Van Zuid naar Noord

Van Zuid naar Noord

Het komt er aan. Nog even geduld!
Huidige situatie


Het kan verkeren. Er zijn jaren dat je al in oktober poeder rijdt en je in december al tientallen dagen poeder in de benen hebt. Dit jaar houdt koning winter het spannend. Openingen worden uitgesteld en shops klagen dat de verkoop niet op gang komt. Mountainbikeshops in de Alpen daarentegen draaien hun beste seizoen ooit. Al sinds maart wordt er in de bergen gefietst en nog steeds trekken er ieder weekend rijders de bergen in nu de dikke latten en poederboards noodgedwongen in de kast blijven staan. Dit jaar heeft de twijfelachtige eer als het langste mountainbikeseizoen ooit de boeken in te gaan.

Waarbij we iedere dag op het puntje van de stoel zitten. Komt het nu dan echt? De beelden van Noord-Amerika helpen daar ook niet bij. Jackson beleeft zijn vroegste seizoensopening ooit. Whistler is loaded en

hebben me tot een beslissing gedwongen. In februari zit ik met wat andere jongens van wePowder in Noord-Amerika; storm- en pillowchasen. En natuurlijk voor de droomreis die we mogen weggeven. (Droomreis? Jij kunt een compleet verzorgde heliskitrip in Canada winnen!). Ik ben zo blij dat ik die kant op ga. Zeker nu het weer een La Nina jaar is en we hierna zeker 4-7 jaar moeten wachten op een volgende La Nina-event. Ga jij ook richting Noord-Amerika?

Het zijn bange dagen. Het is droog, veel te droog en voor het eerst in mijn leven moet ik een poederalert uitstellen. Nu is het gezegde van uitstel komt… Maar ik weiger dit woord uit te spreken. Het moet nu komen, anders is de winter in het hooggebergte tot midden februari voorbij. Zonder een basis kunnen we geen lijnen gaan trekken zonder de rotsen te raken.
Korte termijn

Goed, de westelijke straalstroom. Ik had het er zaterdag al over. En hij komt, maar dat nare hogedrukgebied blijft wel heel erg dicht in de buurt liggen. Volgens de huidige berekeningen liggen Zwisterland en Voralberg vol in de line of fire. Maar een verschuiving van 100-250 kilometer naar het oosten betekent enkel stau in het oosten van Oostenrijk, terwijk eenzelfde verschuiving richting het westen ervoor zorgt dat het aan gaat in Frankrijk. Vanaf maandag zou het dan echt moeten gebeuren. Vrijdag een update hierover.> Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Voor wat vers in de Alpen met een basislaag moet je richting Isola 2000. Voor vers in het noorden richting Roldal. Beide zijn komend weekend open.> Where to go: Røldal, Narvik, Oppdal, Sauda, Sunnmørsalpane, Isola 2000, Serre Chevalier & Risoul/Vars.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MickoAuteur30 november 2011 · 14:47

Iemand ervaring met reizen naar Roldal? Is de enig optie vliegen naar bergen en dan 3 uur met auto? Ben bezig met een backup plan voor volgend weekend. Wat zijn de opties voor gebieden, dichterbij een vliegveld?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur30 november 2011 · 15:49

Zou het wel de moeite zijn om enkele dagen verlof te pakken volgende week ? En zo ja ; welke dagen ? Vanaf maandag al … Of beter nog enkele dagen wachten ?

@snowzone : idd ; da’s een goei optie maar check “zeker” de wind want in Roldal kan Pow héél snel Beton worden …

sbs roelz
Gevorderd
SPAMAuteur30 november 2011 · 17:41

Vliegen op nice en dan de bergen in naar Isola. Is veel minder dan 3 uur rijden. Ik meen iets van 1 a 2 uur afhankelijk van de condities.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
atlasemielAuteur30 november 2011 · 18:04

@SPAM, kan zelfs vanuit daar met een treintje naar een familie gebiedje in Italië. Check Volkskrant bijlage van afgelopen zaterdag.
\

@Morris, hoe staat het met die Noord-America guide waarvan je eerder sprak.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
MickoAuteur30 november 2011 · 19:23

@SPAM: Ik doelde meer op Noorwegen. Isola kan ik wel rijden, mochten de condities goed zijn.

Beginner
HaagjeAuteur30 november 2011 · 22:08

Ik zet maar weer de pow-dans in

Toerist
powderskifun2Auteur1 december 2011 · 00:20

Pfff bij gebrek aan sneeuw hebben we hier PrisonBreak uit de kast getrokken. Die serie kan spannend zijn maar de cliffhanger van deze powderforecast liegt er ook niet om!!! Ik hoop echt dat de berekeningen kloppen en niet nog alsnog verschuiven, want anders zit ik tot Februari met een probleem, want dan kan ik m´n plannetjes niet uitvoeren! Komkomkom! Ik ga nog even een pow-dansje doen en dan er een nachtje over slapen!!!

Beginner
mhilbertsAuteur1 december 2011 · 09:52

Ik ben natuurlijk geen weergod maar ik vanacht gedroomd over een leuk dumpje op maandag en voor a.s. woensdag en donderdag een serieus pak… allemaal NW … Geen tijd om PA#4 weer uit de kast te trekken?

Toerist
AnoniemAuteur1 december 2011 · 09:53

Hey Morris, wat bedoel je met “anders is de winter in het hooggebergte tot midden februari voorbij” ? Ik snap dat er een basis moet liggen… maar, als het over 3 weken zou gaan dumpen ligt die er toch ook? Was mis ik? Ik vind dit maar een enge uitspraak die slapeloze nachten veroorzaakt!! Please tell us more

Gevorderd
tomasdehoogAuteur1 december 2011 · 10:08

@karel: Morris refereert aan een eerdere opmerking van @powderskifun:
\

http://www.wepowder.nl/node/3268
\

Morris

@Andoman, ik begon me ook serieus zorgen te maken. @Powderskifun vraagt me in een andere post het volgende: ‘@Morris, zou dit kunnen betekenen dat voor het hele seizoen de basis te dun blijft? Ischgl ligt op de alpen hoofdkam en zover ik me kan herinneren betekend dat vanaf zo ongeveer Kerst dat het zo koud is dat er zelden meer dan 20cm in een dump valt…’ En hij slaat de spijker op zijn kop. We gaan zometeen de periode midden december tot midden februari in. In de regel zijn dat niet de beste maanden voor het hooggebergte. Stormachtige winden, te koud voor sneeuw diep in het hooggebergte. Ik denk dat we langzaam onze hoop moeten gaan vestigen op de vooralpen.
\

Dat gaat natuurlijk wel over statistiek dus je weet t maar nooit!

Beginner
mhilbertsAuteur1 december 2011 · 12:00

Geen paniek. 10december ligt er gewoon overal een mooi laagje.

Expert
ieismAuteur1 december 2011 · 13:42

Kom op nou! Harder dansen allemaal, dit lijkt helemaal nergens op! ;)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
FreekAuteur1 december 2011 · 14:13

ik heb verkeerd gedanst denk ik… hoorde iets over sneeuw in Nederland a.s. maandag. Sorry!

Beginner
FreekAuteur1 december 2011 · 14:13

ik heb verkeerd gedanst denk ik… hoorde iets over sneeuw in Nederland a.s. maandag. Sorry!

Beginner
Basjuh16072Auteur1 december 2011 · 15:14

Zit vanaf 29 Dec. in Saint jean d’arves maar hoop toch dat er nog wat gaat vallen want het is nu nog groener dan groen daar. Dus ik ga ook weer dansen !

Come on you all let's powder
Toerist
poedergeitAuteur1 december 2011 · 18:38

@Snowzone je kunt ook naar Stavanger vliegen vanaf daar is het ook 3 uur rijden. Houd in Noorwegen deze tijd van het jaar wel rekening met korte dagen. Roldal is nog te doen maar ga je richting Narvik heb je eigenlijk bijna geen licht meer. Zou de hoger gelegen gebieden in NO/SWE in december/januari laten voor wat het is tenzij je voor het noorderlicht gaat.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur1 december 2011 · 21:42

1 : voor de alpenhoofdkam liggen nog heel wat kammen die al de sneeuw gaan pakken die er zeker komt

2 : zouden de seizoenen dan toch echt veranderen : in zinal vorig jaar begin januari zal ik nooit de ongeloofwaardige regen vergeten die de oudste bewones “nog NOOIT hadden meegemaakt in januari”; Zinal dorp 1600m regen , hogerop sneeuw ; pow gereden :-) dus …

sbs roelz
Toerist
AnoniemAuteur2 december 2011 · 13:52

Let op: net gebeld met Roldal! Ze gaan dit weekend nog niet open en volgend weekend alleen zaterdag en zondag! Voss gaat ook pas volgend weekend open en blijft ook doordeweeks open!!

Gevorderd
MickoAuteur2 december 2011 · 14:11

@Base: Thnaks, zat net te kijken naar Roldal voor volgend weekend t/m dinsdag, maar dan valt dat al af.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!