Free-ride skier Sage Cattabriga-Alosa en big mountain snowboarder Lucas Debari waren afgelopen zomer actief op de Denali in Alaska. Onder de vleugels van doorgewinterde alpinisten en skiërs van het North Face Team (zoals Hilaree O’Neill, Conrad Anker, en Ingrid Backstrom) namen ze deel aan de "hardest expedition of their lives". Prachtig om te zien hoe zwaar het ze valt nu ze eens niet met de heli omhoog worden gebracht maar op eigen kracht de berg moeten beklimmen. Mooi ook dat zodra ze hun latten of plank weer onder hebben, alle ellende direct vergeten is.
Ik had de eer om deze young guns & crew in Talkeetna te ontmoeten en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ze naast skiën en boarden ook wel weten hoe je een feestje bouwt :-)
Op de berg zelf heb ik hun sporen staan bewonderen. Vooral die ophielden boven aan de serac en tientallen meters lager op de gletsjer weer verder gingen, oogsten veel bewondering. Helemaal als blijkt dat er in de lucht een backflip is gemaakt! Zelf heb ik ook -uiteraard op een meer bescheiden wijze- een paar afdalingen gedaan. Voordeel van Alaskaanse zomers is dat het er nagenoeg altijd licht is! Best handig, want zo kunnen wij overdag werken en slapen, en als dan iedereen onder zeil is, in alle rust een paar mooie afdalingen maken.
Probleem -euh uitdaging- is dat we als reddingsteamleden officieel geen couloirs of steile hellingen op ski mogen afdalen... Tenzij we daar toch moeten zijn voor een reddingsactie. Met wat creativiteit in de routekeuze is dan best interessant terrein te vinden :-)
[i]Foto beneden: een Denali ranger in het onderste deel van de Oriënt Express[/i]
[img]http://mennoboermans.com/wepowder/\_7027695.jpg[/img]