Game ON! #4

Game ON! #4

Het gaat eindelijk gebeuren!
Huidige situatie


Op dit moment ben ik op bezoek bij Salomon in Annecy. Gister zijn we met hen door de Haute Savoie gereden en de sneeuwsituatie is dramatisch. Er ligt nergens, maar dan ook nergens sneeuw in de Aravis en Beaufortain. En om het nog erger te maken is het er superdroog. Dat kan bij de eerste sneeuwval voor problemen gaan zorgen. Maar er is ook goed nieuws. Gister was het nog zonnig, vandaag drijven de eerste wolken binnen en vanavond gaat de eerste sneeuw vallen.
Korte termijn

In de nacht van vrijdag op zaterdag trekt een koufront vanuit het noordwesten over de Alpen. Het is minder krachtig dan begin deze week gedacht, maar gaat toch voor de broodnodige eerste sneeuw zorgen. Omdat het front uit het noordwesten komt, valt de meeste sneeuw ten noordwesten van de lijn Chambery- Chur. De passage van dit front is goed te volgen op de stormwatchpagina. En zaterdag kun je op webcamwalls van de noordalpen en de westalpen goed zien waar de sneeuw is gevallen. Een mooie opwarmer. Zaterdag en zondag blijft het nog lichtjes sneeuwen. De sneeuwgrens schommelt daarbij tussen de 1800 en 1200 meter. Reken op 10-25, lokaal 35 centimeter.

Het echte geweld arriveert in de nacht van zondag op maandag. Een zeer actieve stormdepressie met een kerndruk van 955 hPa genaamd Bob gaat veel sneeuw brengen. In eerste instantie gaat de sneeuwgrens rond de 1800 meter liggen waarbij de wind toeneemt uit het zuidwesten. Na de passage van het warmtefront zakt de temperatuur snel en draait de wind naar noordwest. Mooi te zien op de fohndiagram. Vanaf dat moment een klassieke noordweststau situatie. Volgens de laatste berekeningen gaat het zwaartepunt in eerste aanleg tussen Chambery en Voralberg liggen. Sneeuwgrens daalt richting de 1200-1400 meter. Woensdag passeert naar verwachting een tweede front die wederom een noordweststau tot gevolg heeft. Reken tot en met woensdag op 70-100 cm in de noordweststaugebieden. Waarbij ik de meeste sneeuw verwacht in de Haute Savoie, de vooralpen van de Savoie en westelijk Wallis. De Zwitserse alpennoordkam en Voralberg gaan ook goed scoren. Verder naar het oosten worden de sneeuwhoeveelheden duidelijk minder.

Wat er na midden volgende week gebeurt is nog onzeker. Een deel van de modellen rekenen er op dat een hoog zich weer boven de Alpen gaan nestelen. Een ander deel ziet ruimte voor nog meer sneeuw. Daarover begin volgende week meer.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Scandinavia.Poeder Advies

Nog even wachten. Lukt dat niet meer, wij zijn morgen bij de opening van de eerste liften in Serre Che voor de eerste lijnen. Maar beter wacht je tot volgende week. Dan ligt er een basis en gaan we zien welke liften er open gaan. Wil je zeker zijn van pow volgend weekend, dan is Scandinavie volgend weekend a safe bet. The game is finally ON!Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
VinnieAuteur2 december 2011 · 20:04

Lekker! ik kan donderdag weg:) ZIN!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
dejongarnoAuteur2 december 2011 · 20:52

“Reken tot en met woensdag op 70-100 cm in de noordweststaugebieden. Waarbij ik de meeste sneeuw verwacht in de Haute Savoie”
\

Zou het dan echt gaan gebeuren??? Ik zeg Wepowder manner, blijf nog even langer in de HS en kom een nachie en vooral daggie langs in Samoëns volgende week?Bienvenue chez nous!

Gevorderd
atlasemielAuteur3 december 2011 · 08:06

Wat is de bron van die stormwatchpagina? heb een beetje zitten googlen, kom veel tegen maar niet die mooie sequense. Cheers.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur3 december 2011 · 08:09

Yes… We zitten nu in serre chevalier en we worden net wakker met een laagje vers. Zometeen gaan de liften voor het eerst deze winter open!! LIKE :p

powfinder.com
Beginner
xosAuteur3 december 2011 · 09:15

Eindelijk wat licht in de duisternis. Als ik de weerkaarten mag geloven is er best potentie voor de aankomende periode. Ook dichter bij huis kan het onstuimig worden.
\

@Morris & co, geniet ervan!

Beginner
HaagjeAuteur3 december 2011 · 13:23

Pow!

Beginner
Basjuh16072Auteur3 december 2011 · 14:08

Let is snow, let it snow !!! Les sybelles here I come !

Come on you all let's powder
Expert
meteomorrisAuteur3 december 2011 · 16:15

Vandaag was te gek. Poeder boven de 2200 meter en voor wie Serre Che een beetje kent… De couloirs van de l’yret waren super. Erg goede condities hier.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur3 december 2011 · 17:47

@atlasemiel die stormwatch animatie is custom (wePowder) made. Gebaseerd op de Multi-Sensor Precipitation Estimate (kortweg: neerslag) van EUMETSAT. http://oiswww.eumetsat.org/IPPS/html/MSG/PRODUCTS/MPE/WESTERNEUROPE/

Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 december 2011 · 21:58

@dustman : d(a)itgeloof je toch niet : die Multi-Sensor is inherent verbonden aan de PowCalculatorPlumaBenifit en dan heb je zoiets voor nauurlijk ; soit ; paté will save the earth, … weeral !

sbs roelz
Toerist
JaapvRAuteur3 december 2011 · 22:31

Plaatsvervangende poedergrijns hier, gefeliciteerd gasten!

Toerist
powderskifun2Auteur4 december 2011 · 11:09

@Morris, vanaf morgen mogen wij ook spelen! Joepieeeee

Toerist
JaapvRAuteur4 december 2011 · 12:34

Op de stormwatch lijkt het merendeel van Bobs front ietsje oostelijker te gaan hitten, spannend?!

Gevorderd
EchoAuteur4 december 2011 · 14:08

@JaapvR dat zat volgens mij bij de kaPow prijs inbegrepen :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
AnoniemAuteur4 december 2011 · 17:55

Voorlopig wordt ik nog steeds moedeloos van de webcams van de Zugspitze

Beginner
AnoukAuteur4 december 2011 · 21:01

@Morris: vanwege gebrek aan PM, even hier een vraag (en misschien wel interessant voor allen) : ik kan een dag of vier vrij nemen ergens in periode tussen 9 en 19 december. Wil graag eerste lijnen trekken van het seizoen. Wordt voor Andermatt of Engelberg al wat pow verwacht? Of beter alternatief binnen deze periode???

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
VinnieAuteur4 december 2011 · 21:26

@morris en @anouk. ik zit in de zelfde positie! al gekozen om donderdag de 8e 's avonds te vertrekken.
\

maar wat zijn dan mn beste keuzes en wat is er al op vrijdag open?
\

Ben wel benieuwd naar de usertraffic van de site, ik zit in ieder geval weer driftig te F5en de afgelopen dagen:) laat het seizoen maar beginnen

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur4 december 2011 · 21:29

Morgen een update… Engelberg ziet er goed uit. Andermatt had al een basis tot 2400 meter.

powfinder.com
Gevorderd
VinnieAuteur4 december 2011 · 21:34

Wow wat een fantastisch snelle reactie weer! Ben benieuwd morgen!

net de batterijen van mn DSP weer vervangen! handschoenen in het vet, ski’s gewaxt, winterbanden liggen eronder… kan weinig klusjes meer verzinnen;)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
AnoukAuteur4 december 2011 · 22:04

@Morris, ik wacht (on)geduldig de update af. Pillen zijn op ;-)

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
EasyAuteur4 december 2011 · 22:18

frustratie komende vrijdag+weekend al verplichtingen :(

Maar eens kijken er daar buitenom iets mogelijk is (ik zit ruim in de tijd, maar ik vrees anderen niet … )

Built for Speed
Gevorderd
EasyAuteur4 december 2011 · 22:19
  • of (tussen: kijken … er)
Built for Speed
Elite
kanskiAuteur5 december 2011 · 07:30

Raining heavily at 1200m, so there must be happening something higher up!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur5 december 2011 · 09:06

@Kanski… sweet. Houd ons op de hoogte!

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur5 december 2011 · 09:17

Woensdag op pad, eerste lift op donderdag, (goed) gezelschap helaas vooral pistegebonden. Toch maar even een goede pow-locatie kiezen…

Toerist
powderskifun2Auteur5 december 2011 · 09:55

OHHHHYEAAAAH! We hebben ong. 15cm boven en t sneeuw nog altijd, ookal is het minder dan toen ik vanochtend opstond.

Toerist
JaapvRAuteur5 december 2011 · 09:55

lekker hoor, de webcams beginnen mooi vol te sneeuwen! Erg benieuwd naar de update, en wat de sneeuwgrens heeft gedaan de afgelopen dagen (is daar ergens een historisch overzicht van?)… Laag genoeg voor Seythenex? Of dieper het gebergte in? Of moeten we het sinds Bob meer naar het oosten zoeken??

Donderdagavond zou ik weleens in de auto kunnen zitten…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!