaska. Onder de vleugels van doorgewinterde alpinisten en skiërs van het North Face Team (zoals Hilaree O’Neill, Conrad Anker, en Ingrid Backstrom) namen ze deel aan de "hardest expedition of their lives". Prachtig om te zien hoe zwaar het ze valt nu ze eens niet met de heli omhoog worden gebracht maar op eigen kracht de berg moeten beklimmen. Mooi ook dat zodra ze hun latten of plank weer onder hebben, alle ellende direct vergeten is.

Ik had de eer om deze young guns & crew in Talkeetna te ontmoeten en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ze naast skiën en boarden ook wel weten hoe je een feestje bouwt :-)

Op de berg zelf heb ik hun sporen staan bewonderen. Vooral die ophielden boven aan de serac en tientallen meters lager op de gletsjer weer verder gingen, oogsten veel bewondering. Helemaal als blijkt dat er in de lucht een backflip is gemaakt! Zelf heb ik ook -uiteraard op een meer bescheiden wijze- een paar afdalingen gedaan. Voordeel van Alaskaanse zomers is dat het er nagenoeg altijd licht is! Best handig, want zo kunnen wij overdag werken en slapen, en als dan iedereen onder zeil is, in alle rust een paar mooie afdalingen maken.

Probleem -euh uitdaging- is dat we als reddingsteamleden officieel geen couloirs of steile hellingen op ski mogen afdalen... Tenzij we daar toch moeten zijn voor een reddingsactie. Met wat creativiteit in de routekeuze is dan best interessant terrein te vinden :-)

[i]Foto beneden: een Denali ranger in het onderste deel van de Oriënt Express[/i]
[img]http://mennoboermans.com/wepowder/\_7027695.jpg[/img]

Reacties

• powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 30 november 2011 · 09:23
    Heel vet!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 30 november 2011 · 09:24
    @Menno, heeft die 'uitdaging' iets te maken met een voorbeeldfunctie of zit daar een andere redenering achter?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 30 november 2011 · 09:34
    @EmileHendrix: nou, niet zozeer de voorbeeldfunctie, meer het risico dat we lopen en het feit dat we namens de National Park Service alleen verzekerd zijn tijdens reddingsacties 😉
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 november 2011 · 09:46
    @menno boermans, wanneer was je in Alaska? Afgelopen zomer?
    May the powder be with you.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 30 november 2011 · 10:29
    @Morris: ja, sinds afgelopen zomer ben ik Rescue Technician bij de Denali Search and Rescue op de Mt McKinley. Komend seizoen weer. Heb je plannen? 😉
  • coen
    Advanced
    coen op 30 november 2011 · 11:53
    Is Denali echt zo 'toeristisch' als ze zeggen? Ik krijg door veel verslagen het idee dat de berg een beetje overbevolkt en dan met name de west-butress.

Zie je dit ook terug in het aantal reddingsactie's? M.a.w. zijn er mensen op de berg die er volgens jou niets te zoeken hebben?
    Earn your turns...
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 30 november 2011 · 12:14
    @Coen: de West Butt is inderdaad by far the meest populaire route. Van de 1200 mensen per jaar die de Denali op gaan, doet het merendeel deze route. En aangezien het seizoen slechts drie maanden duurt (mei-juni-juli) kan het op sommige plekken best druk zijn. Maar als je ook maar een klein beetje een afwijkend programma doet (het merendeel van de klimmers is met een gids en die volgen 'vaste' schema's) heb je de berg voor jezelf. Doordat het zo lang licht is, kan je heel eenvoudig een ander tijdschema aanhouden en bijvoorbeeld 's nachts klimmen.

Je kan je ook afvragen of je op deze ruige berg -het is echt WILDERNESS- wel alleen wilt zijn... Ik denk dat wanner de poep de ventilator raakt, je heel blij bent met een bunch of people die jou kunnen helpen.

Om terug te komen op je vraag: ik vind dat ieder het recht heeft om de Denali te klimmen. Je hebt zeker mensen met weinig ervaring, maar ook zij genieten ervan, en dat is het belangrijkste. Wij zijn er om mensen in nood te helpen, en wij oordelen niet over of iemand er wel of niet thuishoort. Integendeel: de meeste reddingswerkers bieden hulp aan als ze zien dat iemand problemen heeft met een bepaalde passage. Ons enige doel is dat iedereen in een stuk weer beneden komt. Wat helaas afgelopen seizoen opvallend vaak niet gelukt is. Interessant feit daarbij is dat de meeste ongelukken met Europeanen en Aziaten gebeuren, en niet met Amerikanen die wel het grootste deel van de bevolking op de berg uitmaken.

Anyway: de Denali (en ook de West Butt) is gewoon heel mooi!!
  • op 30 november 2011 · 12:19
    @ menno. Heb jij een mail?

Ben zelf van plan om in 2013 ook Denali te doen, inclusief afdalen op snowboard. Elbrus, kili en Aconcagua ben ik al geweest..

Thanks.
  • coen
    Advanced
    coen op 30 november 2011 · 12:26
    @Menno, thnx voor het snelle antwoord! Duidelijk visie vanuit het redders perspectief!
    Earn your turns...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro