sogndal

sogndal

Een van de mooiste plekken waar ik afgelopen winter was, is Sogndal. Dit kleine en permanent stokede stadje aan de Sognefjord kreeg begin 2011 al een dik pak poeder te verwerken en door de aanhoudende kou bleef de pof heel lang lekker! Zo reed ik daar een week na een dump nog hele dikke onverspoorde poeder. Sogndal heeft veel mooi terrein, vooral als je vellen hebt en een paar uur gaat lopen. Maar vanuit het kleine skigebiedje kan je ook gewoon direct van het pad afduiken, hele lekkere pillows rijden in het bos en daarna 500m lager op de weg uitkomen. Over deze weg rijdt continu de poedertaxi heen en weer, die van oor tot oor stokede rijders oppikt en terugbrengt naar de lift, voor een paar euro. Op deze manier kan je heel veel runs rijden.

Maar wij gingen hiken vanaf de lift en reden in de ondergaande zon “Blåfjellet” ( “de Blauwe Berg”), met een afdaling een koud en enigzins donker dal in (met “blauwe” sneeuw, vandaar de naam). Ook daar pikte de poedertaxi ons op en bracht ons terug naar de lift. Na onze eerste dag reden we rond om bergen te spotten. Het hele dal ligt vol met mooie ongerepte en schijnbaar onontdekte afdalingen. Pillowlines, steeps, couloirs, bossen, mellow alpenweides; alles is er! En op deze bluebird februari dag waren de rijders op een hand te tellen, alle poeder hadden we dus voor ons zelf.

De tweede dag dag hiketen we omhoog naar “Togga”. Het was windstil en met een strakblauwe lucht, spierwittte poeder en het donkerblauwe water van het Dalavatnet ver onder ons werd het een hele chille hike naar de top. Op de afdaling van Togga maakte ik dit filmpje.

Het was puur genieten; dikke koude poeder, loofbos, pillows, lekker steil, geen sporen, ik geloof dat de amerikanen daar een woord voor hebben. Iets met EPIC, toch? Als het er weer gaat dumpen dit jaar (vrij grote kans :-) ) dan ga ik zeker weer terug!

Salomon Freeski TV was trouwens ook in Sogndal afgelopen winter, check deze film:

robbie

Reacties

Toerist
StevenAuteur30 november 2011 · 16:32

Noorwegen staat nog altijd op mijn to-do-lijst.

Zei je nou ergens dat je ook naar Canada komt in februari?

Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!